گمنام

تفسیر:المیزان جلد۸ بخش۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۹۱: خط ۱۹۱:
و اگر در آيه «۱۰۳» سوره «مؤمنون»، و آيه «۱۱» سوره «قارعه»، آن را به صيغه جمع آورده، براى اين است كه دلالت كند بر اين كه ميزان اعمال، يكى نيست، بلكه براى هر كسى ميزان هاى زيادى به اختلاف اعمال وى هست. حق در نمازش، نماز واقعى و جامع همه اجزا و شرايط است، و حق در زكاتش، زكات جامع شرايط است. خلاصه» حق در نماز، غير حق در روزه و زكات و حج و امثال آن است.
و اگر در آيه «۱۰۳» سوره «مؤمنون»، و آيه «۱۱» سوره «قارعه»، آن را به صيغه جمع آورده، براى اين است كه دلالت كند بر اين كه ميزان اعمال، يكى نيست، بلكه براى هر كسى ميزان هاى زيادى به اختلاف اعمال وى هست. حق در نمازش، نماز واقعى و جامع همه اجزا و شرايط است، و حق در زكاتش، زكات جامع شرايط است. خلاصه» حق در نماز، غير حق در روزه و زكات و حج و امثال آن است.


==اقوالى كه در مورد معناى جمله: «و الوزن يومئذ الحق» گفته شده است==
==اقوال گفته شده در معناى جمله: «و الوزن يومئذ الحق»==


اين بود آنچه از بيان سابق ما بدست آمد، و ليكن بيشتر مفسرين آيه را طور ديگرى معنا كرده و گفته اند: (( وزن (( در آيه مورد بحث ، مبتدا و مرفوع است ، و كلمه (( يومئذ(( ظرف ، و (( حق (( هم صفت وزن و هم خبر آن است ، و تقدير آيه (( و الوزن يومئذ الوزن الحق (( است ، يعنى وزن در آن روز (( وزن حق (( است ، و وزن حق به معناى وزن عادلانه است ، به شهادت اينكه در آيه ديگرى از وزن حق به (( وزن قسط(( تعبير شده ، و آن آيه (( و نضع الموازين القسط ليوم القيمه (( است .
اين بود آنچه از بيان سابق ما به دست آمد، وليكن بيشتر مفسران آيه را طور ديگرى معنا كرده و گفته اند: «وزن» در آيه مورد بحث، مبتدا و مرفوع است، و كلمه «يومئذ» ظرف، و «حق» هم صفت «وزن» و هم خبر آن است. و تقدير آيه: «و الوزن يومئذ الوزن الحق» است. يعنى وزن در آن روز، «وزن حق» است، و وزن حق به معناى وزن عادلانه است. به شهادت اين كه در آيه ديگرى از وزن حق به «وزن قسط» تعبير شده، و آن، آيه «و نضع الموازين القسط ليوم القيامة» است.


بعضى ديگر گفته اند: كلمه (( وزن (( مبتدا و خبرش (( يومئذ(( است، و (( حق (( صفت وزن مى باشد و تقدير آيه چنين است: (( و الوزن الحق يومئذ(( وزن حق در روز قيامت است . صاحب كشاف گفته: (( مرفوع بودن وزن براى اين است كه وزن در تركيب مبتدا است، و خبرش (( يومئذ(( است و حق صفت آن است ((. آنگاه وقتى آيه را معنا كرده وزن را مبتدا و خبرش را كلمه حق گرفته است ، زيرا در معناى آيه گفته است: (( معناى آيه اين است كه در روزى كه خداوند امت ها و پيغمبران را مورد بازخواست قرار مى دهد وزن وزن حق است (( و اين از مانند زمخشرى بسيار عجيب است مگر اينكه كلامش را توجيه كرده بگوييم: اينكه در آخر گفت (( وزن ، وزن حق است (( تتمه معناى آيه نيست ، بلكه ابتداى كلام ديگرى است .
بعضى ديگر گفته اند: كلمه «وزن»، مبتدا و خبرش «يومئذ» است، و «حق»، صفت وزن مى باشد و تقدير آيه چنين است: «و الوزن الحق يومئذ»، وزن حق در روز قيامت است.  
 
صاحب كشاف گفته: «مرفوع بودن وزن براى اين است كه وزن در تركيب مبتدا است، و خبرش «يومئذ» است و حق صفت آن است». آنگاه وقتى آيه را معنا كرده، «وزن» را مبتدا و خبرش را كلمه «حق» گرفته است. زيرا در معناى آيه گفته است: «معناى آيه اين است كه در روزى كه خداوند امت ها و پيغمبران را مورد بازخواست قرار مى دهد، وزن، وزن حق است».
 
و اين، از مانند زمخشرى بسيار عجيب است، مگر اين كه كلامش را توجيه كرده، بگوييم: اين كه در آخر گفت: «وزن، وزن حق است»، تتمه معناى آيه نيست، بلكه ابتداى كلام ديگرى است.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۱۳ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۱۳ </center>


۱۳٬۶۸۹

ویرایش