البقرة ٢٢٧: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
QRobot edit
(افزودن سال نزول) |
(QRobot edit) |
||
خط ۲۶: | خط ۲۶: | ||
<tabber> | <tabber> | ||
المیزان= | المیزان= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۲_بخش۲۶#link299 | آيات ۲۲۷ - ۲۲۴ ، سوره بقره]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۲_بخش۲۶#link299 | آيات ۲۲۷ - ۲۲۴ ، سوره بقره]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۲_بخش۲۶#link300 | معناى كلمات (عرضه ) و (ايمان ) و وجه تسميه كلمه يمين بمعنى سوگند]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۲_بخش۲۶#link300 | معناى كلمات (عرضه ) و (ايمان ) و وجه تسميه كلمه يمين بمعنى سوگند]] | ||
خط ۴۰: | خط ۴۱: | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۲_بخش۲۷#link311 | رواياتى از صادقين (ع ) درباره ايلاء]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۲_بخش۲۷#link311 | رواياتى از صادقين (ع ) درباره ايلاء]] | ||
}} | |||
|-|نمونه= | |-|نمونه= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:نمونه جلد۲_بخش۶۴#link134 | آيه ۲۲۶ ۲۲۷]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۲_بخش۶۴#link134 | آيه ۲۲۶ ۲۲۷]] | ||
*[[تفسیر:نمونه جلد۲_بخش۶۴#link135 | آيه و ترجمه]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۲_بخش۶۴#link135 | آيه و ترجمه]] | ||
خط ۴۸: | خط ۵۱: | ||
*[[تفسیر:نمونه جلد۲_بخش۶۴#link139 | ۲ - مقايسه حكم اسلام و دنياى غرب]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۲_بخش۶۴#link139 | ۲ - مقايسه حكم اسلام و دنياى غرب]] | ||
*[[تفسیر:نمونه جلد۲_بخش۶۴#link140 | ۳ - اوصاف الهى در پايان هر آيه]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۲_بخش۶۴#link140 | ۳ - اوصاف الهى در پايان هر آيه]] | ||
}} | |||
|-| تفسیر نور= | |||
===تفسیر نور (محسن قرائتی)=== | |||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
«227» وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ | |||
و اگر تصميم به طلاق گرفتند (آن هم با شرائطش، مانعى ندارد.) همانا خداوند شنوا و داناست. | |||
===نکته ها=== | |||
اين آيهى كوتاه، در عين اينكه طلاق را بلامانع مىداند، ولى در مفهوم آن، اين هشدار و تهديد نيز وجود دارد كه اگر مردان تصميم بر طلاق گرفتند، ديگر وعدهى مغفرت و رحمت در كار نيست و خداوند نسبت به كردار آنان شنوا و آگاه است و مىداند كه آيا هواپرستى، شوهر را وادار كرده تا از قانون طلاق سوء استفاده كند و يا اينكه براستى وضعيّت خانوادگى چنان اقتضا مىكرد كه از همديگر جدا شوند؟ | |||
===پیام ها=== | |||
1- اسلام، طلاق را با همه تلخىها و زشتىهايش مىپذيرد، ولى بلا تكليف گذاشتن همسر را نمىپذيرد. «وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ» | |||
2- تصميم طلاق با مرد است. «عَزَمُوا» | |||
3- از هواپرستى وتصميمى كه زندگى زن را تباه مىكند پرهيز نماييد. «فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» | |||
}} | |||
|-| | |||
اثنی عشری= | |||
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (227) | |||
وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ: و اگر قصد كنند طلاق را، يعنى اهل ايلاء طلاق زنان خود بدهند، فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ: پس بدرستى كه خداى تعالى شنوا است قول مولى را در صيغه طلاق و قبول فرمايد آن را، دانا است به مقصد و غرض او. | |||
تبصره: صاحب كنز العرفان گويد: چون ايلاء واقع شود بر وجه مذكور، پس اگر زوجه صبر كند، هيچ كلامى در آن نيست؛ و اگر رجوع به حاكم شرع نمايد، زوج را امر نمايد به كفاره و عود. و اگر از رجوع امتناع كند، او را چهار ماه مهلت دهد. و بعد او را الزام نمايد به طلاق يا مواقعه و تكفير. | |||
پس اگر از اين ابا كند او را حبس نمايد و مطعم و مشرب را بر او تنگ كند تا اختيار يكى از اين دو نمايد، و حاكم او را به اين امر نكند تا زوجه مرافعه ننمايد. | |||
}} | |||
|-| | |||
روان جاوید= | |||
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (227) | |||
ترجمه | |||
و اگر قصد كنند طلاق را پس همانا خداوند شنواى دانا است.. | |||
تفسير | |||
مراد از عزم طلاق در ذيل روايت كافى از صادقين عليهما السلام در آيه سابقه بيان شد و خداوند شنوا است صيغه طلاق را و دانا است قصد قسم خورنده و طلاق دهنده را كه براى اضرار بزن است يا دفع ضرر از خود يا غير آن. | |||
}} | |||
|-| | |||
اطیب البیان= | |||
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ إِن عَزَمُوا الطَّلاقَ فَإِنَّ اللّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (227) | |||
(پس اگر بر طلاق عازم شوند محققا خداوند شنوا و داناست) وَ إِن عَزَمُوا الطَّلاقَ اينکه يكي ديگر از دو شقّ تخيير است که عزم بر طلاق باشد و چنانچه گذشت بايد طلاق حضور غير مواقعه و ظهور عدلين و ساير شرايط آن باشد، و اگر اظهار عزم بر طلاق نمود پس بايد بداند که خداوند سميع است و كلام او را ميشنود و عليم است از ما في الضمير او خبر دارد. | |||
از ذكر غفور رحيم در آيه قبل، و سميع عليم در اينکه آيه استفاده ميشود که رجوع، محبوب حق تعالي و مستحبّ است و حتي از عقوبت خلف قسم عفو مينمايد ولي طلاق مذموم و مكروه است. | |||
تنبيه: هر گاه زوج از رجوع يا طلاق امتناع كند، حاكم او را حبس مينمايد و در خوراك بر او سخت ميگيرد و بمقدار ضرورت باو ميدهد تا يكي از اينکه دو امر را اختيار كند، و حاكم نميتواند طلاق اجباري دهد بنا بر مذهب شيعه بخلاف عامه که طلاق حاكم را روا ميدانند. | |||
455 | |||
}} | |||
|-| | |||
برگزیده تفسیر نمونه= | |||
===برگزیده تفسیر نمونه=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
(آیه 227)- «و اگر تصمیم به جدایی گرفتند (آن هم با شرایطش مانعی ندارد) خداوند شنوا و دانا است» (وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ). | |||
و هر گاه مرد هیچ یک از این دو راه را انتخاب نکند، نه به زندگی سالم زناشویی باز گردد، و نه او را با طلاق رها سازد، در اینجا حاکم شرع دخالت میکند و مرد را به زندان میاندازد و بر او سخت میگیرد که بعد از گذشتن چهار ماه مجبور شود یکی از دو راه را انتخاب کند و زن را از حال بلاتکلیفی در آورد. | |||
}} | |||
|-|تسنیم= | |-|تسنیم= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|</tabber> | |-|</tabber> | ||