گمنام

الكهف ٥٠: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۲۹٬۴۵۲ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱ دی ۱۳۹۹
افزودن جزییات آیه
(افزودن سال نزول)
(افزودن جزییات آیه)
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::إِذ|إِذْ]] [[شامل این ریشه::اذ| ]][[شامل این کلمه::قُلْنَا|قُلْنَا]] [[کلمه غیر ربط::قُلْنَا| ]] [[شامل این ریشه::قول‌| ]][[ریشه غیر ربط::قول‌| ]][[شامل این کلمه::لِلْمَلاَئِکَة|لِلْمَلاَئِکَةِ]] [[کلمه غیر ربط::لِلْمَلاَئِکَة| ]] [[شامل این ریشه::الک‌| ]][[ریشه غیر ربط::الک‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این ریشه::لئک‌| ]][[ریشه غیر ربط::لئک‌| ]][[شامل این ریشه::ملک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ملک‌| ]][[شامل این کلمه::اسْجُدُوا|اسْجُدُوا]] [[کلمه غیر ربط::اسْجُدُوا| ]] [[شامل این ریشه::سجد| ]][[ریشه غیر ربط::سجد| ]][[شامل این کلمه::لِآدَم|لِآدَمَ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِآدَم| ]] [[شامل این ریشه::آدم‌| ]][[ریشه غیر ربط::آدم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::فَسَجَدُوا|فَسَجَدُوا]] [[کلمه غیر ربط::فَسَجَدُوا| ]] [[شامل این ریشه::سجد| ]][[ریشه غیر ربط::سجد| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این کلمه::إِلاّ|إِلاَّ]] [[شامل این ریشه::الا| ]][[شامل این کلمه::إِبْلِيس|إِبْلِيسَ‌]] [[کلمه غیر ربط::إِبْلِيس| ]] [[شامل این ریشه::إبليس‌| ]][[ریشه غیر ربط::إبليس‌| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنَ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::الْجِن|الْجِنِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْجِن| ]] [[شامل این ریشه::جنن‌| ]][[ریشه غیر ربط::جنن‌| ]][[شامل این کلمه::فَفَسَق|فَفَسَقَ‌]] [[کلمه غیر ربط::فَفَسَق| ]] [[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این ریشه::فسق‌| ]][[ریشه غیر ربط::فسق‌| ]][[شامل این کلمه::عَن|عَنْ‌]] [[شامل این ریشه::عن‌| ]][[شامل این کلمه::أَمْر|أَمْرِ]] [[کلمه غیر ربط::أَمْر| ]] [[شامل این ریشه::امر| ]][[ریشه غیر ربط::امر| ]][[شامل این کلمه::رَبّه|رَبِّهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::رَبّه| ]] [[شامل این ریشه::ربب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ربب‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::أَ|أَ]] [[شامل این ریشه::ا| ]][[شامل این کلمه::فَتَتّخِذُونَه|فَتَتَّخِذُونَهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::فَتَتّخِذُونَه| ]] [[شامل این ریشه::اخذ| ]][[ریشه غیر ربط::اخذ| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::ذُرّيّتَه|ذُرِّيَّتَهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::ذُرّيّتَه| ]] [[شامل این ریشه::ذرر| ]][[ریشه غیر ربط::ذرر| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این ریشه::يى‌| ]][[ریشه غیر ربط::يى‌| ]][[شامل این کلمه::أَوْلِيَاء|أَوْلِيَاءَ]] [[کلمه غیر ربط::أَوْلِيَاء| ]] [[شامل این ریشه::ولى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ولى‌| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::دُونِي|دُونِي‌]] [[کلمه غیر ربط::دُونِي| ]] [[شامل این ریشه::دون‌| ]][[ریشه غیر ربط::دون‌| ]][[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::هُم|هُمْ‌]] [[شامل این ریشه::هم‌| ]][[شامل این کلمه::لَکُم|لَکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این کلمه::عَدُوّ|عَدُوٌّ]] [[کلمه غیر ربط::عَدُوّ| ]] [[شامل این ریشه::عدو| ]][[ریشه غیر ربط::عدو| ]][[شامل این کلمه::بِئْس|بِئْسَ‌]] [[کلمه غیر ربط::بِئْس| ]] [[شامل این ریشه::بئس‌| ]][[ریشه غیر ربط::بئس‌| ]][[شامل این کلمه::لِلظّالِمِين|لِلظَّالِمِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِلظّالِمِين| ]] [[شامل این ریشه::ظلم‌| ]][[ریشه غیر ربط::ظلم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::بَدَلا|بَدَلاً]] [[کلمه غیر ربط::بَدَلا| ]] [[شامل این ریشه::بدل‌| ]][[ریشه غیر ربط::بدل‌| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::إِذ|إِذْ]] [[شامل این ریشه::اذ| ]][[شامل این کلمه::قُلْنَا|قُلْنَا]] [[کلمه غیر ربط::قُلْنَا| ]] [[شامل این ریشه::قول‌| ]][[ریشه غیر ربط::قول‌| ]][[شامل این کلمه::لِلْمَلاَئِکَة|لِلْمَلاَئِکَةِ]] [[کلمه غیر ربط::لِلْمَلاَئِکَة| ]] [[شامل این ریشه::الک‌| ]][[ریشه غیر ربط::الک‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این ریشه::لئک‌| ]][[ریشه