گمنام

المائدة ٤٤: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۴۲٬۱۶۷ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱ دی ۱۳۹۹
افزودن جزییات آیه
(افزودن سال نزول)
(افزودن جزییات آیه)
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::إِنّا|إِنَّا]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این ریشه::نا| ]][[شامل این کلمه::أَنْزَلْنَا|أَنْزَلْنَا]] [[کلمه غیر ربط::أَنْزَلْنَا| ]] [[شامل این ریشه::نزل‌| ]][[ریشه غیر ربط::نزل‌| ]][[شامل این کلمه::التّوْرَاة|التَّوْرَاةَ]] [[کلمه غیر ربط::التّوْرَاة| ]] [[شامل این ریشه::توراة| ]][[ریشه غیر ربط::توراة| ]][[شامل این کلمه::فِيهَا|فِيهَا]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[شامل این کلمه::هُدًى|هُدًى‌]] [[کلمه غیر ربط::هُدًى| ]] [[شامل این ریشه::هدى‌| ]][[ریشه غیر ربط::هدى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::نُور|نُورٌ]] [[کلمه غیر ربط::نُور| ]] [[شامل این ریشه::نور| ]][[ریشه غیر ربط::نور| ]][[شامل این کلمه::يَحْکُم|يَحْکُمُ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَحْکُم| ]] [[شامل این ریشه::حکم‌| ]][[ریشه غیر ربط::حکم‌| ]][[شامل این کلمه::بِهَا|بِهَا]] [[شامل این ریشه::ب‌| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[شامل این کلمه::النّبِيّون|النَّبِيُّونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::النّبِيّون| ]] [[شامل این ریشه::نبو| ]][[ریشه غیر ربط::نبو| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::أَسْلَمُوا|أَسْلَمُوا]] [[کلمه غیر ربط::أَسْلَمُوا| ]] [[شامل این ریشه::سلم‌| ]][[ریشه غیر ربط::سلم‌| ]][[شامل این کلمه::لِلّذِين|لِلَّذِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِلّذِين| ]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[ریشه غیر ربط::الذين‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::هَادُوا|هَادُوا]] [[کلمه غیر ربط::هَادُوا| ]] [[شامل این ریشه::هود| ]][[ریشه غیر ربط::هود| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::الرّبّانِيّون|الرَّبَّانِيُّونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الرّبّانِيّون| ]] [[شامل این ریشه::ربب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ربب‌| ]][[شامل این ریشه::يى‌| ]][[ریشه غیر ربط::يى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::الْأَحْبَار|الْأَحْبَارُ]] [[کلمه غیر ربط::الْأَحْبَار| ]] [[شامل این ریشه::حبر| ]][[ریشه غیر ربط::حبر| ]][[شامل این کلمه::بِمَا|بِمَا]] [[شامل این ریشه::ب‌| ]][[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::اسْتُحْفِظُوا|اسْتُحْفِظُوا]] [[کلمه غیر ربط::اسْتُحْفِظُوا| ]] [[شامل این ریشه::حفظ| ]][[ریشه غیر ربط::حفظ| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::کِتَاب|کِتَابِ‌]] [[کلمه غیر ربط::کِتَاب| ]] [[شامل این ریشه::کتب‌| ]][[ریشه غیر ربط::کتب‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::کَانُوا|کَانُوا]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْه|عَلَيْهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::عَلَيْه| ]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[ریشه غیر ربط::على‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::شُهَدَاء|شُهَدَاءَ]] [[کلمه غیر ربط::شُهَدَاء| ]] [[شامل این ریشه::شهد| ]][[ریشه غیر ربط::شهد| ]][[شامل این کلمه::فَلا|فَلاَ]] [[شامل این ریشه::ف‌| ]][[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::تَخْشَوُا|تَخْشَوُا]] [[کلمه غیر ربط::تَخْشَوُا| ]] [[شامل این ریشه::خشى‌| ]][[ریشه غیر ربط::خشى‌| ]][[شامل این کلمه::النّاس|النَّاسَ‌]] [[کلمه غیر ربط::النّاس| ]] [[شامل این ریشه::انس‌| ]][[ریشه غیر ربط::انس‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::اخْشَوْن|اخْشَوْنِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اخْشَوْن| ]] [[شامل این ریشه::خشى‌| ]][[ریشه غیر ربط::خشى‌| ]][[شامل این ریشه::ن‌| ]][[ریشه غیر ربط::ن‌| ]][[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::تَشْتَرُوا|تَشْتَرُوا]] [[کلمه غیر ربط::تَشْتَرُوا| ]] [[شامل این ریشه::شرى‌| ]][[ریشه غیر ربط::شرى‌| ]][[شامل این کلمه::بِآيَاتِي|بِآيَاتِي‌]] [[کلمه غیر ربط::بِآيَاتِي| ]] [[شامل این ریشه::اوى‌| ]][[ریشه غیر ربط::اوى‌| ]][[شامل این ریشه::ائى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ائى‌| ]][[شامل این ریشه::ايى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ايى‌| ]][[شامل این ریشه::ب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ب‌| ]][[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این کلمه::ثَمَنا|ثَمَناً]] [[کلمه غیر ربط::ثَمَنا| ]] [[شامل این ریشه::ثمن‌| ]][[ریشه غیر ربط::ثمن‌| ]][[شامل این کلمه::قَلِيلا|قَلِيلاً]] [[کلمه غیر ربط::قَلِيلا| ]] [[شامل این ریشه::قلل‌| ]][[ریشه غیر ربط::قلل‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::مَن|مَنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::لَم|لَمْ‌]] [[شامل این ریشه::لم‌| ]][[شامل این کلمه::يَحْکُم|يَحْکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَحْکُم| ]] [[شامل این ریشه::حکم‌| ]][[ریشه غیر ربط::حکم‌| ]][[شامل این کلمه::بِمَا|بِمَا]] [[شامل این ریشه::ب‌| ]][[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::أَنْزَل|أَنْزَلَ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَنْزَل| ]] [[شامل این ریشه::نزل‌| ]][[ریشه غیر ربط::نزل‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::فَأُولٰئِک|فَأُولٰئِکَ‌]] [[شامل این ریشه::اول‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[شامل این کلمه::هُم|هُمُ‌]] [[شامل این ریشه::هم‌| ]][[شامل این کلمه::الْکَافِرُون|الْکَافِرُونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْکَافِرُون| ]] [[شامل این ریشه::کفر| ]][[ریشه غیر ربط::کفر| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::إِنّا|إِنَّا]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این ریشه::نا| ]][[شامل این کلمه::أَنْزَلْنَا|أَنْزَلْنَا]] [[کلمه غیر ربط::أَنْزَلْنَا| ]] [[شامل این ریشه::نزل‌| ]][[ریشه غیر ربط::نزل‌| ]][[شامل این کلمه::التّوْرَاة|التَّوْرَاةَ]] [[کلمه غیر ربط::التّوْرَاة| ]] [[شامل این ریشه::توراة| ]][[ریشه غیر ربط::توراة| ]][[شامل این کلمه::فِيهَا|فِيهَا]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[شامل این کلمه::هُدًى|هُدًى‌]] [[کلمه غیر ربط::هُدًى| ]] [[شامل این ریشه::هدى‌| ]][[ریشه غیر