الذاريات ٥٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۳۹ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند (و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند)!

|و جن و انس را نيافريدم مگر براى اين كه مرا بندگى كنند
و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند.
و من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا (به یکتایی) پرستش کنند.
و جن و انس را جز برای اینکه مرا بپرستند نیافریدیم؛
جن و انس را جز براى پرستش خود نيافريده‌ام.
و جن و انس را جز برای آنکه مرا بپرستند، نیافریده‌ام‌
و پريان و آدميان را نيافريدم مگر تا مرا [به يگانگى‌] بپرستند.
من پریها و انسانها را جز برای پرستش خود نیافریده‌ام.
و جنّ و انس را نیافریدم جز برای آنکه مرا بپرستند.
و نه آفریدم پری و آدمی را مگر تا پرستشم کنند


الذاريات ٥٥ آیه ٥٦ الذاريات ٥٧
سوره : سوره الذاريات
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«لِیَعْبُدُونِ»: تا مرا پرستش و بندگی کنند (نگا: بینه / .

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - هدف خداوند، از آفرینش جن و انس، رسیدن آنان به مرتبه عبودیت و معرفت او است. (و ما خلقت الجنّ و الإنس إلاّ لیعبدون) واژه «لیعبدون» - به دلالت التزامى - اشاره به حقیقت معرفت دارد; زیرا اصولاً عبودیت واقعى و ستایش حق، جز در پرتو معرفت تحقق نمى یابد.

۲ - هدف مندى کار خداوند، در آفرینش موجودات (و ما خلقت ... إلاّ لیعبدون) از این که خداوند، براى آفرینش جن و انس، هدفى را معین کرده، استفاده مى شود که فعل الهى، هدفدار است; و گرنه بیان یک مورد دلیلى نداشت.

۳ - جن، موجودى شعورمند و داراى تکلیف، همچون انسان (و ما خلقت الجنّ و الإنس إلاّ لیعبدون) از این که «جن» در کنار «انس» قرار گرفته و هدفى همسان برایشان در نظرگرفته شده است، مطلب بالا استفاده مى شود.

۴ - پرستش خداوند، مهم ترین موضوع مورد تذکر پیامبر(ص) به خلق (و ذکّر ... و ما خلقت الجنّ و الإنس إلاّ لیعبدون) با توجه به ارتباط این آیه با آیه قبل، از انحصار هدف خلقت در پرستش خداوند، مطلب بالا استفاده مى شود.

۵ - انسان، همواره نیازمند توجه به هدف آفرینش (و ذکّر ... و ما خلقت ... إلاّ لیعبدون) از این که بعد از تذکر - که وظیفه همیشگى و مستمر پیامبر(ص) است - موضوع هدف آفرینش به آدمیان یادآورى شده، مطلب بالا استفاده مى شود.

۶ - آفرینش جن، قبل از آفرینش انسان ها * (و ما خلقت الجنّ و الإنس) برداشت یاد شده بدان احتمال است که تقدم لفظى جن بر انس، دال بر تقدم خارجى باشد.

۷ - پرستش خداوند، عالى ترین مرتبه تکامل جن و انس (و ما خلقت ... إلاّ لیعبدون) «لام» در «لیعبدون» براى بیان غایت است. با توجه به این که افعال الهى و اهداف او، گزاف نیست و کمال را به دنبال دارد، مطلب بالا استفاده مى شود.

۸ - کافران و روى گردانان از عبادت خداوند، دور ماندگان از هدف آفرینش و عنایت حق * (و ما خلقت ... إلاّ لیعبدون) از این که هدف الهى از آفرینش انسان، پرستشگرى حق دانسته شده، استفاده مى شود که کافران از هدف عالى خلقت - که مورد نظر حق بوده - دور مانده اند.

روایات و احادیث

۹ - «عن أبى بصیر قال: سألت أباعبداللّه(ع) عن قوله عزّوجلّ: «و ما خلقت الجنّ و الإنس إلاّ لیعبدون» قال خلقهم لیأمرهم بالعبادة;[۱] ابى بصیر مى گوید: از امام صادق(ع) درباره سخن خداى عزّوجلّ: «و ما خلقت الجنّ و الإنس إلاّ لیعبدون» سؤال نمودم، فرمود: خداوند آنان را آفرید تا آنها را به عبادت فرمان دهد».

موضوعات مرتبط

  • آفرینش: اهداف آفرینش ۸
  • انسان: تاریخ خلقت انسان ۶; تکامل انسان ها ۷; فلسفه خلقت انسان ها ۱، ۹; نیازهاى معنوى انسان ۵
  • جن: تاریخ خلقت جن ۶; تکامل جن ۷; تکلیف جن ۳; شعور جن ۳; فلسفه خلقت جن ۱، ۹
  • خدا: اهمیت خدا شناسى ۱; قانونمندى افعال خدا ۲
  • ذکر: اهمیت ذکر فلسفه آفرینش ۵
  • عبادت: اهمیت عبادت خدا ۴، ۹; معرضان از عبادت خدا ۸
  • عبودیت: اهمیت عبودیت ۱، ۷
  • کافران :۸
  • لطف خدا: محرومان از لطف خدا ۸
  • محمد(ص): مهمترین توصیه هاى محمد(ص) ۴
  • موجودات: قانونمندى خلقت موجودات ۲

منابع

  1. نورالثقلین، ج ۵، ص ۱۳۲، ح ۵۹.