گمنام

البقرة ١٦٠: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۱۳٬۴۸۹ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱ دی ۱۳۹۹
افزودن جزییات آیه
(افزودن سال نزول)
(افزودن جزییات آیه)
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::إِلاّ|إِلاَّ]] [[شامل این ریشه::الا| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::تَابُوا|تَابُوا]] [[کلمه غیر ربط::تَابُوا| ]] [[شامل این ریشه::توب‌| ]][[ریشه غیر ربط::توب‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::أَصْلَحُوا|أَصْلَحُوا]] [[کلمه غیر ربط::أَصْلَحُوا| ]] [[شامل این ریشه::صلح‌| ]][[ریشه غیر ربط::صلح‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::بَيّنُوا|بَيَّنُوا]] [[کلمه غیر ربط::بَيّنُوا| ]] [[شامل این ریشه::بين‌| ]][[ریشه غیر ربط::بين‌| ]][[شامل این کلمه::فَأُولٰئِک|فَأُولٰئِکَ‌]] [[شامل این ریشه::اول‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[شامل این کلمه::أَتُوب|أَتُوبُ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَتُوب| ]] [[شامل این ریشه::توب‌| ]][[ریشه غیر ربط::توب‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْهِم|عَلَيْهِمْ‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::أَنَا|أَنَا]] [[کلمه غیر ربط::أَنَا| ]] [[شامل این ریشه::انا| ]][[ریشه غیر ربط::انا| ]][[شامل این کلمه::التّوّاب|التَّوَّابُ‌]] [[کلمه غیر ربط::التّوّاب| ]] [[شامل این ریشه::توب‌| ]][[ریشه غیر ربط::توب‌| ]][[شامل این کلمه::الرّحِيم|الرَّحِيمُ‌]] [[کلمه غیر ربط::الرّحِيم| ]] [[شامل این ریشه::رحم‌| ]][[ریشه غیر ربط::رحم‌| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::إِلاّ|إِلاَّ]] [[شامل این ریشه::الا| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::تَابُوا|تَابُوا]] [[کلمه غیر ربط::تَابُوا| ]] [[شامل این ریشه::توب‌| ]][[ریشه غیر ربط::توب‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::أَصْلَحُوا|أَصْلَحُوا]] [[کلمه غیر ربط::أَصْلَحُوا| ]] [[شامل این ریشه::صلح‌| ]][[ریشه غیر ربط::صلح‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::بَيّنُوا|بَيَّنُوا]] [[کلمه غیر ربط::بَيّنُوا| ]] [[شامل این ریشه::بين‌| ]][[ریشه غیر ربط::بين‌| ]][[شامل این کلمه::فَأُولٰئِک|فَأُولٰئِکَ‌]] [[شامل این ریشه::اول‌| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[شامل این کلمه::أَتُوب|أَتُوبُ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَتُوب| ]] [[شامل این ریشه::توب‌| ]][[ریشه غیر ربط::توب‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْهِم|عَلَيْهِمْ‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::أَنَا|أَنَا]] [[کلمه غیر ربط::أَنَا| ]] [[شامل این ریشه::انا| ]][[ریشه غیر ربط::انا| ]][[شامل این کلمه::التّوّاب|التَّوَّابُ‌]] [[کلمه غیر ربط::التّوّاب| ]] [[شامل این ریشه::توب‌| ]][[ریشه غیر ربط::توب‌| ]][[شامل این کلمه::الرّحِيم|الرَّحِيمُ‌]] [[کلمه غیر ربط::الرّحِيم| ]] [[شامل این ریشه::رحم‌| ]][[ریشه غیر ربط::رحم‌| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|إِلاَّ الَّذِينَ‌ تَابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَيَّنُوا فَأُولٰئِکَ‌ أَتُوبُ‌ عَلَيْهِمْ‌ وَ أَنَا التَّوَّابُ‌ الرَّحِيمُ‌
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=مگر کسانی که توبه کردند و (فسادکاریشان را) اصلاح نمودند و (حقیقت را) آشکار کردند. پس بر ایشان برگشت می‌کنم و منم بسیار برگشت‌کننده‌ی رحمتگرِ بر ویژگان.
