گمنام

النساء ١٤١: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۲۸٬۰۰۸ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱ دی ۱۳۹۹
افزودن جزییات آیه
(افزودن سال نزول)
(افزودن جزییات آیه)
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::يَتَرَبّصُون|يَتَرَبَّصُونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَتَرَبّصُون| ]] [[شامل این ریشه::ربص‌| ]][[ریشه غیر ربط::ربص‌| ]][[شامل این کلمه::بِکُم|بِکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::ب‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این کلمه::فَإِن|فَإِنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::لَکُم|لَکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این کلمه::فَتْح|فَتْحٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::فَتْح| ]] [[شامل این ریشه::فتح‌| ]][[ریشه غیر ربط::فتح‌| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنَ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::قَالُوا|قَالُوا]] [[کلمه غیر ربط::قَالُوا| ]] [[شامل این ریشه::قول‌| ]][[ریشه غیر ربط::قول‌| ]][[شامل این کلمه::أَ|أَ]] [[شامل این ریشه::ا| ]][[شامل این کلمه::لَم|لَمْ‌]] [[شامل این ریشه::لم‌| ]][[شامل این کلمه::نَکُن|نَکُنْ‌]] [[کلمه غیر ربط::نَکُن| ]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[ریشه غیر ربط::کون‌| ]][[شامل این کلمه::مَعَکُم|مَعَکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::مَعَکُم| ]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این ریشه::مع‌| ]][[ریشه غیر ربط::مع‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::إِن|إِنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::لِلْکَافِرِين|لِلْکَافِرِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِلْکَافِرِين| ]] [[شامل این ریشه::کفر| ]][[ریشه غیر ربط::کفر| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::نَصِيب|نَصِيبٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::نَصِيب| ]] [[شامل این ریشه::نصب‌| ]][[ریشه غیر ربط::نصب‌| ]][[شامل این کلمه::قَالُوا|قَالُوا]] [[کلمه غیر ربط::قَالُوا| ]] [[شامل این ریشه::قول‌| ]][[ریشه غیر ربط::قول‌| ]][[شامل این کلمه::أَ|أَ]] [[شامل این ریشه::ا| ]][[شامل این کلمه::لَم|لَمْ‌]] [[شامل این ریشه::لم‌| ]][[شامل این کلمه::نَسْتَحْوِذ|نَسْتَحْوِذْ]] [[کلمه غیر ربط::نَسْتَحْوِذ| ]] [[شامل این ریشه::حوذ| ]][[ریشه غیر ربط::حوذ| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْکُم|عَلَيْکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::نَمْنَعْکُم|نَمْنَعْکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::نَمْنَعْکُم| ]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این ریشه::منع‌| ]][[ریشه غیر ربط::منع‌| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنَ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::الْمُؤْمِنِين|الْمُؤْمِنِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْمُؤْمِنِين| ]] [[شامل این ریشه::امن‌| ]][[ریشه غیر ربط::امن‌| ]][[شامل این کلمه::فَاللّه|فَاللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::فَاللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::يَحْکُم|يَحْکُمُ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَحْکُم| ]] [[شامل این ریشه::حکم‌| ]][[ریشه غیر ربط::حکم‌| ]][[شامل این کلمه::بَيْنَکُم|بَيْنَکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::بَيْنَکُم| ]] [[شامل این ریشه::بين‌| ]][[ریشه غیر ربط::بين‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این کلمه::يَوْم|يَوْمَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَوْم| ]] [[شامل این ریشه::يوم‌| ]][[ریشه غیر ربط::يوم‌| ]][[شامل این کلمه::الْقِيَامَة|الْقِيَامَةِ]] [[کلمه غیر ربط::الْقِيَامَة| ]] [[شامل این ریشه::قوم‌| ]][[ریشه غیر ربط::قوم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لَن|لَنْ‌]] [[شامل این ریشه::لن‌| ]][[شامل این کلمه::يَجْعَل|يَجْعَلَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَجْعَل| ]] [[شامل این ریشه::جعل‌| ]][[ریشه غیر ربط::جعل‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::لِلْکَافِرِين|لِلْکَافِرِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِلْکَافِرِين| ]] [[شامل این ریشه::کفر| ]][[ریشه غیر ربط::کفر| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::الْمُؤْمِنِين|الْمُؤْمِنِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْمُؤْمِنِين| ]] [[شامل این ریشه::امن‌| ]][[ریشه غیر ربط::امن‌| ]][[شامل این کلمه::سَبِيلا|سَبِيلاً]] [[کلمه غیر ربط::سَبِيلا| ]] [[شامل این ریشه::سبل‌| ]][[ریشه غیر ربط::سبل‌| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::يَتَرَبّصُون|يَتَرَبَّصُونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَتَرَبّصُون| ]] [[شامل این ریشه::ربص‌| ]][[ریشه غیر ربط::ربص‌| ]][[شامل این کلمه::بِکُم|بِکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::ب‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این