گمنام

البقرة ١٨١: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۱۵٬۹۴۶ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱ دی ۱۳۹۹
افزودن جزییات آیه
(افزودن سال نزول)
(افزودن جزییات آیه)
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::فَمَن|فَمَنْ‌]] [[شامل این ریشه::ف‌| ]][[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::بَدّلَه|بَدَّلَهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::بَدّلَه| ]] [[شامل این ریشه::بدل‌| ]][[ریشه غیر ربط::بدل‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::بَعْد|بَعْدَ]] [[شامل این ریشه::بعد| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::سَمِعَه|سَمِعَهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::سَمِعَه| ]] [[شامل این ریشه::سمع‌| ]][[ریشه غیر ربط::سمع‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::فَإِنّمَا|فَإِنَّمَا]] [[کلمه غیر ربط::فَإِنّمَا| ]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[ریشه غیر ربط::انن‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این ریشه::ما| ]][[ریشه غیر ربط::ما| ]][[شامل این کلمه::إِثْمُه|إِثْمُهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::إِثْمُه| ]] [[شامل این ریشه::اثم‌| ]][[ریشه غیر ربط::اثم‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::يُبَدّلُونَه|يُبَدِّلُونَهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::يُبَدّلُونَه| ]] [[شامل این ریشه::بدل‌| ]][[ریشه غیر ربط::بدل‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::إِن|إِنَ‌]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهَ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::سَمِيع|سَمِيعٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::سَمِيع| ]] [[شامل این ریشه::سمع‌| ]][[ریشه غیر ربط::سمع‌| ]][[شامل این کلمه::عَلِيم|عَلِيمٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::عَلِيم| ]] [[شامل این ریشه::علم‌| ]][[ریشه غیر ربط::علم‌| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::فَمَن|فَمَنْ‌]] [[شامل این ریشه::ف‌| ]][[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::بَدّلَه|بَدَّلَهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::بَدّلَه| ]] [[شامل این ریشه::بدل‌| ]][[ریشه غیر ربط::بدل‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::بَعْد|بَعْدَ]] [[شامل این ریشه::بعد| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::سَمِعَه|سَمِعَهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::سَمِعَه| ]] [[شامل این ریشه::سمع‌| ]][[ریشه غیر ربط::سمع‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::فَإِنّمَا|فَإِنَّمَا]] [[کلمه غیر ربط::فَإِنّمَا| ]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[ریشه غیر ربط::انن‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این ریشه::ما| ]][[ریشه غیر ربط::ما| ]][[شامل این کلمه::إِثْمُه|إِثْمُهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::إِثْمُه| ]] [[شامل این ریشه::اثم‌| ]][[ریشه غیر ربط::اثم‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::يُبَدّلُونَه|يُبَدِّلُونَهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::يُبَدّلُونَه| ]] [[شامل این ریشه::بدل‌| ]][[ریشه غیر ربط::بدل‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::إِن|إِنَ‌]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهَ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::سَمِيع|سَمِيعٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::سَمِيع| ]] [[شامل این ریشه::سمع‌| ]][[ریشه غیر ربط::سمع‌| ]][[شامل این کلمه::عَلِيم|عَلِيمٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::عَلِيم| ]] [[شامل این ریشه::علم‌| ]][[ریشه غیر ربط::علم‌| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|فَمَنْ‌ بَدَّلَهُ‌ بَعْدَ مَا سَمِعَهُ‌ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ‌ عَلَى‌ الَّذِينَ‌ يُبَدِّلُونَهُ‌ إِنَ‌ اللَّهَ‌ سَمِيعٌ‌ عَلِيمٌ‌
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=پس هر کس این (وصیّت واجب) را -پس از (اینکه) آن را شنید- تغییر دهد، گناهش تنها بر (گردن) کسانی است که آن را تغییر می‌دهند. خدا همواره بسیار شنوا و داناست.
