گمنام

النساء ١٦: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۱۴٬۲۸۶ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱ دی ۱۳۹۹
افزودن جزییات آیه
(افزودن سال نزول)
(افزودن جزییات آیه)
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::اللّذَان|اللَّذَانِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّذَان| ]] [[شامل این ریشه::الذان‌| ]][[ریشه غیر ربط::الذان‌| ]][[شامل این کلمه::يَأْتِيَانِهَا|يَأْتِيَانِهَا]] [[کلمه غیر ربط::يَأْتِيَانِهَا| ]] [[شامل این ریشه::اتى‌| ]][[ریشه غیر ربط::اتى‌| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[ریشه غیر ربط::ها| ]][[شامل این کلمه::مِنْکُم|مِنْکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::فَآذُوهُمَا|فَآذُوهُمَا]] [[کلمه غیر ربط::فَآذُوهُمَا| ]] [[شامل این ریشه::اذى‌| ]][[ریشه غیر ربط::اذى‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این ریشه::هما| ]][[ریشه غیر ربط::هما| ]][[شامل این کلمه::فَإِن|فَإِنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[شامل این کلمه::تَابَا|تَابَا]] [[کلمه غیر ربط::تَابَا| ]] [[شامل این ریشه::توب‌| ]][[ریشه غیر ربط::توب‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::أَصْلَحَا|أَصْلَحَا]] [[کلمه غیر ربط::أَصْلَحَا| ]] [[شامل این ریشه::صلح‌| ]][[ریشه غیر ربط::صلح‌| ]][[شامل این کلمه::فَأَعْرِضُوا|فَأَعْرِضُوا]] [[کلمه غیر ربط::فَأَعْرِضُوا| ]] [[شامل این ریشه::عرض‌| ]][[ریشه غیر ربط::عرض‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این کلمه::عَنْهُمَا|عَنْهُمَا]] [[کلمه غیر ربط::عَنْهُمَا| ]] [[شامل این ریشه::عن‌| ]][[ریشه غیر ربط::عن‌| ]][[شامل این ریشه::هما| ]][[ریشه غیر ربط::هما| ]][[شامل این کلمه::إِن|إِنَ‌]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهَ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::تَوّابا|تَوَّاباً]] [[کلمه غیر ربط::تَوّابا| ]] [[شامل این ریشه::توب‌| ]][[ریشه غیر ربط::توب‌| ]][[شامل این کلمه::رَحِيما|رَحِيماً]] [[کلمه غیر ربط::رَحِيما| ]] [[شامل این ریشه::رحم‌| ]][[ریشه غیر ربط::رحم‌| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::اللّذَان|اللَّذَانِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّذَان| ]] [[شامل این ریشه::الذان‌| ]][[ریشه غیر ربط::الذان‌| ]][[شامل این کلمه::يَأْتِيَانِهَا|يَأْتِيَانِهَا]] [[کلمه غیر ربط::يَأْتِيَانِهَا| ]] [[شامل این ریشه::اتى‌| ]][[ریشه غیر ربط::اتى‌| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[ریشه غیر ربط::ها| ]][[شامل این کلمه::مِنْکُم|مِنْکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::فَآذُوهُمَا|فَآذُوهُمَا]] [[کلمه غیر ربط::فَآذُوهُمَا| ]] [[شامل این ریشه::اذى‌| ]][[ریشه غیر ربط::اذى‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این ریشه::هما| ]][[ریشه غیر ربط::هما| ]][[شامل این کلمه::فَإِن|فَإِنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[شامل این کلمه::تَابَا|تَابَا]] [[کلمه غیر ربط::تَابَا| ]] [[شامل این ریشه::توب‌| ]][[ریشه غیر ربط::توب‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::أَصْلَحَا|أَصْلَحَا]] [[کلمه غیر ربط::أَصْلَحَا| ]] [[شامل این ریشه::صلح‌| ]][[ریشه غیر ربط::صلح‌| ]][[شامل این کلمه::فَأَعْرِضُوا|فَأَعْرِضُوا]] [[کلمه غیر ربط::فَأَعْرِضُوا| ]] [[شامل این ریشه::عرض‌| ]][[ریشه غیر