گمنام

المائدة ٢٨: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۱۴٬۰۷۶ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱ دی ۱۳۹۹
افزودن جزییات آیه
(افزودن سال نزول)
(افزودن جزییات آیه)
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::لَئِن|لَئِنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این کلمه::بَسَطْت|بَسَطْتَ‌]] [[کلمه غیر ربط::بَسَطْت| ]] [[شامل این ریشه::بسط| ]][[ریشه غیر ربط::بسط| ]][[شامل این کلمه::إِلَي|إِلَيَ‌]] [[کلمه غیر ربط::إِلَي| ]] [[شامل این ریشه::الى‌| ]][[ریشه غیر ربط::الى‌| ]][[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این کلمه::يَدَک|يَدَکَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَدَک| ]] [[شامل این ریشه::ک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ک‌| ]][[شامل این ریشه::يدى‌| ]][[ریشه غیر ربط::يدى‌| ]][[شامل این کلمه::لِتَقْتُلَنِي|لِتَقْتُلَنِي‌]] [[کلمه غیر ربط::لِتَقْتُلَنِي| ]] [[شامل این ریشه::قتل‌| ]][[ریشه غیر ربط::قتل‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این ریشه::ن‌| ]][[ریشه غیر ربط::ن‌| ]][[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::أَنَا|أَنَا]] [[کلمه غیر ربط::أَنَا| ]] [[شامل این ریشه::انا| ]][[ریشه غیر ربط::انا| ]][[شامل این کلمه::بِبَاسِط|بِبَاسِطٍ]] [[کلمه غیر ربط::بِبَاسِط| ]] [[شامل این ریشه::ب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ب‌| ]][[شامل این ریشه::بسط| ]][[ریشه غیر ربط::بسط| ]][[شامل این کلمه::يَدِي|يَدِيَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَدِي| ]] [[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این ریشه::يدى‌| ]][[ریشه غیر ربط::يدى‌| ]][[شامل این کلمه::إِلَيْک|إِلَيْکَ‌]] [[شامل این ریشه::الى‌| ]][[شامل این ریشه::ک‌| ]][[شامل این کلمه::لِأَقْتُلَک|لِأَقْتُلَکَ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِأَقْتُلَک| ]] [[شامل این ریشه::قتل‌| ]][[ریشه غیر ربط::قتل‌| ]][[شامل این ریشه::ک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ک‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::إِنّي|إِنِّي‌]] [[کلمه غیر ربط::إِنّي| ]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[ریشه غیر ربط::انن‌| ]][[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این کلمه::أَخَاف|أَخَافُ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَخَاف| ]] [[شامل این ریشه::خوف‌| ]][[ریشه غیر ربط::خوف‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهَ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::رَب|رَبَ‌]] [[کلمه غیر ربط::رَب| ]] [[شامل این ریشه::ربب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ربب‌| ]][[شامل این کلمه::الْعَالَمِين|الْعَالَمِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْعَالَمِين| ]] [[شامل این ریشه::علم‌| ]][[ریشه غیر ربط::علم‌| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::لَئِن|لَئِنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این کلمه::بَسَطْت|بَسَطْتَ‌]] [[کلمه غیر ربط::بَسَطْت| ]] [[شامل این ریشه::بسط| ]][[ریشه غیر ربط::بسط| ]][[شامل این کلمه::إِلَي|إِلَيَ‌]] [[کلمه غیر ربط::إِلَي| ]] [[شامل این ریشه::الى‌| ]][[ریشه غیر ربط::الى‌| ]][[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این کلمه::يَدَک|يَدَکَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَدَک| ]] [[شامل این ریشه::ک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ک‌| ]][[شامل این ریشه::يدى‌| ]][[ریشه غیر ربط::يدى‌| ]][[شامل این کلمه::لِتَقْتُلَنِي|لِتَقْتُلَنِي‌]] [[کلمه غیر ربط::لِتَقْتُلَنِي| ]] [[شامل این ریشه::قتل‌| ]][[ریشه غیر ربط::قتل‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این ریشه::ن‌| ]][[ریشه غیر ربط::ن‌| ]][[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::أَنَا|أَنَا]] [[کلمه غیر ربط::أَنَا| ]] [[شامل این ریشه::انا| ]][[ریشه غیر ربط::انا| ]][[شامل این کلمه::بِبَاسِط|بِبَاسِطٍ]] [[کلمه