گمنام

الأنفال ٦٣: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۱۸٬۹۳۲ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱ دی ۱۳۹۹
افزودن جزییات آیه
(Edited by QRobot)
 
(افزودن جزییات آیه)
 
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::أَلّف|أَلَّفَ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَلّف| ]] [[شامل این ریشه::الف‌| ]][[ریشه غیر ربط::الف‌| ]][[شامل این کلمه::بَيْن|بَيْنَ‌]] [[شامل این ریشه::بين‌| ]][[شامل این کلمه::قُلُوبِهِم|قُلُوبِهِمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::قُلُوبِهِم| ]] [[شامل این ریشه::قلب‌| ]][[ریشه غیر ربط::قلب‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::لَو|لَوْ]] [[شامل این ریشه::لو| ]][[شامل این کلمه::أَنْفَقْت|أَنْفَقْتَ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَنْفَقْت| ]] [[شامل این ریشه::نفق‌| ]][[ریشه غیر ربط::نفق‌| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::الْأَرْض|الْأَرْضِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْأَرْض| ]] [[شامل این ریشه::ارض‌| ]][[ریشه غیر ربط::ارض‌| ]][[شامل این کلمه::جَمِيعا|جَمِيعاً]] [[کلمه غیر ربط::جَمِيعا| ]] [[شامل این ریشه::جمع‌| ]][[ریشه غیر ربط::جمع‌| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::أَلّفْت|أَلَّفْتَ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَلّفْت| ]] [[شامل این ریشه::الف‌| ]][[ریشه غیر ربط::الف‌| ]][[شامل این کلمه::بَيْن|بَيْنَ‌]] [[شامل این ریشه::بين‌| ]][[شامل این کلمه::قُلُوبِهِم|قُلُوبِهِمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::قُلُوبِهِم| ]] [[شامل این ریشه::قلب‌| ]][[ریشه غیر ربط::قلب‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لٰکِن|لٰکِنَ‌]] [[شامل این ریشه::لکن‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهَ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::أَلّف|أَلَّفَ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَلّف| ]] [[شامل این ریشه::الف‌| ]][[ریشه غیر ربط::الف‌| ]][[شامل این کلمه::بَيْنَهُم|بَيْنَهُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::بَيْنَهُم| ]] [[شامل این ریشه::بين‌| ]][[ریشه غیر ربط::بين‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::إِنّه|إِنَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::إِنّه| ]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[ریشه غیر ربط::انن‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::عَزِيز|عَزِيزٌ]] [[کلمه غیر ربط::عَزِيز| ]] [[شامل این ریشه::عزز| ]][[ریشه غیر ربط::عزز| ]][[شامل این کلمه::حَکِيم|حَکِيمٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::حَکِيم| ]] [[شامل این ریشه::حکم‌| ]][[ریشه غیر ربط::حکم‌| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::أَلّف|أَلَّفَ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَلّف| ]] [[شامل این ریشه::الف‌| ]][[ریشه غیر ربط::الف‌| ]][[شامل این کلمه::بَيْن|بَيْنَ‌]] [[شامل این ریشه::بين‌| ]][[شامل این کلمه::قُلُوبِهِم|قُلُوبِهِمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::قُلُوبِهِم| ]] [[شامل این ریشه::قلب‌| ]][[ریشه غیر ربط::قلب‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::لَو|لَوْ]] [[شامل این ریشه::لو| ]][[شامل این کلمه::أَنْفَقْت|أَنْفَقْتَ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَنْفَقْت| ]] [[شامل این ریشه::نفق‌| ]][[ریشه غیر ربط::نفق‌| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::الْأَرْض|الْأَرْضِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْأَرْض| ]] [[شامل این ریشه::ارض‌| ]][[ریشه غیر ربط::ارض‌| ]][[شامل این کلمه::جَمِيعا|جَمِيعاً]] [[کلمه