ربط::عرض‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این کلمه::عَنْهُمَا|عَنْهُمَا]] [[کلمه غیر ربط::عَنْهُمَا| ]] [[شامل این ریشه::عن‌| ]][[ریشه غیر ربط::عن‌| ]][[شامل این ریشه::هما| ]][[ریشه غیر ربط::هما| ]][[شامل این کلمه::إِن|إِنَ‌]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهَ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::تَوّابا|تَوَّاباً]] [[کلمه غیر ربط::تَوّابا| ]] [[شامل این ریشه::توب‌| ]][[ریشه غیر ربط::توب‌| ]][[شامل این کلمه::رَحِيما|رَحِيماً]] [[کلمه غیر ربط::رَحِيما| ]] [[شامل این ریشه::رحم‌| ]][[ریشه غیر ربط::رحم‌| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|وَ اللَّذَانِ‌ يَأْتِيَانِهَا مِنْکُمْ‌ فَآذُوهُمَا فَإِنْ‌ تَابَا وَ أَصْلَحَا فَأَعْرِضُوا عَنْهُمَا إِنَ‌ اللَّهَ‌ کَانَ‌ تَوَّاباً رَحِيماً
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=و از میان شما، آن دو تن را که مرتکب زشتکاری (جنسی) می‌شوند، آزارشان دهید؛ پس اگر توبه نمودند و اصلاح کردند از آنان صرف نظر کنید. بی‌گمان خدا بسی برگشت‌کننده‌ی رحمتگر بر ویژگان بوده است.
|-|صادقی تهرانی=و از میان شما، آن دو تن را که مرتکب زشتکاری (جنسی) می‌شوند، آزارشان دهید؛ پس اگر توبه نمودند و اصلاح کردند از آنان صرف نظر کنید. بی‌گمان خدا بسی برگشت‌کننده‌ی رحمتگر بر ویژگان بوده است.
|-|معزی=و آن دو مرد از شما که فحشائی آرند آزارشان کنید پس اگر توبه کردند و به شایستگی آمدند بگذرید از ایشان همانا خدا است بسی توبه‌پذیرنده مهربان‌
|-|معزی=و آن دو مرد از شما که فحشائی آرند آزارشان کنید پس اگر توبه کردند و به شایستگی آمدند بگذرید از ایشان همانا خدا است بسی توبه‌پذیرنده مهربان‌
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">If two men among you commit it, punish them both. But if they repent and reform, leave them alone. Allah is Redeemer, Full of Mercy.</div>
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/004016.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/004016.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره النساء | نزول = [[نازل شده در سال::20|٨ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::16|١٦]] | قبلی = النساء ١٥ | بعدی = النساء ١٧  | کلمه = [[تعداد کلمات::16|١٦]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره النساء | نزول = [[نازل شده در سال::20|٨ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::16|١٦]] | قبلی = النساء ١٥ | بعدی = النساء ١٧  | کلمه = [[تعداد کلمات::16|١٦]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
خط ۲۶: خط ۳۴:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۴_بخش۱۶#link1 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۴_بخش۱۶#link1 | تفسیر آیات]]
}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۳_بخش۶۶#link237 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۳_بخش۶۶#link237 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
وَ الَّذانِ يَأْتِيانِها مِنْكُمْ فَآذُوهُما فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما إِنَّ اللَّهَ كانَ تَوَّاباً رَحِيماً «16»
و آن دو نفرى از شما كه سراغ فحشا و زنا روند (زن يا مرد زناكار و بدون همسر) هر دو را آزار دهيد (و بر آنان حدّ جارى كنيد). پس اگر توبه كرده و خود را اصلاح كردند، از آنان درگذريد (زيرا) خداوند توبه‌پذيرِ مهربان است.