|-|صادقی تهرانی=مگر کسانی که توبه کردند و (فسادکاریشان را) اصلاح نمودند و (حقیقت را) آشکار کردند. پس بر ایشان برگشت می‌کنم و منم بسیار برگشت‌کننده‌ی رحمتگرِ بر ویژگان.
|-|معزی=مگر آنان که بازگشتند و درستی کردند و بیان کردند که بر ایشان بازگشت کنم و منم بازگشت‌کننده مهربان‌
|-|معزی=مگر آنان که بازگشتند و درستی کردند و بیان کردند که بر ایشان بازگشت کنم و منم بازگشت‌کننده مهربان‌
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">Except those who repent, and reform, and proclaim. Those—I will accept their repentance. I am the Acceptor of Repentance, the Merciful.</div>
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/002160.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/002160.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره البقرة | نزول = [[نازل شده در سال::21|٩ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::160|١٦٠]] | قبلی = البقرة ١٥٩ | بعدی = البقرة ١٦١  | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره البقرة | نزول = [[نازل شده در سال::21|٩ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::160|١٦٠]] | قبلی = البقرة ١٥٩ | بعدی = البقرة ١٦١  | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
خط ۲۶: خط ۳۴:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۴۹#link570 | آيات ۱۵۹ ۱۶۲ بقره]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۴۹#link570 | آيات ۱۵۹ ۱۶۲ بقره]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۴۹#link572 | اختلافهايى دينى و انحرافها، معلول انحراف علما و كتمان آنها آيات الهى را بوده است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۴۹#link572 | اختلافهايى دينى و انحرافها، معلول انحراف علما و كتمان آنها آيات الهى را بوده است]]
خط ۳۴: خط ۴۳:
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۴۹#link577 | بحث روايتى (شامل رواياتى در ذيل آيات گذشته )]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۴۹#link577 | بحث روايتى (شامل رواياتى در ذيل آيات گذشته )]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۱_بخش۸۵#link597 | آيه ۱۵۹ - ۱۶۰]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱_بخش۸۵#link597 | آيه ۱۵۹ - ۱۶۰]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱_بخش۸۵#link598 | آيه و ترجمه]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱_بخش۸۵#link598 | آيه و ترجمه]]
خط ۴۴: خط ۵۵:
*[[تفسیر:نمونه جلد۱_بخش۸۵#link604 | نكته : ۲- كتمان حق در احاديث اسلامى]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱_بخش۸۵#link604 | نكته : ۲- كتمان حق در احاديث اسلامى]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱_بخش۸۵#link605 | نكته : ۳ - لعن چيست ؟]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱_بخش۸۵#link605 | نكته : ۳ - لعن چيست ؟]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
«160» إِلَّا الَّذِينَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَيَّنُوا فَأُولئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَ أَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ‌
مگر آنها كه توبه كردند و (اعمال بد خود را با اعمال نيك) اصلاح نمودند و (آنچه را كتمان كرده بودند) آشكار ساختند، كه من (لطف خود را) بر آنان بازمى‌گردانم، زيرا من توبه پذير مهربانم.
===نکته ها===
براى گناه كتمان، همچون ساير گناهان، راه توبه و بازگشت باز است. امّا توبه‌ى واقعى، با پشيمانى قلبى و اصلاح عمل و بيان موارد كتمان صورت مى‌گيرد. توبه‌ى كسى كه نماز نخوانده آن است كه نمازهاى خود را قضا كند. توبه كسى كه مال مردم را تلف كرده آن است كه بايد همان مقدار را به صاحبش برگرداند. در اين مورد نيز كسى كه با كتمان حقايق، به دنياى علم، انديشه و نسل‌ها، خيانت كرده، فقط با تبيين حقايق و بازگوئى آنهاست كه مى‌تواند گذشته را جبران نمايد.
خداوند به شيطان فرمود: «إِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي» «2» لعنت من بر تو. و در آيه بعد مى‌فرمايد: «عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ ...» پس كتمان كنندگان و شيطان، در يك رديف هستند.
----
«1». تفسير الميزان.