غیر ربط::لئک‌| ]][[شامل این ریشه::ملک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ملک‌| ]][[شامل این کلمه::اسْجُدُوا|اسْجُدُوا]] [[کلمه غیر ربط::اسْجُدُوا| ]] [[شامل این ریشه::سجد| ]][[ریشه غیر ربط::سجد| ]][[شامل این کلمه::لِآدَم|لِآدَمَ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِآدَم| ]] [[شامل این ریشه::آدم‌| ]][[ریشه غیر ربط::آدم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::فَسَجَدُوا|فَسَجَدُوا]] [[کلمه غیر ربط::فَسَجَدُوا| ]] [[شامل این ریشه::سجد| ]][[ریشه غیر ربط::سجد| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این کلمه::إِلاّ|إِلاَّ]] [[شامل این ریشه::الا| ]][[شامل این کلمه::إِبْلِيس|إِبْلِيسَ‌]] [[کلمه غیر ربط::إِبْلِيس| ]] [[شامل این ریشه::إبليس‌| ]][[ریشه غیر ربط::إبليس‌| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنَ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::الْجِن|الْجِنِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْجِن| ]] [[شامل این ریشه::جنن‌| ]][[ریشه غیر ربط::جنن‌| ]][[شامل این کلمه::فَفَسَق|فَفَسَقَ‌]] [[کلمه غیر ربط::فَفَسَق| ]] [[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این ریشه::فسق‌| ]][[ریشه غیر ربط::فسق‌| ]][[شامل این کلمه::عَن|عَنْ‌]] [[شامل این ریشه::عن‌| ]][[شامل این کلمه::أَمْر|أَمْرِ]] [[کلمه غیر ربط::أَمْر| ]] [[شامل این ریشه::امر| ]][[ریشه غیر ربط::امر| ]][[شامل این کلمه::رَبّه|رَبِّهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::رَبّه| ]] [[شامل این ریشه::ربب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ربب‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::أَ|أَ]] [[شامل این ریشه::ا| ]][[شامل این کلمه::فَتَتّخِذُونَه|فَتَتَّخِذُونَهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::فَتَتّخِذُونَه| ]] [[شامل این ریشه::اخذ| ]][[ریشه غیر ربط::اخذ| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::ذُرّيّتَه|ذُرِّيَّتَهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::ذُرّيّتَه| ]] [[شامل این ریشه::ذرر| ]][[ریشه غیر ربط::ذرر| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این ریشه::يى‌| ]][[ریشه غیر ربط::يى‌| ]][[شامل این کلمه::أَوْلِيَاء|أَوْلِيَاءَ]] [[کلمه غیر ربط::أَوْلِيَاء| ]] [[شامل این ریشه::ولى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ولى‌| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::دُونِي|دُونِي‌]] [[کلمه غیر ربط::دُونِي| ]] [[شامل این ریشه::دون‌| ]][[ریشه غیر ربط::دون‌| ]][[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::هُم|هُمْ‌]] [[شامل این ریشه::هم‌| ]][[شامل این کلمه::لَکُم|لَکُمْ‌]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این کلمه::عَدُوّ|عَدُوٌّ]] [[کلمه غیر ربط::عَدُوّ| ]] [[شامل این ریشه::عدو| ]][[ریشه غیر ربط::عدو| ]][[شامل این کلمه::بِئْس|بِئْسَ‌]] [[کلمه غیر ربط::بِئْس| ]] [[شامل این ریشه::بئس‌| ]][[ریشه غیر ربط::بئس‌| ]][[شامل این کلمه::لِلظّالِمِين|لِلظَّالِمِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِلظّالِمِين| ]] [[شامل این ریشه::ظلم‌| ]][[ریشه غیر ربط::ظلم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::بَدَلا|بَدَلاً]] [[کلمه غیر ربط::بَدَلا| ]] [[شامل این ریشه::بدل‌| ]][[ریشه غیر ربط::بدل‌| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ‌ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِيسَ‌ کَانَ‌ مِنَ‌ الْجِنِ‌ فَفَسَقَ‌ عَنْ‌ أَمْرِ رَبِّهِ‌ أَ فَتَتَّخِذُونَهُ‌ وَ ذُرِّيَّتَهُ‌ أَوْلِيَاءَ مِنْ‌ دُونِي‌ وَ هُمْ‌ لَکُمْ‌ عَدُوٌّ بِئْسَ‌ لِلظَّالِمِينَ‌ بَدَلاً
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=و چون به فرشتگان گفتیم: «برای (شکر درباره‌ی) آدم (برای‌خدا) سجده کنید.» پس (همه) سجده کردند، جز ابلیس (که) از (گروه) جنیان [:پنهان‌گران] بود. پس، از فرمان پروردگارش سرپیچید. آیا پس (از این) او و نسلش را به جای من اولیای خود بر می‌گیرید؟ حال آنکه آنان دشمنان شمایند. شیطان چه بد بدلی (از رحمان بی‌بدیل) برای ستمگران است.
|-|صادقی تهرانی=و چون به فرشتگان گفتیم: «برای (شکر درباره‌ی) آدم (برای‌خدا) سجده کنید.» پس (همه) سجده کردند، جز ابلیس (که) از (گروه) جنیان [:پنهان‌گران] بود. پس، از فرمان پروردگارش سرپیچید. آیا پس (از این) او و نسلش را به جای من اولیای خود بر می‌گیرید؟ حال آنکه آنان دشمنان شمایند. شیطان چه بد بدلی (از رحمان بی‌بدیل) برای ستمگران است.