غیر ربط::جَمِيعا| ]] [[شامل این ریشه::جمع‌| ]][[ریشه غیر ربط::جمع‌| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::أَلّفْت|أَلَّفْتَ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَلّفْت| ]] [[شامل این ریشه::الف‌| ]][[ریشه غیر ربط::الف‌| ]][[شامل این کلمه::بَيْن|بَيْنَ‌]] [[شامل این ریشه::بين‌| ]][[شامل این کلمه::قُلُوبِهِم|قُلُوبِهِمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::قُلُوبِهِم| ]] [[شامل این ریشه::قلب‌| ]][[ریشه غیر ربط::قلب‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لٰکِن|لٰکِنَ‌]] [[شامل این ریشه::لکن‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهَ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::أَلّف|أَلَّفَ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَلّف| ]] [[شامل این ریشه::الف‌| ]][[ریشه غیر ربط::الف‌| ]][[شامل این کلمه::بَيْنَهُم|بَيْنَهُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::بَيْنَهُم| ]] [[شامل این ریشه::بين‌| ]][[ریشه غیر ربط::بين‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::إِنّه|إِنَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::إِنّه| ]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[ریشه غیر ربط::انن‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::عَزِيز|عَزِيزٌ]] [[کلمه غیر ربط::عَزِيز| ]] [[شامل این ریشه::عزز| ]][[ریشه غیر ربط::عزز| ]][[شامل این کلمه::حَکِيم|حَکِيمٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::حَکِيم| ]] [[شامل این ریشه::حکم‌| ]][[ریشه غیر ربط::حکم‌| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|وَ أَلَّفَ‌ بَيْنَ‌ قُلُوبِهِمْ‌ لَوْ أَنْفَقْتَ‌ مَا فِي‌ الْأَرْضِ‌ جَمِيعاً مَا أَلَّفْتَ‌ بَيْنَ‌ قُلُوبِهِمْ‌ وَ لٰکِنَ‌ اللَّهَ‌ أَلَّفَ‌ بَيْنَهُمْ‌ إِنَّهُ‌ عَزِيزٌ حَکِيمٌ‌
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=و میان دل‌هایشان الفت انداخت. اگر آنچه در زمین است همه را انفاق می‌کردی، بین دل‌هایشان الفت برقرار نمی‌کردی، ولی خدا میان آنان الفت انداخت. به‌راستی او توانایی حکیم است.
|-|صادقی تهرانی=و میان دل‌هایشان الفت انداخت. اگر آنچه در زمین است همه را انفاق می‌کردی، بین دل‌هایشان الفت برقرار نمی‌کردی، ولی خدا میان آنان الفت انداخت. به‌راستی او توانایی حکیم است.
|-|معزی=و الفت افکند میان دلهای آنان که اگر می‌دادی هرچه در زمین است نمی‌توانستی الفت افکنی میان دلهای آنان و لیکن خدا الفت افکند میان ایشان همانا او است عزّتمند حکیم‌
|-|معزی=و الفت افکند میان دلهای آنان که اگر می‌دادی هرچه در زمین است نمی‌توانستی الفت افکنی میان دلهای آنان و لیکن خدا الفت افکند میان ایشان همانا او است عزّتمند حکیم‌
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">And He united their hearts. Had you spent everything on earth, you would not have united their hearts, but Allah united them together. He is Mighty and Wise.</div>
{{آيه | سوره = سوره الأنفال | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::63|٦٣]] | قبلی = الأنفال ٦٢ | بعدی = الأنفال ٦٤  | کلمه = [[تعداد کلمات::22|٢٢]] | حرف =  }}
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/008063.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/008063.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره الأنفال | نزول = [[نازل شده در سال::14|٢ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::63|٦٣]] | قبلی = الأنفال ٦٢ | بعدی = الأنفال ٦٤  | کلمه = [[تعداد کلمات::22|٢٢]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«أَلَّفَ»: انس و الفت انداخت. دلهایشان را به هم پیوند داد.
«أَلَّفَ»: انس و الفت انداخت. دلهایشان را به هم پیوند داد.
