ق ٤١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۳۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و گوش فرا ده و منتظر روزی باش که منادی از مکانی نزدیک ندا می‌دهد،

|و روزى كه منادى از مكانى نزديك ندا مى‌دهد، گوش فرا دار
و روزى كه منادى از جايى نزديك ندا درمى‌دهد، به گوش باش.
و به ندای منادی حق (اسرافیل) روزی که از مکان نزدیک (مردگان را برای زنده شدن) ندا کند گوش فرا دار (که هم اکنون به گوش دلت ندای او را بشنوی).
و گوش فرا ده روزی که ندا دهنده از جایی نزدیک ندا می دهد.
و آنگاه كه منادى از مكانى نزديك ندا مى‌دهد گوش فرادار.
و گوش بدار روزی را که منادی از جایی نزدیک ندا در دهد
و گوش فرادار- منتظر باش- روزى را كه آوازدهنده- اسرافيل- از جايى نزديك آواز دهد
(ای محمّد! این سخن را) بشنو! روزی منادی از مکان نزدیکی ندا درمی‌دهد (و در صور می‌دمد و فریاد رستاخیز برمی‌کشد، و همگان را به زنده شدن فرا می‌خواند).
و روزی که منادی از جایی نزدیک ندا در دهد، به‌گوش (و به‌هوش) باش.
و گوش فرا دار به روزی که بانگ دهد بانگ‌دهنده از جایگاهی نزدیک‌


ق ٤٠ آیه ٤١ ق ٤٢
سوره : سوره ق
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«إِسْتَمِعْ»: بشنو. گوش فرادار. مفعول آن محذوف است و تقدیر چنین است: إِسْتَمِعْ حَدِیثَ رَبِّکَ گوش فرادار. اخبار روزی را بشنو. مفعول در این صورت (یَوْمَ) است. «الْمُنَادِی»: ندادهنده. مراد اسرافیل است که برای بار دوم در صور می‌دمد که نشانه زنده شدن مردگان و آغاز رستاخیز است. «مَکَانٍ قَرِیبٍ»: اشاره به این است که صدای صور او در فضا پخش می‌شود بگونه‌ای که گوئی بیخ گوش همگان است.


تفسیر

نکات آیه

۱ - رهنمود خداوند به پیامبر(ص)، در امید بستن به قیامت براى جزاى کافران لجوج (فاصبر ... و استمع یوم یناد المناد) آیات پیشین در زمینه مواجهه نارواى کافران با پیامبر(ص) و لزوم شکیبایى آن حضرت در برابر آنان بود. اکنون در این آیه، خداوند به پیامبر(ص) مى فرماید: گوش به زنگ منادى حق براى رستاخیز باش; کنایه از این که آن روز کافران، مجازات واقعى خود را خواهند دید.

۲ - قیامت، روز نداى منادى حق، از مکانى نزدیک به آدمیان (یوم یناد المناد من مکان قریب)

۳ - مؤمن، همواره در اندیشه قیامت و مطمئن به تحقق وعده هاى الهى (و استمع یوم یناد المناد من مکان قریب)

۴ - همه انسان ها به هنگام رستاخیز، در احاطه منادى حق به گونه اى همسان* (و استمع یوم یناد المناد من مکان قریب) تعبیر «من مکان قریب» ممکن است بیانگر این نکته باشد که در قیامت، همه انسان ها در برابر مبدأ حاکمیت و نداى حق، نسبتى همسان دارند و بعد مکانى وجود ندارد.

۵ - قوانین حاکم بر نظام هستى در آستانه رستاخیز، متفاوت با نظام موجود در جهان* (یوم یناد المناد من مکان قریب) از این که انسان ها در پهنه زمین پراکنده اند و با همه پراکندگى نداى الهى نسبت به همه نزدیک معرفى شده است; استفاده مى شود که در آستانه رستاخیز، قوانین فعلى حاکم بر ماده تغییر مى یابد.

۶ - صبر بر ناگوارى ها، عبادت در برابر پروردگار و ایمان به قیامت، تکلیف تمامى مؤمنان (فاصبر ... و سبّح ... و استمع یوم یناد المناد) هر چند واژه هاى «اصبر»، «سبّح» و «استمع» ظاهراً خطاب به پیامبر(ص) است; ولى در حقیقت تکلیفى است براى همگان و پیامبر(ص) از آن جهت که الگوى امت است، به تنهایى مخاطب قرار گرفته است.

موضوعات مرتبط

  • آفرینش: سنتهاى حاکم بر آفرینش ۵
  • امیدوارى: امیدوارى به قیامت ۱
  • انسان: تساوى انسان ها ۴
  • ایمان: ایمان به قیامت ۶; ایمان به وعده هاى خدا ۳
  • خدا: توصیه هاى خدا ۱
  • ذکر: اهمیت ذکر قیامت ۳
  • سختى: صبر در سختى ۶
  • عبادت: عبادت خدا ۶
  • قیامت: احاطه منادى قیامت ۴; نداى منادى قیامت ۲; ویژگیهاى قیامت ۲، ۵
  • کافران: کیفر اخروى کافران ۱
  • مؤمنان: تکلیف مؤمنان ۶; صفات مؤمنان ۳
  • محمد(ص): توصیه به محمد(ص) ۱

منابع