گمنام

تفسیر:المیزان جلد۲۰ بخش۲۸: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۲۱۳: خط ۲۱۳:
َ«'''كلا بَلْ رَانَ عَلى قُلُوبهِم مَّا كانُوا يَكْسِبُونَ'''»:
َ«'''كلا بَلْ رَانَ عَلى قُلُوبهِم مَّا كانُوا يَكْسِبُونَ'''»:


اين جمله، ردع و انكار سخن تكذيب گران، يعنى ردّ «اساطير الأوّلين» است. راغب گفته: كلمۀ «رَين» به معناى غبار و زنگ، و يا به عبارتى، تيرگى است كه روى چيز گرانبهايى بنشيند. (در نسخه اى ديگر آمده: روى چيز شفافى بنشيند). در قرآن آمده كه: «بَل رَانَ َعلى قُلُوبِهم ...»؛ يعنى گناهان، مانند زنگى و غبارى شد كه روى جلاى دل هاشان را گرفت، و آن دل ها را از تشخيص خير وشر كور كرد.
اين جمله، ردع و انكار سخن تكذيب گران، يعنى ردّ «اساطير الأوّلين» است. راغب گفته: كلمۀ «رَين» به معناى غبار و زنگ، و يا به عبارتى، تيرگى است كه روى چيز گرانبهايى بنشيند. (در نسخه اى ديگر آمده: روى چيز شفافى بنشيند). در قرآن آمده كه: «بَل رَانَ َعلى قُلُوبِهم ...»؛ يعنى گناهان، مانند زنگى و غبارى شد كه روى جلاى دل هاشان را گرفت، و آن دل ها را از تشخيص خير و شر، كور كرد.


پس اين «زنگ بودن گناهان بر روى دل هاى آنان»، عبارت شد از حائل شدن گناهان بين دل ها، و بين تشخيص حق، آن طور كه هست.
پس اين «زنگ بودن گناهان بر روى دل هاى آنان»، عبارت شد از حائل شدن گناهان بين دل ها، و بين تشخيص حق، آن طور كه هست.
خط ۲۳۹: خط ۲۳۹:
اين آيه، توبيخى كوبنده است از خازنان دوزخ و يا از اهل دوزخ، به كسانى كه وارد آن مى شوند.
اين آيه، توبيخى كوبنده است از خازنان دوزخ و يا از اهل دوزخ، به كسانى كه وارد آن مى شوند.


معناى «'''عليين '''» كه فرمود كتاب ابرار در آن است و چندقول در اين باره
== اقوال در معنای «علیّین» ==
َكلا إِنَّ كِتَب الاَبْرَارِ لَفِى عِلِّيِّينَ وَ مَا أَدْرَاك مَا عِلِّيُّونَ كِتَبٌ مَّرْقُومٌ
«'''كَلّا إِنَّ كِتَابَ الاَبْرَارِ لَفِى عِلِّيِّينَ * وَ مَا أَدْرَاك مَا عِلِّيُّونَ * كِتَابٌ مَّرْقُومٌ'''»:
اين سه آيه نيز ردع است ، البته در معناى ردعى كه در آيه «'''كلا ان كتاب الفجار'''» بود، و كلمه «'''عليون '''» - همانطور كه در سابق هم گفتيم - به معناى علوى روى علو ديگر است ، و يا به عبارتى ديگر علوى دو چندان كه با درجات عالى و منازل قرب به خداى تعالى منطبق مى شود، همچنان كه گفتيم سجين بر خلاف اين معنا است .
 
اين سه آيه نيز، ردع است، البته در معناى ردعى كه در آيه «كَلّا إنّ كِتَابَ الفُجّار» بود. و كلمۀ «عليّون» - همان طور كه در سابق هم گفتيم - به معناى علوّى روى علوّ ديگر است؛ و يا به عبارتى ديگر، علوّى دو چندان كه با درجات عالى و منازل قرب به خداى تعالى منطبق مى شود. همچنان كه گفتيم «سجّين» بر خلاف اين معناست.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۳۸۷ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۳۸۷ </center>
سخنى كه بتوان در تفسير اين سه آيه گفت همان سخنانى است كه درباره سه آيه گذشته كه در مقابل اين سه آيه بود و مى فرمود: «'''ان كتاب الفجار لفى سجين و ما ادريك ما سجين كتاب مرقوم '''» گفتيم .
سخنى كه بتوان در تفسير اين سه آيه گفت، همان سخنانى است كه درباره سه آيه گذشته كه در مقابل اين سه آيه بود و مى فرمود: «إنّ كِتَابَ الفُجّار لَفِى سِجّين * وَ مَا أدريكَ مَا سِجّين * كِتَابٌ مَرقُومٌ» گفتيم.
پس معناى آن ، اين است كه : آنچه براى ابرار مقدر شده ، و قضايش رانده شده ، تا جزاى نيكوكاريهاى آنان باشد، در عليين قرار دارد، و تو اى پيامبر! نمى دانى عليين چيست ، امرى است نوشته شده ، و قضايى است حتمى و مشخص و بدون ابهام .
 
مفسرين در اين آيات سخنانى دارند، همچنان كه در آيات قبل داشتند، چيزى كه هست در اين آيه در خصوص كلمه «'''عليين '''» اين را هم گفته اند كه : معنايش آسمان هفتم است ، كه در تحت عرش قرار دارد، و منزلگاه ارواح مؤ منين است . و نيز گفته اند: عليين همان سدره المنتهى است ، كه اعمال بدانجا منتهى مى شود.
پس معناى آن، اين است كه: آنچه براى ابرار مقدّر شده و قضايش رانده شده، تا جزاى نيكوكاري هاى آنان باشد، در عليّين قرار دارد. و تو اى پيامبر! نمى دانى «عليّين» چيست. امرى است نوشته شده، و قضايى است حتمى و مشخص و بدون ابهام.
بعضى ديگر گفته اند: لوحى است از زبرجد آويزان ، در تحت عرش كه اعمال بندگان در آن نوشته شده .
 
بعضى ديگر گفته اند: مراتب عاليه اى است كه محفوف به جلالت است . اشكالى كه به اين سخنان وارد است همان اشكالى است كه درباره اقوال وارده در خصوص آيات گذشته كرديم و گفتيم كه هيچ دليلى بر هيچ يك از اين اقوال نيست .
مفسّران در اين آيات سخنانى دارند، همچنان كه در آيات قبل داشتند. چيزى كه هست، در اين آيه در خصوص كلمۀ «عليّين» اين را هم گفته اند كه: معنايش آسمان هفتم است، كه در تحت عرش قرار دارد و منزلگاه ارواح مؤمنان است. و نيز گفته اند: «عليّين»، همان سدرةُ المنتهى است، كه اعمال بدان جا منتهى مى شود.
 
بعضى ديگر گفته اند: لوحى است از زبرجد، آويزان در تحت عرش، كه اعمال بندگان در آن نوشته شده.
 
بعضى ديگر گفته اند: مراتب عاليه اى است كه محفوف به جلالت است.  
 
* اشكالى كه به اين سخنان وارد است، همان اشكالى است كه درباره اقوال وارده در خصوص آيات گذشته كرديم و گفتيم كه: «هيچ دليلى بر هيچ يك از اين اقوال نيست».




۱۳٬۷۸۱

ویرایش