کلمه::فَإِن|فَإِنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::لَکُم|لَکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این کلمه::فَتْح|فَتْحٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::فَتْح| ]] [[شامل این ریشه::فتح‌| ]][[ریشه غیر ربط::فتح‌| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنَ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::قَالُوا|قَالُوا]] [[کلمه غیر ربط::قَالُوا| ]] [[شامل این ریشه::قول‌| ]][[ریشه غیر ربط::قول‌| ]][[شامل این کلمه::أَ|أَ]] [[شامل این ریشه::ا| ]][[شامل این کلمه::لَم|لَمْ‌]] [[شامل این ریشه::لم‌| ]][[شامل این کلمه::نَکُن|نَکُنْ‌]] [[کلمه غیر ربط::نَکُن| ]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[ریشه غیر ربط::کون‌| ]][[شامل این کلمه::مَعَکُم|مَعَکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::مَعَکُم| ]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این ریشه::مع‌| ]][[ریشه غیر ربط::مع‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::إِن|إِنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::لِلْکَافِرِين|لِلْکَافِرِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِلْکَافِرِين| ]] [[شامل این ریشه::کفر| ]][[ریشه غیر ربط::کفر| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::نَصِيب|نَصِيبٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::نَصِيب| ]] [[شامل این ریشه::نصب‌| ]][[ریشه غیر ربط::نصب‌| ]][[شامل این کلمه::قَالُوا|قَالُوا]] [[کلمه غیر ربط::قَالُوا| ]] [[شامل این ریشه::قول‌| ]][[ریشه غیر ربط::قول‌| ]][[شامل این کلمه::أَ|أَ]] [[شامل این ریشه::ا| ]][[شامل این کلمه::لَم|لَمْ‌]] [[شامل این ریشه::لم‌| ]][[شامل این کلمه::نَسْتَحْوِذ|نَسْتَحْوِذْ]] [[کلمه غیر ربط::نَسْتَحْوِذ| ]] [[شامل این ریشه::حوذ| ]][[ریشه غیر ربط::حوذ| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْکُم|عَلَيْکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::نَمْنَعْکُم|نَمْنَعْکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::نَمْنَعْکُم| ]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این ریشه::منع‌| ]][[ریشه غیر ربط::منع‌| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنَ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::الْمُؤْمِنِين|الْمُؤْمِنِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْمُؤْمِنِين| ]] [[شامل این ریشه::امن‌| ]][[ریشه غیر ربط::امن‌| ]][[شامل این کلمه::فَاللّه|فَاللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::فَاللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::يَحْکُم|يَحْکُمُ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَحْکُم| ]] [[شامل این ریشه::حکم‌| ]][[ریشه غیر ربط::حکم‌| ]][[شامل این کلمه::بَيْنَکُم|بَيْنَکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::بَيْنَکُم| ]] [[شامل این ریشه::بين‌| ]][[ریشه غیر ربط::بين‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این کلمه::يَوْم|يَوْمَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَوْم| ]] [[شامل این ریشه::يوم‌| ]][[ریشه غیر ربط::يوم‌| ]][[شامل این کلمه::الْقِيَامَة|الْقِيَامَةِ]] [[کلمه غیر ربط::الْقِيَامَة| ]] [[شامل این ریشه::قوم‌| ]][[ریشه غیر ربط::قوم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لَن|لَنْ‌]] [[شامل این ریشه::لن‌| ]][[شامل این کلمه::يَجْعَل|يَجْعَلَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَجْعَل| ]] [[شامل این ریشه::جعل‌| ]][[ریشه غیر ربط::جعل‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::لِلْکَافِرِين|لِلْکَافِرِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِلْکَافِرِين| ]] [[شامل این ریشه::کفر| ]][[ریشه غیر ربط::کفر| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::الْمُؤْمِنِين|الْمُؤْمِنِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْمُؤْمِنِين| ]] [[شامل این ریشه::امن‌| ]][[ریشه غیر ربط::امن‌| ]][[شامل این کلمه::سَبِيلا|سَبِيلاً]] [[کلمه غیر ربط::سَبِيلا| ]] [[شامل این ریشه::سبل‌| ]][[ریشه غیر ربط::سبل‌| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|الَّذِينَ‌ يَتَرَبَّصُونَ‌ بِکُمْ‌ فَإِنْ‌ کَانَ‌ لَکُمْ‌ فَتْحٌ‌ مِنَ‌ اللَّهِ‌ قَالُوا أَ لَمْ‌ نَکُنْ‌ مَعَکُمْ‌ وَ إِنْ‌ کَانَ‌ لِلْکَافِرِينَ‌ نَصِيبٌ‌ قَالُوا أَ لَمْ‌ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْکُمْ‌ وَ نَمْنَعْکُمْ‌ مِنَ‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ فَاللَّهُ‌ يَحْکُمُ‌ بَيْنَکُمْ‌ يَوْمَ‌ الْقِيَامَةِ وَ لَنْ‌ يَجْعَلَ‌ اللَّهُ‌ لِلْکَافِرِينَ‌ عَلَى‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ سَبِيلاً
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=آنان که در انتظاری (ناروا و بی‌پروا) بر (زیان‌) شمایند؛ پس اگر از جانب خدا به شما فتحی در رسد، گویند: «مگر ما با شما نبودیم‌؟» و اگر برای کافران نصیبی باشد، گویند: «مگر ما بر (سروسامانتان) نگهبانی نمی‌کردیم و از تهاجم مؤمنان بر شما جلوگیری نمی‌نمودیم‌؟» پس خدا، روز قیامت میانتان داوری می‌کند و خدا هرگز بر (زیان) مؤمنان، برای (سود) کافران راهی راهوار قرار نداده است.