|-|صادقی تهرانی=پس هر کس این (وصیّت واجب) را -پس از (اینکه) آن را شنید- تغییر دهد، گناهش تنها بر (گردن) کسانی است که آن را تغییر می‌دهند. خدا همواره بسیار شنوا و داناست.
|-|معزی=پس آنکو بگرداندش پس از شنیدنش همانا گناه آن بر آنان است که بگردانندش همانا خدا شنوای دانا است‌
|-|معزی=پس آنکو بگرداندش پس از شنیدنش همانا گناه آن بر آنان است که بگردانندش همانا خدا شنوای دانا است‌
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">But whoever changes it after he has heard it, the guilt is upon those who change it. Allah is All-Hearing, All-Knowing.</div>
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/002181.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/002181.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره البقرة | نزول = [[نازل شده در سال::21|٩ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::181|١٨١]] | قبلی = البقرة ١٨٠ | بعدی = البقرة ١٨٢  | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره البقرة | نزول = [[نازل شده در سال::21|٩ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::181|١٨١]] | قبلی = البقرة ١٨٠ | بعدی = البقرة ١٨٢  | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
خط ۲۶: خط ۳۴:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۵۶#link649 | آيات ۱۸۰ ۱۸۲ بقره]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۵۶#link649 | آيات ۱۸۰ ۱۸۲ بقره]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۵۶#link650 | بيان آيات مربوط به حكم وصيت درباره ما ترك]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۵۶#link650 | بيان آيات مربوط به حكم وصيت درباره ما ترك]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۵۶#link651 | بحث روايتى (شامل رواياتى در ذيل آيات گذشته و احكام وصيت )]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۵۶#link651 | بحث روايتى (شامل رواياتى در ذيل آيات گذشته و احكام وصيت )]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۱_بخش۸۸#link667 | آيه ۱۸۰-۱۸۲]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱_بخش۸۸#link667 | آيه ۱۸۰-۱۸۲]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱_بخش۸۸#link668 | آيه و ترجمه]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱_بخش۸۸#link668 | آيه و ترجمه]]
خط ۴۱: خط ۵۲:
*[[تفسیر:نمونه جلد۱_بخش۸۸#link675 | ۴ وصيت در حال حيات قابل تغيير است]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱_بخش۸۸#link675 | ۴ وصيت در حال حيات قابل تغيير است]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱_بخش۸۸#link676 | ۵ نكته آخر]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱_بخش۸۸#link676 | ۵ نكته آخر]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
«181» فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ ما سَمِعَهُ فَإِنَّما إِثْمُهُ عَلَى الَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‌
پس هركس كه آن (وصيّت را) بعد از شنيدن، تغيير دهد، گناهش تنها بر كسانى است كه آن را تغيير مى‌دهند، همانا خداوند شنوا و داناست.
===نکته ها===
اين آيه نيز هشدارى است به كسانى كه در صدد تغيير و يا تبديل وصيّت ديگران برمى‌آيند. اگر كسى بعد از شنيدن و باخبر شدن از موضوع وصيّت و موارد مصرف آن، دست به تغيير يا تبديل آن بزند، گناه اين تغيير و تبديل به گردن همان كسى است كه اين عمل ناشايست را مرتكب شده است، ولى وصيّت كننده به پاداش خود مى‌رسد. مثلًا اگر كسى وصيّت كند كه به صد فقير كمك شود، ولى به جاى صد فقير، اموال او را به ديگران دهند و آنان نيز خبر نداشته و مال را مصرف كنند، در اين صورت وصيّت كننده كه از دنيا رفته، به پاداش كمك به فقرا مى‌رسد و گيرندگان بى‌خبر هم گنهكار نيستند، در اين ميان، گناه تنها به عهده‌ى كسى است كه وصيّت را تغيير داده است و بايد بداند كه خداوند شنوا و آگاه است و كيفر اين خيانت را در دنيا و آخرت به او خواهد داد.
در حديث مى‌خوانيم: وصيّت را اگر چه به نفع يهودى يا نصرانى باشد، تغيير ندهيد. «1»
===پیام ها===
1- تغيير وصيّت از سوى ديگران، حرام است. «فَمَنْ بَدَّلَهُ ... فَإِنَّما إِثْمُهُ»
----
«1». تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 159.