خط ۲۸: خط ۳۶:
[[الممتحنة ٧ | عَسَى‌ اللَّهُ‌ أَنْ‌ يَجْعَلَ‌...]] (۲)   
[[الممتحنة ٧ | عَسَى‌ اللَّهُ‌ أَنْ‌ يَجْعَلَ‌...]] (۲)   
</div>
</div>
== نزول ==
این آیه درباره اوس و خزرج نازل گردیده که از انصار بودند و میان ایشان در جاهلیت عداوت و دشمنى بود و خداوند به نعمت اسلام میان دل‌هاى آن‌ها الفت و دوستى برقرار نمود.<ref> تفاسیر على بن ابراهیم و برهان.</ref>


== تفسیر ==
== تفسیر ==
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۱۲#link73 | آيات ۶۶ - ۵۵، سوره انفال]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۱۲#link73 | آيات ۶۶ - ۵۵، سوره انفال]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۱۲#link74 | بدترين جنبندگان نزد خداوند كسانى هستند كه در كفر خود استوار بوده ايمان نمىآورند (يهود)]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۱۲#link74 | بدترين جنبندگان نزد خداوند كسانى هستند كه در كفر خود استوار بوده ايمان نمىآورند (يهود)]]
خط ۴۹: خط ۶۲:
*[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۱۵#link88 | چند روايت درباره مراد از (( من اتبعك )) در آيه شريفه : (( يا ايها النبى حسبك الله و من اتبعك من المؤ منين )) ]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۱۵#link88 | چند روايت درباره مراد از (( من اتبعك )) در آيه شريفه : (( يا ايها النبى حسبك الله و من اتبعك من المؤ منين )) ]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۷_بخش۵۷#link116 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۷_بخش۵۷#link116 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً ما أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ «63»
و (خداوند) ميان دلهاى آنان (مؤمنان) الفت داد، اگر تو همه‌ى آنچه را در زمين است خرج مى‌كردى، نمى‌توانستى ميان قلوبشان محبّت و الفت پديد آورى، ولى خداوند ميان آنان پيوند داد، چرا كه او شكست‌ناپذير و حكيم است.
===پیام ها===
1- دلها و پيوند بين آنها به دست خداست. «وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ»
2- وحدت و الفت و محبّت، از نعمت‌هاى الهى است كه خدا از آن ياد كرده و آن را بر مردم و پيامبر، منّت نهاده است. «وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ»
3- مهم‌تر از اتّحاد ظاهرى، پيوند قلبى و باطنى است، «وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ» وگرنه كافران هم در ظاهر متّحدند، ولى دلهايشان پراكنده است. «تَحْسَبُهُمْ جَمِيعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى» «1»
4- زمانى مردم بازوى رهبرند كه با هم متّحد باشند، وگرنه كمر رهبر را مى‌شكنند.
«أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ»
5- قبايل عرب تا پيش از گرايش به اسلام، گرفتار دشمنى عميق با يكديگر بودند. أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ‌ ... ما أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ‌
6- ثروت و مقام، همه جا محبّت‌آور نيست. لَوْ أَنْفَقْتَ‌ ... ما أَلَّفْتَ‌
7- ايجاد محبّت و پيوند بين مؤمنان، پرتوى از عزّت و حكمت خداوند است. وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ‌ ... عَزِيزٌ حَكِيمٌ‌
----
«1». حشر، 14.
تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 351
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً ما أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (63)
وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ‌: و الفت انداخت و پيوند نمود به دوستى ميان قلوب ايشان، يعنى دو قبيله اوس و خزرج كه ميانشان صد و بيست سال تعصب و عداوت و هميشه به قتل و غارت مشغول بودند، خداوند سبحان به بركت تو، دلهاى ايشان را الفت و نفاق را به وفاق مبدل و اتحاد تمام ميان آنها متحقق شد.
و اين از معجزات آن حضرت بود. لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً: اگر خرج مى‌كردى به جهت اصلاح احوال ايشان، همه آنچه در زمين است از متاع‌
----
«1» مجمع البيان، صفحه 556.