===نکته ها===
در تفاسير براى اين آيه، معانى گوناگونى گفته شده است، ولى معناى فوق، از تفسير نمونه گرفته شده است. البتّه معناى ديگرى نيز به ذهن مى‌رسد و آن اينكه:
هرگاه دو مرد تصميم به انجام فاحشه (لواط) بگيرند، ولى فقط كارهاى مقدّماتى را انجام دهند، به نحوى كه اطمينان به انجام آن در آينده است، شما از باب نهى از منكر، آن دو را تنبيه و تعزير وتهديد كنيد. اگر شرمنده شدند و دست كشيدند و گذشته را جبران كردند، شما هم از آنان بگذريد، كه خدا توبه‌پذير و رحيم است.
طبق اين معنى كلمه‌ى «اللّذان» به معناى دو مرد آمده، نه يك مرد ويك زن كه از باب تغليب باشد، و «فَآذُوهُما» به معناى آزار و تنبيه است، نه اجراى حدّ. توبه و اصلاح هم به معناىِ صرف‌نظر واقعى است، نه اينكه قبل از صدور حكم قاضى توبه كنند. «يَأْتِيانِها» را هم مى‌توان به معناى انجام مقدّمات قريب‌الوقوع فحشا گرفت و اين در عرف رايج است كه‌
جلد 2 - صفحه 36
كارى را به كسى نسبت دهند كه در آستانه‌ى انجام آن است. مثل اينكه به شخصى كه افراد را به مهمانى دعوت كرده و مشغول تهيه مقدّمات است، مى‌گويند فلانى مهمانى مى‌كند، يا مهمان دارد. (واللّه العالم)
توبه‌ى زناكار و صرف‌نظر نمودن از اجراى حد درباره او، تا وقتى است كه كار به دادگاه و اقامه‌ى شهود و صدور حكم نرسيده باشد، وگرنه پس از صدور حكم، توبه مانع اجراى آن نمى‌شود.
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ الَّذانِ يَأْتِيانِها مِنْكُمْ فَآذُوهُما فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما إِنَّ اللَّهَ كانَ تَوَّاباً رَحِيماً «16»
وَ الَّذانِ يَأْتِيانِها مِنْكُمْ‌: و آن دو مرد و زن كه غير محصن باشند، بيايند به فاحشه از شما كه مسلمان آزاديد، فَآذُوهُما: پس برنجانيد ايشان را به سرزنش و ملامت. ابن عباس گفته: ايشان را به دست نيز ايذا بايد كرد، يا مراد جلد است. فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا: پس اگر توبه كنند از آن فاحشه و كار خود را به صلاح آورند، فَأَعْرِضُوا عَنْهُما: پس اعراض كنيد از ايشان، يعنى باز داريد از ايشان. و صحيح آن است كه اين حكم نيز به جلد و نفى منسوخ گشت. إِنَّ اللَّهَ كانَ تَوَّاباً رَحِيماً: بدرستى كه خداى تعالى بسيار قبول كننده است توبه را از بندگان، رحيم و مهربان است بر ايشان.
