گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱ بخش۱۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۹۹: خط ۹۹:
خدای تعالى در رد اين سخن ملائكه فرمود: «'''انى اعلم ما لا تعلمون ، و علم آدم الاسماء كلها'''»،.
خدای تعالى در رد اين سخن ملائكه فرمود: «'''انى اعلم ما لا تعلمون ، و علم آدم الاسماء كلها'''»،.
<span id='link215'><span>
<span id='link215'><span>
==عموميت خلافت انسان و اينكه منظور از خلافت در آيه جانشينى خدا در زمين است ==
==منظور از خلافت در آيه جانشينى خدا در زمين است ==
زمينه و سياق كلام بدو نكته اشاره دارد، اول اينكه منظور از خلافت نامبرده جانشينى خدا در زمين بوده ، نه اينكه انسان جانشين ساكنان قبلى زمين شوند، كه در آن ايام منقرض شده بودند، و خدا خواسته انسان را جانشين آنها كند، همچنانكه بعضى از مفسرين اين احتمال را داده اند.
زمينه و سياق كلام بدو نكته اشاره دارد، اول اينكه منظور از خلافت نامبرده جانشينى خدا در زمين بوده ، نه اينكه انسان جانشين ساكنان قبلى زمين شوند، كه در آن ايام منقرض شده بودند، و خدا خواسته انسان را جانشين آنها كند، همچنانكه بعضى از مفسرين اين احتمال را داده اند.


خط ۱۰۹: خط ۱۰۹:
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱ صفحه : ۱۷۹ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱ صفحه : ۱۷۹ </center>
<span id='link216'><span>
<span id='link216'><span>
==نداشتن ملائكه شايستگى خلافت را ==
==نداشتن ملائكه شايستگى خلافت را ==
نكته دوم اين است كه خداى سبحان در پاسخ و رد پيشنهاد ملائكه ، مسئله فساد در زمين و خونريزى در آنرا، از خليفه زمينى نفى نكرد، و نفرمود: كه نه ، خليفه ايكه من در زمين ميگذارم خونريزى نخواهند كرد، و فساد نخواهند انگيخت ، و نيز دعوى ملائكه را (مبنى بر اينكه ما تسبيح و تقديس تو مى كنيم ) انكار نكرد، بلكه آنانرا بر دعوى خود تقرير و تصديق كرد.
نكته دوم اين است كه خداى سبحان در پاسخ و رد پيشنهاد ملائكه ، مسئله فساد در زمين و خونريزى در آنرا، از خليفه زمينى نفى نكرد، و نفرمود: كه نه ، خليفه ايكه من در زمين ميگذارم خونريزى نخواهند كرد، و فساد نخواهند انگيخت ، و نيز دعوى ملائكه را (مبنى بر اينكه ما تسبيح و تقديس تو مى كنيم ) انكار نكرد، بلكه آنانرا بر دعوى خود تقرير و تصديق كرد.
۱۴٬۰۶۶

ویرایش