جلد 1 - صفحه 280
2- حقّ مالكيّت، بعد از مرگ نيز محترم است و كسى حقّ تغيير وصيّت را ندارد.
«فَمَنْ بَدَّلَهُ ... فَإِنَّما إِثْمُهُ»
3- گناه آگاهانه و مغرضانه، خطرناك‌تر است. «بَعْدَ ما سَمِعَهُ»
4- ايمان به اينكه ما در محضر خدا هستيم، بهترين عامل تقوا و دورى از تغيير و تبديل وصيّت مردم است. «فَمَنْ بَدَّلَهُ ... إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ ما سَمِعَهُ فَإِنَّما إِثْمُهُ عَلَى الَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (181)
فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ ما سَمِعَهُ‌: پس هر كه تبديل كند امر وصيت را از وصى و حاكم و شاهد بعد از آنكه شنيده باشد آن را، يعنى به او رسيده و ثابت شده نزد او، يا تغيير دهد قول موصى را يا وصيت را، فَإِنَّما إِثْمُهُ‌: پس جز اين نيست كه گناه تبديل آن يا وصيت نامه مبدل، عَلَى الَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُ‌:
بر آنانست كه تبديل مى‌كنند حكم وصيت را، يا قول موصى را يا وصيت را و ذمّه موصى از آن برى باشد، زيرا ايشانند كه خيانت كرده‌اند و مخالفت شرع نموده. اگرچه وصيت مستحب است، لكن عمل به وصيت واجب باشد بدون تغيير و تبديل. پس تهديد فرمايد: إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‌: بدرستى‌
----
«1» همان مدرك، صفحه 255، حديث اوّل.
تفسير اثنا عشرى، ج‌1، ص: 332
كه خداى تعالى شنواست كلام موصى را كه به حق است و قول تغيير دهنده را كه به غير حق است، دانا است به نيّت موصى و تبديل وصى.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ ما سَمِعَهُ فَإِنَّما إِثْمُهُ عَلَى الَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (181)
ترجمه‌
پس كسيكه تبديل كند آنرا بعد از آنكه شنيد آنرا پس جز اين نيست كه گناهش بر آن كسانى است كه تبديل مى‌كنند آنرا همانا خداوند شنواى دانا است.
تفسير
وعيد است از براى كسانيكه بدون حق وصيت را تبديل نمايند و در كافى از امام محمد باقر يا امام جعفر صادق عليهما السلام نقل نموده است كه مردى وصيت كرده بود كه مال او را در راه خدا صرف نمايند حضرت فرمودند بده بهر كس وصيت كرده كه بدهى اگرچه يهودى يا نصرانى باشد و اين آيه را تلاوت فرمود و اخبار بسيار در اين معنى وارد شده است كه در بعضى از آنها فرموده‌اند اگر تخلف نمايد بايد از غرامتش برآيد.