ربط::هدى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::نُور|نُورٌ]] [[کلمه غیر ربط::نُور| ]] [[شامل این ریشه::نور| ]][[ریشه غیر ربط::نور| ]][[شامل این کلمه::يَحْکُم|يَحْکُمُ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَحْکُم| ]] [[شامل این ریشه::حکم‌| ]][[ریشه غیر ربط::حکم‌| ]][[شامل این کلمه::بِهَا|بِهَا]] [[شامل این ریشه::ب‌| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[شامل این کلمه::النّبِيّون|النَّبِيُّونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::النّبِيّون| ]] [[شامل این ریشه::نبو| ]][[ریشه غیر ربط::نبو| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::أَسْلَمُوا|أَسْلَمُوا]] [[کلمه غیر ربط::أَسْلَمُوا| ]] [[شامل این ریشه::سلم‌| ]][[ریشه غیر ربط::سلم‌| ]][[شامل این کلمه::لِلّذِين|لِلَّذِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِلّذِين| ]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[ریشه غیر ربط::الذين‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::هَادُوا|هَادُوا]] [[کلمه غیر ربط::هَادُوا| ]] [[شامل این ریشه::هود| ]][[ریشه غیر ربط::هود| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::الرّبّانِيّون|الرَّبَّانِيُّونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الرّبّانِيّون| ]] [[شامل این ریشه::ربب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ربب‌| ]][[شامل این ریشه::يى‌| ]][[ریشه غیر ربط::يى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::الْأَحْبَار|الْأَحْبَارُ]] [[کلمه غیر ربط::الْأَحْبَار| ]] [[شامل این ریشه::حبر| ]][[ریشه غیر ربط::حبر| ]][[شامل این کلمه::بِمَا|بِمَا]] [[شامل این ریشه::ب‌| ]][[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::اسْتُحْفِظُوا|اسْتُحْفِظُوا]] [[کلمه غیر ربط::اسْتُحْفِظُوا| ]] [[شامل این ریشه::حفظ| ]][[ریشه غیر ربط::حفظ| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::کِتَاب|کِتَابِ‌]] [[کلمه غیر ربط::کِتَاب| ]] [[شامل این ریشه::کتب‌| ]][[ریشه غیر ربط::کتب‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::کَانُوا|کَانُوا]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْه|عَلَيْهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::عَلَيْه| ]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[ریشه غیر ربط::على‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::شُهَدَاء|شُهَدَاءَ]] [[کلمه غیر ربط::شُهَدَاء| ]] [[شامل این ریشه::شهد| ]][[ریشه غیر ربط::شهد| ]][[شامل این کلمه::فَلا|فَلاَ]] [[شامل این ریشه::ف‌| ]][[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::تَخْشَوُا|تَخْشَوُا]] [[کلمه غیر ربط::تَخْشَوُا| ]] [[شامل این ریشه::خشى‌| ]][[ریشه غیر ربط::خشى‌| ]][[شامل این کلمه::النّاس|النَّاسَ‌]] [[کلمه غیر ربط::النّاس| ]] [[شامل این ریشه::انس‌| ]][[ریشه غیر ربط::انس‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::اخْشَوْن|اخْشَوْنِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اخْشَوْن| ]] [[شامل این ریشه::خشى‌| ]][[ریشه غیر ربط::خشى‌| ]][[شامل این ریشه::ن‌| ]][[ریشه غیر ربط::ن‌| ]][[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::تَشْتَرُوا|تَشْتَرُوا]] [[کلمه غیر ربط::تَشْتَرُوا| ]] [[شامل این ریشه::شرى‌| ]][[ریشه غیر ربط::شرى‌| ]][[شامل این کلمه::بِآيَاتِي|بِآيَاتِي‌]] [[کلمه غیر ربط::بِآيَاتِي| ]] [[شامل این ریشه::اوى‌| ]][[ریشه غیر ربط::اوى‌| ]][[شامل این ریشه::ائى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ائى‌| ]][[شامل این ریشه::ايى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ايى‌| ]][[شامل این ریشه::ب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ب‌| ]][[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این کلمه::ثَمَنا|ثَمَناً]] [[کلمه غیر ربط::ثَمَنا| ]] [[شامل این ریشه::ثمن‌| ]][[ریشه غیر ربط::ثمن‌| ]][[شامل این کلمه::قَلِيلا|قَلِيلاً]] [[کلمه غیر ربط::قَلِيلا| ]] [[شامل این ریشه::قلل‌| ]][[ریشه غیر ربط::قلل‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::مَن|مَنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::لَم|لَمْ‌]] [[شامل این ریشه::لم‌| ]][[شامل این کلمه::يَحْکُم|يَحْکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَحْکُم| ]] [[شامل این ریشه::حکم‌| ]][[ریشه غیر ربط::حکم‌| ]][[شامل این کلمه::بِمَا|بِمَا]] [[شامل این ریشه::ب‌| ]][[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::أَنْزَل|أَنْزَلَ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَنْزَل| ]] [[شامل این ریشه::نزل‌| ]][[ریشه غیر ربط::نزل‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::فَأُولٰئِک|فَأُولٰئِکَ‌]] [[شامل این ریشه::اول‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[شامل این کلمه::هُم|هُمُ‌]] [[شامل این ریشه::هم‌| ]][[شامل این کلمه::الْکَافِرُون|الْکَافِرُونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْکَافِرُون| ]] [[شامل این ریشه::کفر| ]][[ریشه غیر ربط::کفر| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى‌ وَ نُورٌ يَحْکُمُ‌ بِهَا النَّبِيُّونَ‌ الَّذِينَ‌ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ‌ هَادُوا وَ الرَّبَّانِيُّونَ‌ وَ الْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ‌ کِتَابِ‌ اللَّهِ‌ وَ کَانُوا عَلَيْهِ‌ شُهَدَاءَ فَلاَ تَخْشَوُا النَّاسَ‌ وَ اخْشَوْنِ‌ وَ لاَ تَشْتَرُوا بِآيَاتِي‌ ثَمَناً قَلِيلاً وَ مَنْ‌ لَمْ‌ يَحْکُمْ‌ بِمَا أَنْزَلَ‌ اللَّهُ‌ فَأُولٰئِکَ‌ هُمُ‌ الْکَافِرُونَ‌
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=ما تورات را -که در آن رهنمود و نوری است- به‌راستی نازل کردیم (و) پیامبرانی برجسته که تسلیم (فرمان خدا) بودند به موجب آن برای یهود داوری می‌کردند؛ و (همچنین) دانشمندان ربانی یهود و دانشمندان نصرانی با آنچه از کتاب خدا بدان نگهبانی شایسته شدند، حال‌آنکه بر آن گواه بودند. پس از مردم نترسید و از من بهراسید و با آیات من بهای ناچیزی را نخرید [:معامله نکنید]. و کسانی که به آنچه خدا نازل کرده داوری نکنند، آنان خودشان کافرانند.
|-|صادقی تهرانی=ما تورات را -که در آن رهنمود و نوری است- به‌راستی نازل کردیم (و) پیامبرانی برجسته که تسلیم (فرمان خدا) بودند به موجب آن برای یهود داوری می‌کردند؛ و (همچنین) دانشمندان ربانی یهود و دانشمندان نصرانی با آنچه از کتاب خدا بدان نگهبانی شایسته شدند، حال‌آنکه بر آن گواه بودند. پس از مردم نترسید و از من بهراسید و با آیات من بهای ناچیزی را نخرید [:معامله نکنید]. و کسانی که به آنچه خدا نازل کرده داوری نکنند، آنان خودشان کافرانند.