|-|معزی=و هنگامی که گفتیم به فرشتگان سجده کنید برای آدم پس سجده کردند جز ابلیس بود از جنّ پس سرپیچید از فرمان پروردگار خویش آیا گیریدش او و نژادش را دوستانی جز از من حالی که ایشانند برای شما دشمن چه زشت است ستمگران را بدلی‌
|-|معزی=و هنگامی که گفتیم به فرشتگان سجده کنید برای آدم پس سجده کردند جز ابلیس بود از جنّ پس سرپیچید از فرمان پروردگار خویش آیا گیریدش او و نژادش را دوستانی جز از من حالی که ایشانند برای شما دشمن چه زشت است ستمگران را بدلی‌
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">We said to the angels, “Bow down to Adam.” So they bowed down, except for Satan. He was of the jinn, and he defied the command of his Lord. Will you take him and his offspring as lords instead of Me, when they are an enemy to you? Evil is the exchange for the wrongdoers.</div>
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/018050.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/018050.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره الكهف | نزول = [[نازل شده در سال::12|١٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::50|٥٠]] | قبلی = الكهف ٤٩ | بعدی = الكهف ٥١  | کلمه = [[تعداد کلمات::30|٣٠]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الكهف | نزول = [[نازل شده در سال::12|١٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::50|٥٠]] | قبلی = الكهف ٤٩ | بعدی = الكهف ٥١  | کلمه = [[تعداد کلمات::30|٣٠]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
خط ۳۳: خط ۴۱:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۳۵#link298 | آيات ۴۷ - ۵۹ سوره كهف]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۳۵#link298 | آيات ۴۷ - ۵۹ سوره كهف]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۳۵#link299 | جابجائى كوهها در قيامت كه به تعبيرهاى مختلفى در قرآن آمده است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۳۵#link299 | جابجائى كوهها در قيامت كه به تعبيرهاى مختلفى در قرآن آمده است]]
خط ۴۸: خط ۵۷:
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۳۷#link311 | (چند روايت در ذيل آيات گذشته )]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۳۷#link311 | (چند روايت در ذيل آيات گذشته )]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۲_بخش۶۶#link143 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۲_بخش۶۶#link143 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَ فَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِي وَ هُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا «50»
و (ياد كن) هنگامى كه به فرشتگان گفتيم: براى آدم سجده كنيد. پس همه به جز ابليس سجده كردند! او از جنّ بود و از فرمان پروردگارش سر بر تافت. آيا (با اين حال) او و نسل او را به جاى من سرپرستان خود مى‌گيريد؟ در حالى كه آنان براى شما دشمنند! ستمگران بد چيزى را به جاى خدا برگزيدند.
----
«1». طور، 26.
جلد 5 - صفحه 184
===نکته ها===
سجده سه نوع است:
الف: سجده‌ى عبادت كه مخصوص خداست مثل سجده‌ى نماز.
ب: سجده‌ى اطاعت، مثل سجده‌ى فرشتگان بر آدم، كه براى اطاعت فرمان خداوند بود.
ج: سجده‌ى تحيّت، تكريم وتشكّر از خداوند، مثل سجده‌ى يعقوب بر عاقبت يوسف.
===پیام ها===
1- سرگذشت سجده فرشتگان بر آدم و تمرّد ابليس، قابل تأمّل و مايه‌ى عبرت است. وَ إِذْ قُلْنا ...
2- فرشتگان پيش از انسان بوده‌اند. «قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ»
3- انسان برتر از فرشته است كه مسجود او قرار گرفته است. «اسْجُدُوا لِآدَمَ»
4- فرشتگان مطيع امر خدايند. اسْجُدُوا ... فَسَجَدُوا
5- آنان كه سجده‌اى ندارند، در خط ابليس‌اند. «فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ»
6- نبايد به سابقه‌ى خود مغرور شد. ابليس با سابقه‌ى طولانى عبادت، فاسق شد.
كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ‌ ...
7- ابليس فرزند و ذريّه دارد. «وَ ذُرِّيَّتَهُ»
8- فاسقان را نبايد دوست خود گرفت. فَفَسَقَ‌ ... أَ فَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ أَوْلِياءَ
9- پيروان شيطان بايد در عملكرد خود بازنگرى كنند كه چه مى‌كنند. «أَ فَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ أَوْلِياءَ»
10- شيطان و نسل او، دشمن انسانند. «وَ هُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ»
11- آنان كه به جاى خدا پيرو شيطان مى‌شوند، ستمگرند. «بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا»
12- رها كردن خدا و پيروى از شيطان، انتخاب بدترين جايگزين است. «بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا»
تفسير نور(10جلدى)، ج‌5، ص: 185
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِيسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَ فَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِي وَ هُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلاً (50)
بعد از آن شمّه‌اى از عداوت شيطان را بيان فرمايد:
وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ: و ياد بياور زمانى را كه فرموديم ملائكه را. اسْجُدُوا لِآدَمَ‌: سجده كنيد مر آدم را. ظاهر آيه آنست كه ملائكه مأمور شدند به سجده، و اين سجده بر وجه تعظيم و تكريم آدم عليه السلام بود. فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ‌: پس سجده كردند ملائكه مگر ابليس. كانَ مِنَ الْجِنِ‌: بود ابليس از طايفه بنى الجان كه قبل از بنى آدم در زمين ساكن بودند. فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ‌: پس‌
----
«1» نهج البلاغه فيض الاسلام- ص 225- خطبه 89.
جلد 8 - صفحه 70
بيرون رفت از فرمان پروردگار خود، يعنى نافرمانى كرد و سجده ننمود به سبب دشمنى كه با حضرت آدم نمود.