غیر ربط::بِبَاسِط| ]] [[شامل این ریشه::ب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ب‌| ]][[شامل این ریشه::بسط| ]][[ریشه غیر ربط::بسط| ]][[شامل این کلمه::يَدِي|يَدِيَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَدِي| ]] [[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این ریشه::يدى‌| ]][[ریشه غیر ربط::يدى‌| ]][[شامل این کلمه::إِلَيْک|إِلَيْکَ‌]] [[شامل این ریشه::الى‌| ]][[شامل این ریشه::ک‌| ]][[شامل این کلمه::لِأَقْتُلَک|لِأَقْتُلَکَ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِأَقْتُلَک| ]] [[شامل این ریشه::قتل‌| ]][[ریشه غیر ربط::قتل‌| ]][[شامل این ریشه::ک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ک‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::إِنّي|إِنِّي‌]] [[کلمه غیر ربط::إِنّي| ]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[ریشه غیر ربط::انن‌| ]][[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این کلمه::أَخَاف|أَخَافُ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَخَاف| ]] [[شامل این ریشه::خوف‌| ]][[ریشه غیر ربط::خوف‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهَ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::رَب|رَبَ‌]] [[کلمه غیر ربط::رَب| ]] [[شامل این ریشه::ربب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ربب‌| ]][[شامل این کلمه::الْعَالَمِين|الْعَالَمِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْعَالَمِين| ]] [[شامل این ریشه::علم‌| ]][[ریشه غیر ربط::علم‌| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|لَئِنْ‌ بَسَطْتَ‌ إِلَيَ‌ يَدَکَ‌ لِتَقْتُلَنِي‌ مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ‌ إِلَيْکَ‌ لِأَقْتُلَکَ‌ إِنِّي‌ أَخَافُ‌ اللَّهَ‌ رَبَ‌ الْعَالَمِينَ‌
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=«اگر ناگزیر دستت را سوی من دراز کنی - تا مرا بکشی - من دستم را سوی تو درازکننده نیستم تا تو را بکشم. من به‌راستی از خدا - پروردگار جهانیان - می‌ترسم.»
|-|صادقی تهرانی=«اگر ناگزیر دستت را سوی من دراز کنی - تا مرا بکشی - من دستم را سوی تو درازکننده نیستم تا تو را بکشم. من به‌راستی از خدا - پروردگار جهانیان - می‌ترسم.»
|-|معزی=اگر دست فراسوی من آری که بکشی مرا دراز نکنم دستم را به تو تا تو را بکشم همانا می‌ترسم من خداوند را پروردگار جهانیان‌
|-|معزی=اگر دست فراسوی من آری که بکشی مرا دراز نکنم دستم را به تو تا تو را بکشم همانا می‌ترسم من خداوند را پروردگار جهانیان‌
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">“If you extend your hand to kill me, I will not extend my hand to kill you; for I fear Allah, Lord of the Worlds.”</div>
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/005028.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/005028.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره المائدة | نزول = [[نازل شده در سال::14|٢ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::28|٢٨]] | قبلی = المائدة ٢٧ | بعدی = المائدة ٢٩  | کلمه = [[تعداد کلمات::16|١٦]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره المائدة | نزول = [[نازل شده در سال::14|٢ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::28|٢٨]] | قبلی = المائدة ٢٧ | بعدی = المائدة ٢٩  | کلمه = [[تعداد کلمات::16|١٦]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
خط ۳۰: خط ۳۸:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۵_بخش۲۲#link1 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۵_بخش۲۲#link1 | تفسیر آیات]]
}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۴_بخش۴۶#link270 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۴_بخش۴۶#link270 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمِينَ «28»
(هابيل به برادرش قابيل گفت:) اگر تو براى كشتن من دستت را به سويم دراز كنى، من هرگز براى كشتن تو دستم را دراز نخواهم كرد، زيرا من از خداوند، پروردگار جهانيان بيم دارم.
