گمنام

البقرة ٢٢٧: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۸٬۰۱۵ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱ دی ۱۳۹۹
افزودن جزییات آیه
(افزودن سال نزول)
(افزودن جزییات آیه)
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::إِن|إِنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این کلمه::عَزَمُوا|عَزَمُوا]] [[کلمه غیر ربط::عَزَمُوا| ]] [[شامل این ریشه::عزم‌| ]][[ریشه غیر ربط::عزم‌| ]][[شامل این کلمه::الطّلاَق|الطَّلاَقَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الطّلاَق| ]] [[شامل این ریشه::طلق‌| ]][[ریشه غیر ربط::طلق‌| ]][[شامل این کلمه::فَإِن|فَإِنَ‌]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهَ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::سَمِيع|سَمِيعٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::سَمِيع| ]] [[شامل این ریشه::سمع‌| ]][[ریشه غیر ربط::سمع‌| ]][[شامل این کلمه::عَلِيم|عَلِيمٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::عَلِيم| ]] [[شامل این ریشه::علم‌| ]][[ریشه غیر ربط::علم‌| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::إِن|إِنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این کلمه::عَزَمُوا|عَزَمُوا]] [[کلمه غیر ربط::عَزَمُوا| ]] [[شامل این ریشه::عزم‌| ]][[ریشه غیر ربط::عزم‌| ]][[شامل این کلمه::الطّلاَق|الطَّلاَقَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الطّلاَق| ]] [[شامل این ریشه::طلق‌| ]][[ریشه غیر ربط::طلق‌| ]][[شامل این کلمه::فَإِن|فَإِنَ‌]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهَ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::سَمِيع|سَمِيعٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::سَمِيع| ]] [[شامل این ریشه::سمع‌| ]][[ریشه غیر ربط::سمع‌| ]][[شامل این کلمه::عَلِيم|عَلِيمٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::عَلِيم| ]] [[شامل این ریشه::علم‌| ]][[ریشه غیر ربط::علم‌| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|وَ إِنْ‌ عَزَمُوا الطَّلاَقَ‌ فَإِنَ‌ اللَّهَ‌ سَمِيعٌ‌ عَلِيمٌ‌
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=و اگر آهنگ طلاق کردند، خدا همواره شنوای داناست.
|-|صادقی تهرانی=و اگر آهنگ طلاق کردند، خدا همواره شنوای داناست.
|-|معزی=و اگر خواستار طلاق شدند همانا خدا است شنوای دانا
|-|معزی=و اگر خواستار طلاق شدند همانا خدا است شنوای دانا
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">And if they resolve to divorce—Allah is Hearing and Knowing.</div>
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/002227.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/002227.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره البقرة | نزول = [[نازل شده در سال::21|٩ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::227|٢٢٧]] | قبلی = البقرة ٢٢٦ | بعدی = البقرة ٢٢٨  | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره البقرة | نزول = [[نازل شده در سال::21|٩ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::227|٢٢٧]] | قبلی = البقرة ٢٢٦ | بعدی = البقرة ٢٢٨  | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
خط ۲۶: خط ۳۴:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۲_بخش۲۶#link299 | آيات ۲۲۷ - ۲۲۴ ، سوره بقره]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۲_بخش۲۶#link299 | آيات ۲۲۷ - ۲۲۴ ، سوره بقره]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۲_بخش۲۶#link300 | معناى كلمات (عرضه ) و (ايمان ) و وجه تسميه كلمه يمين بمعنى سوگند]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۲_بخش۲۶#link300 | معناى كلمات (عرضه ) و (ايمان ) و وجه تسميه كلمه يمين بمعنى سوگند]]
خط ۴۰: خط ۴۹:
*[[تفسیر:المیزان جلد۲_بخش۲۷#link311 | رواياتى از صادقين (ع ) درباره ايلاء]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۲_بخش۲۷#link311 | رواياتى از صادقين (ع ) درباره ايلاء]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۲_بخش۶۴#link134 | آيه ۲۲۶ ۲۲۷]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۲_بخش۶۴#link134 | آيه ۲۲۶ ۲۲۷]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۲_بخش۶۴#link135 | آيه و ترجمه]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۲_بخش۶۴#link135 | آيه و ترجمه]]
خط ۴۸: خط ۵۹:
*[[تفسیر:نمونه جلد۲_بخش۶۴#link139 | ۲ - مقايسه حكم اسلام و دنياى غرب]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۲_بخش۶۴#link139 | ۲ - مقايسه حكم اسلام و دنياى غرب]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۲_بخش۶۴#link140 | ۳ - اوصاف الهى در پايان هر آيه]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۲_بخش۶۴#link140 | ۳ - اوصاف الهى در پايان هر آيه]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
«227» وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‌
و اگر تصميم به طلاق گرفتند (آن هم با شرائطش، مانعى ندارد.) همانا خداوند شنوا و داناست.