|-|صادقی تهرانی=آنان که در انتظاری (ناروا و بی‌پروا) بر (زیان‌) شمایند؛ پس اگر از جانب خدا به شما فتحی در رسد، گویند: «مگر ما با شما نبودیم‌؟» و اگر برای کافران نصیبی باشد، گویند: «مگر ما بر (سروسامانتان) نگهبانی نمی‌کردیم و از تهاجم مؤمنان بر شما جلوگیری نمی‌نمودیم‌؟» پس خدا، روز قیامت میانتان داوری می‌کند و خدا هرگز بر (زیان) مؤمنان، برای (سود) کافران راهی راهوار قرار نداده است.
|-|معزی=آنان که انتظار به شما می‌کشند تا اگر شما را پیروزی (گشایشی) از خدا باشد گویند آیا نبودیم با شما و اگر کافران را بهره‌ای بود گویند آیا چیرگی نورزیدیم بر شما و نگاهداری نکردیم شما را از مؤمنان پس خدا حکم کند بین شما روز رستاخیز و هرگز قرار ندهد خدا برای کافران بر مؤمنان راهی‌
|-|معزی=آنان که انتظار به شما می‌کشند تا اگر شما را پیروزی (گشایشی) از خدا باشد گویند آیا نبودیم با شما و اگر کافران را بهره‌ای بود گویند آیا چیرگی نورزیدیم بر شما و نگاهداری نکردیم شما را از مؤمنان پس خدا حکم کند بین شما روز رستاخیز و هرگز قرار ندهد خدا برای کافران بر مؤمنان راهی‌
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">Those who lie in wait for you: if you attain victory from Allah, they say, “Were we not with you?” But if the disbelievers get a turn, they say, “Did we not side with you, and defend you from the believers?” Allah will judge between you on the Day of Resurrection; and Allah will give the disbelievers no means of overcoming the believers.</div>
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/004141.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/004141.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره النساء | نزول = [[نازل شده در سال::18|٦ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::141|١٤١]] | قبلی = النساء ١٤٠ | بعدی = النساء ١٤٢  | کلمه = [[تعداد کلمات::41|٤١]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره النساء | نزول = [[نازل شده در سال::18|٦ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::141|١٤١]] | قبلی = النساء ١٤٠ | بعدی = النساء ١٤٢  | کلمه = [[تعداد کلمات::41|٤١]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
خط ۲۸: خط ۳۶:
[[غافر ٥١ | إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَ الَّذِينَ‌...]] (۴) [[غافر ٥٢ | يَوْمَ‌ لاَ يَنْفَعُ‌ الظَّالِمِينَ‌...]] (۱) [[المجادلة ١٩ | اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ‌ الشَّيْطَانُ‌...]] (۱)   
[[غافر ٥١ | إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَ الَّذِينَ‌...]] (۴) [[غافر ٥٢ | يَوْمَ‌ لاَ يَنْفَعُ‌ الظَّالِمِينَ‌...]] (۱) [[المجادلة ١٩ | اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ‌ الشَّيْطَانُ‌...]] (۱)   
</div>
</div>
== نزول ==
'''محل نزول:'''
این آیه همچون دیگر آیات سوره نساء در مدینه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل گردیده است. <ref> طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ‌۳، ص ۳.</ref>
'''شأن نزول:'''<ref> محمدباقر محقق،‌ نمونه بینات در شأن نزول آیات از نظر شیخ طوسی و سایر مفسرین خاصه و عامه، ص ۲۵۵.</ref>
اين آيه درباره عبدالله بن ابى‌رئيس منافقين و ياران او نازل گرديد كه در غزوه احد با رسول خدا صلى الله عليه و آله شركت نكردند و مترصد بودند كه هر وقتى پيامبر بر كفار در جنگ پيروز مى‌گرديد به مسلمين مى گفتند: (الم نكن معكم؛ آيا ما با شما نبوديم؟) و هرگاه كفار پيروز مي‌شدند به كفار مى‌گفتند: (الم نستحوذ عليكم؛ آيا ما شما را از اسرار مسلمين آگاه نساختيم؟) سپس خداوند فرمود: «فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ».<ref> تفاسير على بن ابراهيم و برهان.</ref>


== تفسیر ==
== تفسیر ==
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۵_بخش۱۰#link1 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۵_بخش۱۰#link1 | تفسیر آیات]]
}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۴_بخش۳۷#link163 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۴_بخش۳۷#link163 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قالُوا أَ لَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَ إِنْ كانَ لِلْكافِرِينَ نَصِيبٌ قالُوا أَ لَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَ نَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا «141»
(منافقان) كسانى‌اند كه پيوسته (از سر بدخواهى) مراقب شما هستند تا اگر از سوى خدا براى شما پيروزى باشد، گويند: آيا ما با شما نبوديم؟
(پس بايد در افتخارات و غنائم شريك شويم) اگر براى كفّار بهره‌اى (از پيروزى) بود، (به كفّار) گويند: آيا ما مشوّق شما (براى جنگ با مسلمانان) و بازدارنده شما از گزند آنان و عدم تسليم در برابر) مؤمنان نبوديم؟ پس خداوند روز قيامت، ميان شما داورى خواهد كرد. و خداوند هرگز راهى براى سلطه‌ى كفّار بر مسلمانان قرار نداده است.