===نکته ها===
هابيل گفت: من قصد كشتن تو را ندارم، نه آنكه از خود هم دفاع نمى‌كنم، چون تسليم قاتل شدن با تقوا سازگار نيست. ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ‌ ...
===پیام ها===
1- در برخورد با حسود، آرام سخن بگوييم و آتش حسد را با نرمش در گفتار، خاموش كنيم. ما أَنَا بِباسِطٍ ...
جلد 2 - صفحه 277
2- آنچه ارزش دارد، نكشتن بر اساس خوف از خداست، نه به خاطر ناتوانى و سستى. «إِنِّي أَخافُ اللَّهَ»
3- تقوا و خداترسى، عامل بازدارنده‌ى از گناه و تعدّى در حساس‌ترين حالات است. «إِنِّي أَخافُ اللَّهَ»
4- خوف از خداوند، يكى از آثار ايمان به ربوبيّت همه جانبه اوست. «إِنِّي أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمِينَ»
5- عالَم، مظهر ربوبيّت الهى است. «رَبَّ الْعالَمِينَ»
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمِينَ «28»
----
«1» نهج البلاغه، خطبه 184.
تفسير اثنا عشرى، ج‌3، ص: 66
بعد از محاوره، هابيل قابيل را گفت:
لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي‌: اگر هر آينه بگشائى و دراز كنى به سوى من دست خود را تا بكشى مرا ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ‌: من نيستم دراز كننده دست خود را به سوى تو تا بكشم ترا. إِنِّي أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمِينَ‌:
بدرستى كه من مى‌ترسم از خداى كه پروردگار عالميان است. گويند با آنكه هابيل از قابيل قويتر و با شوكت بود، اما متجرح بود از قتل قابيل، و خود را تسليم او كرد به جهت خوف الهى، چه دفع قاتل هنوز مباح نشده بود، چنانچه مفسرين گفته‌اند انّ القتل عن سبيل المدافعة لم يكن مباحا فى ذلك. «1» ابن عباس گويد « «2»»:
معنى آنكه اگر تو بسط يد كنى به من بر سبيل ظلم و ابتدا كنى تا مرا به قتل رسانى، من بسط يد نكنم به تو بر وجه ظلم و ابتدا؛ به جهت خوف الهى كه فرموده «ما انا بباسط» در جواب «لئن بسطت» به جهت تبرّى او بود از فعل شنيع اصلا و رأسا و تحذير او از آنكه متصف به آن شود و اطلاق قتل بر او كند، و لهذا تأكيد نهى كرد به او.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمِينَ «28»
ترجمه‌
هر آينه اگر بگشائى بسوى من دستت را كه بكشى مرا نيستم من گشانيده دست خود را كه بكشم ترا همانا من ميترسم از خداوند كه پروردگار جهانيان است.
