الواقعة ٨١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۵۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آیا این سخن را [= این قرآن را با اوصافی که گفته شد] سست و کوچک می‌شمرید،

|پس آيا شما اين سخن را سبك مى‌گيريد
آيا شما اين سخن را سبك [و سست‌] مى‌گيريد؟
آیا با این سخن (آسمانی) باز انکار و نفاق می‌ورزید؟
آیا شما نسبت به این گفتار سهل انگاری می کنید [و آن را قابل اعتنا نمی دانید؟!]
آيا اين سخن را دروغ مى‌انگاريد؟
آیا شما در کار این سخن سستی می‌ورزید؟
پس آيا به اين سخن بى‌اعتنايى و سهل‌انگارى مى‌كنيد؟!
آیا نسبت به این کلام (یزدان، یعنی قرآن) سستی و سهل‌انگاری می‌کنید (و آن را جدّی نمی‌گیرید؟)
آیا شما این گفتار نوین را سبک‌گیرندگانید؟
پس آیا بدین داستان شمائید چاپلوسان‌


الواقعة ٨٠ آیه ٨١ الواقعة ٨٢
سوره : سوره الواقعة
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«هذَا الْحَدِیثِ»: این سخن. قرآن. «مُدْهِنُونَ»: جمع مُدْهِن، سهل‌انگار و بی‌توجه. سازشکار. با توجه به مفهوم اخیر، معنی چنین می‌شود: آیا با کافران و منافقان بر سر این قرآن سازش می‌کنید و همچون ایشان بدان کفر می‌ورزید؟! (نگا: قلم / .


تفسیر

نکات آیه

۱ - اظهارات انکارآمیز مشرکان صدراسلام نسبت به قرآن، به رغم باور قلبى آنان به آسمانى بودن آن (أفبهذا الحدیث أنتم مدهنون) «إدهان» (مصدر «مدهنون») به دو معنا آمده است: الف) اظهار کردن بر خلاف آنچه در دل است; ب) به شوخى گرفتن چیزى و برخورد استهزا آمیز کردن با آن. برداشت یاد شده براساس معناى اول است.

۲ - شرک پیشگان صدراسلام، پیام وحى (قرآن) را جدى نگرفته و با آن برخوردى استهزاآمیز داشتند. (أفبهذا الحدیث أنتم مدهنون)

۳ - قرآن، کتابى بى نظیر، جدید و بى سابقه در فرهنگ بشرى (أفبهذا الحدیث أنتم مدهنون) «حدیث»، به خبر تازه و نو گفته مى شود و «هذا الحدیث» یا اشاره به قرآن دارد و یا مراد از آن خبر قیامت است. برداشت یاد شده بر پایه احتمال اول است.

۴ - کسانى که به قرآن ایمان نمى آورند، شایسته سرزنش و نکوهش اند. (أفبهذا الحدیث أنتم مدهنون)

۵ - قرآن، کتابى است که باید آن را جدى گرفت و در متن زندگى قرار داد. (أفبهذا الحدیث أنتم مدهنون)

۶ - نکوهش مشرکان صدراسلام از سوى خداوند، به خاطر بى اعتنایى آنان نسبت به قرآن، جدى نگرفتن رهنمودهاى آن و برخورد استهزاآمیز با آن (أفبهذا الحدیث أنتم مدهنون) استفهام در «أفبهذا الحدیث» توبیخى است.

۷ - مسأله معاد و رستاخیز مردگان در قیامت، موضوعى نو و بى سابقه در فرهنگ مشرکان صدراسلام (أفبهذا الحدیث أنتم مدهنون) در صورتى که مراد از «هذا الحدیث» مسأله معاد باشد، جدید خوانده شدن خبر قیامت، بیانگر مطلب یاد شده است.

۸ - منکران معاد، شایسته نکوهش و سرزنش اند. (أفبهذا الحدیث أنتم مدهنون) در صورتى که مراد از «هذا الحدیث» خبر قیامت باشد; نکوهش الهى نسبت به منکران آن، بیانگر برداشت یاد شده است.

موضوعات مرتبط

  • خدا: سرزنشهاى خدا ۶
  • قرآن: استهزاى قرآن ۲، ۶; اعراض از قرآن ۶; اهمیت قرآن ۵; بى نظیرى قرآن ۳; تازگى قرآن ۳; سرزنش مکذبان قرآن ۴; وحیانیت قرآن ۱; ویژگیهاى قرآن ۳
  • مشرکان: استهزاهاى مشرکان صدر اسلام ۲، ۶; ایمان مشرکان صدر اسلام ۱; سرزنش مشرکان صدر اسلام ۶; لجاجت مشرکان صدر اسلام ۱; مشرکان صدر اسلام و معاد ۷
  • معاد: سرزنش مکذبان معاد ۸

منابع