===نکته ها===
اين آيه‌ى كوتاه، در عين اينكه طلاق را بلامانع مى‌داند، ولى در مفهوم آن، اين هشدار و تهديد نيز وجود دارد كه اگر مردان تصميم بر طلاق گرفتند، ديگر وعده‌ى مغفرت و رحمت در كار نيست و خداوند نسبت به كردار آنان شنوا و آگاه است و مى‌داند كه آيا هواپرستى، شوهر را وادار كرده تا از قانون طلاق سوء استفاده كند و يا اينكه براستى وضعيّت خانوادگى چنان اقتضا مى‌كرد كه از همديگر جدا شوند؟
===پیام ها===
1- اسلام، طلاق را با همه تلخى‌ها و زشتى‌هايش مى‌پذيرد، ولى بلا تكليف گذاشتن همسر را نمى‌پذيرد. «وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ»
2- تصميم طلاق با مرد است. «عَزَمُوا»
3- از هواپرستى وتصميمى كه زندگى زن را تباه مى‌كند پرهيز نماييد. «فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (227)
وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ‌: و اگر قصد كنند طلاق را، يعنى اهل ايلاء طلاق زنان خود بدهند، فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‌: پس بدرستى كه خداى تعالى شنوا است قول مولى را در صيغه طلاق و قبول فرمايد آن را، دانا است به مقصد و غرض او.
تبصره: صاحب كنز العرفان گويد: چون ايلاء واقع شود بر وجه مذكور، پس اگر زوجه صبر كند، هيچ كلامى در آن نيست؛ و اگر رجوع به حاكم شرع نمايد، زوج را امر نمايد به كفاره و عود. و اگر از رجوع امتناع كند، او را چهار ماه مهلت دهد. و بعد او را الزام نمايد به طلاق يا مواقعه و تكفير.
پس اگر از اين ابا كند او را حبس نمايد و مطعم و مشرب را بر او تنگ كند تا اختيار يكى از اين دو نمايد، و حاكم او را به اين امر نكند تا زوجه مرافعه ننمايد.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (227)
ترجمه‌
و اگر قصد كنند طلاق را پس همانا خداوند شنواى دانا است..
تفسير
مراد از عزم طلاق در ذيل روايت كافى از صادقين عليهما السلام در آيه سابقه بيان شد و خداوند شنوا است صيغه طلاق را و دانا است قصد قسم خورنده و طلاق دهنده را كه براى اضرار بزن است يا دفع ضرر از خود يا غير آن.
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ إِن‌ عَزَمُوا الطَّلاق‌َ فَإِن‌َّ اللّه‌َ سَمِيع‌ٌ عَلِيم‌ٌ (227)
(‌پس‌ ‌اگر‌ ‌بر‌ طلاق‌ عازم‌ شوند محققا خداوند شنوا و داناست‌) وَ إِن‌ عَزَمُوا الطَّلاق‌َ ‌اينکه‌ يكي‌ ديگر ‌از‌ دو شق‌ّ تخيير ‌است‌ ‌که‌ عزم‌ ‌بر‌ طلاق‌ ‌باشد‌ و چنانچه‌ گذشت‌ بايد طلاق‌ حضور ‌غير‌ مواقعه‌ و ظهور عدلين‌ و ساير شرايط ‌آن‌ ‌باشد‌، و ‌اگر‌ اظهار عزم‌ ‌بر‌ طلاق‌ نمود ‌پس‌ بايد بداند ‌که‌ خداوند سميع‌ ‌است‌ و كلام‌ ‌او‌ ‌را‌ ميشنود و عليم‌ ‌است‌ ‌از‌ ‌ما ‌في‌ الضمير ‌او‌ خبر دارد.