بعد از آن بر وجه تعجيب مى‌فرمايد: أَ فَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ‌: آيا بعد از آنكه دشمنى شيطان بر شما محقق گشت، فرا مى‌گيريد او و فرزندانش را، أَوْلِياءَ مِنْ دُونِي‌: دوستان غير از ذات احديت من كه آفريدگار شمايم! يعنى شيطان و ذرّيه او را دوست خود گيريد به پيروى وساوس و اغواى آنان، و نسبت به فرمان من عاصى مى‌شويد و مخالفت مى‌كنيد. وَ هُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ: و حال آنكه شيطان و اولادش مر شما را دشمن هستند. بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا: بد است مر ستمكاران را ابليس و ذريه او را از خداوند. حاصل آنكه بد بدلى است شيطان و اولادش كافران و عاصيان را از خداوند كه اطاعت الهى رها كنند و پيروى وساوس شيطانى كنند.
تبصره: آيه شريفه دال است بر آنكه شيطان از جنس ملائكه نيست از چند وجه:
1- قوله‌ «كانَ مِنَ الْجِنِّ» صريح است بر آنكه از جن بوده.
2- قوله‌ «فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ» كاشف است از خروج او از فرمان حق بر وجه استكبار و انكار به دليل آيه‌ «أَبى‌ وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرِينَ» «1» و ملائكه معصوم و به هيچ وجه مخالفت از ايشان صادر نشود.
3- قوله‌ «أَ فَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ أَوْلِياءَ» دالّ است بر آنكه شيطان ذريه و اولاد دارد، و ملائكه ذريه نخواهند داشت.
در تفسير برهان- به اسناد خود از محمد بن زياد و على بن سيار از پدران خود، از امام حسن عسكرى عليه السلام از آباء گرام خود از حضرت صادق عليه السلام در حديثى: عرض كرديم: بنابراين ابليس نيز ملك نباشد. فرمود: نه، بلكه از جن بوده، آيا نشنيده‌ايد فرمايش خدا را «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ» پس خداوند خبر دهد كه از جنّ بوده و جن‌
----
«1» سوره بقره آيه 34.
جلد 8 - صفحه 71
آنست كه حق تعالى فرموده‌ «وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُومِ» «1».
تنبيه: آيه شريفه آگاهى است مر گناهكاران را به آنكه با وجود دشمنى شيطان با شما بنى آدم، چگونه ترك دوستى خدا كنيد به مخالفت و دوستى شيطان نمائيد به متابعت؟ زيرا معصيت كاشف است از دوستى با شيطان، و تا كسى را شخص دوست ندارد پيروى او را نخواهد كرد. يا للعجب، چقدر آدمى غافل شود.
حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمايد: اى غافلان از آخرت كه غفلت گرديده نشده‌ايد از جزاى اعمال؛ و ترك كنندگان طاعت خدا، گرفته شده از ايشان خويشان و دوستان و عمر و قوت و قدرت و مال و منال، چه شده كه مى‌بينم شما را از خدا دورشوندگان و به سوى غير خدا كه شيطان باشد رغبت كنندگان؛ گويا شما چهارپايانى باشيد كه رها كرده باشد آنها را چوپان به چراگاه مرض و آبگاه هلاك كننده، نيستند آنها مگر حيوان علف داده شده براى كشتار. نمى‌دانند چه اراده شده به آن هرگاه احسان گرديده شوند گمان مى‌كنند نيكى، روزى همه روز باشد «2».
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِيسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَ فَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِي وَ هُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلاً (50) ما أَشْهَدْتُهُمْ خَلْقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لا خَلْقَ أَنْفُسِهِمْ وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُداً (51) وَ يَوْمَ يَقُولُ نادُوا شُرَكائِيَ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ فَدَعَوْهُمْ فَلَمْ يَسْتَجِيبُوا لَهُمْ وَ جَعَلْنا بَيْنَهُمْ مَوْبِقاً (52)
ترجمه‌
و هنگاميكه گفتيم مر فرشتگان را سجده كنيد براى آدم پس سجده كردند مگر شيطان كه بود از جن پس بيرون رفت از فرمان پروردگارش آيا پس ميگيريد او و فرزندانش را صاحب اختياران غير از من با آنكه آنها مر شما را دشمنند بد است مر ستمكاران را بدلى از خدا
حاضر ننمودم آنها را در وقت آفرينش آسمانها و زمين و نه آفرينش خودهاشان و نبودم گيرنده گمراه كنندگانرا مددكار
و روز كه گويد ندا كنيد شريكهاى مرا كه گمان ميكرديد پس بخوانند آنها را پس اجابت نكنند مر آنانرا و قرار دهيم ميانشان جاى هلاكى.