----
جلد 4 صفحه 371
و مال، ما أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ‌: تأليف نمى‌دادى و قادر نبودى بر الفت دادن بين دلهاى ايشان از غايت عداوت و نهايت كينه و ستيزه كه با هم داشتند، وَ لكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ‌: و لكن خداى تعالى به حكمت بالغه خود الفت داد ميان ايشان، زيرا ذات احديت سبحانه مقلب القلوب است به هر چه خواهد. إِنَّهُ عَزِيزٌ: بتحقيق حق تعالى قادر و غالب است به هرچه اراده فرمايد، حَكِيمٌ‌:
دانا است به حكم و مصالح آنچه را فرمايد.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (61) وَ إِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ (62) وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً ما أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (63)
----
جلد 2 صفحه 546
ترجمه‌
و اگر ميل كردند بصلح پس ميل كن بآن و توكل نما بخدا همانا او شنواى دانا است‌
و اگر بخواهند كه خدعه كنند با تو پس بدرستيكه كافى است تو را خدا او است كه تأييد نمود تو را بنصرتش و باهل ايمان‌
و الفت انداخت ميان دلهاشان اگر صرف مينمودى آنچه در زمين است تمامى الفت نمى‌افكندى ميان دلهاشان ولى خدا الفت افكند ميان ايشان همانا او است تواناى درست كردار.
تفسير
دستورى است از خداوند به پيغمبر اكرم كه اگر كفار مايل بصلح با مسلمانان شدند قبول فرمايد و نترسد از خدعه و مكر آنها كه خواسته باشند مسلمانان را اغفال نمايند تا از جنگ دست بكشند و خودشان بتدريج تكميل قوّه نمايند و بى‌خبر حمله كنند و توكل بلطف الهى فرمايد نسبت به مسلمانان چون خداوند شنوا است اقوال بندگانرا و دانا است به نيّات آنها و پيغمبر خود را مؤيد فرموده است بنصرت بر كفار و اتحاد اهل ايمان كه آنها جماعت انصارند كه مركّب از دو قبيله اوس و خزرج بودند چنانچه در مجمع و قمى ره از امام باقر (ع) نقل نموده و بين اين دو قبيله در زمان جاهليت هميشه نزاع و جدال و خون ريزى شديد بود و ببركت وجود ختمى مرتبت و قبول اسلام مبدل بكمال الفت و مودت و اتحاد گرديد و عداوت آنها بقدرى شديد بود كه اگر پيغمبر (ص) تمام اموال روى زمين را صرف در اصلاح بين آنها مينمود ممكن نبود با يكديگر دوست و مهربان شوند ولى خداوند بيد قدرت خود اين عمل را انجام داد كه موجب حيرت خلق گرديد چون مقلب القلوب او است عزت و قدرت و توانگرى و توانائى بر هر امرى از امور از آن او و اجراء آن بر وفق علم و حكمت بنحو اكمل و اتم مخصوص بذات اقدس او است پس او است كافى از براى دفع مكر هر مكار و غدر هر غدار و قمى ره فرموده آيه اول منسوخ است بقول خداوند و لا تهنوا و تدعوا الى السّلم و انتم الا علون و بعضى گفته‌اند منسوخ است بقول خداوند اقتلوا المشركين حيث وجدتموهم و قول خداوند قاتلوا الّذين لا يؤمنون و بنظر حقير منسوخ نيست چون منافات با هيچ يك از آن آيات ندارد زيرا آيه اول از آياتيكه دعوى ناسخيّت آنها شده است دلالت بر منع از پيشنهاد صلح از طرف مسلمانان دارد و اين منافى با قبول پيشنهاد از طرف كفار كه مدلول آيه است كه دعوى منسوخيت آن شده ندارد و دو آيه ديگر
----
جلد 2 صفحه 547
دستور حرب است با كفار حربى و منافى با تجويز صلح لدى الاقتضاء و معاهده و ذمّه نيست و در كافى و عياشى از امام صادق (ع) نقل نموده كه پرسيدند سلم چيست فرمود دخول در امر ما و ارجاع ضمير مؤنّث بآن در قول خداوند باعتبار حمل بر نقيض آن است كه حرب است يا باعتبار معنى مسالمت است و قمى ره از امام باقر (ع) نقل نموده كه كسانيكه اراده خدعه داشتند قومى از قريش بودند كه با آن حضرت بودند و معلوم است مراد امام (ع) منافقين اين امّتند كه بر حسب ظاهر سابقين در اسلام بودند.