تفسير
پس از آنكه قابيل برادر خود را تهديد بقتل نمود هابيل خواست او را تنبيه نمايد بآنكه قتل نفس از معاصى كبيره است و خوف از خدا مقتضى ترك آن است لذا ببرادر گفت اگر تو دست درازى بمن كنى من با آنكه بدانم تو اراده كشتن مرا دارى مرتكب اين امر نمى‌شوم براى ترس از خدا يعنى پس تو با آنكه بدانى من عزم قتل تو را نمينمايم اولويّت دارى كه مرتكب اين امر نشوى و اين خود ردع بزرگى بود كه از برادر خود نمود باز هم باين اكتفا ننمود و چنانچه در آيه بعد بيان خواهد شد انشاء اللّه تعالى اشاره نمود بآنكه قتل نفس باين اندازه معصيت دارد كه اگر كسى كسى را بيگناه بكشد خداوند عقاب معاصى مقتول را بقاتل مينمايد و چنين ظلمى جزاى آن ملازمت با آتش جهنم است با اين بيان ديگر جاى تو همّ آن نيست كه تصور شود هابيل گفته است اگر تو اقدام بقتل من كنى من دفاع نمى‌كنم زيرا علاوه بر آنكه اين معنى مستفاد از ظاهر آيه نيست به بيانى كه عرض شد اين مقال موجب تجرّى و اقبال قابيل بر قتل مى‌شود كه با اطمينان خاطر اقدام نمايد و منافى با مقصود هابيل است كه ردع او از اين عمل قبيح بوده چنانچه سيره صلحا و اهل تقوى است و محتاج نيست بآنكه گفته شود در آنزمان دفاع واجب نبوده با آنكه وجوب دفاع از احكام عقليه بلكه فطريه است و مخصوص بزمانى دون زمانى نميشود و بنظر حقير چنانچه اشاره شد مراد آنستكه اگر تو پيش دستى بقتل من كنى من پيشدستى بقتل تو نمى‌كنم و اين غير از آنستكه دفاع ننمايد زيرا مدافع جلوگيرى از قتل خود ميكند نه اقدام بقتل‌
----
جلد 2 صفحه 199
غير و مؤيد اين معنى است آنچه از ابن عباس در اين مقام نقل شده است كه ظاهرا تفسير را از حضرت امير المؤمنين (ع) تعلّم نموده است كه مراد آنستكه اگر تو دست درازى بمن نمائى بر سبيل ظلم و ابتدا كنى بقتل من من دست درازى نكنم بتو بطريق ظلم و ابتدا نكنم بقتل بنابر اين تعجب از مفسر معاصر است كه با اين شواهد حال و مقال چگونه آيه را به تبع بعضى از مفسرين حمل بر معنى دفاع نموده و جواب اشكال را كه آنها داده‌اند تقرير فرموده است ..
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
لَئِن‌ بَسَطت‌َ إِلَي‌َّ يَدَك‌َ لِتَقتُلَنِي‌ ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِي‌َ إِلَيك‌َ لِأَقتُلَك‌َ إِنِّي‌ أَخاف‌ُ اللّه‌َ رَب‌َّ العالَمِين‌َ «28»
‌اگر‌ تو دست‌ باز كني‌ ‌براي‌ كشتن‌ ‌من‌ ‌من‌ دست‌ باز نميكنم‌ ‌براي‌ كشتن‌ تو ‌من‌ ميترسم‌ ‌از‌ ‌خدا‌ پروردگار عالميان‌.
قتل‌ نفس‌ ‌از‌ گناهان‌ بسيار بزرگ‌ ‌است‌ ‌که‌ موجب‌ زوال‌ ايمان‌ و خلود ‌در‌ عذاب‌ ‌است‌ بنص‌ ‌آيه‌ شريفه‌ وَ مَن‌ يَقتُل‌ مُؤمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُه‌ُ جَهَنَّم‌ُ خالِداً فِيها سوره‌
جلد 6 - صفحه 344
نساء ‌آيه‌ 93، و مكرر گفته‌ايم‌ ‌که‌ مؤمن‌ مخلّد ‌در‌ عذاب‌ نخواهد شد ‌پس‌ خلود دليل‌ ‌بر‌ عدم‌ ايمان‌ ‌است‌ بخصوص‌ ‌اينکه‌ قتل‌ نفس‌ ‌که‌ تأسيس‌ ‌اينکه‌ معصيت‌ بزرگ‌ ‌است‌ و بمقتضاي‌ حديث‌ شريف‌
(‌من‌ سن‌ سنة سيئة ‌کان‌ ‌له‌ وزرها و وزر ‌من‌ عمل‌ بها ‌الي‌ يوم القيمة)
شركت‌ ‌در‌ عقوبت‌ تمام‌ قتل‌ نفسها ‌است‌ ‌تا‌ قيامت‌.
