گمنام

تفسیر:المیزان جلد۲ بخش۱۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
جز
بدون خلاصۀ ویرایش
(Edited by QRobot)
 
جزبدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
{{تغییر صفحه | قبلی=تفسیر:المیزان جلد۲ بخش۱۲ | بعدی = تفسیر:المیزان جلد۲ بخش۱۴}}
__TOC__
__TOC__


خط ۲۸: خط ۳۰:
و ممكن است تهديدى باشد به حادثه اى كه وقوعش در دنيا متوقع است ، و اين احتمال بعد از مراجعه به بعد از آيه «'''ولكل امة رسول '''» و آيه بعد از آيه : «'''فاقم وجهك للدين حنيفا'''» و نيز مراجعه به سوره انبيا و غيره در نظر قوت مى گيرد، چون از اين موارد استفاده مى شود كه آخرت آينده همين دنيا است ، و ظهور تام هر حقيقتى است كه در اين دنيا است ، و نيز ممكن است تهديدى باشد به آينده اى كه در انتظار آنان است چه در دنيا و چه در آخرت ، و به هر حال جمله : «'''فى ظلل من الغمام '''» را بايد به معنائى گرفت كه مناسب با موردش باشد.
و ممكن است تهديدى باشد به حادثه اى كه وقوعش در دنيا متوقع است ، و اين احتمال بعد از مراجعه به بعد از آيه «'''ولكل امة رسول '''» و آيه بعد از آيه : «'''فاقم وجهك للدين حنيفا'''» و نيز مراجعه به سوره انبيا و غيره در نظر قوت مى گيرد، چون از اين موارد استفاده مى شود كه آخرت آينده همين دنيا است ، و ظهور تام هر حقيقتى است كه در اين دنيا است ، و نيز ممكن است تهديدى باشد به آينده اى كه در انتظار آنان است چه در دنيا و چه در آخرت ، و به هر حال جمله : «'''فى ظلل من الغمام '''» را بايد به معنائى گرفت كه مناسب با موردش باشد.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲ صفحه ۱۵۷ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲ صفحه ۱۵۷ </center>
وَ قُضىَ الاَمْرُ وَ إِلى اللَّهِ تُرْجَعُ الاُمُورُ
وَ قُضىَ الاَمْرُ وَ إِلى اللَّهِ تُرْجَعُ الاُمُورُ
از جمله «'''والى الله ...'''» به خوبى بر مى آيد كه فاعل قضا هم خداى تعالى است و اگر نام خداى تعالى را نياورد، و فرمود قضاى امر رانده مى شود، براى اين بوده كه مانند هر بزرگى ديگر اظهار عظمت و كبريا كند، كه وقتى از وقوع احكامشان و صدور اوامرشان خبر مى دهند نمى گويند ما چنين كرديم ، بلكه مى گويند چنين و چنان شد، و اينگونه تعبيرها در قرآن كريم بسيار است .
از جمله «'''والى الله ...'''» به خوبى بر مى آيد كه فاعل قضا هم خداى تعالى است و اگر نام خداى تعالى را نياورد، و فرمود قضاى امر رانده مى شود، براى اين بوده كه مانند هر بزرگى ديگر اظهار عظمت و كبريا كند، كه وقتى از وقوع احكامشان و صدور اوامرشان خبر مى دهند نمى گويند ما چنين كرديم ، بلكه مى گويند چنين و چنان شد، و اينگونه تعبيرها در قرآن كريم بسيار است .
<span id='link135'><span>
<span id='link135'><span>
خط ۸۸: خط ۹۰:
<span id='link142'><span>
<span id='link142'><span>
==آيات ۲۱۲ - ۲۱۱ ، سوره بقره ==
==آيات ۲۱۲ - ۲۱۱ ، سوره بقره ==
سلْ بَنى إِسرءِيلَ كَمْ ءَاتَيْنَهُم مِّنْ ءَايَةِ بَيِّنَةٍ وَ مَن يُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شدِيدُ الْعِقَابِ(۲۱۱)
سلْ بَنى إِسرءِيلَ كَمْ ءَاتَيْنَهُم مِّنْ ءَايَةِ بَيِّنَةٍ وَ مَن يُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شدِيدُ الْعِقَابِ(۲۱۱)
زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَوةُ الدُّنْيَا وَ يَسخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ الَّذِينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَن يَشاءُ بِغَيرِ حِسابٍ(۲۱۲)
زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَوةُ الدُّنْيَا وَ يَسخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ الَّذِينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَن يَشاءُ بِغَيرِ حِسابٍ(۲۱۲)
ترجمه آيات  
ترجمه آيات  
