الدخان ٨

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۲۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

هیچ معبودی جز او نیست؛ زنده می‌کند و می‌میراند؛ او پروردگار شما و پروردگار پدران نخستین شماست!

خدايى جز او نيست، زنده مى‌كند و مى‌ميراند پروردگار شما و پروردگار پدران پيشين شماست
خدايى جز او نيست؛ او زندگى مى‌بخشد و مى‌ميراند؛ پروردگار شما و پروردگار پدران شماست.
هیچ خدایی غیر او نیست، او زنده می‌گرداند و باز می‌میراند، او خدای آفریننده شما و پدران پیشین شماست.
هیچ معبودی جز او نیست، زنده می کند و می میراند، پروردگار شما وپروردگار پدران پیشین شماست.
نيست خدايى به جز او. زنده مى‌كند و مى‌ميراند. پروردگار شما و پروردگار نياكان شماست.
خدایی جز او نیست که زندگی می‌بخشد و می‌میراند، پروردگار شما و پروردگار پدران پیشین شما
هيچ خدايى جز او نيست، زنده مى‌كند و مى‌ميراند، پروردگار شما و پروردگار پدران پيشين شماست.
جز او خدائی نیست، و او است که زنده می‌گرداند و می‌میراند، و پروردگار شما و پروردگار پدران و نیاکان پیشین شما است.
معبودی جز او نیست‌؛ او زنده می‌کند و (همو) می‌میراند؛ پروردگار شما و پروردگار پدران نخستینتان.
نیست خدائی جز او زنده کند و بمیراند پروردگار شما و پروردگار پدران شما پیشینیان‌


الدخان ٧ آیه ٨ الدخان ٩
سوره : سوره الدخان
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«رَبُّکُمْ»: واژه رَبُّ، خبر مبتدای محذوف است. «آبَائِکُمُ الأوَّلِینَ»: (نگا: مؤمنون / و و، شعراء / و).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- ربوبیت یگانه خداوند بر هستى، خود گواه الوهیت بى همتاى او است. (ربّ السموت و الأرض ... لا إله إلاّ هو)

۲- توحید ربوبى در سراسر نظام هستى، گواه توحید ذاتى و یکتایى خداوند (ربّ السموت و ... لا إله إلاّ هو)

۳- زندگى و مرگ، تنها در قلمرو اراده خداوند یکتا است. (یحیى و یمیت)

۴- زندگى و مرگ، هر دو در جهت تکامل انسان و داراى روندى همسو و نه متعارض (ربّ السموت و ... لا إله إلاّ هو یحیى و یمیت) از ارتباط «هو یحیى و یمیت» با «ربّ» - که قبل و بعد از آن یاد شده است - استفاده مى شود که حیات و مرگ، هر دو در جهت تکامل انسان بوده و برخلاف تصور برخى مذاهب، مرگ امرى شرّ نیست و خاستگاهى جز اراده خداوند حیات آفرین ندارد.

۵- پروردگار هستى، داراى ربوبیتى بى شریک و یگانه در گستره تاریخ آفرینش (ربّکم و ربّ ءابائکم الأوّلین) در آیات پیشین، سخن از این بود که گستره نظام وجود، جز یک پروردگار ندارد و در «عرض» او خدایى نیست. در این جا تعبیر «ربّکم و ربّ...»، بیانگر یگانگى ربوبیت خداوند در «طول» زمان هاى متمادى و ادوار آفرینش است.

۶- بنیادهاى علمى و عقلى توحید ربوبى، شایسته اعتماد و اتکا است; نه باورهاى موهوم فرهنگ شرک. (ربّکم و ربّ ءابائکم الأوّلین) در آیات پیشین، دلایل علمى و عقلى توحید ربوبى مورد اشاره قرار گرفته است و از آن جا که یکى از بهانه هاى مشرکان در نفى توحید، استناد به شیوه و باور پیشینیان بوده است; تعبیر «ربّکم و ربّ آبائکم» - در پى آن استدلال هاى عقلى و علمى - مى تواند بیانگر مطلب یاد شده باشد.

موضوعات مرتبط

  • اتکا: شایسته اتکا ۶
  • اعتماد: شایسته اعتماد ۶
  • ایمان: پوچى ایمان به شرک ۶
  • تکامل: عوامل تکامل ۴
  • توحید: آثار توحید ربوبى ۲; اهمیت توحید ربوبى ۶; توحیدربوبى ۵; دلایل توحید ذاتى ۱; عقلانیت توحید ربوبى ۶; نشانه هاى توحید ذاتى ۲; نشانه هاى توحید ربوبى ۲، ۶
  • خدا: آثار اراده خدا ۳; آثار ربویت خدا ۱; خدا و شریک ۵
  • زندگى: آثار زندگى ۴; منشأ زندگى ۳
  • شرک: بى منطقى شرک ۶
  • مرگ: آثار مرگ ۴; منشأ مرگ ۳

منابع