«2». ص، 78.
جلد 1 - صفحه 248
===پیام ها===
1- خداوند، امكان توبه و بازگشت را براى خطاكاران، در هر شرايطى فراهم نموده است. «يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ ... إِلَّا الَّذِينَ تابُوا»
2- كتمان حقايق دينى، فساد است، زيرا به توبه كننده، فرمان اصلاح و جبران داده شده است. «تابُوا وَ أَصْلَحُوا»
3- توبه‌ى هرگناه، متناسب با آن است. توبه‌ى كتمان، بيان حقايق است. «تابُوا ... وَ بَيَّنُوا»
4- چون در مقام تهديد وتوبيخ، لعنت خداوند شامل حال كتمان كنندگان شد، در مقام مهربانى نيز كلمات «انَا» و «توّاب» و «رحيم» بكار رفته تا بگويد: من خودم با مهربانى مخصوصم، به شما باز مى‌گردم. «يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ ... أَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ»
5- تهديد گنهكار و بشارت نيكوكار، دو ركن اساسى براى تربيت فرد و جامعه است. «يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ ... أَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ»
6- بازگشت لطف خداوند به توبه‌كنندگان، دائمى، قطعى و همراه با محبّت است.
«أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَ أَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ»
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
إِلاَّ الَّذِينَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَيَّنُوا فَأُولئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَ أَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (160)
بعد از آن استثناء آيه شريفه قبل را فرمايد:
إِلَّا الَّذِينَ تابُوا: مگر آنانكه برگشتند و توبه نمودند از كتمان به اظهار، وَ أَصْلَحُوا: و به صلاح آورند كارهاى فاسد خود را از تحريف و غير آن به تدارك، يا اصلاح كنند سرائر و نيات خود را، وَ بَيَّنُوا: و بيان كردند آنچه حق تعالى بيان فرموده در كتاب خود و آشكار نمودند آنچه حق و صدق مى‌باشد. بنابراين به شروط سه گانه، فَأُولئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ‌: پس آن جماعت به سبب توبه و اصلاح و تبيين، بازگشت فرمايم برايشان به قبول‌
----
«1» سفينة البحار، جلد اوّل، صفحه 63، بنقل از بحار الانوار.
«2» تفسير برهان، جلد اوّل، صفحه 171، حديث 5.
تفسير اثنا عشرى، ج‌1، ص: 302
توبه و مغفرت و از عذاب به رحمت. وَ أَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ‌: و منم بسيار بسيار قبول كننده و پذيرنده توبه بندگان بر وجهى كه به هيچ وجه رد تائب را ننمايم، مهربان هستم به افاضه رحمت و عدم تعجيل عقوبت.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
إِلاَّ الَّذِينَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَيَّنُوا فَأُولئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَ أَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (160)
ترجمه‌
مگر آنانكه توبه كردند و اصلاح نمودند و بيان كردند پس آنگروهند كه بازگشت ميكنم بآنها و منم توبه پذير مهربان..
تفسير
توبه از كتمان است و اصلاح بعد از افساد است و بيان راجع به اوصاف حميده و خصال پسنديده حضرت رسول (ص) و فضائل و مناقب حضرت امير المؤمنين (ع) و اقرار بولايت او است كه منصوص است و شرط قبول توبه آنها است و بازگشت خداوند بقبول توبه و مغفرت است و خداوند از قبول توبه و افاضه رحمت امساك نمى‌فرمايد.