تفسير
گفته‌اند خداوند براى تنبّه كفّار متكبّرى كه از مجالست با اهل ايمان فقير استنكاف داشتند و در آيات سابقه بعد از قصّه اصحاب كهف بيان شد شمّه‌اى از حكايت ابليس و نتيجه تكبّر او را كه در سوره بقره مفصلا گذشت تكرار فرموده و نكته تكرار قصص در كلام الهى آنستكه مقدّمه شود براى مقصوديكه بعدا
----
جلد 3 صفحه 431
ذكر ميشود باقتضاء مقام و مفاد اين آيات شريفه آنستكه ياد كن اى پيغمبر وقتى را كه گفتيم بملائكه كه سجده نمائيد در برابر آدم براى خدا و تعظيم آدم چنانچه در اوائل سوره بقره ذيل آيه‌اى كه صدرش مطابق با اين آيه است ذكر شد با وجه استثناء ابليس از ملائكه و تكرار نميشود پس سجده نمودند مگر شيطان كه از جنس جنّ بود و نافرمانى كرد و بگو باين كفّار از راه توبيخ و انكار با اين سابقه آيا باز شما شيطان و ذريّاتش را حكم فرما و اختيار دار خود قرار ميدهيد و از اطاعت خدا بيرون ميرويد با آنكه آنها دشمنان شمايند و خدا و اولياء او دوستان شما و هر عاقلى از دشمن ميپرهيزد و با دوست ميآميزد بد مبادله‌اى كردند ستمكاران كه خدا و اولياء او را دادند و شيطان و فرزندانش را بدل گرفتند در اطاعت و فرمانبردارى و در وقت خلقت آسمانها و زمين حاضر ننمودم من شيطان و ذريّه او را براى آنكه با من كمك نمايند و نيز در وقت خلقت بعضى از آنها بعض ديگرى را براى كمك حاضر نكردم و هيچگاه نبودم من كه گمراهان را ياور و معين خود قرار دهيم پس چرا بندگان من آنها را شريك قرار دادند با من در عبادت و اطاعت و بعضى گفته‌اند مراد از مرجع ضمير در آيه دوم همان كفّار متكبّرند كه ميخواستند مجالست با فقراء اهل ايمان ننمايند و پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم براى قوّت اسلام ميخواست ملتمس آنها را اجابت فرمايد خداوند فرموده حاضر ننمودم آنها را در وقت آفريدن آسمانها و زمين و آفريدن خودشان تا موجب مزيّت شرفى و علمى آنها گردد و اسلام آنها موجب اسلام ساير خلق شود و نبايد من براى نصرت دين خودم كمك از آنها بخواهم و مؤيّد اينمعنى است قرائت كنت بصيغه مخاطب كه مراد آنستكه نبايد تو اى پيغمبر گمراهان را ياور خود قرار دهى ولى مبعّد، صرف ضمير از شياطين مذكوره در آيه سابقه است بغير مذكور با آنكه نسبت اضلال بآنها انسب از غير است و عيّاشى از امام باقر عليه السّلام نقل نموده كه پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم عرض كرد بار الها قوّت بده اسلام را بعمر بن خطاب يا ابو جهل بن هشام پس اين آيه نازل شد فيص ره فرموده محتمل است شياطين اعم از جنّى و انسى باشد و بنابر اين جمع بين دو تفسير ممكن است و ياد كن اى پيغمبر از روز كه خطاب از مصدر جلال ميرسد بكفّار براى ملامت آنها كه بخوانيد بصوت بلند شريكهائى را كه‌
----
جلد 3 صفحه 432
براى من قرار داده بوديد باعتقاد خودتان در عبادت و اطاعت از جنّ و انس پس بخوانند آنها را براى دستگيرى از خودشان و جوابى و ثوابى نشنوند و نه بينند و قرار دهيم ما ميان كفّار و معبودهاى آنها جاى هلاكتى كه شريك باشند در آنجا با يكديگر و آن واديى از واديهاى جهنّم است و بعضى گفته‌اند ميان آنها و معبودهاشان حاجبى قرار داده شود كه يكديگر را نبينند و ظاهرا آن حاجب از جنس آتش است كه بآنها احاطه خواهد نمود و از ابن عباس نقل شده كه اينجا بين بمعناى وصل است و مراد آنستكه مواصلت آنها در دنيا با يكديگر موجب هلاكتشان در آخرت خواهد شد و بنابر اين موبق مصدر است و ضمير در بينهم راجع بكفّار است كه با يكديگر مودّت و اتّحاد در كفر و الحاد داشته‌اند و اللّه اعلم بالصّواب ..
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ إِذ قُلنا لِلمَلائِكَةِ اسجُدُوا لِآدَم‌َ فَسَجَدُوا إِلاّ إِبلِيس‌َ كان‌َ مِن‌َ الجِن‌ِّ فَفَسَق‌َ عَن‌ أَمرِ رَبِّه‌ِ أَ فَتَتَّخِذُونَه‌ُ وَ ذُرِّيَّتَه‌ُ أَولِياءَ مِن‌ دُونِي‌ وَ هُم‌ لَكُم‌ عَدُوٌّ بِئس‌َ لِلظّالِمِين‌َ بَدَلاً (50)
