گمنام

هوش مصنوعی الکتاب چیست؟: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
جز
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۳: خط ۲۳:
|-
|-
| [[تفسیر:المیزان_جلد۱۹_بخش۱۹|آنچه در آسمان ها و زمين است،]] || [[تفسیر:المیزان جلد۱۵ بخش۱۵|و به همين معنا اشاره مى كند كه]] ||  [[تفسیر:المیزان_جلد۱۵_بخش۱۳|خدا نور آسمانها و زمين است نو]] ||
| [[تفسیر:المیزان_جلد۱۹_بخش۱۹|آنچه در آسمان ها و زمين است،]] || [[تفسیر:المیزان جلد۱۵ بخش۱۵|و به همين معنا اشاره مى كند كه]] ||  [[تفسیر:المیزان_جلد۱۵_بخش۱۳|خدا نور آسمانها و زمين است نو]] ||
|}
=== اختیار و افعال ما چگونه در تضاد با اراده خدا نیست؟ ===
اراده خداوند در طول اراده فرد، نه در عرض آن است. به عبارت دیگر، اراده الهی به فعلی که از فرد خاصی صادر میشود، به این نحو تعلق گرفته که فعل نامبرده با اختیار خود از او صادر شود، نه به طور مطلق و نیز در فلان زمان و فلان مکان صادر شود، نه هر وقت و هر جا که شد. در نتیجه، اراده فرد در طول اراده خداست، نه در عرض آن، تا با هم جمع نشوند. به عبارت دیگر، اراده خداوند و اختیار فرد، در تضاد یکدیگر نیستند و میتوانند همزمان وجود داشته باشند.
==== علامه نظرشان در مورد فلاسفه مادی که همه نظام طبیعی و انسان را جبری می دانند چیست؟ ====
علامه نظرشان در مورد فلاسفه مادی که همه نظام طبیعی و انسان را جبری می دانند، در این متن ذکر نشده است. پاسخ سوال را نیافتم.
==== چگونه میتوان به فلاسفه مادی که همه نظام طبیعی و انسان را جبری می دانند جواب داد؟ ====
با توجه به محتوای ارائه شده، می توان گفت که فلاسفه مادی به دلیل اعتقاد به تنها وجود ماده و عدم اعتقاد به وجود روح و جان، نظام طبیعی و انسان را جبری می دانند. برای پاسخ دادن به این افراد، می توان به این نکته اشاره کرد که وجود ماده تنها یک جنبه از وجود است و وجود روح و جان نیز به طور مستقل وجود دارد. همچنین، می توان به این نکته اشاره کرد که نظام طبیعی و انسان به طور کامل تحت کنترل ماده نیستند و عوامل دیگری نیز در آنها تأثیرگذار هستند. در نهایت، می توان به این نکته اشاره کرد که اعتقاد به وجود روح و جان، به عنوان جنبه هایی از وجود، باعث افزایش ارزش و اهمیت انسان و نظام طبیعی می شود.
==== آیا اینکه خداوند عاقبت امور را می‌داند با اختیار در تضاد است؟ ====
خداوند همزمان با داشتن دانش کامل از عاقبت امور، به انسان اختیار می دهد تا از بین گزینه های موجود، بهترین تصمیم را بگیرد. بنابراین، این دو مفهوم در تضاد نیستند و همراه با یکدیگر وجود دارند.