|-|معزی=همانا فرستادیم تورات را در آن رهبریی و روشنائیی حکم می‌کنند بدان پیمبرانی که اسلام آوردند برای آنان که جهود شدند و علماء عاملین و دانشمندان بدانچه نگهبان آن شدند از کتاب خدا و بودند گواهانی بر آن پس نترسید مردم را و بترسید مرا و نفروشید آیتهای مرا به بهائی اندک و کسی که حکم نکند بدانچه خدا فرستاده است آنانند کافران‌
|-|معزی=همانا فرستادیم تورات را در آن رهبریی و روشنائیی حکم می‌کنند بدان پیمبرانی که اسلام آوردند برای آنان که جهود شدند و علماء عاملین و دانشمندان بدانچه نگهبان آن شدند از کتاب خدا و بودند گواهانی بر آن پس نترسید مردم را و بترسید مرا و نفروشید آیتهای مرا به بهائی اندک و کسی که حکم نکند بدانچه خدا فرستاده است آنانند کافران‌
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">We have revealed the Torah, wherein is guidance and light. The submissive prophets ruled the Jews according to it, so did the rabbis and the scholars, as they were required to protect Allah’s Book, and were witnesses to it. So do not fear people, but fear Me. And do not sell My revelations for a cheap price. Those who do not rule according to what Allah revealed are the unbelievers.</div>
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/005044.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/005044.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره المائدة | نزول = [[نازل شده در سال::14|٢ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::44|٤٤]] | قبلی = المائدة ٤٣ | بعدی = المائدة ٤٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::48|٤٨]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره المائدة | نزول = [[نازل شده در سال::14|٢ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::44|٤٤]] | قبلی = المائدة ٤٣ | بعدی = المائدة ٤٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::48|٤٨]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
خط ۲۹: خط ۳۷:
[[يونس ٧٢ | فَإِنْ‌ تَوَلَّيْتُمْ‌ فَمَا...]] (۲) [[الأنبياء ٧٩ | فَفَهَّمْنَاهَا سُلَيْمَانَ‌ وَ کُلاًّ...]] (۲)   
[[يونس ٧٢ | فَإِنْ‌ تَوَلَّيْتُمْ‌ فَمَا...]] (۲) [[الأنبياء ٧٩ | فَفَهَّمْنَاهَا سُلَيْمَانَ‌ وَ کُلاًّ...]] (۲)   
</div>
</div>
== نزول ==
'''محل نزول:'''
این آیه در مدینه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل گردیده است. <ref> طبرسی، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‌۳، ص ۲۳۱.</ref>
'''شأن نزول:'''<ref> محمدباقر محقق،‌ نمونه بينات در شأن نزول آيات از نظر شیخ طوسی و ساير مفسرين خاصه و عامه، ص ۲۸۸.</ref>
مالك الجهنى از امام باقر علیه‌السلام نقل نمايد كه فرمود: اين آية تا «بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتابِ اللَّهِ» درباره ما نازل گرديده است.<ref> تفسير عياشى.</ref>
برخى گويند: اين آيه درباره بنى اسرائيل نازل گرديده زيرا احكام خدا را تغيير دادند و دليل آن را خبرى منقول از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم مي‌دانند كه درباره اين آيه فرمود:<ref> تفسير كشف الاسرار.</ref> شيخ بزرگوار ما در تفسير خود خبر منقول را از براء بن عازب نقل نموده و گويد كه از رسول خدا صلی الله علیه و آله روايت كرده كه آيات سه گانه اى كه در آخر آن «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» آيه ۴۵ و «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ» آيه ۴۷ و همين آيه كه در آخر آن «فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ» است، مخصوص به كفار است و نيز از قول شعبى اضافه نموده كه ظالمون درباره يهود و فاسقون درباره نصارى و كافرون درباره مسلمينى است كه از دين اسلام برگردند و به عنوان شأن و نزول نياورده است.


== تفسیر ==
== تفسیر ==
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۵_بخش۲۴#link1 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۵_بخش۲۴#link1 | تفسیر آیات]]
}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۴_بخش۴۸#link302 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۴_بخش۴۸#link302 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فِيها هُدىً وَ نُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هادُوا وَ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتابِ اللَّهِ وَ كانُوا عَلَيْهِ شُهَداءَ فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلًا وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ «44»
همانا ماتورات را نازل كرديم (كه) در آن هدايت و نور است. پيامبران الهى كه تسليم فرمان خدا بودند، بر طبق آن براى يهود حكم مى‌كردند و (همچنين) مربّيان الهى و دانشمندان، بر طبق اين كتاب آسمانى كه حفاظت آن به آنان سپرده شده بود و بر آن گواه بودند، داورى مى‌كردند، پس (اى علما!) از مردم نترسيد (و احكام خدارا بيان كنيد) و از (مخالفت با) من بترسيد و آيات مرا به بهاى اندك نفروشيد.
و كسانى كه طبق آنچه خداوند نازل كرده حكم نكنند، پس آنان همان كافرانند.
===نکته ها===
«ربّانى» از «ربّان»، به معناى تربيت كننده است. به گفته‌ى بعضى، «ربّانى» كسى است كه با «رَبِّ الْعالَمِينَ»* پيوند خورده، با علم وعمل، خدايى شده، تربيت مردم را بر عهده دارد.
از حضرت على عليه السلام نقل شده كه فرمود: «أنَا ربّانىّ هذه الامّة» ربّانى اين امّت من هستم. «1» امام صادق عليه السلام نيز فرمود: «ربانيون، اهل‌بيت پيامبر عليهم السلام مى‌باشند». «2»
«حِبْر» به معناى اثر نيك است. چون عالمان در جامعه منشأ اثر نيكند، به آنان حِبْر و احبار گفته مى‌شود. به ابن عباس هم لقب «حِبر الامّة» داده‌اند.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «كسى كه حتّى به مقدار دو درهم قضاوت ناحقّ كند، مشمول جمله‌ى آخر اين آيه مى‌شود». «3» «هُمُ الْكافِرُونَ»
----
«1». تفسير مراغى.
«2». تفسير صافى.
«3». تفسير صافى؛ كافى، ج 7، ص 408.
جلد 2 - صفحه 300
===پیام ها===
1- ضمن توجّه به تحريف تورات موجود، بايد از اصل كتب آسمانى تجليل كرد.
«فِيها هُدىً وَ نُورٌ»
2- گرچه تورات بر موسى عليه السلام نازل شد؛ ولى همه‌ى انبيا و علماى پس از او مأمور بودند طبق آن حكم كنند. «يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ»
3- قوانين مستند بر وحى را بايد پذيرفت. (لازمه‌ى وجوب قضاوت بر انبيا و علما، قبول كردن مردم است) يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ‌ ...
4- انبيا، از پيش خود حكمى ندارند، بلكه تسليم حكم خدايند. «أَسْلَمُوا»
5- اسلام (تسليم خدا بودن)، دين همه‌ى موحّدان است، انبياى بنى‌اسرائيل هم با جمله‌ى‌ «أَسْلَمُوا» توصيف شده‌اند. «النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا»
6- علماى هر امت، مسئول اجراى احكام الهى در ميان مردم هستند. (ولايت‌فقيه، ريشه در تمام اديان دارد) يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ‌ ... وَ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ
7- سلسله مراتب بايد مراعات شود. ابتدا انبيا، سپس امامان و آنگاه علما.
النَّبِيُّونَ‌ ... وَ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ
8- يهود، انبياى متعدّد داشتند. يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ‌ ...
9- تورات، قوانين قضايى و حكومتى دارد و محور قضاوت بوده است. يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ‌ ...
10- نور و هدايت زمانى در جامعه جريان پيدا مى‌كند كه بر اساس كتاب آسمانى، قضاوت و حكومت شود. «فِيها هُدىً وَ نُورٌ يَحْكُمُ بِهَا»
11- راه حفظ كتب آسمانى، عمل و قضاوت و حكومت بر طبق آن است. يَحْكُمُ بِهَا ... بِمَا اسْتُحْفِظُوا (بنابر اين‌كه مراد از استحفاظ، حفاظت همه جانبه آن باشد)
جلد 2 - صفحه 301
12- علما بايد محافظ مكتب باشند. «بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتابِ اللَّهِ»
13- قضاوت، مسئوليّت عالمان است. يَحْكُمُ بِهَا ... الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتابِ اللَّهِ‌
14- عالمان و قضات، دو رسالت بزرگ بر دوش دارند:
الف: حكم خدا را از ترس مردم تغيير ندهند. «فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ»
ب: به طمع مال دنيا، دچار كتمان و لغزش نشوند. «وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلًا»
15- انحراف در قضاوت، كفر است. «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ»
16- در قضاوت، صراحت، جرأت وقاطعيّت لازم است ونبايد تحت تأثير تهديد و جوّسازى‌ها قرار گرفت. «فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ»
17- خشيت الهى، ضامن قضاوت عادلانه است. يَحْكُمُ‌ ... فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ‌
18- تحريف، سكوت، كتمان و حكم به غير فرمان خدا، اگرچه به قيمت بدست آوردن همه‌ى دنيا باشد خسارت است. وَ لا تَشْتَرُوا ... ثَمَناً قَلِيلًا ... فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ‌ (چون كلّ دنيا «متاع قليل» است‌ «1»)
19- با داشتن قانون آسمانى، سراغ قوانين شرق و غرب رفتن كفر است و چنين قوانينى اعتبارى ندارد. «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ»
20- كسى كه شرايط قضاوت به حقّ برايش فراهم شود، ولى خود را منزوى كند كفر ورزيده است. «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ»
21- سكوت و كتمان در برابر طاغوت‌ها، دين فروشى در برابر سرمايه‌داران و عوام‌فريبى، از خطراتى است كه علما را تهديد مى‌كند. فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ‌ ... وَ لا تَشْتَرُوا ...