‌از‌ ذكر غفور رحيم‌ ‌در‌ ‌آيه‌ قبل‌، و سميع‌ عليم‌ ‌در‌ ‌اينکه‌ ‌آيه‌ استفاده‌ ميشود ‌که‌ رجوع‌، محبوب‌ حق‌ ‌تعالي‌ و مستحب‌ّ ‌است‌ و ‌حتي‌ ‌از‌ عقوبت‌ خلف‌ قسم‌ عفو مي‌نمايد ولي‌ طلاق‌ مذموم‌ و مكروه‌ ‌است‌.
تنبيه‌: ‌هر‌ گاه‌ زوج‌ ‌از‌ رجوع‌ ‌ يا ‌ طلاق‌ امتناع‌ كند، حاكم‌ ‌او‌ ‌را‌ حبس‌ مينمايد و ‌در‌ خوراك‌ ‌بر‌ ‌او‌ سخت‌ ميگيرد و بمقدار ضرورت‌ باو ميدهد ‌تا‌ يكي‌ ‌از‌ ‌اينکه‌ دو امر ‌را‌ اختيار كند، و حاكم‌ نميتواند طلاق‌ اجباري‌ دهد بنا ‌بر‌ مذهب‌ شيعه‌ بخلاف‌ عامه‌ ‌که‌ طلاق‌ حاكم‌ ‌را‌ روا ميدانند.
455
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
(آیه 227)- «و اگر تصمیم به جدایی گرفتند (آن هم با شرایطش مانعی ندارد) خداوند شنوا و دانا است» (وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ).
و هر گاه مرد هیچ یک از این دو راه را انتخاب نکند، نه به زندگی سالم زناشویی باز گردد، و نه او را با طلاق رها سازد، در اینجا حاکم شرع دخالت می‌کند و مرد را به زندان می‌اندازد و بر او سخت می‌گیرد که بعد از گذشتن چهار ماه مجبور شود یکی از دو راه را انتخاب کند و زن را از حال بلاتکلیفی در آورد.
}}


|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


خط ۸۹: خط ۱۸۰:
[[رده:فلسفه احکام]][[رده:اختلاف خانوادگى]][[رده:سمیع]][[رده:علیم]][[رده:احکام ایلاء]][[رده:احکام طلاق]][[رده:ناپسندى طلاق]][[رده:فلسفه طلاق]][[رده:نیت در طلاق]][[رده:حقوق مرد]]
[[رده:فلسفه احکام]][[رده:اختلاف خانوادگى]][[رده:سمیع]][[رده:علیم]][[رده:احکام ایلاء]][[رده:احکام طلاق]][[رده:ناپسندى طلاق]][[رده:فلسفه طلاق]][[رده:نیت در طلاق]][[رده:حقوق مرد]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره البقرة ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره البقرة ]]
{{#seo:
|title=آیه 227 سوره بقره
|title_mode=replace
|keywords=آیه 227 سوره بقره,بقره 227,وَ إِنْ‌ عَزَمُوا الطَّلاَقَ‌ فَإِنَ‌ اللَّهَ‌ سَمِيعٌ‌ عَلِيمٌ‌,فلسفه احکام,اختلاف خانوادگى,سمیع,علیم,احکام ایلاء,احکام طلاق,ناپسندى طلاق,فلسفه طلاق,نیت در طلاق,حقوق مرد,آیات قرآن سوره البقرة
|description=وَ إِنْ‌ عَزَمُوا الطَّلاَقَ‌ فَإِنَ‌ اللَّهَ‌ سَمِيعٌ‌ عَلِيمٌ‌
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}
کاربر ناشناس