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ أَلَّف‌َ بَين‌َ قُلُوبِهِم‌ لَو أَنفَقت‌َ ما فِي‌ الأَرض‌ِ جَمِيعاً ما أَلَّفت‌َ بَين‌َ قُلُوبِهِم‌ وَ لكِن‌َّ اللّه‌َ أَلَّف‌َ بَينَهُم‌ إِنَّه‌ُ عَزِيزٌ حَكِيم‌ٌ (63)
و خداوند الفت‌ و محبت‌ انداخت‌ ‌بين‌ قلوب‌ مؤمنين‌ ‌با‌ يكديگر ‌که‌ ‌اگر‌ ‌شما‌ انفاق‌ ميكردي‌ آنچه‌ ‌که‌ ‌در‌ روي‌ زمين‌ ‌است‌ نميتوانستي‌ ‌بين‌ ‌آنها‌ الفت‌ بيندازي‌ و لكن‌ خداوند بقدرت‌ كامله‌ ‌خود‌ الفت‌ انداخت‌ ‌بين‌ ‌آنها‌ زيرا خداوند محققا قادر ريزه‌كار ‌است‌ و عالم‌ بجميع‌ حكم‌ و مصالح‌ ‌است‌.
جلد 8 - صفحه 154
‌اگر‌ كسي‌ تاريخ‌ زمان‌ جاهليت‌ قبل‌ ‌از‌ اسلام‌ ‌را‌ ‌در‌ قسمت‌ جزيرة العرب‌ بداند ‌که‌ چه‌ اندازه‌ عداوت‌ ‌بين‌ قبائل‌ عرب‌ ‌بود‌ ‌که‌ گفتند ‌اگر‌ كسي‌ ‌از‌ يك‌ قبيله‌ يك‌ لطمه‌ بصورت‌ يك‌ نفر ‌از‌ قبيله‌ ديگر ميزد دو قبيله‌ چه‌ اندازه‌ خون‌ريزي‌ و قتل‌ و غارت‌ ‌از‌ يكديگر ميكردند و ‌اينکه‌ عداوت‌ و بغضاء ‌را‌ دولت‌ قاهري‌ مثل‌ كسري‌ و خسرو و پرويز نتوانستند برطرف‌ كنند لكن‌ خدايي‌ ‌که‌ مقلّب‌ القلوب‌ ‌است‌ ببركت‌ تشرف‌ ‌آنها‌ باسلام‌ و ايمان‌ و اخلاق‌ فاضله‌ و اعمال‌ صالحه‌ وَ أَلَّف‌َ بَين‌َ قُلُوبِهِم‌ و ‌اينکه‌ ‌از‌ اعاظم‌ آيات‌ الهي‌ ‌است‌ و ‌از‌ قدرت‌ بشر خارج‌ ‌است‌ و ‌خود‌ يك‌ معجزه‌ بزرگ‌ و دليل‌ واضح‌ ‌بر‌ حقانيت‌ دين‌ مقدس‌ اسلام‌ ‌است‌ ‌که‌ لَو أَنفَقت‌َ ما فِي‌ الأَرض‌ِ ‌از‌ جواهرات‌ و فلزات‌ و حبوبات‌ و فواكه‌ و ‌غير‌ اينها جميعا تمام‌ ‌آنها‌ ‌را‌ ما أَلَّفت‌َ بَين‌َ قُلُوبِهِم‌ ‌با‌ ‌آن‌ اخلاق‌ حميده‌ و صفات‌ پسنديده‌ ‌که‌ ‌در‌ وجود مباركت‌ ‌بود‌ ‌که‌ ميفرمايد وَ إِنَّك‌َ لَعَلي‌ خُلُق‌ٍ عَظِيم‌ٍ قلم‌ ‌آيه‌ 4، ‌که‌ گفتند سه‌ چيز باعث‌ ترويج‌ دين‌ شد: مال‌ خديجه‌ ‌براي‌ طمع‌ بمال‌، و شمشير ‌علي‌ ‌عليه‌ السّلام‌ ‌براي‌ ترس‌، و اخلاق‌ پيغمبر صلّي‌ اللّه‌ ‌عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ ‌براي‌ طالبان‌ حق‌ وَ لكِن‌َّ اللّه‌َ أَلَّف‌َ بَينَهُم‌ بتصرف‌ ‌در‌ قلوب‌ ‌حتي‌ دارد ‌هر‌ كدام‌ ‌از‌ ‌آنها‌ ‌اگر‌ احتياج‌ مالي‌ پيدا ميكرد ميرفت‌ ‌از‌ جيب‌ برادر مؤمن‌ ‌هر‌ مقدار احتياج‌ داشت‌ برميداشت‌ إِنَّه‌ُ عَزِيزٌ حَكِيم‌ٌ تفسيرش‌ مكرر بيان‌ ‌شده‌.
