گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۵ بخش۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۲۰۷: خط ۲۰۷:
«'''و اهلك الا من سبق عليه القول منهم'''» - اين جمله عطف است بر كلمه «زوجين» و معنايش اين است كه: داخل كشتى كن دو جفت از هر نوع و خانواده ات را.
«'''و اهلك الا من سبق عليه القول منهم'''» - اين جمله عطف است بر كلمه «زوجين» و معنايش اين است كه: داخل كشتى كن دو جفت از هر نوع و خانواده ات را.


بعضى از مفسرين گفته اند: عطف بر «زوجين» معنا را فاسد مى كند، چون معنايش اين مى شود: داخل كشتى كن دو جفت از هر نوع را و از هر نوع خانواده ات را، پس بهتر اين است كه اصلا عطف نكنيم، و يك فعل «اسلك» ديگرى در تقدير بگيريم، آنگاه عطف بر
بعضى از مفسرين گفته اند: عطف بر «زوجين» معنا را فاسد مى كند، چون معنايش اين مى شود: داخل كشتى كن دو جفت از هر نوع را و از هر نوع خانواده ات را، پس بهتر اين است كه اصلا عطف نكنيم، و يك فعل «اسلك» ديگرى در تقدير بگيريم، آنگاه عطف بر «فاسلک» کنیم.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه :۴۰ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه :۴۰ </center>
«'''فاسلك'''» كنيم.


ليكن اين اشكال وارد نيست، براى اين كه كلمه «مِن كُلّ» در تقدير، حال از «زوجين» و در نتيجه رتبه متأخر از آن است ، همچنان كه ما نيز متأخّر در تقدير گرفتيم و وقتى متأخر شد در نتيجه «اهلك» عطف به زوجين مى شود، بدون اين كه دوباره «مِن كُلّ» بر سر آن درآيد.
ليكن اين اشكال وارد نيست، براى اين كه كلمه «مِن كُلّ» در تقدير، حال از «زوجين» و در نتيجه رتبه متأخر از آن است ، همچنان كه ما نيز متأخّر در تقدير گرفتيم و وقتى متأخر شد در نتيجه «اهلك» عطف به زوجين مى شود، بدون اين كه دوباره «مِن كُلّ» بر سر آن درآيد.
۱۳٬۷۱۵

ویرایش