تبصره: بدان كه در كنز العرفان گفته: در اينجا چند فايده است: اول: نزد ابو مسلم، مراد لواطه است به جهت اتيان آن به لفظ تذكير. و نزد اكثر، مراد زناست. و ضمير تثنيه راجع است به فاعل و مفعول بر سبيل تغليب. دوم: نزد بعضى مراد به «اذى»، توبيخ و استخفاف اوست. بنابراين آيه منسوخ نباشد،
تفسير اثنا عشرى، ج‌2، ص: 375
چه اين حكم ثابت است مطلقا. سيم: قوله: فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما دال است بر آنكه چون زانى توبه كند قبل از رفع زناى او به حاكم، حد او ساقط شود. اما بعد از رفع و حضور، اگر زنا به اقرار او ثابت شده باشد، امام مخير است در اجراى حد. و اگر ثبوت آن به بينه بوده باشد، حد متحتم است. و مراد به اصلاح، استمرار است به توبه. قوله: إِنَّ اللَّهَ كانَ تَوَّاباً رَحِيماً، اين تعليل اعراض است. و «رحيما» اشاره است به آنكه قبول توبه، تفضّل است.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ الَّذانِ يَأْتِيانِها مِنْكُمْ فَآذُوهُما فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما إِنَّ اللَّهَ كانَ تَوَّاباً رَحِيماً «16»
ترجمه‌
و آنچنان دو كسيكه بجامى آورند آن كار بد را از شما پس آزار نمائيد آندو را پس اگر توبه نمودند و بصلاح رو آوردند پس بگذريد از ايشان همانا خداوند باشد توبه‌پذير مهربان.
تفسير
اين آيه هم از آيات منسوخه است چنانچه قمى ره فرموده و در كافى از حضرت باقر (ع) نقل نموده كه ناسخ آن سوره نور است و بنظر حقير هيچيك از اين دو آيه منسوخ اصطلاحى اصولى نيست نهايت آنكه بعد از نزول آيه حد زانى و زانيه در سوره نور سبيل مجهول در آيه اولى معلوم و ايذاء مجمل در آيه ثانيه مبيّن شده است در هر حال متّبع سوره نور است و اينهم مويد احتمالى است كه بنظر حقير رسيده و سابقا عرضه داشتم كه نسخ در اصطلاح ائمه اطهار عليهم السلام غير از آنستكه در اصول معنون است و بعضى گفته‌اند آيه اول راجع بمساحقه زنان است و آيه دوم راجع بلواط مردان و از اهل بيت اطهار نرسيده و نزد ما مردود است‌
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ الَّذان‌ِ يَأتِيانِها مِنكُم‌ فَآذُوهُما فَإِن‌ تابا وَ أَصلَحا فَأَعرِضُوا عَنهُما إِن‌َّ اللّه‌َ كان‌َ تَوّاباً رَحِيماً «16»
و ‌آن‌ دو نفري‌ ‌که‌ ‌از‌ ‌شما‌ اتيان‌ بفاحشه‌ نمودند ‌پس‌ ‌آنها‌ ‌را‌ اذيت‌ كنيد ‌پس‌ ‌اگر‌ توبه‌ كردند و نيك‌ كار شدند ‌پس‌ ‌از‌ ‌آنها‌ صرف‌ نظر كنيد محققا خداوند قبول‌ توبه‌ ميفرمايد و رحم‌ ميفرمايد.