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
]
(آیه 63)- به علاوه این مؤمنان مخلصی که گرد تو را گرفته‌اند و از هیچ گونه فداکاری مضایقه ندارند قبلا مردمی از هم پراکنده و با یکدیگر دشمن بودند خداوند نور هدایت بر آنها پاشید «و در میان دلهای آنها الفت ایجاد کرد» (وَ أَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ).
سالیان دراز در میان طایفه اوس و خزرج در مدینه جنگ و خونریزی بود و هیچ کس باور نمی‌کرد روزی آنها دست دوستی و محبت به سوی هم دراز کنند ولی خداوند قادر متعال این کار را در پرتو اسلام و در سایه نزول قرآن انجام داد.
سپس اضافه می‌کند فراهم ساختن این الفت و پیوند دلها از طرق مادی و عادی امکان پذیر نبود «اگر تمام آنچه را که در روی زمین است خرج می‌کردی هیچ گاه نمی‌توانستی در میان دلهایشان الفت ایجاد کنی» (لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً ما أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ).
«ولی این خدا بود که در میان آنها به وسیله ایمان الفت ایجاد کرد» (وَ لکِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ).
ج2، ص167
و در پایان آیه اضافه می‌کند: «او توانا و حکیم است» (إِنَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ).
عزّت او ایجاب می‌کند که هیچ کس را یارای مقاومت در مقابل او نباشد و حکمتش سبب می‌شود که همه کارهایش روی حساب باشد و لذا با برنامه حساب شده‌ای دلهای پراکنده را متحد ساخت و در اختیار پیامبرش گذاشت تا نور هدایت اسلام را به وسیله آنها در همه جهان پخش کند.
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


خط ۱۱۴: خط ۲۵۵:
[[رده:آثار اتحاد]][[رده:تاریخ صدر اسلام]][[رده:قبل از اسلام]][[رده:تألیف قلوب اعراب]][[رده:دشمنى اعراب]][[رده:نقش امکانات مادى]][[رده:عوامل دوستى انسان ها]][[رده:قلب انسان ها]][[رده:زمینه پیروزى]][[رده:آثار تألیف قلوب]][[رده:عوامل تألیف قلوب]][[رده:نعمت تألیف قلوب]][[رده:اراده خدا]][[رده:افعال خدا]][[رده:حاکمیت خدا]][[رده:حکمت خدا]][[رده:شکستخناپذیرى خدا]][[رده:عزت خدا]][[رده:قدرت خدا]][[رده:منت خدا]][[رده:نشانه هاى حکمت خدا]][[رده:نشانه هاى عزت خدا]][[رده:پیروزى بر دشمنان]][[رده:سستى عوامل دشمنى]][[رده:نعمت دوستى]][[رده:حکیمانه]][[رده:حاکمیت بر قلب ها]][[رده:اجتماع مؤمنان صدر اسلام]][[رده:تألیف قلوب مؤمنان]][[رده:دوستى مؤمنان]][[رده:دوستى مؤمنان صدر اسلام]][[رده:عوامل دوستى مؤمنان]][[رده:نعمتهاى مؤمنان]][[رده:عوامل تقویت محمد]][[رده:منت بر محمد]][[رده:نقش محمد]]