و زماني‌ ‌که‌ گفتيم‌ ‌از‌ ‌براي‌ ملائكه‌ سجده‌ كنيد ‌از‌ ‌براي‌ آدم‌ ‌پس‌ سجده‌ كردند مگر ابليس‌ شيطان‌ ‌بود‌ ‌از‌ جن‌ ‌پس‌ متمرّد شد ‌از‌ امر پروردگارش‌ آيا ‌شما‌ ميگيريد ‌او‌ و ذرّيه‌ ‌او‌ ‌را‌ اولياء ‌خود‌ ‌از‌ ‌غير‌ ‌من‌ و حال‌ آنكه‌ ‌آنها‌ ‌براي‌ ‌شما‌ دشمن‌ هستند بسيار بد ‌است‌ ‌از‌ ‌براي‌ ظالمين‌ ‌اينکه‌ مبادله‌ ‌که‌ ‌خدا‌ ‌را‌ رها كنند و شيطان‌ ‌را‌ بگيرند وَ إِذ قُلنا لِلمَلائِكَةِ اسجُدُوا لِآدَم‌َ ‌در‌ مجلد اول‌ بيان‌ ‌اينکه‌ موضوع‌ مفصلا ‌شده‌ و اجمالش‌ اينكه‌ سه‌ قسم‌ سجده‌ داريم‌ سجده عبوديت‌ مختص‌ّ بذات‌ اقدس‌ حق‌ ‌است‌ و ‌بر‌ ‌غير‌ ‌او‌ شرك‌ و كفر ‌است‌ و سجده تواضع‌ ‌در‌ شرايع‌ سابقه‌ جايز ‌بود‌ مثل‌ سجده‌ يعقوب‌ و پسران‌ ‌او‌ ‌از‌ ‌براي‌ يوسف‌ وَ خَرُّوا لَه‌ُ سُجَّداً يوسف‌ آيه 101 ولي‌ ‌در‌ شريعت‌ مطهّره‌ ممنوع‌ ‌است‌ و ‌لو‌ معمول‌ بسياريست‌ ‌در‌ مقابل‌ سلاطين‌ و بسياري‌ ‌از‌ عوام‌ ‌در‌ اماكن‌ مشرفه‌ مقابل‌ مراقد مطهّرة و سجده اطاعت‌ و فرمان‌بري‌ مثل‌ سجده ملائكه‌ ‌بر‌ آدم‌ زيرا اولا خداوند عالم‌ خبر داد بملائكه‌ اينكه‌ آدم‌ خليفة اللّه‌ ‌است‌ ‌که‌ فرمود:
إِنِّي‌ جاعِل‌ٌ فِي‌ الأَرض‌ِ خَلِيفَةً بقره‌ ‌آيه‌ 28 و ‌اينکه‌ نه‌ مخصوص‌ بآدم‌ ‌باشد‌ بلكه‌ ‌در‌ زمين‌ ‌تا‌ قيام‌ قيامت‌ بايد خليفه‌ ‌باشد‌ ‌که‌ اوّل‌ ‌آنها‌ آدم‌ ‌بود‌ و آخر ‌آنها‌ حضرت‌ بقيّة اللّه‌ و معناي‌ خليفه‌ وجوب‌ اطاعت‌ ‌است‌ چنانچه‌ اطاعت‌ ‌خدا‌ واجب‌ ‌است‌
جلد 12 - صفحه 367
اطاعت‌ خليفه‌ ‌خدا‌ ‌هم‌ واجب‌ ‌است‌ ‌که‌ اطاعت‌ اولي‌ الامر ‌را‌ قرين‌ اطاعت‌ ‌خود‌ و ‌رسول‌ قرار داده‌ و شيطان‌ زير بار اطاعت‌ آدم‌ و جميع‌ خلفاء اللّه‌ نرفت‌ و ‌از‌ ‌اينکه‌ جهت‌ كافر شد.
فَسَجَدُوا إِلّا إِبلِيس‌َ كان‌َ مِن‌َ الجِن‌ِّ ‌که‌ جن‌ ‌از‌ آتش‌ خلق‌ شده‌اند و ‌آنها‌ ‌هم‌ مؤمن‌ دارند ‌هم‌ كافر كفّار ‌آنها‌ جهنم‌ مي‌روند ‌که‌ ميفرمايد:
وَ لَقَد ذَرَأنا لِجَهَنَّم‌َ كَثِيراً مِن‌َ الجِن‌ِّ وَ الإِنس‌ِ اعراف‌ ‌آيه‌ 178 اما مؤمنين‌ ‌آنها‌ بهشتي‌ دارند مناسب‌ ‌خود‌ ‌غير‌ ‌از‌ بهشت‌ انس‌ فَفَسَق‌َ عَن‌ أَمرِ رَبِّه‌ِ فسق‌ خروج‌ ‌از‌ طاعت‌ و سركشي‌ ‌است‌ أَ فَتَتَّخِذُونَه‌ُ وَ ذُرِّيَّتَه‌ُ أَولِياءَ و اطاعت‌ و عبادت‌ ‌آنها‌ ‌را‌ ميكنيد ‌که‌ ميفرمايد:
أَ لَم‌ أَعهَد إِلَيكُم‌ يا بَنِي‌ آدَم‌َ أَن‌ لا تَعبُدُوا الشَّيطان‌َ إِنَّه‌ُ لَكُم‌ عَدُوٌّ مُبِين‌ٌ يس‌ آيه 60 ‌من‌ دوني‌ و اطاعت‌ خداي‌ متعال‌ ‌را‌ نمي‌كنيد وَ هُم‌ لَكُم‌ عَدُوٌّ عداوت‌ شيطان‌ ‌با‌ ذريه آدم‌ ابين‌ ‌من‌ الشمس‌ ‌است‌ و ‌در‌ چند موضع‌ قرآن‌ بيان‌ ‌شده‌ بِئس‌َ لِلظّالِمِين‌َ بَدَلًا چه‌ ظالم‌ بدين‌ ‌باشد‌ ‌ يا ‌ ظالم‌ بغير ‌ يا ‌ ظالم‌ ‌به‌ نفس‌ تمام‌ اطاعت‌ شيطانست‌.
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
(آیه 50)- شیاطین را اولیای خود قرار ندهید! در آیات مختلف قرآن کرارا از داستان آفرینش آدم و سجده فرشتگان برای او و سر پیچی ابلیس، سخن به میان آمده است، ولی همان گونه که قبلا هم اشاره کرده‌ایم این تکرارها همواره نکته‌هایی دارد و در هر مورد نکته‌ای در نظر بوده است.
و از آنجا که در بحثهای گذشته چگونگی موضع‌گیری ثروتمندان مستکبر و مغرور، در مقابل تهی دستان مستضعف، و عاقبت کار آنها تجسم یافته بود، در اینجا از مسأله ابلیس و سر پیچی او از سجده بر آدم سخن به میان می‌آورد تا بدانیم از آغاز، غرور سر چشمه کفر و طغیان بوده است.
به علاوه این داستان مشخص می‌کند که انحرافات از وسوسه‌های شیطانی سر چشمه می‌گیرد.
