نوح ٢٤

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۹:۱۱ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و آنها گروه بسیاری را گمراه کردند! خداوندا، ظالمان را جز ضلالت میفزا!»

|و تحقيقا بسيارى را گمراه كردند. و [بار خدايا!] ظالمان را جز ضلالت ميفزاى
و بسيارى را گمراه كرده‌اند. [بار خدايا،] جز بر گمراهى ستمكاران ميفزاى.»
و آنها بسیاری از خلق را گمراه کردند، و تو ستمکاران را هیچ جز بر ضلالت و عذابشان میفزای.
همانا بسیاری را گمراه کردند. و [پروردگارا!] ستمکاران را جز گمراهی میفزا.
بسيارى را گمراه كردند و تو جز بر گمراهى ستمكاران ميفزاى.
و بسیاری را بیراه کردند و جز بر بیراهی ستمکاران [مشرک‌] میفزای‌
و براستى كه بسيارى را گمراه كردند، و [بار خدايا،] ستمكاران- يعنى كافران- را جز گمراهى ميفزاى.
و بدین وسیله بسیاری از مردم را گمراه ساخته‌اند! (پروردگارا! این خودخواهان گمراهند گمراه‌ترشان گردان) و جز گمراهی بر ستمکاران میفزا!
«و بسیاری را همواره گمراه کرده‌اند و جز بر گمراهی ستمکاران میفزای.»
و به درست گمراه کردند بیشی را و نیفزای ستمگران را جز گمراهی‌


نوح ٢٣ آیه ٢٤ نوح ٢٥
سوره : سوره نوح
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٠
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«لا تَزِدْ»: جملات پیشین جنبه مقدّمه دعا دارد، و در اینجا حضرت نوح از خداوند متعال درخواست می‌نماید از کافران خودخواه و گمراه سلب توفیق بفرماید و بر بدبختی ایشان بیفزاید.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - صاحبان زر و زور با نیرنگ هاى بزرگ خود، تعداد بسیارى از مردم را گمراه کردند. (و قد أضلّوا کثیرًا)

۲ - شرک و بت پرستى و دورى از رهنمودهاى پیامبران الهى، گمراهى است. (و قالوا لاتذرنّ ءالهتکم ... و قد أضلّوا کثیرًا)

۳ - درخواست نوح(ع) از درگاه الهى، مبنى بر افزودن گمراهى ظالمان و گمراه کنندگان جامعه (و لاتزد الظلمین إلاّ ضللاً)

۴ - ناامیدى کامل نوح(ع)، از نجات یافتن قومش از گمراهى و ستم پیشگى (و لاتزد الظلمین إلاّ ضللاً) نفرین نوح(ع) علیه قومش، نشانه آن است که آن حضرت از هدایت یافتن آنان کاملاً مأیوس بود; زیرا اصولاً پیامبران الهى براى هدایت مردمان مبعوث شدند و نوح(ع) نیز سالیانى دراز; قومش را به هدایت دعوت کرد و چون آنان نپذیرفتند، علیه آنان نفرین فرمود.

۵ - افزودن گمراهى، از عذاب هاى الهى براى ظالمان و گمراه کنندگان جامعه (و قد أضلّوا کثیرًا و لاتزد الظلمین إلاّ ضللاً) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که پیامبران براى هدایت مردمان مبعوث شدند و افزودن گمراهى گمراه کنندگان، جنبه مجازاتى دارد نه ابتدایى.

۶ - گمراه کردن مردم، ظلم است. (و قد أضلّوا کثیرًا و لاتزد الظلمین إلاّ ضللاً) برداشت یاد شده، از تعبیر «ظالمان» درباره «گمراه گران» استفاده مى شود.

۷ - ظالمان و گمراه کنندگان جامعه، مستحق نفرین اند. (و لاتزد الظلمین إلاّ ضللاً)

۸ - نفرین بر ظالمان و گمراه کنندگان جامعه - پس از ناامیدى از هدایت آنان - کارى پسندیده و روا (و لاتزد الظلمین إلاّ ضللاً)

موضوعات مرتبط

  • انبیا: اعراض از انبیا ۲
  • بت پرستى: آثار بت پرستى ۲
  • ثروتمندان: آثار کفر ثروتمندان ۱; گمراهگرى ثروتمندان ۱
  • خدا: عذابهاى خدا ۵
  • شرک: آثار شرک ۲
  • ظالمان: آثار تأثیر از هدایت ظالمان ۸; ازدیاد گمراهى ظالمان ۵; درخواست ازدیاد گمراهى ظالمان ۳; زمینه نفرین ظالمان۸; عذاب ظالمان ۵; نفرین بر ظالمان ۷
  • ظلم: موارد ظلم ۶
  • عذاب: اهل عذاب ۵
  • قدرتمندان: آثار مکر قدرتمندان ۱; گمراهگرى قدرتمندان ۱
  • گمراهگران: ازدیاد گمراهى گمراهگران ۵; درخواست ازدیاد گمراهى گمراهگران۳; زمینه نفرین بر گمراهگران ۸; عذاب گمراهگران ۵; نفرین بر گمراهگران۷
  • گمراهگرى: حقیقت گمراهگرى ۶
  • گمراهى: عوامل گمراهى ۱، ۲
  • نفرین: مشمولان نفرین ۷
  • نوح(ع): دعاى نوح(ع) ۳; قصه نوح(ع) ۴; یأس نوح(ع) ۴
  • یأس: آثار یأس از هدایت گمراهگران ۸; یأس از هدایت قوم نوح ۴

منابع