22- علماى ترسو و حريص، در ديندارى و حفاظت از كتاب آسمانى سست هستند. فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ‌ ... وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلًا
23- درآمد حاصل از قضاوت ناحقّ، درآمدى نامشروع است. لا تَشْتَرُوا بِآياتِي‌ ...
----
«1». «انّ الذين يفترون على اللَّه الكذب لايفلحون. متاع قليل ولهم عذاب اليم». نحل، 116- 117.
جلد 2 - صفحه 302
24- ترس و حرص سبب انحراف در قضاوت و انحراف در قضاوت سبب كفر است. فَلا تَخْشَوْهُمْ* ... وَ لا تَشْتَرُوا .... فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ‌
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فِيها هُدىً وَ نُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هادُوا وَ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتابِ اللَّهِ وَ كانُوا عَلَيْهِ شُهَداءَ فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلاً وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ (44)
تفسير اثنا عشرى، ج‌3، ص: 93
چون حق تعالى تبيين تولى يهود نمود از احكام تورات، در عقب آن بيان وصف تورات فرمايد:
إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فِيها هُدىً وَ نُورٌ: بدرستى كه ما نازل فرموديم تورات را در حالتى كه در او هدايت و روشنى است كه ظلمات شبهات را دفع كند و احكام مبهمه را منكشف سازد، و يا در آنست حكم آنچه طلب نمايند از تو و بيان آن كه امر تو حق است. يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا: حكم مى‌كرده‌اند بر آن پيغمبران بنى اسرائيل كه انقياد كرده‌اند حكم خداى را و به آن اذعان و اعتراف نموده‌اند، اين پيغمبران قريب به هزار، و حق تعالى ايشان را بعد از موسى عليه السّلام مبعوث فرمود تا اقامه تورات و اجراى احكام و حقوق آن نمايند و حلال آن را حلال، و حرام آن را حرام دانند و مردمان را امر به آن و ترويج نمايند، و حكم پيغمبر ما نيز داخل و مراد به حكم، رجم محصنين است. نازل فرموديم تورات را لِلَّذِينَ هادُوا: براى آنانكه يهود بودند. و اين دليل است بر آنكه مراد به نبيين انبياى يهودند. وَ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ: و نيز حكم مى‌كردند علماى ربانى از بنى اسرائيل و زاهدان آنان، يعنى علما و زهاد آنان كه سالك بودند در سلك انبياى ايشان كه حكم مى‌نمودند به تورات براى آنها. بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتابِ اللَّهِ‌: بسبب آنچه مأمور شده بودند به حفظ آن از كتاب خداى، يعنى آنانكه محافظت كرده باشند تورات را از تضييع و تحريف. وَ كانُوا عَلَيْهِ شُهَداءَ: و بودند بر كتاب خدا گواهان كه بيان كنند احكام خفيه تورات را به راستى، چنانكه ابن صوريا ظاهر نمود. و يا نگهبانان بودند و نمى‌گذاشتند كه جحودان تغيير و تحريف آن نمايند. عياشى‌ «1» از حضرت صادق عليه السّلام فرمود: ربّانيّون ايشان ائمه مى‌باشند سواى پيغمبران، آنانكه تربيت‌
----
«1» عياشى، جلد اوّل، صفحه 323، حديث 119.
تفسير اثنا عشرى، ج‌3، ص: 94
كنند مردمان را به علم خود، و احبار علماء مى‌باشند.
آنگاه خطاب به احبار و علماء يهود فرمايد: فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ‌: پس اى حكّام، مترسيد از مردمان در اجراى احكام حق‌ وَ اخْشَوْنِ‌: و بترسيد از من در تغيير حكم و در آن مداهنه مكنيد. حاصل اين، نهى حكام است، از آنكه به جهت خوف از ضرر يهود در حكومات ايشان مداهنه كنند. يا خطاب به حضرت رسالت و مراد حكام اهل اسلامند. وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلًا: و بدل مكنيد به احكام من بهاى اندك را، كه رشوه بى‌اعتبار، و جاه ناپايدار دنيا است. وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ‌: و آنها كه حكم نكنند به آنچه نازل فرموده است خداى تعالى در كتاب خود، يعنى از روى انكار و استهانت و استحلال آن كتمان حكم خدا نمايد و به غير كتاب الهى حكمى جعل يا امر كند. فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ‌: پس آن گروه ايشانند كافران به جهت استهانت و استخفاف حكم الهى و تمرد ايشان به آنكه حكم به غير حق نمايند. آيه شامل حال كسانى است كه از روى انكار و استحلال حكم به غير حق كنند. و به مذهب اهل حق، اگر مسلمانى به انكار و استحلال حكم به غير حق كند، كافر مى‌شود وقتى كه عالم به آن بوده باشد.
در كتاب كافى- از حضرت پيغمبر صلى اللّه عليه و آله: من حكم فى درهمين بحكم جور ثمّ جبر عليه كان من اهل هذه الاية. «1» يعنى هر كه حكم نمايد به دو درهم به حكم جور، پس جبر نمايد بر او، از اهل اين آيه باشد.
و نيز از حضرت باقر و صادق عليهما السّلام مروى است كه: من حكم فى درهمين بغير ما انزل اللّه ممّن له سوط او عصا فهو كافر بما انزل اللّه على محمّد صلى اللّه عليه و آله. « «2»» يعنى هر كه حكم نمايد در دو درهم بغير ما انزل اللّه براى كسى كه براى او تازيانه يا عصائى باشد، پس او كافر شده است به آنچه خدا نازل فرموده است بر حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله.
----
(1 و 2) فروع كافى، جلد 7، كتاب القضاء و الاحكام، صفحه 407، حديث اوّل و سوّم.
تفسير اثنا عشرى، ج‌3، ص: 95
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فِيها هُدىً وَ نُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هادُوا وَ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتابِ اللَّهِ وَ كانُوا عَلَيْهِ شُهَداءَ فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلاً وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ (44)
ترجمه‌
بدرستيكه ما فرستاديم تورية را كه در آنست هدايت و نور حكم ميكنند بآن پيغمبران آنانكه تسليم شدند براى آنانكه يهود شدند و خداپرستان كامل و دانايان بآنچه خواسته شدند نگاهداريش را از كتاب خدا و بودند بر آن گواهان پس مترسيد از مردم و بترسيد از من و مخريد بآيت‌هاى من بهاى اندكى را و كسيكه حكم نكند بآنچه فرستاده است خدا پس آنگروه ايشانند كافران.
