گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۸ بخش۸: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
 
خط ۱۸۲: خط ۱۸۲:
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۱۰۴ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۱۰۴ </center>


= بيان سه اشكال در رابطه با آیه: «مَا أصَابَكُم مِن مُصِیبَة»==
== بيان سه اشكال در رابطه با آیه: «مَا أصَابَكُم مِن مُصِیبَة» ==


مؤلف : اين روايت را، الدر المنثور هم، از عده اى از صاحبان كتب حديث، از على «عليه السلام»، از رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» روايت كرده، و از فحواى آن استفاده مى شود كه: آيه شريفه «وَ مَا أصَابَكُم»، خاصّ به مؤمنان است، و خطاب در آن نيز به ايشان است، و مفادش اين است كه خدا، گناهان همه ايشان را مى آمرزد، و ديگر در برزخ و قيامت، عذاب نمى بينند. چون آيه شريفه، گناهان را منحصر در دو قسم مى كند: يكى آن هايى كه با رساندن مصيبت مؤاخذه مى شوند. و يكى هم، آن هايى كه بخشوده مى شوند. و روايت هم مفادش اين است كه بعد از مؤاخذه با مصائب، ديگر مؤاخذه اى نيست، و بعد از عفو هم، ديگر مؤاخذه اى نخواهد بود. به همين جهت، مسأله از چند جهت، مورد اشكال قرار مى گيرد:
مؤلف : اين روايت را، الدر المنثور هم، از عده اى از صاحبان كتب حديث، از على «عليه السلام»، از رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» روايت كرده، و از فحواى آن استفاده مى شود كه: آيه شريفه «وَ مَا أصَابَكُم»، خاصّ به مؤمنان است، و خطاب در آن نيز به ايشان است، و مفادش اين است كه خدا، گناهان همه ايشان را مى آمرزد، و ديگر در برزخ و قيامت، عذاب نمى بينند.  
 
چون آيه شريفه، گناهان را منحصر در دو قسم مى كند: يكى آن هايى كه با رساندن مصيبت مؤاخذه مى شوند. و يكى هم، آن هايى كه بخشوده مى شوند. و روايت هم مفادش اين است كه بعد از مؤاخذه با مصائب، ديگر مؤاخذه اى نيست، و بعد از عفو هم، ديگر مؤاخذه اى نخواهد بود. به همين جهت، مسأله از چند جهت، مورد اشكال قرار مى گيرد:


اول از اين جهت كه: ما در سابق گفتيم، از سياق آيه بر مى آيد كه به عموميتش، مؤمن و كافر را شامل مى شود.
اول از اين جهت كه: ما در سابق گفتيم، از سياق آيه بر مى آيد كه به عموميتش، مؤمن و كافر را شامل مى شود.
۱۳٬۷۴۳

ویرایش