نخست می‌گوید: به یاد آرید «زمانی را که به فرشتگان گفتیم: برای آدم سجده کنید، آنها همگی سجده کردند جز ابلیس» (وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ).
این استثناء ممکن است این توهّم را به وجود آورد که ابلیس از جنس فرشتگان بود، در حالی که فرشتگان معصومند، پس چگونه او راه طغیان و کفر را پوئید؟! لذا بلافاصله اضافه می‌کند: «او از جن بود، سپس از فرمان پروردگارش خارج شد» (کانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ).
او از فرشتگان نبود، ولی به خاطر بندگی و اطاعت و قرب به پروردگار در صف فرشتگان جای گرفت، و حتی شاید معلم آنان بود، اما به خاطر کبر و غرور رانده‌ترین و منفورترین موجود در درگاه خدا شد.
سپس می‌گوید: «آیا با این حال او و فرزندانش را به جای من اولیای خود انتخاب می‌کنید»؟! (أَ فَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِی).
ج3، ص50
«در حالی که آنها دشمن شما هستند» (وَ هُمْ لَکُمْ عَدُوٌّ). دشمنانی سر سخت و قسم خورده که تصمیم به گمراهی و بد بختی همه شما گرفته‌اند.
فرمانبرداری از شیطان و فرزندانش به جای اطاعت خدا «چه جایگزین بدی است برای ستمکاران»! (بِئْسَ لِلظَّالِمِینَ بَدَلًا).
کدام عاقل دشمن را که از روز نخست، کمر به نابودیش بسته، و بر این دشمنی سوگند یاد کرده، به عنوان ولیّ و رهبر و راهنما و تکیه‌گاه می‌پذیرد؟!
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


خط ۱۶۲: خط ۳۵۷:
[[رده:برترى آدم بر ملائکه]][[رده:ترک سجده بر آدم]][[رده:تکریم آدم]][[رده:سجده بر آدم]][[رده:سجده ملائکه بر آدم]][[رده:عبرت از قصه آدم]][[رده:فضایل آدم]][[رده:ابلیس از جن]][[رده:ابلیس قبل از عصیان]][[رده:ابلیس و ملائکه]][[رده:تکلیف ابلیس]][[رده:جنس ابلیس]][[رده:دشمنى ابلیس]][[رده:دشمنى نسل ابلیس]][[رده:طبع ابلیس]][[رده:عصیان ابلیس]][[رده:منشأ عصیان ابلیس]][[رده:منشأ فسق ابلیس]][[رده:عوامل اطاعت]][[رده:استعداد انسان ها]][[رده:برترى انسان بر ملائکه]][[رده:تأمین نیازهاى انسان]][[رده:خدمت به انسان ها]][[رده:دشمنان انسان]][[رده:دشمنى با انسان ها]][[رده:سجده ملائکه بر انسان]][[رده:عوامل تکامل]][[رده:اختیار جن]][[رده:تاریخ خلقت جن]][[رده:تولید مثل جن]][[رده:دشمنى جن]][[رده:شعور جن]][[رده:نسل جن]][[رده:نشانه هاى ولایت حق]][[رده:آثار اوامر خدا]][[رده:اختصاصات خدا]][[رده:افعال خدا]][[رده:اوامر خدا]][[رده:قبول ولایت خدا]][[رده:ولایت خدا]][[رده:ذکر دشمنى شیاطین]][[رده:ذکر قصه آدم]][[رده:ذکر کینه شیاطین]][[رده:آثار ربوبیت]][[رده:شرک افعالى]][[رده:اجتناب از اطاعت شیاطین]][[رده:تولید مثل شیاطین]][[رده:دشمنى شیاطین]][[رده:سرزنش قبول ولایت شیاطین]][[رده:شگفتى قبول ولایت شیاطین]][[رده:نسل شیاطین]][[رده:آثار عصیان شیطان]][[رده:دشمنى شیطان]][[رده:سرزنش قبول ولایت شیطان]][[رده:شگفتى قبول ولایت شیطان]][[رده:ظلم پیروان شیطان]][[رده:قبول ولایت شیطان]][[رده:نشانه هاى دشمنى شیطان]][[رده:ظالمان]][[رده:موارد ظلم]][[رده:عصیان از خدا]][[رده:عقیده به تدبیر جن]][[رده:عقیده به تدبیر شیاطین]][[رده:عمل ناپسند]][[رده:عقیده مشرکان]][[رده:انقیاد ملائکه]][[رده:تکلیف ملائکه]][[رده:طبع ملائکه]][[رده:عمل به تکلیف ملائکه]][[رده:نقش ملائکه]][[رده:موجودات با شعور]][[رده:محبت در ولایت]][[رده:مهربانى در ولایت]][[رده:ولایت مقبول]][[رده:عوامل هدایت]]