از بنى اسرائيل بپرس چه قدر آيت هاى روشن برايشان آورديم (آنها خواهند گفت : كه ) هر كس نعمت خدارا بعد از آنكه در اختيارش ‍ قرار گرفت تغيير دهد بايد بداند كه خدا در عقاب شديد است .(۲۱۱)
از بنى اسرائيل بپرس چه قدر آيت هاى روشن برايشان آورديم (آنها خواهند گفت : كه ) هر كس نعمت خدارا بعد از آنكه در اختيارش ‍ قرار گرفت تغيير دهد بايد بداند كه خدا در عقاب شديد است .(۲۱۱)
خط ۹۶: خط ۹۸:
==عبرت گرفتن از سرگذشت و سرنوشت بنى اسرائيل و علت انحراف كفار ==
==عبرت گرفتن از سرگذشت و سرنوشت بنى اسرائيل و علت انحراف كفار ==
بيان آيات
بيان آيات
سلْ بَنى إِسرءِيلَ كَمْ ءَاتَيْنَهُم مِّنْ ءَايَةِ...
سلْ بَنى إِسرءِيلَ كَمْ ءَاتَيْنَهُم مِّنْ ءَايَةِ...
اين آيه كه در آيه : «'''فان زللتم من بعد ما جائتكم البينات فاعلموا ان الله عزيز حكيم '''» بود، و مى فرمود: مخالفين را به اءخذ عزيزى مقتدر خواهد گرفت ، تثبيت كند.
اين آيه كه در آيه : «'''فان زللتم من بعد ما جائتكم البينات فاعلموا ان الله عزيز حكيم '''» بود، و مى فرمود: مخالفين را به اءخذ عزيزى مقتدر خواهد گرفت ، تثبيت كند.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲ صفحه ۱۶۵ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲ صفحه ۱۶۵ </center>
خط ۱۰۲: خط ۱۰۴:
و اين سنت جاريه از ناحيه خداى سبحان اختصاص به قومى و ملتى ندارد، هر كس نعمت خدا را تغيير دهد، و از محرابش منحرف كند، خدا عقابش مى كند و چقدر شديد العقاب است .
و اين سنت جاريه از ناحيه خداى سبحان اختصاص به قومى و ملتى ندارد، هر كس نعمت خدا را تغيير دهد، و از محرابش منحرف كند، خدا عقابش مى كند و چقدر شديد العقاب است .
بنابراين بيان ، پس جمله : «'''و من يبدل نعمه الله '''» تا كلمه «'''العقاب '''» از قبيل وضع كلى در مورد جزئى است ، تا دلالت كند بر اينكه حكم نامبرده سنتى است در همه ادوار.
بنابراين بيان ، پس جمله : «'''و من يبدل نعمه الله '''» تا كلمه «'''العقاب '''» از قبيل وضع كلى در مورد جزئى است ، تا دلالت كند بر اينكه حكم نامبرده سنتى است در همه ادوار.
لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَوةُ الدُّنْيَا...
لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَوةُ الدُّنْيَا...
<span id='link144'><span>
<span id='link144'><span>
==زينت يافتن زندگى دنيا در نظر مردم سرچشمه تمامى انحرافات ==
==زينت يافتن زندگى دنيا در نظر مردم سرچشمه تمامى انحرافات ==
خط ۱۱۰: خط ۱۱۲:
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲ صفحه ۱۶۶ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲ صفحه ۱۶۶ </center>
مسلمان اصطلاحى هم دچار اين انحراف بشود و حقيقتى از حقايق دينى را بپوشاند، و نعمتى از نعمت هاى دينى را تغيير دهد، كه چنين كسى هم كافرى است كه حيات دنيا در نظرش زينت يافته ، او نيز بايد خود را آماده عذاب شديد بكند.
مسلمان اصطلاحى هم دچار اين انحراف بشود و حقيقتى از حقايق دينى را بپوشاند، و نعمتى از نعمت هاى دينى را تغيير دهد، كه چنين كسى هم كافرى است كه حيات دنيا در نظرش زينت يافته ، او نيز بايد خود را آماده عذاب شديد بكند.
وَ الَّذِينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ...
وَ الَّذِينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ...
اگر در اين جمله كلمه ايمان به كلمه تقوا مبدل شده ، براى اين بوده كه بفهماند ايمان بدون تقوا به درد نمى خورد، بايد تواءم با عمل باشد.
اگر در اين جمله كلمه ايمان به كلمه تقوا مبدل شده ، براى اين بوده كه بفهماند ايمان بدون تقوا به درد نمى خورد، بايد تواءم با عمل باشد.


{{تغییر صفحه | قبلی=تفسیر:المیزان جلد۲ بخش۱۲ | بعدی = تفسیر:المیزان جلد۲ بخش۱۴}}


[[رده:تفسیر المیزان]]
[[رده:تفسیر المیزان]]
۸٬۹۳۳

ویرایش