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
إِلاَّ الَّذِين‌َ تابُوا وَ أَصلَحُوا وَ بَيَّنُوا فَأُولئِك‌َ أَتُوب‌ُ عَلَيهِم‌ وَ أَنَا التَّوّاب‌ُ الرَّحِيم‌ُ (160)
(مگر كساني‌ ‌که‌ توبه‌ نمودند و اصلاح‌ گذشته‌ نمودند و آنچه‌ ‌را‌ خداوند نازل‌ فرموده‌ ‌بود‌ بيان‌ نمودند ‌پس‌ ‌بر‌ ‌ايشان‌ برحمت‌ ‌خود‌ بازگشت‌ ميكنيم‌ و ‌من‌ توبه‌ پذيرنده‌ و بخشاينده‌ هستم‌) إِلَّا الَّذِين‌َ تابُوا استثناء ‌از‌ لعن‌ درباره‌ كتمان‌ كنندگان‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌با‌ سه‌ شرط ‌از‌ ‌اينکه‌ لعنت‌ خارج‌ ميشوند:
1‌-‌ توبه‌ و پشيماني‌ ‌از‌ كتمانهاي‌ گذشته‌ و حقيقت‌ توبه‌ همان‌ ندامت‌ ‌است‌ چنانچه‌ پيغمبر اكرم‌ صلّي‌ اللّه‌ ‌عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ فرموده‌: «
كفي‌ ‌في‌ التوبة الندم‌
» 2‌-‌ اصلاح‌ ضررهايي‌ ‌که‌ ‌در‌ اثر كتمان‌ متوجه‌ ‌شده‌ ‌از‌ اضلال‌ مردم‌ و اضرار بآنان‌ و غيره‌ ‌که‌ بايد تدارك‌ شود.
3‌-‌ تبيين‌ آنچه‌ كتمان‌ نموده‌ باين‌ معني‌ ‌که‌ حقيقت‌ ‌را‌ بيان‌ كند و ديگر كتمان‌ ننمايد.
و ‌از‌ ‌اينکه‌ ‌آيه‌ استفاده‌ ميشود ‌که‌ توبه‌ مرتد قبول‌ ‌است‌ زيرا مفاد ‌آيه‌ اينست‌ ‌که‌ انسان‌ بكتمان‌ نمودن‌ حقيقت‌ كافر و مستحق‌ لعن‌ و عذاب‌ ميگردد و بتوبه‌ ‌از‌ كفر و استحقاق‌ لعن‌ بيرون‌ ميآيد و تفسير كلمه‌ تاب‌ و بيان‌ توبه‌ و همچنين‌ تفسير تواب‌ و رحيم‌ ‌در‌ ضمن‌ بيان‌ كلمه‌ استغفار گذشت‌«1»
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
اشاره
(آیه 160)- و از آنجا که قرآن به عنوان یک کتاب هدایت هیچ گاه روزنه امید و راه بازگشت را به روی مردم نمی‌بندد و آنها را هر قدر آلوده به گناه باشند از رحمت خدا مأیوس نمی‌کند، در این آیه راه نجات و جبران در برابر این گناه بزرگ را
ج1، ص145
چنین بیان می‌کند: «مگر آنها که توبه کنند و به سوی خدا باز گردند و در مقام جبران و اصلاح اعمال خود برآیند، و حقایقی را که پنهان کرده بودند برای مردم آشکار سازند من این گونه افراد را می‌بخشم و رحمت خود را که از آنها قطع کرده بودم تجدید می‌کنم، چرا که من باز گشت کننده و مهربانم» (إِلَّا الَّذِینَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَیَّنُوا فَأُولئِکَ أَتُوبُ عَلَیْهِمْ وَ أَنَا التَّوَّابُ الرَّحِیمُ).
جالب این که نمی‌گوید شما توبه کنید تا توبه شما را پذیرا شوم، می‌گوید:
«شما باز گردید من نیز باز می‌گردم» و این دلالت بر نهایت محبت و کمال مهربانی پروردگار نسبت به توبه‌کاران می‌کند.
کتمان حق در احادیث اسلامی
در احادیث اسلامی نیز شدیدترین حملات متوجه دانشمندان کتمان کننده حقایق شده، از جمله پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله می‌فرماید: «هرگاه از دانشمندی چیزی را که می‌داند سؤال کنند و او کتمان نماید روز قیامت افساری از آتش بر دهان او می‌زنند»! در حدیث دیگری می‌خوانیم که از امیر مؤمنان علی علیه السّلام پرسیدند: «بدترین خلق خدا بعد از ابلیس و فرعون ... کیست؟».
امام در پاسخ فرمود: «آنها دانشمندان فاسدند که باطل را اظهار و حق را کتمان می‌کنند و همانها هستند که خداوند بزرگ در باره آنها فرموده: لعن خدا و لعن همه لعنت کنندگان بر آنها خواهد بود»!