[[رده:برترى آدم بر ملائکه]][[رده:ترک سجده بر آدم]][[رده:تکریم آدم]][[رده:سجده بر آدم]][[رده:سجده ملائکه بر آدم]][[رده:عبرت از قصه آدم]][[رده:فضایل آدم]][[رده:ابلیس از جن]][[رده:ابلیس قبل از عصیان]][[رده:ابلیس و ملائکه]][[رده:تکلیف ابلیس]][[رده:جنس ابلیس]][[رده:دشمنى ابلیس]][[رده:دشمنى نسل ابلیس]][[رده:طبع ابلیس]][[رده:عصیان ابلیس]][[رده:منشأ عصیان ابلیس]][[رده:منشأ فسق ابلیس]][[رده:عوامل اطاعت]][[رده:استعداد انسان ها]][[رده:برترى انسان بر ملائکه]][[رده:تأمین نیازهاى انسان]][[رده:خدمت به انسان ها]][[رده:دشمنان انسان]][[رده:دشمنى با انسان ها]][[رده:سجده ملائکه بر انسان]][[رده:عوامل تکامل]][[رده:اختیار جن]][[رده:تاریخ خلقت جن]][[رده:تولید مثل جن]][[رده:دشمنى جن]][[رده:شعور جن]][[رده:نسل جن]][[رده:نشانه هاى ولایت حق]][[رده:آثار اوامر خدا]][[رده:اختصاصات خدا]][[رده:افعال خدا]][[رده:اوامر خدا]][[رده:قبول ولایت خدا]][[رده:ولایت خدا]][[رده:ذکر دشمنى شیاطین]][[رده:ذکر قصه آدم]][[رده:ذکر کینه شیاطین]][[رده:آثار ربوبیت]][[رده:شرک افعالى]][[رده:اجتناب از اطاعت شیاطین]][[رده:تولید مثل شیاطین]][[رده:دشمنى شیاطین]][[رده:سرزنش قبول ولایت شیاطین]][[رده:شگفتى قبول ولایت شیاطین]][[رده:نسل شیاطین]][[رده:آثار عصیان شیطان]][[رده:دشمنى شیطان]][[رده:سرزنش قبول ولایت شیطان]][[رده:شگفتى قبول ولایت شیطان]][[رده:ظلم پیروان شیطان]][[رده:قبول ولایت شیطان]][[رده:نشانه هاى دشمنى شیطان]][[رده:ظالمان]][[رده:موارد ظلم]][[رده:عصیان از خدا]][[رده:عقیده به تدبیر جن]][[رده:عقیده به تدبیر شیاطین]][[رده:عمل ناپسند]][[رده:عقیده مشرکان]][[رده:انقیاد ملائکه]][[رده:تکلیف ملائکه]][[رده:طبع ملائکه]][[رده:عمل به تکلیف ملائکه]][[رده:نقش ملائکه]][[رده:موجودات با شعور]][[رده:محبت در ولایت]][[رده:مهربانى در ولایت]][[رده:ولایت مقبول]][[رده:عوامل هدایت]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الكهف ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الكهف ]]
{{#seo:
|title=آیه 50 سوره كهف
|title_mode=replace
|keywords=آیه 50 سوره كهف,كهف 50,وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ‌ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِيسَ‌ کَانَ‌ مِنَ‌ الْجِنِ‌ فَفَسَقَ‌ عَنْ‌ أَمْرِ رَبِّهِ‌ أَ فَتَتَّخِذُونَهُ‌ وَ ذُرِّيَّتَهُ‌ أَوْلِيَاءَ مِنْ‌ دُونِي‌ وَ هُمْ‌ لَکُمْ‌ عَدُوٌّ بِئْسَ‌ لِلظَّالِمِينَ‌ بَدَلاً,برترى آدم بر ملائکه,ترک سجده بر آدم,تکریم آدم,سجده بر آدم,سجده ملائکه بر آدم,عبرت از قصه آدم,فضایل آدم,ابلیس از جن,ابلیس قبل از عصیان,ابلیس و ملائکه,تکلیف ابلیس,جنس ابلیس,دشمنى ابلیس,دشمنى نسل ابلیس,طبع ابلیس,عصیان ابلیس,منشأ عصیان ابلیس,منشأ فسق ابلیس,عوامل اطاعت,استعداد انسان ها,برترى انسان بر ملائکه,تأمین نیازهاى انسان,خدمت به انسان ها,دشمنان انسان,دشمنى با انسان ها,سجده ملائکه بر انسان,عوامل تکامل,اختیار جن,تاریخ خلقت جن,تولید مثل جن,دشمنى جن,شعور جن,نسل جن,نشانه هاى ولایت حق,آثار اوامر خدا,اختصاصات خدا,افعال خدا,اوامر خدا,قبول ولایت خدا,ولایت خدا,ذکر دشمنى شیاطین,ذکر قصه آدم,ذکر کینه شیاطین,آثار ربوبیت,شرک افعالى,اجتناب از اطاعت شیاطین,تولید مثل شیاطین,دشمنى شیاطین,سرزنش قبول ولایت شیاطین,شگفتى قبول ولایت شیاطین,نسل شیاطین,آثار عصیان شیطان,دشمنى شیطان,سرزنش قبول ولایت شیطان,شگفتى قبول ولایت شیطان,ظلم پیروان شیطان,قبول ولایت شیطان,نشانه هاى دشمنى شیطان,ظالمان,موارد ظلم,عصیان از خدا,عقیده به تدبیر جن,عقیده به تدبیر شیاطین,عمل ناپسند,عقیده مشرکان,انقیاد ملائکه,تکلیف ملائکه,طبع ملائکه,عمل به تکلیف ملائکه,نقش ملائکه,موجودات با شعور,محبت در ولایت,مهربانى در ولایت,ولایت مقبول,عوامل هدایت,آیات قرآن سوره الكهف
|description=وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ‌ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِيسَ‌ کَانَ‌ مِنَ‌ الْجِنِ‌ فَفَسَقَ‌ عَنْ‌ أَمْرِ رَبِّهِ‌ أَ فَتَتَّخِذُونَهُ‌ وَ ذُرِّيَّتَهُ‌ أَوْلِيَاءَ مِنْ‌ دُونِي‌ وَ هُمْ‌ لَکُمْ‌ عَدُوٌّ بِئْسَ‌ لِلظَّالِمِينَ‌ بَدَلاً
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}
کاربر ناشناس