گمنام

ریشه قصص: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۱٬۷۵۴ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۱ دی ۱۳۹۵
Added root proximity by QBot
(افزودن نمودار دفعات)
(Added root proximity by QBot)
خط ۲۹: خط ۲۹:
=== قاموس قرآن ===
=== قاموس قرآن ===
(به فتح ق، ص) سرگذشت و تعقيب و نقل قصه. مصدر و اسم هر دو آمده است. طبرسى ذيل آيه 62 بقره فرموده: قصص به معنى قصه و سرگذشت است و در ذيل آيه 111 يوسف فرموده: قصص خبرى است كه بعضى پشت سر بعضى باشد از اخبار گذشتگان على هذا قصص مفرد است، راغب آن را جمع دانسته و گويد: قصص اخبارى است پى جوئى و پيروى شده. اصل قَصّ و قَصَص به معنى پى جويى است «قَصَّ اَثَرَهُ قَصّاً وَ قَصَصاً: تَبَعَّهُ شَیئاً بَعْدَ شَىْ‏ءٍ» سرگذشت را از آن قصص و قصّه گويند كه گوينده آن را تعقيب مى‏كند و در دنبال آن است. [قصص:25]. چون موسى پيش شعيب آمد و سرگذشت خويش را حكايت كرد گفت نترس از قوم ستمكاران نجات يافتى. در مجمع و اقرب و مصباح گفته: «قَصَّ الْخَبَرَ» يعنى سرگذشت را آنطور كه بود حكايت كرد. * [قصص:11]. مادر موسى به خواهرش گفت: او را بجوى«قصّ» در اينجا به معنى اصلى به كار رفته. * [يوسف:3]. بعضى قصص را در آيه مصدر گرفته و احسن البيان گفته‏اند ولى اسم بهتر است يعنى ما بهترين سرگذشت را براى تو حكايت مى‏كنيم. * [كهف:64]. قصصاً در آيه به معنى پى جويى و اتباع اثر است و آن مصدر است در موضع حال، تقديرش«يَقُصَّانِ الْاَثَرَ قَصَصاً» مى‏باشد يعنى گفت: آن همان است كه مى‏جستيم و پى جويانه به نشانه قدمهاى خويش بازگشتند.
(به فتح ق، ص) سرگذشت و تعقيب و نقل قصه. مصدر و اسم هر دو آمده است. طبرسى ذيل آيه 62 بقره فرموده: قصص به معنى قصه و سرگذشت است و در ذيل آيه 111 يوسف فرموده: قصص خبرى است كه بعضى پشت سر بعضى باشد از اخبار گذشتگان على هذا قصص مفرد است، راغب آن را جمع دانسته و گويد: قصص اخبارى است پى جوئى و پيروى شده. اصل قَصّ و قَصَص به معنى پى جويى است «قَصَّ اَثَرَهُ قَصّاً وَ قَصَصاً: تَبَعَّهُ شَیئاً بَعْدَ شَىْ‏ءٍ» سرگذشت را از آن قصص و قصّه گويند كه گوينده آن را تعقيب مى‏كند و در دنبال آن است. [قصص:25]. چون موسى پيش شعيب آمد و سرگذشت خويش را حكايت كرد گفت نترس از قوم ستمكاران نجات يافتى. در مجمع و اقرب و مصباح گفته: «قَصَّ الْخَبَرَ» يعنى سرگذشت را آنطور كه بود حكايت كرد. * [قصص:11]. مادر موسى به خواهرش گفت: او را بجوى«قصّ» در اينجا به معنى اصلى به كار رفته. * [يوسف:3]. بعضى قصص را در آيه مصدر گرفته و احسن البيان گفته‏اند ولى اسم بهتر است يعنى ما بهترين سرگذشت را براى تو حكايت مى‏كنيم. * [كهف:64]. قصصاً در آيه به معنى پى جويى و اتباع اثر است و آن مصدر است در موضع حال، تقديرش«يَقُصَّانِ الْاَثَرَ قَصَصاً» مى‏باشد يعنى گفت: آن همان است كه مى‏جستيم و پى جويانه به نشانه قدمهاى خويش بازگشتند.
===ریشه‌های [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud htmlpre='ریشه_'>
على:100, من:84, ک:71, هم:58, ه:55, ف:53, ل:51, کم:46, ب:45, ما:42, رسل:36, قصص:33, قول:25, لعل:24, نبء:24, لا:23, حرم:23, فى:23, نا:23, لم:22, قوم:21, ايى:21, کون:21, نن:21, قد:21, هو:20, قبل:20, نحن:20, اتى:19, اوى:19, حقق:19, الذين:19, ائى:19, ى:18, اله:18, عبد:18, قرى:18, يا:17, هذا:17, حسن:17, انن:17, ذلک:16, کلل:16, بنو:16, جىء:16, الله:16, عقل:16, وله:16, قرء:16, سنن:16, ها:16, ذا:16, سوء:15, الا:15, کتب:15, اخو:15, فکر:15, حرر:15, کذب:15, الم:15, الى:15, امن:15, علم:15, مثل:14, رفد:14, خوف:14, ظلم:14, لما:14, لبب:14, عدو:14, شهر:14, انس:14, عذب:14, وحى:14, رئى:14, هما:14, حيى:14, نجو:14, جرح:14, قرآن:14, جمع:14, امد:14, وجد:14, عبر:13, عن:13, اثر:13, لبث:13, ان:13, سمع:13, زبور:13, جنن:13, قتل:13, تلک:13, بصر:13, خير:13, داود:13, شىء:13, کلم:13, اول:13, صدق:13, اولى:13, هود:13, اذن:13, اسرائيل:13, جرم:12, کثر:12, عرب:12, سئل:12, فصل:12, حصى:12, ردد:12, لو:12, جهنم:12, سجد:12, وسع:12, الذى:12, سليمان:12, بغى:11, بين:11, وقى:11, هارون:11, بئس:11, حکم:11, حزب:11, سبق:11, عند:11, جنب:11, ا:11, سقى:11, يونس:11, قلب:11, حصد:11, نزل:11, ثبت:11, ملء:11, کيد:11, نذر:10, موسى:10, کفر:10, حدث:10, لکن:10, انف:10, اجر:10, انث:10, غيب:10, فرى:10, آدم:10, خلف:10, فتو:10, لقى:10
</qcloud>


== کلمات مشتق شده در قرآن ==
== کلمات مشتق شده در قرآن ==
کاربر ناشناس