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
فَمَن‌ بَدَّلَه‌ُ بَعدَ ما سَمِعَه‌ُ فَإِنَّما إِثمُه‌ُ عَلَي‌ الَّذِين‌َ يُبَدِّلُونَه‌ُ إِن‌َّ اللّه‌َ سَمِيع‌ٌ عَلِيم‌ٌ (181)
(‌پس‌ كسي‌ ‌که‌ وصيّت‌ ‌را‌ تغيير دهد ‌بعد‌ ‌از‌ آنكه‌ ‌آن‌ ‌را‌ شنيد همانا گناه‌ ‌آن‌ ‌بر‌ كساني‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌آن‌ ‌را‌ تغيير ميدهند محققا خداوند شنوا و داناست‌) فَمَن‌ بَدَّلَه‌ُ تبديل‌ بمعني‌ تغيير ‌است‌ و كلمه‌ ‌من‌ عموم‌ ‌را‌ شامل‌ ‌است‌ ‌از‌ وصي‌ّ و وارث‌ و شهود و ‌غير‌ اينها و تبديل‌ و تغيير وصيّت‌ باينست‌ ‌که‌ ‌ يا ‌ اصلا ‌آن‌ ‌را‌ عمل‌ نكند ‌ يا ‌ ‌بر‌ خلاف‌ ‌آن‌ رفتار كند، ‌ يا ‌ ‌در‌ ‌غير‌ مصرفي‌ ‌که‌ تعيين‌ ‌شده‌ مصرف‌ نمايد، و حرمت‌ ترك‌ عمل‌ بوصيت‌ ‌از‌ ضروريات‌ دين‌ اسلام‌ و ‌بر‌ اثبات‌ حرمت‌ ‌آن‌ همين‌ ‌آيه‌ كافي‌ ‌است‌ چنانچه‌ ‌در‌ اخبار ‌بر‌ حرمت‌ ‌آن‌ باين‌ ‌آيه‌ استشهاد ‌شده‌ و ‌در‌ اخباري‌ ‌که‌ ‌در‌ وسائل‌ روايت‌ نموده‌ بكبيره‌ بودن‌ ‌آن‌ تصريح‌ ‌شده‌ و ‌در‌ مستدرك‌ ‌از‌ پيغمبر اكرم‌ صلّي‌ اللّه‌ ‌عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ روايت‌ كرده‌ ‌که‌ فرمود «
‌من‌ ضمن‌ وصيّة الميت‌ ‌ثم‌ عجز عنها ‌من‌ ‌غير‌ عذر ‌لا‌ يقبل‌ ‌منه‌ صرف‌ و ‌لا‌ عدل‌ و لعنه‌ ‌کل‌ ملك‌ ‌بين‌ السماء و الارض‌ و يصبح‌ و يمسي‌ ‌في‌ سخط اللّه‌ و كلّما ‌قال‌ ‌ يا ‌ رب‌ّ نزلت‌ ‌عليه‌ اللعنة و كتب‌ اللّه‌ ثواب‌ حسناته‌ كله‌ لهذا الميت‌ فان‌ مات‌ ‌علي‌ حاله‌ دخل‌ النار
» و ‌از‌ ‌آن‌ طرف‌ انفاذ وصيّت‌ واجب‌ نيز واجب‌ ‌است‌ باين‌ معني‌ ‌که‌ ‌هر‌ اندازه‌ مي‌تواند وصيّت‌ ‌را‌ مستحكم‌ كند ‌که‌ ‌هم‌ وصي‌ّ بتواند انجام‌
جلد 2 - صفحه 323
دهد و ‌هم‌ ديگران‌ نتوانند تبديل‌ كنند.
بَعدَ ما سَمِعَه‌ُ ‌بعد‌ ‌از‌ آنكه‌ ‌از‌ ‌خود‌ موصي‌ بشنوند ‌ يا ‌ بموازين‌ شرعيه‌ ثابت‌ شود ‌که‌ موصي‌ چنين‌ وصيّتي‌ نموده‌ و گرنه‌ بمجرد ظن‌ّ و احتمال‌ نميتوان‌ عمل‌ كرد مگر امور واجبه ‌که‌ ثابت‌ شود ‌بر‌ ذمّه‌ ميّت‌ بوده‌ مانند حج‌ّ واجب‌ و خمس‌ و زكاة و ديون‌ ‌که‌ اينها مقدم‌ ‌بر‌ ارث‌ ‌است‌ و چنانچه‌ ‌از‌ اخبار و فتاوي‌ علماء استفاده‌ ميشود ‌از‌ ‌ما ترك‌ ميّت‌ مقدم‌ ‌بر‌ همه‌ كفن‌ ‌براي‌ ‌او‌ بايد تهيه‌ شود و ‌پس‌ ‌از‌ ‌آن‌ ديون‌ ‌او‌ اداء شود و ‌بعد‌ ‌از‌ ‌آن‌ بوصيّت‌ عمل‌ گردد و ‌پس‌ ‌از‌ ‌آن‌ حق‌ وارث‌ داده‌ شود و ‌در‌ قرآن‌ ميفرمايد مِن‌ بَعدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي‌ بِها أَو دَين‌ٍ«1» ‌که‌ ارث‌ ‌را‌ مؤخر ‌از‌ همه‌ قرار داده‌.
