گمنام

تفسیر:المیزان جلد۲۰ بخش۲۰: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۸۸: خط ۸۸:
<center> «'''بحث روایی'''» </center>
<center> «'''بحث روایی'''» </center>


==رواياتى در بيان برخى آيات گذشته: ==
==رواياتى در بيان برخى آيات گذشته ==
در بعضى از روايات آمده كه منظور از «'''نبا عظيم '''» على (عليه السلام ) است . ولى اين از باب بطن قرآن است ، نه تفسير لفظ آيه .
در بعضى از روايات آمده كه منظور از «'''نبا عظيم '''» على (عليه السلام) است. ولى اين از باب بطن قرآن است، نه تفسير لفظ آيه.
و از خصال از عكرمه از ابن عباس روايت شده كه گفت : (روزى ) ابو بكر به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) عرضه داشت يا رسول الله ! چقدر زود مويت سپيد شد؟ فرمود: موى مرا سوره هود و واقعه و مرسلات و عم يتسائلون سپيد كرد.
 
و در تفسير قمى در ذيل آيه «'''الم نجعل الارض مهادا'''» آمده كه : زمين گهواره اى است كه بشريت در آن پرورش مى يابد، «'''و الجبال اوتادا'''» يعنى ميخ ‌هاى زمين .
و از خصال از عكرمه از ابن عباس روايت شده كه گفت: (روزى ) ابوبكر به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) عرضه داشت يا رسول الله ! چقدر زود مويت سپيد شد؟ فرمود: موى مرا سوره هود و واقعه و مرسلات و عم يتسائلون سپيد كرد.
و در نهج البلاغه فرموده : «'''وتد بالصخور ميدان ارضه '''».
 
و در تفسير قمى در ذيل آيه «'''الم نجعل الارض مهادا'''» آمده كه : زمين گهواره اى است كه بشريت در آن پرورش مى يابد، «'''و الجبال اوتادا'''» يعنى ميخ ‌هاى زمين.
 
و در نهج البلاغه فرموده: «'''وتد بالصخور ميدان ارضه '''».
 
و در تفسير قمى در ذيل آيه «'''و جعلنا الليل لباسا'''» آمده كه شب جامه اى است بر روى روز.
و در تفسير قمى در ذيل آيه «'''و جعلنا الليل لباسا'''» آمده كه شب جامه اى است بر روى روز.
مؤ لف : شايد مراد اين باشد كه شب جامه اى است بر روى آنچه در روز پيدا است و آن را مى پوشاند.
مؤلف: شايد مراد اين باشد كه شب جامه اى است بر روى آنچه در روز پيدا است و آن را مى پوشاند.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۲۶۵ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۲۶۵ </center>
و باز در همان كتاب است كه در معناى آيه «'''و جعلنا سراجا وهاجا'''» فرموده : منظور خورشيد نورانى است «'''و انزلنا من المصرات '''» فرمود: يعنى از ابرها «'''ماء ثجاجا'''» فرمود: يعنى با ريزشى پى در پى .
و باز در همان كتاب است كه در معناى آيه «'''و جعلنا سراجا وهاجا'''» فرموده: منظور خورشيد نورانى است «'''و انزلنا من المصرات '''» فرمود: يعنى از ابرها «'''ماء ثجاجا'''» فرمود: يعنى با ريزشى پى در پى.
و تفسير عياشى از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: كلمه «'''يعصرون '''» در آيه «'''عام فيه يغاث الناس و فيه يعصرون '''» با ياء به معناى يمطرون است ، يعنى باران به ايشان مى بارد، آنگاه به عنوان استشهاد فرمود مگر نشنيده اى كه در سوره نبا فرموده : «'''و انزلنا من المعصرات ماء ثجاجا'''».
 
مؤ لف : مراد اين است كه كلمه «'''يعصرون '''» بايد با ضمه ياء و به صيغه مجهول خوانده شود، چون معنايش اين است كه مردم در آن سال «'''يمطرون - باران داده مى شوند'''»، به شهادت اينكه در سوره نبا اسم فاعل همين فعل بكار رفته ابرها را «'''معصرات '''» و مردم را معصر - باران داده شده - خوانده است ، پس «'''سحاب معصر'''» - با كسره صاد - به معناى ابر ممطر است . و عياشى مثل اين حديث را از على بن معمر از پدرش از امام صادق (عليه السلام ) نقل كرده . و قمى در تفسير خود نظير آن را از امير المؤ منين (عليه السلام ) روايت كرده است .
و تفسير عياشى از امام صادق (عليه السلام) روايت كرده كه فرمود: كلمه «'''يعصرون '''» در آيه «'''عام فيه يغاث الناس و فيه يعصرون '''» با ياء به معناى يمطرون است، يعنى باران به ايشان مى بارد، آنگاه به عنوان استشهاد فرمود مگر نشنيده اى كه در سوره نبا فرموده: «'''و انزلنا من المعصرات ماء ثجاجا'''».
 
مؤلف: مراد اين است كه كلمه «'''يعصرون '''» بايد با ضمه ياء و به صيغه مجهول خوانده شود، چون معنايش اين است كه مردم در آن سال «'''يمطرون - باران داده مى شوند'''»، به شهادت اينكه در سوره نبا اسم فاعل همين فعل بكار رفته ابرها را «'''معصرات '''» و مردم را معصر - باران داده شده - خوانده است، پس «'''سحاب معصر'''» - با كسره صاد - به معناى ابر ممطر است . و عياشى مثل اين حديث را از على بن معمر از پدرش از امام صادق (عليه السلام) نقل كرده. و قمى در تفسير خود نظير آن را از اميرالمؤمنين (عليه السلام) روايت كرده است.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۲۶۶ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۲۶۶ </center>
<span id='link174'><span>
<span id='link174'><span>
۱۳٬۸۴۸

ویرایش