تفسير
معارف الهيه كه در تورية است هادى خلق براه حق و روشن كننده حقائق است براى اهل معرفت پس هدايت و نور است و انبيا مطيع و منقاد و تسليم اوامر الهى هستند پس همه آنها حقيقة داراى دين اسلامند كه آن دين حق است و در اين آيه ظاهرا مراد انبياء بنى اسرائيلند كه تابع شريعت حضرت موسى (ع) بودند تا زمان حضرت عيسى (ع) و بر طبق تورية حكم مينمودند در عبادات و معاملات و مرافعات براى يهود و ممكن است مراد تمام انبيا باشد چون از احكام تورية آنچه هدايت و نور بوده در هر زمان باقى مانده است و آنچه هدايت و نور بوده تا زمان معيّنى نسخ شده است تا اشاره باشد بواقعه حكم زناء محصنه از پيغمبر ما (ص) كه مطابق با تورية بوده است براى يهود چنانچه در ذيل آيه يا ايها الرسول لا يحزنك در اين سوره گذشت و نيز حكم مينمودند بر طبق تورية كسانيكه جز با خدا و معارف و احكامش با كسى نسبت و آشنائى نداشتند و باين جهت‌
----
جلد 2 صفحه 216
آنها را ربّانيّون خوانده‌اند يعنى منسوبان بربّ و نيز حكم مينمودند بر طبق تورية دانايان بچيزيكه توصيه بحفظ آن شده بودند از كتاب خدا يعنى از طرف حق مأمور بودند نگذارند تغييرى در حكم الهى روى دهد و عياشى از حضرت صادق (ع) نقل نموده كه ربانيون ائمه هدى هستند كه مردم را بعلم خود تربيت مينمايند و آنها غير از انبيا هستند و احبار علما هستند كه آنها غير از ائمه ميباشند و بايد حكم كنند بآنچه از انبيا و ائمه بآنها رسيده و ميدانند از كتاب خدا و گواه باشند بر آن نه بآنچه ديگران خواسته‌اند كه استخراج نمايند از كتاب و نميدانند و از حضرت باقر (ع) روايت شده است كه اين آيه در باره ما نازل شده است و بنابر اين باء حرف جرّ در كلمه بما استحفظوا براى تعديه و متعلق باحبار است اگر چه در منهج و نفحات استفاده سببيت نموده‌اند و بنابر اين باء متعلق است بيحكم يعنى حكم ميكردند بر طبق تورية براى آنكه مأمور بحفظ آن بودند پس حكّام بايد از خدا بترسند و از مردم ملاحظه نكنند و حكم خدا را براى مراعات حال كسى تغيير ندهند و تبديل ننمايند و آيات قرآن را با بهاء اندك دنيوى كه قابل اعتنا نيست مانند رشوه و جاه و دوست‌يابى و غير اينها مبادله ننمايند و آنها كه از باب اهانت يا انكار و استكبار حكم ننمايند بر طبق احكام الهى كافرند بخدا و پيغمبر (ص) و قرآن و در آتش جهنم مخلدند در كافى از پيغمبر (ص) نقل نموده كه كسيكه حكم نمايد بدو درهم بحكم جور و اجبار نمايد بر آن از اهل اين آيه است و از صادقين عليهما السلام نقل نموده كه كسيكه حكم نمايد در دو درهم بغير ما انزل اللّه و تازيانه و عصا داشته باشد پس او كافر است بآنچه خدا بر محمد (ص) فرستاده است نميدانم اين آيه شامل حال قضاة ما مى‌شود يا خير اگر چنين است و اى اگر از پس امروز بود فردائى نعوذ باللّه تعالى من شرور انفسنا ..
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
إِنّا أَنزَلنَا التَّوراةَ فِيها هُدي‌ً وَ نُورٌ يَحكُم‌ُ بِهَا النَّبِيُّون‌َ الَّذِين‌َ أَسلَمُوا لِلَّذِين‌َ هادُوا وَ الرَّبّانِيُّون‌َ وَ الأَحبارُ بِمَا استُحفِظُوا مِن‌ كِتاب‌ِ اللّه‌ِ وَ كانُوا عَلَيه‌ِ شُهَداءَ فَلا تَخشَوُا النّاس‌َ وَ اخشَون‌ِ وَ لا تَشتَرُوا بِآياتِي‌ ثَمَناً قَلِيلاً وَ مَن‌ لَم‌ يَحكُم‌ بِما أَنزَل‌َ اللّه‌ُ فَأُولئِك‌َ هُم‌ُ الكافِرُون‌َ (44)
محققا ‌ما نازل‌ فرموديم‌ تورات‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌او‌ ‌است‌ راههاي‌ هدايت‌ و روشن‌ و ‌بر‌ طبق‌ ‌آنها‌ حكم‌ نمودند انبياء كساني‌ ‌که‌ تسليم‌ اوامر الهي‌ و نواهي‌ ‌او‌ شدند ‌براي‌ كساني‌ ‌که‌ هدايت‌ شدند و همچنين‌ حكم‌ كردند مربيان‌ بشر و نيكان‌ دانشمند بآن‌ مقداري‌ ‌که‌ حفظ كردند ‌از‌ كتاب‌ الهي‌ و ‌بر‌ طبقش‌ شهادت‌ ميدهند ‌پس‌ ‌از‌ مردم‌ نترسيد و ‌از‌ ‌من‌ بترسيد و آيات‌ مرا بثمن‌ قليل‌ ‌از‌ دست‌ ندهيد و كسي‌ ‌که‌ حكم‌ نكند بآنچه‌ ‌خدا‌ نازل‌ فرموده‌ ‌پس‌ اينها كافر هستند.
إِنّا أَنزَلنَا التَّوراةَ مسلما مراد توراتيست‌ ‌که‌ ‌بر‌ حضرت‌ موسي‌ ‌عليه‌ السّلام‌ نازل‌ فرموده‌ نه‌ ‌اينکه‌ تورات‌ رائج‌ ‌بين‌ يهود و نصاري‌ ‌که‌ مشتمل‌ ‌بر‌ كفريات‌ و احكام‌ خلاف‌ عقل‌ صادر ‌از‌ شخص‌ قسي‌ القلب‌ قائل‌ بتجسم‌ و شرك‌ بوده‌ بقرينه‌ جملات‌ ‌بعد‌ ‌که‌ ‌از‌ ‌آن‌ جمله‌ فِيها هُدي‌ً ‌است‌ هدايت‌ راهنمايي‌ باعمال‌ حسنه‌ و اخلاق‌ حميده‌ و عقائد حقه‌ ‌است‌ و ‌اينکه‌ تورات‌ رائج‌ مشتمل‌ ‌بر‌ اعمال‌ فاسده‌ و اخلاق‌ رذيله‌ و عقائد باطله‌ ‌است‌ و صادق‌ ‌است‌ ‌که‌ بگويي‌ ‌فيها‌ ضلالة نقطه‌ مقابل‌.
و ‌از‌ ‌آن‌ جمله‌ و نور ‌که‌ روشنائيست‌ مقابل‌ ظلمت‌ ‌يعني‌ حقايق‌ ‌را‌ واضح‌ و هويدا ميكند و ‌اينکه‌ تورات‌ رائج‌ حقائق‌ ‌را‌ مستور ميكند مخصوصا آنچه‌ ‌که‌ راجع‌ بحضرت‌ ختمي‌ مرتبت‌ ‌است‌ و بشاراتي‌ ‌که‌ ‌از‌ آمدن‌ ‌او‌ داده‌.