{| class="wikitable"
|-
| [[تفسیر:المیزان_جلد۱_بخش۱۳|ارادۀ فاعل مختار، در طول اراده]] || [[تفسیر:المیزان_جلد۱_بخش۱۳|در نتيجه، همين فعل مورد بحث ما]] || [[تفسیر:المیزان_جلد۱_بخش۱۳|پس به حكم اين وجدان، كارهاى ما]] || [[تفسیر:المیزان_جلد۱۴_بخش۳۱|فعل ارادى باشد و چه غير ارادى]]
|-
| [[تفسیر:المیزان_جلد۱۴_بخش۴۱|توضيحى درباره مشيت خداوند مؤل]] || [[تفسیر:المیزان_جلد۲۰_بخش۴۸|خواسته است بفرمايد اگر ايمان]] || [[تفسیر:المیزان_جلد۲۰_بخش۱۷|معلوم مى شود مشيت خداى تعالى د]] || [[تفسیر:المیزان_جلد۱_بخش۱۳|يعنى همان قدر كه در خود قدرت و]]
|}
|}


خط ۵۶: خط ۴۲:
| [[تفسیر:المیزان_جلد۷_بخش۲۸|معناى كتاب در اصطلاح قرآن امروز وقتى ما]] || [[تفسیر:المیزان_جلد۲_بخش۱۵|كلمه كتاب صيغه فعال از ماده ك]] || [[تفسیر:المیزان_جلد۱۳_بخش۲۲|از ماده ك ت
| [[تفسیر:المیزان_جلد۷_بخش۲۸|معناى كتاب در اصطلاح قرآن امروز وقتى ما]] || [[تفسیر:المیزان_جلد۲_بخش۱۵|كلمه كتاب صيغه فعال از ماده ك]] || [[تفسیر:المیزان_جلد۱۳_بخش۲۲|از ماده ك ت
وجود رابطه وسنخيت بين فعل و فاعل از نظر]] || [[تفسیر:المیزان_جلد۲۰_بخش۲۸|مثل اين كه گفته اند جملۀ كتابٌ مرقومٌ]]
وجود رابطه وسنخيت بين فعل و فاعل از نظر]] || [[تفسیر:المیزان_جلد۲۰_بخش۲۸|مثل اين كه گفته اند جملۀ كتابٌ مرقومٌ]]
|}
=== اختیار و افعال ما چگونه در تضاد با اراده خدا نیست؟ ===
اراده خداوند در طول اراده فرد، نه در عرض آن است. به عبارت دیگر، اراده الهی به فعلی که از فرد خاصی صادر میشود، به این نحو تعلق گرفته که فعل نامبرده با اختیار خود از او صادر شود، نه به طور مطلق و نیز در فلان زمان و فلان مکان صادر شود، نه هر وقت و هر جا که شد. در نتیجه، اراده فرد در طول اراده خداست، نه در عرض آن، تا با هم جمع نشوند. به عبارت دیگر، اراده خداوند و اختیار فرد، در تضاد یکدیگر نیستند و میتوانند همزمان وجود داشته باشند.
==== علامه نظرشان در مورد فلاسفه مادی که همه نظام طبیعی و انسان را جبری می دانند چیست؟ ====
علامه نظرشان در مورد فلاسفه مادی که همه نظام طبیعی و انسان را جبری می دانند، در این متن ذکر نشده است. پاسخ سوال را نیافتم.
==== چگونه میتوان به فلاسفه مادی که همه نظام طبیعی و انسان را جبری می دانند جواب داد؟ ====
با توجه به محتوای ارائه شده، می توان گفت که فلاسفه مادی به دلیل اعتقاد به تنها وجود ماده و عدم اعتقاد به وجود روح و جان، نظام طبیعی و انسان را جبری می دانند. برای پاسخ دادن به این افراد، می توان به این نکته اشاره کرد که وجود ماده تنها یک جنبه از وجود است و وجود روح و جان نیز به طور مستقل وجود دارد. همچنین، می توان به این نکته اشاره کرد که نظام طبیعی و انسان به طور کامل تحت کنترل ماده نیستند و عوامل دیگری نیز در آنها تأثیرگذار هستند. در نهایت، می توان به این نکته اشاره کرد که اعتقاد به وجود روح و جان، به عنوان جنبه هایی از وجود، باعث افزایش ارزش و اهمیت انسان و نظام طبیعی می شود.
==== آیا اینکه خداوند عاقبت امور را می‌داند با اختیار در تضاد است؟ ====
خداوند همزمان با داشتن دانش کامل از عاقبت امور، به انسان اختیار می دهد تا از بین گزینه های موجود، بهترین تصمیم را بگیرد. بنابراین، این دو مفهوم در تضاد نیستند و همراه با یکدیگر وجود دارند.
{| class="wikitable"
|-
| [[تفسیر:المیزان_جلد۱_بخش۱۳|ارادۀ فاعل مختار، در طول اراده]] || [[تفسیر:المیزان_جلد۱_بخش۱۳|در نتيجه، همين فعل مورد بحث ما]] || [[تفسیر:المیزان_جلد۱_بخش۱۳|پس به حكم اين وجدان، كارهاى ما]] || [[تفسیر:المیزان_جلد۱۴_بخش۳۱|فعل ارادى باشد و چه غير ارادى]]
|-
| [[تفسیر:المیزان_جلد۱۴_بخش۴۱|توضيحى درباره مشيت خداوند مؤل]] || [[تفسیر:المیزان_جلد۲۰_بخش۴۸|خواسته است بفرمايد اگر ايمان]] || [[تفسیر:المیزان_جلد۲۰_بخش۱۷|معلوم مى شود مشيت خداى تعالى د]] || [[تفسیر:المیزان_جلد۱_بخش۱۳|يعنى همان قدر كه در خود قدرت و]]
|}
|}