===نکته ها===
قرآن، از پيروزى مسلمانان با كلمه‌ى‌ «فَتْحٌ» و پيروزى كفّار با واژه‌ى‌ «نَصِيبٌ» شايد به اين جهت تعبير كرده است كه بفهماند رونق كفر، زودگذر است و فرجام نيك و پيروزى واقعى، با حقّ است.
«نَسْتَحْوِذْ» از ريشه‌ى «حوذ» به معناى عقبِ ران آمده است. زيرا شتربان براى سوق و حركت دادن شتر، به آن قسمت ضربه مى‌زند و در اينجا مراد، تشويق كفّار به جنگ عليه مسلمانان است.
فقها در مسائل مختلف فقهى، براى اثبات عدم تسلّط كفّار بر مؤمنان، به جمله‌ى‌ «لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ» استناد مى‌كنند. البتّه رفت و آمد و كسب اطلاع و آموزش ديدن و تبادل فرهنگى و اقتصادى، اگر سبب سلطه كفّار و ذلّت مؤمنان نباشد مانعى ندارد. چون در روايات مى‌خوانيم: آموزش ببينيد، گرچه به قيمت مسافرت به كشور چين باشد. و يا پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: هر كافر اسيرى، ده مسلمان را آموزش دهد او را آزاد مى‌كنم. و در زمان‌
جلد 2 - صفحه 191
معصومين عليهم السلام معاملات ميان مسلمانان و ديگران انجام مى‌شده است.
===پیام ها===
1- منافقان فرصت‌طلبند واز هر پيشامدى به سود خود بهره مى‌گيرند. يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ‌ ...
2- منافقان، جاسوسان كفّار و مشوّق آنان براى جنگ با مسلمانانند. «نَسْتَحْوِذْ»
3- روز قيامت، با داورى به حقّ خدا، همه‌ى نيرنگ‌ها و نفاق‌ها آشكار مى‌شود.
«فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ»
4- مؤمنان، حقِ پذيرفتن سلطه كافران را ندارند، و سلطه‌پذيرى نشانه نداشتن ايمان واقعى است. «لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا»
5- بايد كارى كرد كه كفّار از سلطه بر مؤمنان براى هميشه مأيوس باشند. لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ‌ ...
6- هر طرح، عهد نامه، رفت و آمد و قراردادى كه راه نفوذ كفّار بر مسلمانان را باز كند حرام است. پس مسلمانان بايد در تمام جهات سياسى، نظامى، اقتصادى و فرهنگى از استقلال كامل برخوردار باشند. لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ‌ ...
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قالُوا أَ لَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَ إِنْ كانَ لِلْكافِرِينَ نَصِيبٌ قالُوا أَ لَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَ نَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً (141)
بعد از آن در وصف منافقان و كافران مى‌فرمايد:
الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ‌: اهل كفر و نفاق آن كسانيند كه انتظار مى‌برند به شما، فَإِنْ كانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ‌: پس آنها كه منتظر وقوع نكبتند به شما، اگر واقع شود شما را فتحى و نصرتى از جانب خدا، قالُوا أَ لَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ‌: گفتند منافقان مر شما را: آيا نبوديم با شما، و مددكارى و مساعدت نكرديم شما را.
پس سهم و قسمت ما را از غنيمت بدهيد. به اين تدليس، شريك در غنائم شوند. وَ إِنْ كانَ لِلْكافِرِينَ نَصِيبٌ‌: و اگر به عكس باشد مر كافران را بهره‌اى از حرب كه غلبه بر مؤمنان باشد، قالُوا أَ لَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ‌: گفتند به كفار، آيا ما غالب و مستولى نبوديم بر شما و نمى‌توانستيم شما را بكشيم، يعنى قدرت بر قتل شما داشتيم، اما دست باز كشيده، شما را باقى گذارديم. وَ نَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ‌: و ممنوع ساختيم شما را از مؤمنان به آنكه سستى كرديم در نصرت آنها و سخنان گفتيم كه شكسته دل شدند تا شما غالب شديد. پس ما را در غنائم خود شريك گردانيد. فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ: پس خداى تعالى حكم فرمايد ميان شما، مؤمنان و كافران در روز قيامت كه غير از ذات اقدس الهى كسى را دعوى حكومت نباشد، يعنى اگر در دنيا كفار را با مؤمنان دستى بوده باشد از قتل و قهر و نهب و اسر و غير آن از وجوه غلبه، اما در آخرت ايشان را آن غلبه نباشد. وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ‌: و هرگز قرار ندهد خدا مر
تفسير اثنا عشرى، ج‌2، ص: 615
كفار را، عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا: بر مؤمنان در روز قيامت حجتى كه بدان ايشان را ملزم سازند، و يا در دنيا ندهد ايشان را بر مؤمنان دستى، به اين معنى كه در حجت بر ايشان غالب شوند. و اصح آنست كه اين در روز قيامت باشد، چنانچه مروى از على عليه السّلام و منقول از ابن عباس است. و بنابر آنكه در دنيا باشد، جبائى گفته: مى‌شايد كه مراد به غلبه در قوه باشد، زيرا غلبه كفار از فعل خدا نيست، چه حق سبحانه فاعل قبيح نخواهد بود به خلاف غلبه و قوه اهل ايمان كه به تأييد الهى است.