فَإِنَّما إِثمُه‌ُ عَلَي‌ الَّذِين‌َ يُبَدِّلُونَه‌ُ گناه‌ ترك‌ وصيّت‌ ‌بر‌ كساني‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌آن‌ ‌را‌ تبديل‌ ميكنند ‌از‌ وصي‌ّ و ورثه‌ و شهود و ‌هر‌ ‌که‌ مانع‌ ‌از‌ انفاذ وصيت‌ بشود و تعبير بكلمه‌ انّما ‌که‌ ‌از‌ ادات‌ حصر ‌است‌ ‌براي‌ اينست‌ ‌که‌ اثم‌ و گناه‌ مخصوص‌ مبدل‌ ‌است‌ و ‌بر‌ ديگران‌ چيزي‌ نيست‌ مثلا ‌اگر‌ ورثه‌ مانع‌ ‌از‌ انفاذ وصيت‌ شوند و نگذارند وصي‌ بوصيت‌ عمل‌ كند گناه‌ ‌بر‌ ورثه‌ ‌است‌ و ‌بر‌ وصي‌ گناهي‌ نيست‌ و ‌ يا ‌ ‌اگر‌ ظلمه‌ مانع‌ شوند و مال‌ موصي‌ ‌را‌ ببرند ورثه‌ تقصيري‌ ندارند و نه‌ اينكه‌ مراد ‌اينکه‌ ‌باشد‌ ‌که‌ موصي‌ ‌يعني‌ ميّت‌ گناهي‌ ‌بر‌ ‌او‌ نباشد و ديگر مسئوليتي‌ ندارد بلكه‌ ‌او‌ مسئول‌ عمل‌ ‌خود‌ ‌از‌ ترك‌ واجبات‌ و ديون‌ ‌خود‌ و ‌غير‌ اينها ‌است‌ و بمجرد وصيّت‌ ذمّه‌ ‌او‌ بري‌ نميشود و رفع‌ ذمّه‌ ‌او‌ موكول‌ بعمل‌ بوصيت‌ ‌است‌ و ‌تا‌ عمل‌ نشود ذمّه‌ ‌او‌ مشغول‌ ‌است‌ و اينكه‌ ‌در‌ مجمع‌ البيان‌ ‌از‌ ‌اينکه‌ جمله‌ استفاده‌ نموده‌ ‌که‌ ميّت‌ برائت‌ ذمّه‌ مييابد تمام‌ نيست‌ بلي‌ ‌اگر‌ تائب‌ شود و واقعا متمكن‌ ‌هم‌ نباشد اميد عفو هست‌.
----
1‌-‌ سوره‌ نساء ‌آيه‌ 12
جلد 2 - صفحه 324
إِن‌َّ اللّه‌َ سَمِيع‌ٌ عَلِيم‌ٌ خداوند بآنچه‌ ميّت‌ وصيت‌ كرده‌ و شهود شهادت‌ داده‌ شنواست‌ چنانچه‌ بهمه‌ مسموعات‌ شنوا ميباشد و بآنچه‌ وصي‌ ‌ يا ‌ ورثه‌ عمل‌ ميكنند ‌ يا ‌ تغيير و تبديل‌ ميدهند داناست‌ چنانچه‌ بهمه‌ چيز عالم‌ ‌است‌.
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
(آیه 181)- هنگامی که وصیت جامع تمام ویژگیهای بالا باشد، از هر نظر محترم و مقدس است، و هر گونه تغییر و تبدیل در آن ممنوع و حرام است، لذا این آیه می‌گوید: «کسی که وصیت را بعد از شنیدنش تغییر دهد گناهش بر کسانی است که آن را تغییر می‌دهند» (فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ ما سَمِعَهُ فَإِنَّما إِثْمُهُ عَلَی الَّذِینَ یُبَدِّلُونَهُ).
