گمنام

تفسیر:المیزان جلد۹ بخش۱۲: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
 
خط ۲۱۴: خط ۲۱۴:
پس آيه شريفه هم به اين معنا اشاره دارد كه بايد با آنان قتال كرد و بعد از غلبه بر ايشان تشديد و سختگيرى كرد و متفرقشان ساخت. و هم به اين كه دنبال سر ايشان كسانى هستند كه در نقض عهد و انتظار دچار شدن حق و اهل حق به مصائب حالشان نظير حال ايشان است.
پس آيه شريفه هم به اين معنا اشاره دارد كه بايد با آنان قتال كرد و بعد از غلبه بر ايشان تشديد و سختگيرى كرد و متفرقشان ساخت. و هم به اين كه دنبال سر ايشان كسانى هستند كه در نقض عهد و انتظار دچار شدن حق و اهل حق به مصائب حالشان نظير حال ايشان است.
<span id='link75'><span>
<span id='link75'><span>
==دستور مقابله به مثل در برابر پيمان شكنان و مقاتله و نبرد با آنان ==
«'''وَ إِمَّا تخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِيَانَةً فَانبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى سوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يحِب الخَْائنِينَ'''»:
«'''وَ إِمَّا تخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِيَانَةً فَانبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى سوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يحِب الخَْائنِينَ'''»:


«خيانت» به طورى كه مجمع البيان گفته - به معناى شكستن عهد در چيزيست كه آدمى را در آن امين دانسته باشند. وليكن اين معنا تنها معناى خيانت در عهد و پيمان است، و اما خيانت به معناى عام عبارت است از نقض هر حقى كه قرارداد شده باشد چه در عهد و چه در امانت. و كلمه «نبذ» به معناى القاء است و در آيه «فنبذوه وراء ظهورهم» هم به همين معنا است. و كلمه «سواء» به معناى عدالت و برابرى است.
«خيانت» به طورى كه مجمع البيان گفته - به معناى شكستن عهد در چيزی است كه آدمى را در آن امين دانسته باشند. وليكن اين معنا تنها معناى خيانت در عهد و پيمان است، و اما خيانت به معناى عام عبارت است از نقض هر حقى كه قرارداد شده باشد چه در عهد و چه در امانت. و كلمه «نبذ» به معناى القاء است و در آيه «فنبذوه وراء ظهورهم» هم به همين معنا است. و كلمه «سواء» به معناى عدالت و برابرى است.


و تركيب «اما تخافن» مانند تركيب «اما تثقفنهم» (در آيه قبل) است و معناى «خوف» اين است كه علامت هائى از اين كه امرى خطرناك و لازم الاحتراز در شرف وقوع است ظاهر شود. و اين كه فرمود: «ان الله لا يحب الخائنين» تعليل است براى جمله «''' فانبذ اليهم على سواء».
و تركيب «اما تخافن» مانند تركيب «اما تثقفنهم» (در آيه قبل) است و معناى «خوف» اين است كه علامت هائى از اين كه امرى خطرناك و لازم الاحتراز در شرف وقوع است ظاهر شود. و اين كه فرمود: «ان الله لا يحب الخائنين» تعليل است براى جمله «فانبذ اليهم على سواء».




۱۳٬۷۸۶

ویرایش