تبصره: آيه شريفه دليل است بر آنكه جايز نيست در شريعت اسلام، كفار را اعم از يهود و نصارى و مجوس و غيره از ساير ملل و نحل، متصدى و كارگزار امور مسلمانان گردند، زيرا اين سلطه است و جايز نخواهد بود، و حق تعالى كفار را بر مؤمنين سلطه قرار نداده. و اما آنچه در شريعت وارد شده از اجير شدن مسلمان براى كافر، مخالف آيه: وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا نيست، زيرا در صورت اشاره، كافر، سلطه و سلطنت بر مؤمن پيدا ننمايد، بلكه سلطه بر فعل مسلمان پيدا كند، و منافات نيست بين آنكه سلطه‌اى بر فعل مسلمان پيدا كند، لكن سلطه‌اى بر نفس مسلمان نخواهد داشت به مفاد آيه.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قالُوا أَ لَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَ إِنْ كانَ لِلْكافِرِينَ نَصِيبٌ قالُوا أَ لَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَ نَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً (141)
ترجمه‌
آنكسانيكه انتظار ميبرند بشما پس اگر باشد مر شما را فتحى از نزد خدا گويند آيا نبوديم ما با شما و اگر باشد مر كافرانرا بهره گويند آيا غالب نشديم ما بر رأى شما و باز نداشتيم شما را از تعرض مؤمنان پس خدا حكم مى‌كند ميان شما روز قيامت و هرگز قرار نميدهد خدا از براى كافران بر مؤمنان راهى.
تفسير
اهل نفاق منتظر بودند كه اگر مسلمانان فتح نمايند بآنها بگويند ما داخل در سواد لشكر شما بوديم بايد سهم ما را از غنيمت بدهيد و اگر غلبه با كفار باشد بآنها بگويند ما شما را دلدارى داديم و اراده شما را قوى نموديم در مخالفت با اهل ايمان و ثبات قدم در كفر تا آنكه از تزلزل خاطر بيرون آمديد و غالب شد اراده مخالفت با آنها در شما بر اراده موافقت و باز داشتيم شما را از متابعت آنها يا از آنكه مرعوب و مقهور آنها شويد و آنها را از شما ترسانديم و ديده‌بان شما بوديم در ميان آنها پس سهم ما را از غنيمتى كه بدست آورديد بايد بدهيد اگر چه واقعا فتح نكرده و حقيقتا غالب نشده بودند چون بهره اخروى نبرده فقط متاع فانى دنيوى بوده آنهم در مقابل و بال باقى اخروى و خدا حكم ميكند ميان اهل ايمان و آنانكه با آنها نفاق نمودند در روز قيامت بحق و آنانرا بسزاى اعمالشان ميرساند و قرار نداده است خدا از براى كافران بر مؤمنان راهى را در حجّت اگر چه غالب شوند بر آنها بقوّت و در عيون از حضرت رضا (ع) روايت نموده است كه مراد از راه در اين آيه حجت است چون خداوند اخبار فرموده است از قتل كفار انبيا را بغير حق با آنكه راهى نداشتند بر آنها از طريق حجت دروغ گفتند كسانيكه قائل شدند بآنكه حسين بن على (ع) كشته نشده است و بآسمان عروج فرموده و حنظلة بن اسعد شامى را خداوند بصورت او در آورده و احتجاج باين آيه نموده‌اند و آنها كافر شدند براى تكذيبشان فرموده پيغمبر (ص) را كه اخبار از شهادت او فرمود بخدا قسم آنحضرت كشته شد و كسيكه بهتر از او بود مانند امير المؤمنين و حسن بن على‌
----
جلد 2 صفحه 142
عليها السلام و هيچ يك از ما نيست مگر آنكه بشهادت خواهد رسيد منهم بخدا قسم بحيله آن حيله‌گر كشته مى‌شوم ميدانم اين امر را بعهديكه معهود است از پيغمبر خدا با من كه جبرئيل بآنحضرت خبر داده است و اين فرمايش را در جواب كسى فرمود كه نقل نمود عقيده بعضى از اهل كوفه را بآنچه ذكر شد و استدلال آنها را باين آيه بر آنكه مؤمن مغلوب كافر نميشود و اللّه اعلم و از اين روايت معلوم ميشود اخبار پيغمبر (ص) از شهادت امام حسين (ع) در صدر اسلام ضرورى بوده كه منكر آنرا امام كافر خوانده است و ممكن است مراد نفى جعل حكم ظاهرى اعم از تكليفى و وضعى باشد يعنى خداوند مقرر نداشته است حكمى را كه موجب استيلاء كفار بر مسلمين باشد لذا فقهاء رضوان اللّه عليهم بذيل اين آيه در ابواب فقهيه در اين قبيل موارد تمسك فرموده‌اند ولى انصاف آنستكه مناسب با حكومت الهى در روز قيامت همان حجت است كه در مقام فصل خصومت و حكم ميان دو طرف اقامه ميشود و اراده اعم از حجت و حكم ظاهرى خلاف ظاهر است.