لَئِن‌ بَسَطت‌َ إِلَي‌َّ يَدَك‌َ مقول‌ قول‌ هابيل‌ ‌است‌ ‌که‌ خطاب‌ بقابيل‌ ميكند لِتَقتُلَنِي‌ ‌که‌ اراده‌ قتل‌ مرا داري‌ ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِي‌َ إِلَيك‌َ ‌من‌ اراده‌ همچه‌ گناهي‌ نخواهم‌ كرد لِأَقتُلَك‌َ زيرا ‌من‌ ‌از‌ انتقام‌ خدايي‌ ميترسم‌.
(اشكال‌)
دفاع‌ امريست‌ واجب‌ حرام‌ نيست‌ چرا هابيل‌ دفاع‌ نكرد بلكه‌ ‌او‌ ‌را‌ باين‌ كلام‌ جري‌ نمود.
(جواب‌)
موضوع‌ دفاع‌ هنوز محقق‌ نشده‌ ‌بود‌ زيرا مجرد تهديد ‌بود‌ ‌که‌ ‌من‌ تو ‌را‌ خواهم‌ كشت‌ لكن‌ ‌در‌ چه‌ موقع‌ و بچه‌ وسيله‌ معلوم‌ نيست‌ و هابيل‌ باين‌ لسان‌ نهي‌ ‌از‌ منكر كرد ‌که‌ قتل‌ نفس‌ باعث‌ عذاب‌ الهي‌ ‌است‌ و كسي‌ ‌که‌ ‌از‌ عذاب‌ الهي‌ بيم‌ دارد بايد ‌خود‌ ‌را‌ ‌در‌ معرض‌ عذاب‌ ‌در‌ نياورد.
إِنِّي‌ أَخاف‌ُ اللّه‌َ رَب‌َّ العالَمِين‌َ خوف‌ ‌از‌ ‌خدا‌ دو نحوه‌ ‌است‌ يكي‌ آنكه‌ مرتكب‌ معاصي‌ شود سپس‌ خوف‌ پيدا كند و موفق‌ بتوبه‌ و تدارك‌ شود و ديگر آنكه‌ قبلا خوف‌ داشته‌ ‌باشد‌ و ‌او‌ مانع‌ شود ‌از‌ ارتكاب‌ معصيت‌ چنانچه‌ معني‌ عصمت‌ همين‌ ‌است‌ خوفي‌ ‌است‌ ‌که‌ مانع‌ شود ‌از‌ صدور كليه‌ معاصي‌ ‌حتي‌ خطور ‌در‌ قلب‌ و خوف‌ انبياء و اوصياء ‌از‌ همين‌ بابست‌.