و ‌از‌ ‌آن‌ جمله‌ يَحكُم‌ُ بِهَا النَّبِيُّون‌َ ‌که‌ مراد انبياء بني‌ اسرائيل‌ باشند مثل‌ هارون‌، يوشع‌، داود، سليمان‌، يونس‌، زكريا، يحيي‌ و هزارها انبياء زيرا
جلد 6 - صفحه 375
مسلما انبياء حكم‌ بخلاف‌ ‌ما انزل‌ اللّه‌ نميكنند و ‌اينکه‌ تورات‌ رائج‌ اكثر ‌بر‌ خلاف‌ ‌ما انزل‌ اللّه‌ ‌است‌، بعضي‌ گفتند نبي‌ ‌ما خارج‌ ‌است‌ زيرا تابع‌ تورات‌ نيست‌ و بعضي‌ گفتند داخل‌ ‌است‌ و مراد حكم‌ بآنچه‌ ‌که‌ باو نازل‌ ‌شده‌ و مطابق‌ احكام‌ تورات‌ ‌است‌ و طرفين‌ اشتباه‌ كردند زيرا قبلا متذكر شديم‌ ‌که‌ ‌از‌ زمان‌ آدم‌ ابو البشر ‌تا‌ دامنه‌ قيامت‌ دين‌ يك‌ دين‌ بوده‌ اسلام‌ عقائد، اخلاقيات‌، احكام‌، واجبات‌ و محرمات‌ تكليفيات‌ و وضعيات‌، معاملات‌، حدود ديات‌ تمام‌ يكي‌ بوده‌، صلوة، زكاة، صوم‌ حج‌، جهاد، حرمت‌ زنا، لواط، قمار، شرب‌ خمر و هكذا و تمام‌ انبياء آمدند ‌براي‌ دعوت‌ بهمين‌ دين‌ فقط بمقتضاي‌ مصالح‌ ازمنه‌ بعضي‌ ‌از‌ خصوصيات‌ بواسطه‌ فقدان‌ بعض‌ شرائط ‌ يا ‌ وجود بعض‌ موانع‌ ‌با‌ مقتضيات‌ وقت‌ جزئي‌ تغييراتي‌ پيدا ميكرده‌ چنانچه‌ ‌در‌ يك‌ شريعت‌ ‌هم‌ بسا اتفاق‌ ميافتاد بعض‌ احكام‌ نسخ‌ ميشد ‌ يا ‌ تخصيصات‌ و تقييدات‌ پيدا ميكرد مثلا ‌در‌ زمان‌ ظهور امام‌ و بسط يد ‌او‌ جهاد واجب‌ و ‌در‌ زمان‌ غيبت‌ حرام‌ و ‌غير‌ جائز، ‌ يا ‌ صلوة جمعه‌ واجب‌ و حرام‌ ميشود و امثال‌ اينها و ادله‌ ‌آن‌ ‌را‌ بيان‌ كرديم‌ ‌از‌ آيات‌ و اخبار و حكم‌ عقل‌ ‌که‌ تكرار نميكنيم‌، بنا ‌بر‌ ‌اينکه‌ نبي‌ اكرم‌ صلّي‌ اللّه‌ ‌عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ ‌هم‌ مانعي‌ ندارد ‌که‌ ‌بما‌ ‌في‌ التوراة حكم‌ كند چنانچه‌ عيسي‌ ‌عليه‌ السّلام‌ ‌هم‌ بحكم‌ تورات‌ حكم‌ نمايد.
الَّذِين‌َ أَسلَمُوا صفت‌ النبيون‌ ‌است‌ ‌که‌ تمام‌ اسلام‌ داشتند و تسليم‌ اوامر و نواهي‌ الهي‌ بودند و راضي‌ بقضاء و تقديرات‌ حق‌ بودند.
لِلَّذِين‌َ هادُوا ممكن‌ ‌است‌ متعلق‌ بهدي‌ و نور ‌باشد‌ ‌يعني‌ تورية ‌را‌ نازل‌ كرديم‌ ‌که‌ هدي‌ و نور ‌باشد‌ للذين‌ هادوا و تقديم‌ و تأخير ‌شده‌ و ممكن‌ ‌است‌ متعلق‌ ‌به‌ يحكم‌ ‌باشد‌ ‌که‌ نبييون‌ حكم‌ ميكنند بتورات‌ للذين‌ هادوا.
وَ الرَّبّانِيُّون‌َ علماء و دانشمنداني‌ هستند ‌که‌ ‌با‌ بصيرت‌ باشند بسياست‌ و تنظيم‌ امور و مربي‌ بشر هستند ‌که‌ ‌از‌ تيه‌ ضلالت‌ باوج‌ سعادت‌ برسانند.
جلد 6 - صفحه 376
وَ الأَحبارُ كساني‌ هستند ‌که‌ امر بكارهاي‌ نيك‌ و جلوگير ‌از‌ اعمال‌ زشت‌ ميكنند حسن‌ ‌را‌ حسن‌ ميدانند و قبيح‌ ‌را‌ قبيح‌ و ‌اينکه‌ دو جمله‌ عطف‌ ‌به‌ النبيون‌ ‌است‌ ‌يعني‌ اينها ‌هم‌ حكم‌ بتورات‌ ميكنند غاية الامر انبياء عالم‌ بجميع‌ تورات‌ هستند و ‌بر‌ طبقش‌ حكم‌ ميكنند و ربانيون‌ و احبار بِمَا استُحفِظُوا مِن‌ كِتاب‌ِ اللّه‌ِ چون‌ بسياري‌ ‌از‌ تورات‌ ‌از‌ دست‌ رفته‌ ‌بود‌ و دست‌رس‌ ‌آنها‌ نبود و انبياء ‌هم‌ مقهور يهود بودند و نميتوانستند ‌که‌ بيان‌ كنند ‌ يا ‌ ‌آنها‌ ‌را‌ ميكشتند ‌ يا ‌ حبس‌ ميكردند ‌ يا ‌ اخراج‌ بلد ميكردند چنانچه‌ كتب‌ عهد قديم‌ ‌آنها‌ مشحون‌ باين‌ امور هست‌ و مكرر تذكر داده‌ايم‌ و ‌در‌ مجلد اول‌ كلم‌ الطيب‌ مفصلا بيان‌ كرده‌ايم‌ و مراد ‌از‌ كتاب‌ اللّه‌ همان‌ تورات‌ ‌است‌ و تعبير بكتاب‌ اللّه‌ اشاره‌ باين‌ ‌است‌ ‌که‌ آنچه‌ ‌از‌ تورات‌ حقيقي‌ ميدانستند و حفظ كرده‌ بودند حكم‌ ميكردند نه‌ آنچه‌ ‌در‌ ‌اينکه‌ تورات‌ رائج‌ ‌است‌ ‌که‌ ارتباطي‌ ‌با‌ كلام‌ الهي‌ ندارد.
وَ كانُوا عَلَيه‌ِ شُهَداءَ ‌يعني‌ آنچه‌ ‌را‌ ‌که‌ ميتوانستند شهادت‌ دهند ‌که‌ ‌از‌ جانب‌ ‌خدا‌ ‌است‌ و كلام‌ حق‌ ‌است‌ و كتاب‌ اللّه‌ ‌است‌.
فَلا تَخشَوُا النّاس‌َ مراد كفار و يهود ‌است‌ ‌يعني‌ ‌از‌ ‌آنها‌ نترسيد ‌در‌ بيان‌ حق‌ و حقيقت‌ و ‌بر‌ طبق‌ دستور الهي‌ حكم‌ دهيد.
وَ اخشَون‌ِ ‌از‌ ‌خدا‌ بترسيد ‌که‌ مبادا طبق‌ هوا و نظر يهود و منافقين‌ چيزي‌ بگوئيد ‌که‌ بسا موجب‌ كفر ميشود.