}}


|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


خط ۹۸: خط ۲۳۳:
[[رده:احکام]][[رده:تواب]][[رده:رحیم]][[رده:آثار اصلاح]][[رده:موارد افساد]][[رده:ممانعت از ایمان به کتب آسمانى]][[رده:آثار توبه]][[رده:توبه توبه شکنان]][[رده:سلب توفیق توبه]][[رده:شرایط قبول توبه]][[رده:قبول توبه]][[رده:موانع توبه]][[رده:آثار کتمان حق]][[رده:اصلاح مفاسد کتمان حق]][[رده:توبه کتمان کنندگان حق]][[رده:لعن بر کتمان کنندگان حق]][[رده:آثار لعن خدا]][[رده:توبه خدا]][[رده:لعن خدا]][[رده:مظاهر رحمت خدا]][[رده:نجات از لعن خدا]][[رده:اظهار حقایق دین]][[رده:مشمولان رحمت]][[رده:موجبات رحمت]][[رده:کتمان کتب آسمانى]][[رده:ممانعت از فهم کتب آسمانى]][[رده:اصلاح مفاسد گناه]][[رده:لعن بر گناهکاران]][[رده:احکام لعن]][[رده:مشمولان لعن]]
[[رده:احکام]][[رده:تواب]][[رده:رحیم]][[رده:آثار اصلاح]][[رده:موارد افساد]][[رده:ممانعت از ایمان به کتب آسمانى]][[رده:آثار توبه]][[رده:توبه توبه شکنان]][[رده:سلب توفیق توبه]][[رده:شرایط قبول توبه]][[رده:قبول توبه]][[رده:موانع توبه]][[رده:آثار کتمان حق]][[رده:اصلاح مفاسد کتمان حق]][[رده:توبه کتمان کنندگان حق]][[رده:لعن بر کتمان کنندگان حق]][[رده:آثار لعن خدا]][[رده:توبه خدا]][[رده:لعن خدا]][[رده:مظاهر رحمت خدا]][[رده:نجات از لعن خدا]][[رده:اظهار حقایق دین]][[رده:مشمولان رحمت]][[رده:موجبات رحمت]][[رده:کتمان کتب آسمانى]][[رده:ممانعت از فهم کتب آسمانى]][[رده:اصلاح مفاسد گناه]][[رده:لعن بر گناهکاران]][[رده:احکام لعن]][[رده:مشمولان لعن]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره البقرة ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره البقرة ]]
{{#seo:
|title=آیه 160 سوره بقره
|title_mode=replace
|keywords=آیه 160 سوره بقره,بقره 160,إِلاَّ الَّذِينَ‌ تَابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَيَّنُوا فَأُولٰئِکَ‌ أَتُوبُ‌ عَلَيْهِمْ‌ وَ أَنَا التَّوَّابُ‌ الرَّحِيمُ‌,احکام,تواب,رحیم,آثار اصلاح,موارد افساد,ممانعت از ایمان به کتب آسمانى,آثار توبه,توبه توبه شکنان,سلب توفیق توبه,شرایط قبول توبه,قبول توبه,موانع توبه,آثار کتمان حق,اصلاح مفاسد کتمان حق,توبه کتمان کنندگان حق,لعن بر کتمان کنندگان حق,آثار لعن خدا,توبه خدا,لعن خدا,مظاهر رحمت خدا,نجات از لعن خدا,اظهار حقایق دین,مشمولان رحمت,موجبات رحمت,کتمان کتب آسمانى,ممانعت از فهم کتب آسمانى,اصلاح مفاسد گناه,لعن بر گناهکاران,احکام لعن,مشمولان لعن,آیات قرآن سوره البقرة
|description=إِلاَّ الَّذِينَ‌ تَابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَيَّنُوا فَأُولٰئِکَ‌ أَتُوبُ‌ عَلَيْهِمْ‌ وَ أَنَا التَّوَّابُ‌ الرَّحِيمُ‌
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}
کاربر ناشناس