و اگر گمان کنند که خداوند از توطئه‌هایشان خبر ندارد سخت در اشتباهند.
«خداوند شنوا و دانا است» (إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ).
آیه فوق اشاره به این حقیقت است که خلافکاریهای «وصی» (کسی که عهده دار انجام وصایا است) هرگز اجر و پاداش وصیت کننده را از بین نمی‌برد، او به اجر خود رسیده، تنها گناه بر گردن وصی است که تغییری در کمیت یا کیفیت و یا اصل وصیت داده است.
}}


|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


خط ۹۲: خط ۲۱۹:
[[رده:سمیع]][[رده:علیم]][[رده:آثار ایمان]][[رده:ایمان به علم خدا]][[رده:متعلق ایمان]][[رده:آثار عمل به تکلیف]][[رده:جهان بینى و ایدئولوژى]][[رده:علم خدا محرمات:]][[رده:آثار عمل به وصیت]][[رده:احکام وصیت]][[رده:تغییر جایز وصیت]][[رده:تغییر وصیت]][[رده:تلفظ به وصیت]][[رده:حرمت تغییر وصیت]][[رده:شرایط اثبات وصیت]][[رده:گناه تغییر وصیت]][[رده:مسؤول تغییر وصیت]][[رده:مصارف وصیت مالى]][[رده:ملاکهاى اعتبار وصیت]][[رده:موانع تغییر وصیت]][[رده:وصیت میت]]
[[رده:سمیع]][[رده:علیم]][[رده:آثار ایمان]][[رده:ایمان به علم خدا]][[رده:متعلق ایمان]][[رده:آثار عمل به تکلیف]][[رده:جهان بینى و ایدئولوژى]][[رده:علم خدا محرمات:]][[رده:آثار عمل به وصیت]][[رده:احکام وصیت]][[رده:تغییر جایز وصیت]][[رده:تغییر وصیت]][[رده:تلفظ به وصیت]][[رده:حرمت تغییر وصیت]][[رده:شرایط اثبات وصیت]][[رده:گناه تغییر وصیت]][[رده:مسؤول تغییر وصیت]][[رده:مصارف وصیت مالى]][[رده:ملاکهاى اعتبار وصیت]][[رده:موانع تغییر وصیت]][[رده:وصیت میت]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره البقرة ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره البقرة ]]
{{#seo:
|title=آیه 181 سوره بقره
|title_mode=replace
|keywords=آیه 181 سوره بقره,بقره 181,فَمَنْ‌ بَدَّلَهُ‌ بَعْدَ مَا سَمِعَهُ‌ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ‌ عَلَى‌ الَّذِينَ‌ يُبَدِّلُونَهُ‌ إِنَ‌ اللَّهَ‌ سَمِيعٌ‌ عَلِيمٌ‌,سمیع,علیم,آثار ایمان,ایمان به علم خدا,متعلق ایمان,آثار عمل به تکلیف,جهان بینى و ایدئولوژى,علم خدا محرمات:,آثار عمل به وصیت,احکام وصیت,تغییر جایز وصیت,تغییر وصیت,تلفظ به وصیت,حرمت تغییر وصیت,شرایط اثبات وصیت,گناه تغییر وصیت,مسؤول تغییر وصیت,مصارف وصیت مالى,ملاکهاى اعتبار وصیت,موانع تغییر وصیت,وصیت میت,آیات قرآن سوره البقرة
|description=فَمَنْ‌ بَدَّلَهُ‌ بَعْدَ مَا سَمِعَهُ‌ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ‌ عَلَى‌ الَّذِينَ‌ يُبَدِّلُونَهُ‌ إِنَ‌ اللَّهَ‌ سَمِيعٌ‌ عَلِيمٌ‌
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}
کاربر ناشناس