گمنام

تفسیر:المیزان جلد۸ بخش۳۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۶۵: خط ۱۶۵:
<span id='link272'><span>
<span id='link272'><span>


==مشيت الهى بر هدايت نكردن مردم ظالم و دلبستگان به زندگى خاكى قرار گرفته است ==
پس اين كه فرمود: «و لو شئنا لرفعناه بها»، معنايش اين مى شود كه: اگر ما مى خواستيم، او را به وسيله همين آيات، به درگاه خود نزديك مى كرديم. (آرى، در نزديكى به خدا ارتفاع از حضيض و پستى اين دنيا است، همچنان كه دنيا به خاطر اين كه انسان را از خدا و آيات او منصرف و غافل ساخته و به خود مشغول مى سازد، اسفل سافلين است) و بلند شدن و تكامل انسان به وسيله آيات مذكور، كه خود اسباب ظاهرى الهى است، باعث هدايت آدمى است، وليكن سعادت را براى آدمى حتمى نمى سازد. زيرا تماميت تأثيرش منوط به مشيت خدا است و خداوند سبحان، مشيتش تعلق نگرفته به اين كه سعادت را براى كسى كه از او اعراض كرده و به غير او، كه همان زندگى مادى زمينى است، اقبال نموده، حتمى سازد.
پس اينكه فرمود: (( و لو شئنا لرفعناه بها(( معنايش اين مى شود كه اگر ما مى خواستيم او را بوسيله همين آيات به درگاه خود نزديك مى كرديم (آرى در نزديكى به خدا ارتفاع از حضيض و پستى اين دنيا است همچنانكه دنيا بخاطر اينكه انسان را از خدا و آيات او منصرف و غافل ساخته و به خود مشغول مى سازد اسفل سافلين است ) و بلند شدن و تكامل انسان بوسيله آيات مذكور كه خود اسباب ظاهرى الهى است باعث هدايت آدمى است ، و ليكن سعادت را براى آدمى حتمى نمى سازد زيرا تماميت تاءثيرش منوط به مشيت خدا است و خداوند سبحان مشيتش تعلق نگرفته به اينكه سعادت را براى كسى كه از او اعراض كرده و به غير او كه همان زندگى مادى زمينى است ، اقبال نموده حتمى سازد.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۴۳۵ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۴۳۵ </center>
آرى ، زندگى زمينى آدمى را از خدا و از بهشت كه خانه كرامت او است باز مى دارد، و اعراض از خدا و تكذيب آيات او ظلم است ، و حكم حتمى خدا جارى است به اينكه مردم ظالم را هدايت نكند، (( و الذين كفروا و كذبوا باياتنا اولئك اصحاب النار هم فيها خالدون (( .
آرى، زندگى زمينى، آدمى را از خدا و از بهشت - كه خانه كرامت او است - باز مى دارد، و اعراض از خدا و تكذيب آيات او، ظلم است، و حكم حتمى خدا، جارى است به اين كه مردم ظالم را هدايت نكند، «و الذين كفروا و كذبوا بآياتنا أولئك أصحاب النار هم فيها خالدون».


و لذا بعد از جمله (( و لو شئنا لرفعناه بها(( فرمود: (( لكنه اخلد الى الارض و اتبع هواه (( و بنابراين بيان ، تقدير كلام اين مى شود: (( لكنا لم نشاء ذلك لانه اخلد الى الارض و اتبع هواه : و ليكن ما چنين چيزى را نخواستيم براى اينكه او به زمين چسبيده و هواى دل خود را پيروى كرده ، و چنين كسى مورد اضلال ما است نه مورد هدايت (( . همچنانكه فرموده : (( و يضل الله الظالمين و يفعل الله ما يشاء(( .
و لذا بعد از جمله (( و لو شئنا لرفعناه بها(( فرمود: (( لكنه اخلد الى الارض و اتبع هواه (( و بنابراين بيان ، تقدير كلام اين مى شود: (( لكنا لم نشاء ذلك لانه اخلد الى الارض و اتبع هواه : و ليكن ما چنين چيزى را نخواستيم براى اينكه او به زمين چسبيده و هواى دل خود را پيروى كرده ، و چنين كسى مورد اضلال ما است نه مورد هدايت (( . همچنانكه فرموده : (( و يضل الله الظالمين و يفعل الله ما يشاء(( .
خط ۱۹۱: خط ۱۹۰:


<span id='link274'><span>
<span id='link274'><span>
==توضيح آيه: «لقد ذرأنا لجهنم كثرا من الجن و الانس»==
==توضيح آيه: «لقد ذرأنا لجهنم كثرا من الجن و الانس»==
«'''وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كثِيراً مِّنَ الجِْنِّ وَ الانسِ ...'''»:
«'''وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كثِيراً مِّنَ الجِْنِّ وَ الانسِ ...'''»:
۱۳٬۷۸۱

ویرایش