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
الَّذِين‌َ يَتَرَبَّصُون‌َ بِكُم‌ فَإِن‌ كان‌َ لَكُم‌ فَتح‌ٌ مِن‌َ اللّه‌ِ قالُوا أَ لَم‌ نَكُن‌ مَعَكُم‌ وَ إِن‌ كان‌َ لِلكافِرِين‌َ نَصِيب‌ٌ قالُوا أَ لَم‌ نَستَحوِذ عَلَيكُم‌ وَ نَمنَعكُم‌ مِن‌َ المُؤمِنِين‌َ فَاللّه‌ُ يَحكُم‌ُ بَينَكُم‌ يَوم‌َ القِيامَةِ وَ لَن‌ يَجعَل‌َ اللّه‌ُ لِلكافِرِين‌َ عَلَي‌ المُؤمِنِين‌َ سَبِيلاً (141)
منافقين‌ كساني‌ هستند ‌که‌ انتظار ميكشند ببينند كار ‌شما‌ ‌با‌ كفار ‌در‌ جهاد بكجا ميكشد ‌اگر‌ فتح‌ و ظفر نصيب‌ ‌شما‌ شد ميگويند مگر ‌ما ‌هم‌ ‌با‌ ‌شما‌ نبوديم‌ و ‌در‌ غنائم‌ و فوائد بايد ‌با‌ ‌شما‌ شريك‌ باشيم‌ و ‌اگر‌ ‌براي‌ كفار نصيبي‌ ‌از‌ فتح‌ ‌باشد‌ بآنها ميگويند مگر ‌ما نبوديم‌ ‌که‌ اطراف‌ ‌شما‌ ‌را‌ داشتيم‌ و نميگذارديم‌ مؤمنين‌ ‌بر‌ ‌شما‌ غالب‌ شوند ‌پس‌ بدانند ‌که‌ خداوند ‌بين‌ ‌آنها‌ ‌در‌ قيامت‌ حكم‌ خواهد فرمود و هرگز ‌خدا‌ ‌براي‌ كفار سبيلي‌ و راهي‌ ‌بر‌ مؤمنين‌ قرار نداده‌.
الَّذِين‌َ يَتَرَبَّصُون‌َ بِكُم‌ منافق‌ كسي‌ ‌را‌ گويند ‌که‌ دو رو ‌باشد‌ نزد مؤمنين‌ اظهار ايمان‌ ميكند و بظاهر ايمان‌ عمل‌ ميكند مثل‌ نماز و روزه‌ و حج‌ و امثال‌ اينها و نزد كفار اظهار كفر ميكند و ‌آنها‌ ‌را‌ خبر ميكنند ‌از‌ مقاصد مؤمنين‌ و اينها ‌بين‌ و ‌بين‌ مشي‌ ميكنند و انتظار ميكشند ببينند كار اسلام‌ و كفر بكجا ميكشد ‌اگر‌
جلد 6 - صفحه 245
اسلام‌ پيشرفت‌ كرد اينها ‌هم‌ جزو مسلمين‌ هستند و ‌از‌ منافع‌ اسلام‌ بهره‌مند ميشوند و ‌اگر‌ كفر پيشرفت‌ كند ‌با‌ ‌آنها‌ شركت‌ ميكنند لذا ميفرمايد فَإِن‌ كان‌َ لَكُم‌ فَتح‌ٌ مِن‌َ اللّه‌ِ قالُوا أَ لَم‌ نَكُن‌ مَعَكُم‌ و تعبير بمن‌ اللّه‌ ‌براي‌ اينست‌ ‌که‌ فتوحات‌ اسلامي‌ تمام‌ بنصرت‌ الهي‌ ‌است‌ و الّا ‌با‌ قلّة مسلمين‌ و فقر ‌آنها‌ و كمي‌ اسلحه‌ ‌آنها‌ ‌تا‌ اعانت‌ و كمك‌ الهي‌ و فرستادن‌ ملائكه‌ ‌براي‌ اعانت‌ ‌آنها‌ نباشد ممكن‌ نيست‌ پيشرفت‌ ‌آنها‌ وَ إِن‌ كان‌َ لِلكافِرِين‌َ نَصِيب‌ٌ تعبير بنصيب‌ ‌براي‌ اينست‌ ‌که‌ ‌في‌ الجمله‌ دولتي‌ ‌از‌ ‌آنها‌ ظاهر شود و الّا غلبه‌ و فتح‌ ‌براي‌ ‌آنها‌ نيست‌ و خداوند ‌آنها‌ ‌را‌ منكوب‌ و مغلوب‌ ميفرمايد حسب‌ الوعده‌ ‌که‌ بمؤمنين‌ داده‌ ‌در‌ آيات‌ بسياري‌ چنانچه‌ قبلا بيان‌ ‌شده‌ قالُوا أَ لَم‌ نَستَحوِذ عَلَيكُم‌ استحوذ ‌از‌ ماده‌ حوذ بمعني‌ غلبه‌ و استعلاء و ‌از‌ ‌اينکه‌ باب‌ ‌است‌ ‌قوله‌ ‌تعالي‌ استَحوَذَ عَلَيهِم‌ُ الشَّيطان‌ُ مجادله‌ ‌آيه‌ 19، ‌يعني‌ استعلاء پيدا كرد ‌بر‌ ‌آنها‌ و ‌در‌ اينجا مراد ‌اينکه‌ ‌است‌ ‌که‌ اطراف‌ ‌شما‌ ‌را‌ داشتيم‌ و نميگذارديم‌ ‌که‌ مسلمين‌ ‌شما‌ ‌را‌ بقتل‌ برسانند وَ نَمنَعكُم‌ مِن‌َ المُؤمِنِين‌َ ‌يعني‌ مانع‌ شديم‌ ‌از‌ مؤمنين‌ ‌که‌ ‌بر‌ ‌شما‌ غالب‌ شوند، و ‌از‌ ‌اينکه‌ ‌آيه‌ استفاده‌ ميشود ‌که‌ وجود منافقين‌ ‌در‌ ميدان‌ حرب‌ جز ضرر ‌بر‌ اسلام‌ و مسلمين‌ نفعي‌ ندارد اعانت‌ مسلمين‌ نميكنند و ‌از‌ منافع‌ ‌آنها‌ بهره‌مند ميشوند و ‌اگر‌ ضرري‌ بمسلمين‌ وارد شد ‌از‌ ‌خود‌ دفع‌ ميكنند و ‌با‌ كفار سازش‌ ميكنند لذا عقوبت‌ ‌آنها‌ فرداي‌ قيامت‌ ‌از‌ تمام‌ كفار سخت‌تر ‌است‌ ‌از‌ ‌اينکه‌ جهت‌ ميفرمايد فَاللّه‌ُ يَحكُم‌ُ بَينَكُم‌ يَوم‌َ القِيامَةِ مؤمن‌ و كافر و منافق‌ ‌هر‌ كدام‌ بسزاي‌ ‌خود‌ خواهند رسيد ‌در‌ محكمه‌ عدل‌ الهي‌.
