ص ٨٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۱۸ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

که جهنّم را از تو و هر کدام از آنان که از تو پیروی کند، پر خواهم کرد!»

|به طور حتم و يقين جهنم را از تو و پيروانت يكسره پر خواهم كرد
هرآينه جهنّم را از تو و از هر كس از آنان كه تو را پيروى كند، از همگى‌شان، خواهم انباشت.»
که جهنم را از (جنس) تو و پیروانت از آنان تمام پر خواهم کرد.
که بی تردید دوزخ را از تو و آنان که از تو پیروی کنند، از همگی پر خواهم کرد
كه جهنم را از تو و از همه پيروانت پر كنم.
که جهنم را از تو و همه کسانی از آنان که از تو پیروی می‌کنند، آکنده خواهم ساخت‌
هر آينه دوزخ را از تو و از همه كسانى از آنان كه تو را پيروى كنند پر مى‌كنم.
هر آینه دوزخ را هم از تو و هم از کسانی که از تو پیروی کنند پر و لبریز می‌سازم.
«همواره جهنّم را از تو و از هر کس از آنان که تو را پیروی کرد، از همگیشان، بی‌گمان خواهم انباشت.»
که همانا آکنده سازم دوزخ را از تو و از آنان که پیرویت کنند از ایشان همگی‌


ص ٨٤ آیه ٨٥ ص ٨٦
سوره : سوره ص
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«تَبِعَکَ»: از تو پیروی کرد. به دنبال تو راه افتاد. «أَجْمَعِینَ»: تأکید ضمیر (کَ) و (هُمْ) است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - جهنم، مملو از شیطان ها و پیروان آنان خواهد شد. (لأملأنّ جهنّم منک و ممّن تبعک منهم أجمعین) بیشتر مفسران گفته اند: مقصود از «منک» «من جنسک» است; زیرا منطقى نیست که جهنم با آن عظمت، تنها با داخل شدن یک فرد (ابلیس) پر شود. پس مقصود، پر شدن دوزخ از مجموعه شیاطین (ابلیس و فرزندانش) و انسان ها خواهد بود.

۲ - پر شدن دوزخ از شیطان ها و پیروان آنان، سخنى حق و تحقق یافتنى است. (فالحقّ و الحقّ أقول . لأملأنّ جهنّم منک و ... منهم أجمعین) برداشت یاد شده بر این دیدگاه است که جمله «لأملأنّ جهنّم...» با تقدیر «قسمى»، مقسم علیه براى فالحقّ باشد. هم چنین جمله «و الحقّ أقول» جمله معترضه باشد; یعنى، فالحقّ قسمى لأملأنّ جهنّم...».

۳ - پر شدن جهنم از شیطان ها و پیروان آنان، سوگند مؤکد خداوند (لأملأنّ جهنّم منک و ممّن تبعک منهم أجمعین)

۴ - دوزخ، سرنوشت مشترک شیطان ها و انسان هاى پیرو آنان (لأملأنّ جهنّم منک و ممّن تبعک منهم أجمعین)

۵ - تکبر و خودبرتربینى ابلیس و تصمیم وى بر اغوا کردن انسان ها، موجب گرفتار شدن او به آتش دوزخ (قال فبعزّتک لأُغوینّهم ... قال فالحقّ ... لأملأنّ جهنّم منک)

۶ - پیروى از ابلیس، موجب استحقاق عذاب دوزخ (لأملأنّ جهنّم منک و ممّن تبعک منهم أجمعین)

۷ - شیطان ها، از موجوداتى برخوردار از جسم (لأملأنّ جهنّم منک) ورود ابلیس به دوزخ - که جایگاه آتشین و با ویژگى هاى مادى و جسمانى است - و نیز پر شدن دوزخ با ورود شیاطین، مى تواند گویاى جسم بودن آنان باشد; زیرا مجردات، فضایى را اشغال نمى کنند.

موضوعات مرتبط

  • ابلیس: آثار اغواگرى ابلیس ۵; آثار پیروى از ابلیس ۶; آثار تکبر ابلیس ۵; ابلیس در جهنم ۵
  • جهنم: پر شدن جهنم ۲، ۳; موجبات جهنم ۵، ۶
  • جهنمیان :۱، ۴
  • خدا: سوگندهاى خدا ۳
  • شیاطین: پیروان شیاطین در جهنم ۱، ۲; جسمانیت شیاطین ۷; حتمیت ورود شیاطین در جهنم ۲; حقانیت ورود شیاطین به جهنم ۲; شیاطین در جهنم ۱، ۳; فرجام پیروان شیاطین ۴; فرجام شیاطین ۴
  • عذاب: موجبات عذاب ۶

منابع