(توضيح‌ كلام‌)
‌در‌ ‌اينکه‌ ‌آيه‌ شريفه‌ ‌با‌ ‌آيه‌ سابقه‌ بضميمه‌ ‌آيه‌ شريفه‌ ‌در‌ سوره‌ نور الزّانِيَةُ وَ الزّانِي‌ فَاجلِدُوا كُل‌َّ واحِدٍ مِنهُما مِائَةَ جَلدَةٍ الاية قطع‌ نظر ‌از‌ اخبار آنچه‌ بنظر ميرسد و اللّه‌ العالم‌ اينكه‌ ‌اينکه‌ آيات‌ شريفه‌ ‌در‌ مورد زنا مشتمل‌ ‌بر‌ احكامي‌ ‌است‌ ‌که‌
جلد 5 - صفحه 35
هيچ‌ منافات‌ ‌با‌ يكديگر ندارد يكي‌ راجع‌ بزنهاي‌ فاحشه‌ ‌که‌ بايد ‌آنها‌ ‌را‌ حبس‌ ‌در‌ بيوت‌ كرد ‌بعد‌ ‌از‌ ثبوت‌ زنا ‌براي‌ جلوگيري‌ ‌از‌ ‌اينکه‌ عمل‌ شنيع‌ ‌در‌ صورتي‌ ‌که‌ مرتدع‌ نشوند و اما ‌اگر‌ مرتدع‌ شدند و دست‌ ‌بر‌ داشتند و توبه‌ كردند ‌اينکه‌ حكم‌ برداشته‌ ميشود ‌که‌ مفاد أَو يَجعَل‌َ اللّه‌ُ لَهُن‌َّ سَبِيلًا ‌است‌ و ‌اينکه‌ حكم‌ مختص‌ بزنهاي‌ زانيه‌ ‌است‌ زيرا مرد زاني‌ ‌را‌ نميشود حبس‌ نمود و ‌از‌ كسب‌ معاش‌ ‌او‌ ‌را‌ محروم‌ كرد ديگر زن‌ و مرد زاني‌ ‌را‌ بايد عقوبت‌ كرد و اذيت‌ بضرب‌ و امثال‌ ‌آنها‌ ‌از‌ باب‌ نهي‌ ‌از‌ منكر چنانچه‌ ‌در‌ كليه‌ معاصي‌ و ترك‌ واجبات‌ بايد امر بمعروف‌ و نهي‌ ‌از‌ منكر نمود بمراتب‌ ‌آنها‌ ‌که‌ مفاد ‌اينکه‌ ‌آيه‌ ‌است‌ و تعبير باذيت‌ بنحو اطلاق‌ ‌براي‌ مراتب‌ نهي‌ ‌از‌ منكر ‌است‌ ‌که‌ ‌تا‌ مرتبه‌ ادني‌ ممكن‌ ‌است‌ نه‌ بايد بمرتبه‌ اعلي‌ رفت‌ و ‌اينکه‌ حكم‌ ‌هم‌ محدود ‌است‌ ‌تا‌ زماني‌ ‌که‌ توبه‌ كنند و دست‌ ‌بر‌ دارند و لذا ‌در‌ ‌اينکه‌ ‌آيه‌ (اللذان‌) تعبير فرمود و ‌در‌ ‌آيه‌ قبل‌ ‌به‌ (اللاتي‌).
حكم‌ سوم‌‌-‌ حد ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ سوره‌ نور فرموده‌ صد تازيانه‌ و ‌اينکه‌ حكم‌ ‌بعد‌ ‌از‌ ثبوت‌ بتوبه‌ رفع‌ نميشود و ‌در‌ حكم‌ آنست‌ رجم‌ و قتل‌ نسبت‌ باحصان‌ و زنا ‌با‌ محارم‌ ‌اينکه‌ ‌با‌ قطع‌ نظر ‌از‌ اخبار، و اما بملاحظه‌ اخبار فقط دلالت‌ دارد ‌بر‌ اينكه‌ حكم‌ اولي‌ ‌که‌ حبس‌ زنهاي‌ زانيه‌ ‌باشد‌ ‌تا‌ زمان‌ موت‌ نسخ‌ ‌شده‌ لكن‌ دلالت‌ ندارد ‌بر‌ اينكه‌ بآيه‌ رجم‌ نسخ‌ ‌شده‌ ‌باشد‌ ‌ يا ‌ اينكه‌ مطلق‌ حبس‌ ‌براي‌ جلوگيري‌ ‌از‌ فحشاء نسخ‌ ‌شده‌ ‌باشد‌، بلي‌ دلالت‌ دارد ‌بر‌ اينكه‌ حكم‌ رجم‌ ‌بعد‌ ‌از‌ ‌اينکه‌ حكم‌ ‌است‌ چون‌ سوره‌ نور ‌بعد‌ ‌از‌ سوره‌ نساء نازل‌ ‌شده‌ ‌هذا‌ ‌ما عندنا و اللّه‌ العالم‌ بحقايق‌ الامور.