وَ لَن‌ يَجعَل‌َ اللّه‌ُ لِلكافِرِين‌َ عَلَي‌ المُؤمِنِين‌َ سَبِيلًا بعضي‌ گفتند سبيل‌ بمعني‌ حجة ‌است‌ ‌يعني‌ كفار حجتي‌ ‌بر‌ مؤمنين‌ ندارند و بعضي‌ گفتند مراد يوم القيمة ‌است‌ ‌که‌ راهي‌ پيدا نميكنند و عذري‌ ‌براي‌ ‌آنها‌ نيست‌ نسبت‌ بمؤمنين‌ و بعضي‌ مراد غلبه‌ كفار ‌است‌ ‌بر‌ مؤمنين‌ و تمام‌ ‌اينکه‌ اقوال‌ مدركي‌ ندارد و آنچه‌ مستفاد ‌از‌ ظاهر ‌آيه‌
جلد 6 - صفحه 246
‌است‌ ‌که‌ نكره‌ ‌در‌ سياق‌ نفي‌ افاده‌ عموم‌ دارد مطلق‌ سبيل‌ ‌را‌ ميگيرد لكن‌ مفاد جعل‌ جعل‌ تكويني‌ نيست‌ زيرا ‌هم‌ مخالف‌ حس‌ّ ‌است‌ بسا كفار غلبه‌ پيدا ميكنند و مخالف‌ ‌با‌ نفس‌ ‌آيه‌ ‌است‌ ‌که‌ ميفرمايد وَ إِن‌ كان‌َ لِلكافِرِين‌َ نَصِيب‌ٌ بل‌ المراد جعل‌ تشريعي‌ ‌است‌ ‌که‌ هيچ‌ گونه‌ حقّي‌ خداوند بكفار نداده‌ نه‌ ‌در‌ دنيا و نه‌ ‌در‌ آخرت‌ و ‌هر‌ چه‌ ظلم‌ و اذيت‌ نسبت‌ بمؤمنين‌ نمودند مسئول‌ و معاقب‌ خواهند ‌بود‌ ‌هم‌ عقوبات‌ دنيوي‌ و ‌هم‌ اخروي‌.
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


خط ۱۲۴: خط ۲۵۹:
[[رده:خیانت به اسلام]][[رده:موانع گسترش اسلام]][[رده:آثار ایمان]][[رده:پیروان کافران]][[رده:منشأ پیروزى]][[رده:پیروزى در جنگ]][[رده:غنیمت جنگ]][[رده:خائنان]][[رده:عطایاى خدا]][[رده:قضاوت خدا]][[رده:موانع گرایش به دین]][[رده:روابط اجتماعى]][[رده:روابط بین الملل]][[رده:اهمیت زیرکى]][[رده:فرصت طلبان]][[رده:قضاوت در قیامت]][[رده:پیروزى کافران]][[رده:حرمت حکومت کافران]][[رده:حرمت ولایت کافران]][[رده:سلطه کافران]][[رده:شکست کافران]][[رده:کافران در قیامت]][[رده:کافران و مؤمنان]][[رده:معاهده با کافران]][[رده:و منافقان]][[رده:اقتصادى]][[رده:معاهدات سیاسى]][[رده:معاهدات فرهنگى]][[رده:معاهدات نظامى]][[رده:اهداف منافقان در جنگ]][[رده:برخورد منافقان]][[رده:توطئه منافقان]][[رده:خط مشى منافقان]][[رده:خیانت منافقان]][[رده:دوستى منافقان]][[رده:صفات منافقان]][[رده:طمع منافقان]][[رده:فرصت‌طلبى منافقان]][[رده:مکر منافقان]][[رده:منافقان در قیامت]][[رده:منافقان و کافران]][[رده:منافقان و مسلمانان]][[رده:منفعت‌طلبى منافقان]][[رده:نقش منافقان]][[رده:پیروزى مؤمنان]][[رده:خیانت به مؤمنان]][[رده:موانع پیروزى مؤمنان]][[رده:مؤمنان در قیامت]][[رده:مؤمنان و کافران]]
[[رده:خیانت به اسلام]][[رده:موانع گسترش اسلام]][[رده:آثار ایمان]][[رده:پیروان کافران]][[رده:منشأ پیروزى]][[رده:پیروزى در جنگ]][[رده:غنیمت جنگ]][[رده:خائنان]][[رده:عطایاى خدا]][[رده:قضاوت خدا]][[رده:موانع گرایش به دین]][[رده:روابط اجتماعى]][[رده:روابط بین الملل]][[رده:اهمیت زیرکى]][[رده:فرصت طلبان]][[رده:قضاوت در قیامت]][[رده:پیروزى کافران]][[رده:حرمت حکومت کافران]][[رده:حرمت ولایت کافران]][[رده:سلطه کافران]][[رده:شکست کافران]][[رده:کافران در قیامت]][[رده:کافران و مؤمنان]][[رده:معاهده با کافران]][[رده:و منافقان]][[رده:اقتصادى]][[رده:معاهدات