وَ لا تَشتَرُوا بِآياتِي‌ ثَمَناً قَلِيلًا ‌که‌ ‌براي‌ استفاده‌ مادي‌ دنيوي‌ احكام‌ الهيه‌ ‌را‌ ترك‌ كنيد و دين‌ فروشي‌ كنيد چنانچه‌ معمول‌ اهل‌ رشوه‌ و حكام‌ جور ‌است‌ حق‌ ‌را‌ باطل‌ و باطل‌ ‌را‌ حق‌ ميكنند و امروز هيچ‌ واسطه‌ و شفيعي‌ ‌براي‌ رسيدن‌ بمقصود مثل‌ اسكناس‌ ‌در‌ هيچ‌ مركزي‌ نيست‌ ‌حتي‌ يكي‌ ‌از‌ دوستان‌ نقل‌ كرد ‌که‌ محاكمه‌اي‌ داشتم‌ چند سال‌ طول‌ كشيد ‌بعد‌ يكي‌ ‌از‌ دوستان‌ مرا آگاه‌ كرد مقداري‌ اسكناس‌
جلد 6 - صفحه 377
‌در‌ پاكت‌ گذارده‌ روز محاكمه‌ روي‌ ميز گذاردم‌ و گفتم‌ يك‌ مدارك‌ تازه‌ پيدا كرده‌ام‌ ‌براي‌ اثبات‌ دعوي‌ ‌خود‌ قاضي‌ ‌پس‌ ‌از‌ آنكه‌ متوجه‌ شد رو بمن‌ كرد و ‌گفت‌ ‌شما‌ ‌که‌ همچه‌ مدرك‌ مهمي‌ داشتيد چرا روز اول‌ نياورديد و فوري‌ ‌بر‌ طبق‌ مقصود ‌من‌ حكم‌ صادر شد وَ مَن‌ لَم‌ يَحكُم‌ بِما أَنزَل‌َ اللّه‌ُ فَأُولئِك‌َ هُم‌ُ الكافِرُون‌َ و ‌در‌ ‌آيه‌ ‌بعد‌ ميفرمايد فَأُولئِك‌َ هُم‌ُ الظّالِمُون‌َ و ‌در‌ دو ‌آيه‌ ‌بعد‌ ميفرمايد فَأُولئِك‌َ هُم‌ُ الفاسِقُون‌َ و ممكن‌ ‌است‌ گفته‌ شود ‌که‌ ‌اگر‌ ‌در‌ احكام‌ كليه‌ الهيه‌ ‌باشد‌ ‌که‌ تغيير ‌در‌ حكم‌ الهي‌ دهد كافر ميشود و ‌اگر‌ ‌در‌ موضوعات‌ شخصيه‌ ‌باشد‌ ‌اگر‌ ‌در‌ حقوق‌ ‌النّاس‌ ‌است‌ ظالم‌ ميشود و ‌اگر‌ ‌در‌ ‌غير‌ حقوق‌ ‌النّاس‌ ‌است‌ فاسق‌ ميشود، لكن‌ ظاهر آيات‌ اينست‌ ‌که‌ حكم‌ بغير ‌ما انزل‌ اللّه‌ ‌هر‌ سه‌ عنوان‌ ‌بر‌ ‌او‌ صادق‌ ‌است‌، كافر ‌است‌ چون‌ بدعت‌ ‌در‌ دين‌ گذارده‌ ‌ يا ‌ منكر حكم‌ الهي‌ ‌شده‌ و ظالم‌ ‌است‌ ‌در‌ حق‌ ‌خود‌ و ديگران‌ ‌که‌ ‌در‌ معرض‌ عذاب‌ الهي‌ ‌خود‌ و ديگران‌ ‌را‌ انداخته‌ و فاسق‌ ‌است‌ چون‌ ‌از‌ طاعات‌ الهي‌ خارج‌ ‌شده‌ و سرپيچي‌ نموده‌.
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


خط ۲۱۵: خط ۴۴۴:
[[رده:ارزش آیات خدا]][[رده:فلسفه احکام]][[رده:تاریخ صدر اسلام]][[رده:اطاعت از انبیا]][[رده:الگوگیرى از انبیا]][[رده:تعالیم انبیا]][[رده:شجاعت انبیا]][[رده:قضاوت انبیا]][[رده:گواهى انبیا]][[رده:مسؤولیت انبیا]][[رده:مسؤولیت علماى اهل کتاب]][[رده:موانع تحریف]][[رده:آثار ترس]][[رده:آثار ترس از خدا]][[رده:اهمیت ترس از خدا]][[رده:ترس ناپسند]][[رده:به خدا]][[رده:اهمیت تقوا]][[رده:زمینه عمل به تکلیف]][[رده:عمل به تکلیف]][[رده:موانع عمل به تکلیف]][[رده:احکام تورات]][[رده:اعراض از تورات]][[رده:پاسدارى از تورات]][[رده:ترک احکام تورات]][[رده:تعالیم تورات]][[رده:تورات از کتب آسمانى]][[رده:تورات در یهود]][[رده:حقانیت تورات]][[رده:حکومت در تورات]][[رده:قضاوت در تورات]][[رده:کتمان تعالیم تورات]][[رده:نزول تورات]][[رده:نقش تورات]][[رده:هدایتگرى تورات]][[رده:عوامل رشد جامعه]][[رده:عوامل هدایت جامعه]][[رده:و ایدئولوژى]][[رده:موارد حرامخوارى]][[رده:عوامل کتمان حق]][[رده:کیفر کتمان حق]][[رده:افعال خدا]][[رده:اوامر خدا]][[رده:نواهى خدا]][[رده:هشدار خدا]][[رده:احیاى دین]][[رده:موانع دیندارى]][[رده:حرمت دین فروشى]][[رده:خطر دین فروشى]][[رده:سرزنش دین فروشى]][[رده:موانع دین فروشى]][[رده:آثار ذکر]][[رده:زمینه رفاه‌طلبى]][[رده:اهمیت شجاعت]][[رده:زمینه شجاعت]][[رده:آثار طمع]][[رده:آثار ترس علما]][[رده:تقواى علماى ربانى]][[رده:زهد علماى ربانى]][[رده:فضایل علماى دین]][[رده:فضایل علماى ربانى]][[رده:مسؤولیت علما ى دین]][[رده:نقش علماى دین]][[رده:شرایط قاضى]][[رده:مسؤولیت قاضى]][[رده:شرایط قانونگذارى]][[رده:قانونگذارى حرام]][[رده:مبانى قانونگذارى]][[رده:احکام قضاوت]][[رده:اهمیت قضاوت]][[رده:ترس در قضاوت]][[رده:ترک قضاوت]][[رده:شرایط قضاوت]][[رده:قضاوت ظالمانه]][[رده:مبانى قضاوت]][[رده:موانع قضاوت عادلانه]][[رده:کافران]][[رده:پاسدارى از کتب آسمانى]][[رده:حقانیت کتب آسمانى]][[رده:موانع عمل به کتب آسمانى]][[رده:نقش کتب آسمانى]][[رده:موارد کفر]][[رده:موجبات کفر]][[رده:آثار مال دوستى]][[رده:آثار منفعت‌طلبى]][[رده:عوامل هدایت]][[رده:انبیاى یهود]][[رده:انقیاد انبیاى یهود]][[رده:ترس علماى]][[رده:تقواى علماى یهود]][[رده:دین فروشى علماى یهود]][[رده:رهبران یهود]][[رده:زهد علماى یهود]][[رده:شجاعت علماى یهود]][[رده:عصیان یهود]][[رده:علماى یهود]][[رده:علماى یهود و انبیا]][[رده:علماى یهود و کتمان حق]][[رده:قضاوت علماى یهود]][[رده:کفر علماى یهود]][[رده:گواهى علماى یهود]][[رده:مسؤولیت علماى یهود]][[رده:نقش علماى یهود]][[رده:هشدار به علماى یهود]][[رده:یهود صدر اسلام]]