[[رده:آثار اتحاد]][[رده:تاریخ صدر اسلام]][[رده:قبل از اسلام]][[رده:تألیف قلوب اعراب]][[رده:دشمنى اعراب]][[رده:نقش امکانات مادى]][[رده:عوامل دوستى انسان ها]][[رده:قلب انسان ها]][[رده:زمینه پیروزى]][[رده:آثار تألیف قلوب]][[رده:عوامل تألیف قلوب]][[رده:نعمت تألیف قلوب]][[رده:اراده خدا]][[رده:افعال خدا]][[رده:حاکمیت خدا]][[رده:حکمت خدا]][[رده:شکستخناپذیرى خدا]][[رده:عزت خدا]][[رده:قدرت خدا]][[رده:منت خدا]][[رده:نشانه هاى حکمت خدا]][[رده:نشانه هاى عزت خدا]][[رده:پیروزى بر دشمنان]][[رده:سستى عوامل دشمنى]][[رده:نعمت دوستى]][[رده:حکیمانه]][[رده:حاکمیت بر قلب ها]][[رده:اجتماع مؤمنان صدر اسلام]][[رده:تألیف قلوب مؤمنان]][[رده:دوستى مؤمنان]][[رده:دوستى مؤمنان صدر اسلام]][[رده:عوامل دوستى مؤمنان]][[رده:نعمتهاى مؤمنان]][[رده:عوامل تقویت محمد]][[رده:منت بر محمد]][[رده:نقش محمد]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الأنفال ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الأنفال ]]
{{#seo:
|title=آیه 63 سوره أنف
|title_mode=replace
|keywords=آیه 63 سوره أنف,أنف 63,وَ أَلَّفَ‌ بَيْنَ‌ قُلُوبِهِمْ‌ لَوْ أَنْفَقْتَ‌ مَا فِي‌ الْأَرْضِ‌ جَمِيعاً مَا أَلَّفْتَ‌ بَيْنَ‌ قُلُوبِهِمْ‌ وَ لٰکِنَ‌ اللَّهَ‌ أَلَّفَ‌ بَيْنَهُمْ‌ إِنَّهُ‌ عَزِيزٌ حَکِيمٌ‌,آثار اتحاد,تاریخ صدر اسلام,قبل از اسلام,تألیف قلوب اعراب,دشمنى اعراب,نقش امکانات مادى,عوامل دوستى انسان ها,قلب انسان ها,زمینه پیروزى,آثار تألیف قلوب,عوامل تألیف قلوب,نعمت تألیف قلوب,اراده خدا,افعال خدا,حاکمیت خدا,حکمت خدا,شکستخناپذیرى خدا,عزت خدا,قدرت خدا,منت خدا,نشانه هاى حکمت خدا,نشانه هاى عزت خدا,پیروزى بر دشمنان,سستى عوامل دشمنى,نعمت دوستى,حکیمانه,حاکمیت بر قلب ها,اجتماع مؤمنان صدر اسلام,تألیف قلوب مؤمنان,دوستى مؤمنان,دوستى مؤمنان صدر اسلام,عوامل دوستى مؤمنان,نعمتهاى مؤمنان,عوامل تقویت محمد,منت بر محمد,نقش محمد,آیات قرآن سوره الأنفال
|description=وَ أَلَّفَ‌ بَيْنَ‌ قُلُوبِهِمْ‌ لَوْ أَنْفَقْتَ‌ مَا فِي‌ الْأَرْضِ‌ جَمِيعاً مَا أَلَّفْتَ‌ بَيْنَ‌ قُلُوبِهِمْ‌ وَ لٰکِنَ‌ اللَّهَ‌ أَلَّفَ‌ بَيْنَهُمْ‌ إِنَّهُ‌ عَزِيزٌ حَکِيمٌ‌
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}
کاربر ناشناس