۱۳٬۸۰۵
ویرایش
خط ۲۰۳: | خط ۲۰۳: | ||
توضيح اين كه: نجار وقتى بخواهد دربى بسازد، نخست به چوب هايى كه براى اين كار تهيه ديده، مى پردازد. آنگاه آن ها را ورانداز نموده، سپس به اره كردن و تيشه زدن و رنده نمودن آن مى پردازد، تا در آخر، درب مورد نظر خود را مى سازد. | توضيح اين كه: نجار وقتى بخواهد دربى بسازد، نخست به چوب هايى كه براى اين كار تهيه ديده، مى پردازد. آنگاه آن ها را ورانداز نموده، سپس به اره كردن و تيشه زدن و رنده نمودن آن مى پردازد، تا در آخر، درب مورد نظر خود را مى سازد. | ||
پس كمال غرض نجار از اين كارها كه روى انجام مى دهد، تنها و تنها به عمل آوردن درب است، و اين از يك جهت است، و از جهت ديگر، نجار از همان اول امر مى داند | پس كمال غرض نجار از اين كارها كه روى چوب ها انجام مى دهد، تنها و تنها به عمل آوردن درب است، و اين از يك جهت است، و از جهت ديگر، نجار از همان اول امر مى داند | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۴۳۷ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۴۳۷ </center> | ||
كه تمامى اين چوب ها (مثلا اگر بيست من است، همه اين بيست من)، صالح براى درب شدن نيست. چون درب، هيأت مخصوصى دارد، غير هيأتى كه اين الوارها و چوب ها دارند، و برگرداندن هيأت آن ها به هيأت يك جفت درب، مستلزم اين است كه مقدارى از آن ضايع گشته و به صورت هيزم در آيد. چون اين مقدار، از هندسه و نقشه عمل بيرون است، و اين هيزم شدن مقدارى از ابعاض چوب و دور ريختن آن، در نقشه و قصد نجار داخل بوده، و نجار نسبت به آن اراده اى داشته، كه بايد آن را اراده ضرورى ناميد. | كه تمامى اين چوب ها (مثلا اگر بيست من است، همه اين بيست من)، صالح براى درب شدن نيست. چون درب، هيأت مخصوصى دارد، غير هيأتى كه اين الوارها و چوب ها دارند، و برگرداندن هيأت آن ها به هيأت يك جفت درب، مستلزم اين است كه مقدارى از آن ضايع گشته و به صورت هيزم در آيد. چون اين مقدار، از هندسه و نقشه عمل بيرون است، و اين هيزم شدن مقدارى از ابعاض چوب و دور ريختن آن، در نقشه و قصد نجار داخل بوده، و نجار نسبت به آن اراده اى داشته، كه بايد آن را اراده ضرورى ناميد. |
ویرایش