سیاسى]][[رده:معاهدات فرهنگى]][[رده:معاهدات نظامى]][[رده:اهداف منافقان در جنگ]][[رده:برخورد منافقان]][[رده:توطئه منافقان]][[رده:خط مشى منافقان]][[رده:خیانت منافقان]][[رده:دوستى منافقان]][[رده:صفات منافقان]][[رده:طمع منافقان]][[رده:فرصت‌طلبى منافقان]][[رده:مکر منافقان]][[رده:منافقان در قیامت]][[رده:منافقان و کافران]][[رده:منافقان و مسلمانان]][[رده:منفعت‌طلبى منافقان]][[رده:نقش منافقان]][[رده:پیروزى مؤمنان]][[رده:خیانت به مؤمنان]][[رده:موانع پیروزى مؤمنان]][[رده:مؤمنان در قیامت]][[رده:مؤمنان و کافران]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره النساء ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره النساء ]]
{{#seo:
|title=آیه 141 سوره نساء
|title_mode=replace
|keywords=آیه 141 سوره نساء,نساء 141,الَّذِينَ‌ يَتَرَبَّصُونَ‌ بِکُمْ‌ فَإِنْ‌ کَانَ‌ لَکُمْ‌ فَتْحٌ‌ مِنَ‌ اللَّهِ‌ قَالُوا أَ لَمْ‌ نَکُنْ‌ مَعَکُمْ‌ وَ إِنْ‌ کَانَ‌ لِلْکَافِرِينَ‌ نَصِيبٌ‌ قَالُوا أَ لَمْ‌ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْکُمْ‌ وَ نَمْنَعْکُمْ‌ مِنَ‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ فَاللَّهُ‌ يَحْکُمُ‌ بَيْنَکُمْ‌ يَوْمَ‌ الْقِيَامَةِ وَ لَنْ‌ يَجْعَلَ‌ اللَّهُ‌ لِلْکَافِرِينَ‌ عَلَى‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ سَبِيلاً,خیانت به اسلام,موانع گسترش اسلام,آثار ایمان,پیروان کافران,منشأ پیروزى,پیروزى در جنگ,غنیمت جنگ,خائنان,عطایاى خدا,قضاوت خدا,موانع گرایش به دین,روابط اجتماعى,روابط بین الملل,اهمیت زیرکى,فرصت طلبان,قضاوت در قیامت,پیروزى کافران,حرمت حکومت کافران,حرمت ولایت کافران,سلطه کافران,شکست کافران,کافران در قیامت,کافران و مؤمنان,معاهده با کافران,و منافقان,اقتصادى,معاهدات سیاسى,معاهدات فرهنگى,معاهدات نظامى,اهداف منافقان در جنگ,برخورد منافقان,توطئه منافقان,خط مشى منافقان,خیانت منافقان,دوستى منافقان,صفات منافقان,طمع منافقان,فرصت‌طلبى منافقان,مکر منافقان,منافقان در قیامت,منافقان و کافران,منافقان و مسلمانان,منفعت‌طلبى منافقان,نقش منافقان,پیروزى مؤمنان,خیانت به مؤمنان,موانع پیروزى مؤمنان,مؤمنان در قیامت,مؤمنان و کافران,آیات قرآن سوره النساء
|description=الَّذِينَ‌ يَتَرَبَّصُونَ‌ بِکُمْ‌ فَإِنْ‌ کَانَ‌ لَکُمْ‌ فَتْحٌ‌ مِنَ‌ اللَّهِ‌ قَالُوا أَ لَمْ‌ نَکُنْ‌ مَعَکُمْ‌ وَ إِنْ‌ کَانَ‌ لِلْکَافِرِينَ‌ نَصِيبٌ‌ قَالُوا أَ لَمْ‌ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْکُمْ‌ وَ نَمْنَعْکُمْ‌ مِنَ‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ فَاللَّهُ‌ يَحْکُمُ‌ بَيْنَکُمْ‌ يَوْمَ‌ الْقِيَامَةِ وَ لَنْ‌ يَجْعَلَ‌ اللَّهُ‌ لِلْکَافِرِينَ‌ عَلَى‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ سَبِيلاً
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}
کاربر ناشناس