36
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


خط ۹۸: خط ۱۹۷:
[[رده:تواب]][[رده:رحیم]][[رده:آثار اصلاح]][[رده:برخورد با توابین]][[رده:آثار توبه]][[رده:اهمیت توبه]][[رده:شرایط توبه]][[رده:شرایط قبولى توبه]][[رده:قبولى توبه]][[رده:شرایط اجراى حدود]][[رده:آمرزش خدا]][[رده:رحمت خدا]][[رده:احکام زنا]][[رده:کیفر زنا]][[رده:کیفر زنا ى محصنه]][[رده:آمرزش زناکار]][[رده:احکام زناکار]][[رده:اذیت به زناکار]][[رده:تعزیر زناکار]][[رده:توبه زناکار]][[رده:حبس زناکار]][[رده:زناکار باکره]][[رده:کیفر زناکار]][[رده:کیفر فحشا]][[رده:آمرزش گناه]][[رده:توبه گناهکار]][[رده:آمرزش لواط]][[رده:احکام لواط]][[رده:تعزیر در لواط]][[رده:توبه از لواط]][[رده:کیفر لواط]]
[[رده:تواب]][[رده:رحیم]][[رده:آثار اصلاح]][[رده:برخورد با توابین]][[رده:آثار توبه]][[رده:اهمیت توبه]][[رده:شرایط توبه]][[رده:شرایط قبولى توبه]][[رده:قبولى توبه]][[رده:شرایط اجراى حدود]][[رده:آمرزش خدا]][[رده:رحمت خدا]][[رده:احکام زنا]][[رده:کیفر زنا]][[رده:کیفر زنا ى محصنه]][[رده:آمرزش زناکار]][[رده:احکام زناکار]][[رده:اذیت به زناکار]][[رده:تعزیر زناکار]][[رده:توبه زناکار]][[رده:حبس زناکار]][[رده:زناکار باکره]][[رده:کیفر زناکار]][[رده:کیفر فحشا]][[رده:آمرزش گناه]][[رده:توبه گناهکار]][[رده:آمرزش لواط]][[رده:احکام لواط]][[رده:تعزیر در لواط]][[رده:توبه از لواط]][[رده:کیفر لواط]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره النساء ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره النساء ]]
{{#seo:
|title=آیه 16 سوره نساء
|title_mode=replace
|keywords=آیه 16 سوره نساء,نساء 16,وَ اللَّذَانِ‌ يَأْتِيَانِهَا مِنْکُمْ‌ فَآذُوهُمَا فَإِنْ‌ تَابَا وَ أَصْلَحَا فَأَعْرِضُوا عَنْهُمَا إِنَ‌ اللَّهَ‌ کَانَ‌ تَوَّاباً رَحِيماً,تواب,رحیم,آثار اصلاح,برخورد با توابین,آثار توبه,اهمیت توبه,شرایط توبه,شرایط قبولى توبه,قبولى توبه,شرایط اجراى حدود,آمرزش خدا,رحمت خدا,احکام زنا,کیفر زنا,کیفر زنا ى محصنه,آمرزش زناکار,احکام زناکار,اذیت به زناکار,تعزیر زناکار,توبه زناکار,حبس زناکار,زناکار باکره,کیفر زناکار,کیفر فحشا,آمرزش گناه,توبه گناهکار,آمرزش لواط,احکام لواط,تعزیر در لواط,توبه از لواط,کیفر لواط,آیات قرآن سوره النساء
|description=وَ اللَّذَانِ‌ يَأْتِيَانِهَا مِنْکُمْ‌ فَآذُوهُمَا فَإِنْ‌ تَابَا وَ أَصْلَحَا فَأَعْرِضُوا عَنْهُمَا إِنَ‌ اللَّهَ‌ کَانَ‌ تَوَّاباً رَحِيماً
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}
کاربر ناشناس