گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۶ بخش۳۹: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۷۴: خط ۷۴:


==فرق بین «خوف» و «خشیت»، در آیه شریفه==
==فرق بین «خوف» و «خشیت»، در آیه شریفه==
«'''الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَ يَخْشوْنَهُ وَ لا يَخْشوْنَ أَحَداً إِلّا اللَّهَ...'''»:
«'''الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلّا اللَّهَ...'''»:


كلمۀ «الَّذِينَ»، بيانگر موصول قبلى، يعنى «الَّذِينَ خَلَوا مِن قَبل» است.
كلمۀ «الَّذِينَ»، بيانگر موصول قبلى، يعنى «الَّذِينَ خَلَوا مِن قَبل» است.
خط ۸۲: خط ۸۲:
و اين كلمه، غير از كلمۀ «خوف» است. زيرا كلمۀ «خوف» به معناى توقع و احتمال دادن پيشامد مكروهى است، ولى كلمۀ «خشيت»، همان طور كه گفتيم، به معناى تأثّر قلب از چنين احتمالى است.  
و اين كلمه، غير از كلمۀ «خوف» است. زيرا كلمۀ «خوف» به معناى توقع و احتمال دادن پيشامد مكروهى است، ولى كلمۀ «خشيت»، همان طور كه گفتيم، به معناى تأثّر قلب از چنين احتمالى است.  


و خلاصه: كلمۀ «خشيت»، به معناى حالت و امرى است قلبى، و كلمۀ «خوف»، به معناى امرى است عملى، و به همين جهت «خوف» را به انبياء هم مى توان نسبت داد،
و خلاصه: كلمۀ «خشيت»، به معناى حالت و امرى است قلبى، و كلمۀ «خوف»، به معناى امرى است عملى، و به همين جهت «خوف» را به انبياء هم مى توان نسبت داد، ولی «خشیت» از غیر خدا را
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۶ صفحه ۴۸۶ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۶ صفحه ۴۸۶ </center>
ولى «خشيت» از غير خدا را نمى توان به ايشان نسبت داد. در قرآن هم مى بينيم با اين كه خشيت از غير خدا را از ايشان نفى كرده، نسبت خوف را به ايشان داده.  
نمى توان به ايشان نسبت داد. در قرآن هم مى بينيم با اين كه خشيت از غير خدا را از ايشان نفى كرده، نسبت خوف را به ايشان داده.  


مثلا از موسى «عليه السلام» نقل فرموده كه گفت: «فَفَرَرتُ مِنكُم لَمَّا خِفتُكُم». و در خصوص رسول خدا «صلى الله عليه و آله و سلم» فرموده: «وَ إمَّا تَخَافَنَّ مِن قَومٍ خِيَانَةً». البته اين معنايى كه براى دو كلمه «خوف» و «خشيت» گفتيم، معناى اصلى اين دو كلمه است، و منافات ندارد كه گاهى ببينيم با آن دو، معامله مترادف كنند، و هر دو را به يك معنا استعمال نمايند.
مثلا از موسى «عليه السلام» نقل فرموده كه گفت: «فَفَرَرتُ مِنكُم لَمَّا خِفتُكُم». و در خصوص رسول خدا «صلى الله عليه و آله و سلم» فرموده: «وَ إمَّا تَخَافَنَّ مِن قَومٍ خِيَانَةً». البته اين معنايى كه براى دو كلمه «خوف» و «خشيت» گفتيم، معناى اصلى اين دو كلمه است، و منافات ندارد كه گاهى ببينيم با آن دو، معامله مترادف كنند، و هر دو را به يك معنا استعمال نمايند.
۱۳٬۷۸۶

ویرایش