[[رده:ارزش آیات خدا]][[رده:فلسفه احکام]][[رده:تاریخ صدر اسلام]][[رده:اطاعت از انبیا]][[رده:الگوگیرى از انبیا]][[رده:تعالیم انبیا]][[رده:شجاعت انبیا]][[رده:قضاوت انبیا]][[رده:گواهى انبیا]][[رده:مسؤولیت انبیا]][[رده:مسؤولیت علماى اهل کتاب]][[رده:موانع تحریف]][[رده:آثار ترس]][[رده:آثار ترس از خدا]][[رده:اهمیت ترس از خدا]][[رده:ترس ناپسند]][[رده:به خدا]][[رده:اهمیت تقوا]][[رده:زمینه عمل به تکلیف]][[رده:عمل به تکلیف]][[رده:موانع عمل به تکلیف]][[رده:احکام تورات]][[رده:اعراض از تورات]][[رده:پاسدارى از تورات]][[رده:ترک احکام تورات]][[رده:تعالیم تورات]][[رده:تورات از کتب آسمانى]][[رده:تورات در یهود]][[رده:حقانیت تورات]][[رده:حکومت در تورات]][[رده:قضاوت در تورات]][[رده:کتمان تعالیم تورات]][[رده:نزول تورات]][[رده:نقش تورات]][[رده:هدایتگرى تورات]][[رده:عوامل رشد جامعه]][[رده:عوامل هدایت جامعه]][[رده:و ایدئولوژى]][[رده:موارد حرامخوارى]][[رده:عوامل کتمان حق]][[رده:کیفر کتمان حق]][[رده:افعال خدا]][[رده:اوامر خدا]][[رده:نواهى خدا]][[رده:هشدار خدا]][[رده:احیاى دین]][[رده:موانع دیندارى]][[رده:حرمت دین فروشى]][[رده:خطر دین فروشى]][[رده:سرزنش دین فروشى]][[رده:موانع دین فروشى]][[رده:آثار ذکر]][[رده:زمینه رفاه‌طلبى]][[رده:اهمیت شجاعت]][[رده:زمینه شجاعت]][[رده:آثار طمع]][[رده:آثار ترس علما]][[رده:تقواى علماى ربانى]][[رده:زهد علماى ربانى]][[رده:فضایل علماى دین]][[رده:فضایل علماى ربانى]][[رده:مسؤولیت علما ى دین]][[رده:نقش علماى دین]][[رده:شرایط قاضى]][[رده:مسؤولیت قاضى]][[رده:شرایط قانونگذارى]][[رده:قانونگذارى حرام]][[رده:مبانى قانونگذارى]][[رده:احکام قضاوت]][[رده:اهمیت قضاوت]][[رده:ترس در قضاوت]][[رده:ترک قضاوت]][[رده:شرایط قضاوت]][[رده:قضاوت ظالمانه]][[رده:مبانى قضاوت]][[رده:موانع قضاوت عادلانه]][[رده:کافران]][[رده:پاسدارى از کتب آسمانى]][[رده:حقانیت کتب آسمانى]][[رده:موانع عمل به کتب آسمانى]][[رده:نقش کتب آسمانى]][[رده:موارد کفر]][[رده:موجبات کفر]][[رده:آثار مال دوستى]][[رده:آثار منفعت‌طلبى]][[رده:عوامل هدایت]][[رده:انبیاى یهود]][[رده:انقیاد انبیاى یهود]][[رده:ترس علماى]][[رده:تقواى علماى یهود]][[رده:دین فروشى علماى یهود]][[رده:رهبران یهود]][[رده:زهد علماى یهود]][[رده:شجاعت علماى یهود]][[رده:عصیان یهود]][[رده:علماى یهود]][[رده:علماى یهود و انبیا]][[رده:علماى یهود و کتمان حق]][[رده:قضاوت علماى یهود]][[رده:کفر علماى یهود]][[رده:گواهى علماى یهود]][[رده:مسؤولیت علماى یهود]][[رده:نقش علماى یهود]][[رده:هشدار به علماى یهود]][[رده:یهود صدر اسلام]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره المائدة ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره المائدة ]]
{{#seo:
|title=آیه 44 سوره مائده
|title_mode=replace
|keywords=آیه 44 سوره مائده,مائده 44,إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى‌ وَ نُورٌ يَحْکُمُ‌ بِهَا النَّبِيُّونَ‌ الَّذِينَ‌ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ‌ هَادُوا وَ الرَّبَّانِيُّونَ‌ وَ الْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ‌ کِتَابِ‌ اللَّهِ‌ وَ کَانُوا عَلَيْهِ‌ شُهَدَاءَ فَلاَ تَخْشَوُا النَّاسَ‌ وَ اخْشَوْنِ‌ وَ لاَ تَشْتَرُوا بِآيَاتِي‌ ثَمَناً قَلِيلاً وَ مَنْ‌ لَمْ‌ يَحْکُمْ‌ بِمَا أَنْزَلَ‌ اللَّهُ‌ فَأُولٰئِکَ‌ هُمُ‌ الْکَافِرُونَ‌,ارزش آیات خدا,فلسفه احکام,تاریخ صدر اسلام,اطاعت از انبیا,الگوگیرى از انبیا,تعالیم انبیا,شجاعت انبیا,قضاوت انبیا,گواهى انبیا,مسؤولیت انبیا,مسؤولیت علماى اهل کتاب,موانع تحریف,آثار ترس,آثار ترس از خدا,اهمیت ترس از خدا,ترس ناپسند,به خدا,اهمیت تقوا,زمینه عمل به تکلیف,عمل به تکلیف,موانع عمل به تکلیف,احکام تورات,اعراض از تورات,پاسدارى از تورات,ترک احکام تورات,تعالیم تورات,تورات از کتب آسمانى,تورات در یهود,حقانیت تورات,حکومت در تورات,قضاوت در تورات,کتمان تعالیم تورات,نزول تورات,نقش تورات,هدایتگرى تورات,عوامل رشد جامعه,عوامل هدایت جامعه,و ایدئولوژى,موارد حرامخوارى,عوامل کتمان حق,کیفر کتمان حق,افعال خدا,اوامر خدا,نواهى خدا,هشدار خدا,احیاى دین,موانع دیندارى,حرمت دین فروشى,خطر دین فروشى,سرزنش دین فروشى,موانع دین فروشى,آثار ذکر,زمینه رفاه‌طلبى,اهمیت شجاعت,زمینه شجاعت,آثار طمع,آثار ترس علما,تقواى علماى ربانى,زهد علماى ربانى,فضایل علماى دین,فضایل علماى ربانى,مسؤولیت علما ى دین,نقش علماى دین,شرایط قاضى,مسؤولیت قاضى,شرایط قانونگذارى,قانونگذارى حرام,مبانى قانونگذارى,احکام قضاوت,اهمیت قضاوت,ترس در قضاوت,ترک قضاوت,شرایط قضاوت,قضاوت ظالمانه,مبانى قضاوت,موانع قضاوت عادلانه,کافران,پاسدارى از کتب آسمانى,حقانیت کتب آسمانى,موانع عمل به کتب آسمانى,نقش کتب آسمانى,موارد کفر,موجبات کفر,آثار مال دوستى,آثار منفعت‌طلبى,عوامل هدایت,انبیاى یهود,انقیاد انبیاى یهود,ترس علماى,تقواى علماى یهود,دین فروشى علماى یهود,رهبران یهود,زهد علماى یهود,شجاعت علماى یهود,عصیان یهود,علماى یهود,علماى یهود و انبیا,علماى یهود و کتمان حق,قضاوت علماى یهود,کفر علماى یهود,گواهى علماى یهود,مسؤولیت علماى یهود,نقش علماى یهود,هشدار به علماى یهود,یهود صدر اسلام,آیات قرآن سوره المائدة
|description=إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى‌ وَ نُورٌ يَحْکُمُ‌ بِهَا النَّبِيُّونَ‌ الَّذِينَ‌ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ‌ هَادُوا وَ الرَّبَّانِيُّونَ‌ وَ الْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ‌ کِتَابِ‌ اللَّهِ‌ وَ کَانُوا عَلَيْهِ‌ شُهَدَاءَ فَلاَ تَخْشَوُا النَّاسَ‌ وَ اخْشَوْنِ‌ وَ لاَ تَشْتَرُوا بِآيَاتِي‌ ثَمَناً قَلِيلاً وَ مَنْ‌ لَمْ‌ يَحْکُمْ‌ بِمَا أَنْزَلَ‌ اللَّهُ‌ فَأُولٰئِکَ‌ هُمُ‌ الْکَافِرُونَ‌
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}
کاربر ناشناس