گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۸ بخش۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۹۹: خط ۹۹:
<span id='link5'><span>
<span id='link5'><span>


==نكته اى قابل توجه در سوره هايى كه حروف مقطعه اولشان يكى است ==
==شباهت سوره هايى كه حروف مقطعه اولشان، يكى است ==
با در نظر گرفتن اين دو نكته اگر كمى در سوره هايى كه حروف مقطعه سرآغاز آنها يكى است مانند ((الم ((، ((المر((، ((طس (( و ((حم (( - دقت كنى ، خواهى ديد كه آن سوره ها از نظر مضمون نيز بهم شباهت دارند و سياقشان يكى است ، به طورى كه شباهت بين آنها در ساير سوره ها ديده نمى شود.
با در نظر گرفتن اين دو نكته، اگر كمى در سوره هايى كه حروف مقطعه سرآغاز آن ها يكى استف مانند «الم»، «المر»، «طس» و «حم» دقت كنى، خواهى ديد كه آن سوره ها از نظر مضمون نيز، به هم شباهت دارند و سياقشان يكى است، به طورى كه شباهت بين آن ها در ساير سوره ها ديده نمى شود.
مؤ كد اين معنا شباهتى است كه در آيات اول بيشتر اين سوره ها مشاهده مى شود، مثلا در سوره هاى ((حم (( آيه اول آن يا عبارت ((تلك آيات الكتاب (( است ، يا عبارتى ديگر كه اين معنا را مى رساند، و نظير آن آيه هاى اول سوره هايى است كه با ((الر(( افتتاح شده كه فرموده : ((تلك آيات الكتاب (( و يا عبارتى در همين معنا و نيز نظير اين در سوره هايى كه با ((طس (( شروع مى شود و يا سوره هايى كه با ((الم (( آغاز گشته ، كه در بيشتر آنها نبودن ريب و شك در كتاب به ميان آمده ، و يا عبارتى كه همين معنا را مى رساند.
 
مؤكّد اين معنا، شباهتى است كه در آيات اول بيشتر اين سوره ها مشاهده مى شود. مثلا در سوره هاى «حم»، آيه اول آن يا عبارت «تِلكَ آيَاتُ الكِتَاب» است، يا عبارتى ديگر كه اين معنا را مى رساند. و نظير آن، آيه هاى اول سوره هايى است كه با «الر» افتتاح شده كه فرموده: «تِلكَ آيَاتُ الكِتَاب»، و يا عبارتى در همين معنا. و نيز نظير اين در سوره هايى كه با «طس» شروع مى شود و يا سوره هايى كه با «الم» آغاز گشته، كه در بيشتر آن ها، نبودن «رَيب» و «شك» در كتاب به ميان آمده، و يا عبارتى كه همين معنا را مى رساند.
 
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۸ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۸ </center>
با در نظر گرفتن اين شباهتها ممكن است آدمى حدس بزند كه بين اين حروف و مضامين سوره اى كه با اين حروف آغاز شده ارتباط خاصى باشد، مؤ يد اين حدس آن است كه مى بينيم سوره اعراف كه با ((المص (( آغاز شده ، مطالبى را كه در سوره هاى ((الم (( و سوره ((صاد(( هست در خود جمع كرده . و نيز مى بينيم سوره رعد كه با حروف ((المر(( افتتاح شده ، مطالب هر دو قسم سوره هاى ((الم (( و ((المر(( را دارد.
با در نظر گرفتن اين شباهت ها، ممكن است آدمى حدس بزند كه بين اين حروف و مضامين سوره اى كه با اين حروف آغاز شده، ارتباط خاصى باشد. مؤيّد اين حدس، آن است كه مى بينيم سورۀ اعراف كه با «المص» آغاز شده، مطالبى را كه در سوره هاى «الم» و سوره «صاد» هست، در خود جمع كرده. و نيز مى بينيم سوره رعد كه با حروف «المر» افتتاح شده، مطالب هر دو قسم سوره هاى «الم» و «المر» را دارد.
<span id='link6'><span>
<span id='link6'><span>
==حروف مقطعه رموزى هستند بين خدا و پيامبرش ==
==حروف مقطعه رموزى هستند بين خدا و پيامبرش ==
از اينجا استفاده مى شود كه اين حروف رموزى هستند بين خداى تعالى و پيامبرش كه معناى آنها از ما پنهان است و فهم عادى ما راهى به درك آنها ندارد، مگر به همين مقدار كه حدس بزنيم بين اين حروف و مضامينى كه در سوره هاى هر يك آمده ارتباط خاصى هست .
از اينجا استفاده مى شود كه اين حروف رموزى هستند بين خداى تعالى و پيامبرش كه معناى آنها از ما پنهان است و فهم عادى ما راهى به درك آنها ندارد، مگر به همين مقدار كه حدس بزنيم بين اين حروف و مضامينى كه در سوره هاى هر يك آمده ارتباط خاصى هست .
۱۳٬۷۵۳

ویرایش