345
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


خط ۱۲۲: خط ۲۴۹:
[[رده:تدبیر آفرینش]][[رده:تعدد عوالم آفرینش]][[رده:تکامل آفرینش]][[رده:حرکت آفرینش]][[رده:آثار ایمان]][[رده:زمینه تجرى]][[رده:آثار ترس از خدا]][[رده:ترس از خدا]][[رده:موانع ترس]][[رده:ترس از مرگ]][[رده:عوامل تقویت روحیه]][[رده:ربوبى]][[رده:اهمیت رفع حسد]][[رده:برخورد با حسودان]][[رده:ربوبیت خدا]][[رده:آثار ذکر]][[رده:موانع ظلم]][[رده:اهمیت رفع غضب]][[رده:از خدا]][[رده:ترس قابیل]][[رده:طغیان قابیل]][[رده:غفلت قابیل]][[رده:قصه قابیل]][[رده:هشدار قابیل]][[رده:آثار قتل]][[رده:موانع قتل]][[رده:آثار گناه]][[رده:موانع گناه]][[رده:کیفر متجاوزان]][[رده:ترس متقین]][[رده:مؤمنان]][[رده:اصلاحخطلبى هابیل]][[رده:ایمان هابیل]][[رده:تقواى هابیل]][[رده:تهدید هابیل]][[رده:شجاعت هابیل]][[رده:شخصیت هابیل]][[رده:عفو هابیل]][[رده:فضایل هابیل]][[رده:قدرت هابیل]][[رده:قصه هابیل]][[رده:هابیل و قابیل]]
[[رده:تدبیر آفرینش]][[رده:تعدد عوالم آفرینش]][[رده:تکامل آفرینش]][[رده:حرکت آفرینش]][[رده:آثار ایمان]][[رده:زمینه تجرى]][[رده:آثار ترس از خدا]][[رده:ترس از خدا]][[رده:موانع ترس]][[رده:ترس از مرگ]][[رده:عوامل تقویت روحیه]][[رده:ربوبى]][[رده:اهمیت رفع حسد]][[رده:برخورد با حسودان]][[رده:ربوبیت خدا]][[رده:آثار ذکر]][[رده:موانع ظلم]][[رده:اهمیت رفع غضب]][[رده:از خدا]][[رده:ترس قابیل]][[رده:طغیان قابیل]][[رده:غفلت قابیل]][[رده:قصه قابیل]][[رده:هشدار قابیل]][[رده:آثار قتل]][[رده:موانع قتل]][[رده:آثار گناه]][[رده:موانع گناه]][[رده:کیفر متجاوزان]][[رده:ترس متقین]][[رده:مؤمنان]][[رده:اصلاحخطلبى هابیل]][[رده:ایمان هابیل]][[رده:تقواى هابیل]][[رده:تهدید هابیل]][[رده:شجاعت هابیل]][[رده:شخصیت هابیل]][[رده:عفو هابیل]][[رده:فضایل هابیل]][[رده:قدرت هابیل]][[رده:قصه هابیل]][[رده:هابیل و قابیل]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره المائدة ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره المائدة ]]
{{#seo:
|title=آیه 28 سوره مائده
|title_mode=replace
|keywords=آیه 28 سوره مائده,مائده 28,لَئِنْ‌ بَسَطْتَ‌ إِلَيَ‌ يَدَکَ‌ لِتَقْتُلَنِي‌ مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ‌ إِلَيْکَ‌ لِأَقْتُلَکَ‌ إِنِّي‌ أَخَافُ‌ اللَّهَ‌ رَبَ‌ الْعَالَمِينَ‌,تدبیر آفرینش,تعدد عوالم آفرینش,تکامل آفرینش,حرکت آفرینش,آثار ایمان,زمینه تجرى,آثار ترس از خدا,ترس از خدا,موانع ترس,ترس از مرگ,عوامل تقویت روحیه,ربوبى,اهمیت رفع حسد,برخورد با حسودان,ربوبیت خدا,آثار ذکر,موانع ظلم,اهمیت رفع غضب,از خدا,ترس قابیل,طغیان قابیل,غفلت قابیل,قصه قابیل,هشدار قابیل,آثار قتل,موانع قتل,آثار گناه,موانع گناه,کیفر متجاوزان,ترس متقین,مؤمنان,اصلاحخطلبى هابیل,ایمان هابیل,تقواى هابیل,تهدید هابیل,شجاعت هابیل,شخصیت هابیل,عفو هابیل,فضایل هابیل,قدرت هابیل,قصه هابیل,هابیل و قابیل,آیات قرآن سوره المائدة
|description=لَئِنْ‌ بَسَطْتَ‌ إِلَيَ‌ يَدَکَ‌ لِتَقْتُلَنِي‌ مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ‌ إِلَيْکَ‌ لِأَقْتُلَکَ‌ إِنِّي‌ أَخَافُ‌ اللَّهَ‌ رَبَ‌ الْعَالَمِينَ‌
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}
کاربر ناشناس