گمنام

الأنفال ٤٤: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۲۰٬۱۴۶ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱ دی ۱۳۹۹
افزودن جزییات آیه
(Edited by QRobot)
 
(افزودن جزییات آیه)
 
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::إِذ|إِذْ]] [[شامل این ریشه::اذ| ]][[شامل این کلمه::يُرِيکُمُوهُم|يُرِيکُمُوهُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::يُرِيکُمُوهُم| ]] [[شامل این ریشه::رئى‌| ]][[ریشه غیر ربط::رئى‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::إِذ|إِذِ]] [[شامل این ریشه::اذ| ]][[شامل این کلمه::الْتَقَيْتُم|الْتَقَيْتُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْتَقَيْتُم| ]] [[شامل این ریشه::لقى‌| ]][[ریشه غیر ربط::لقى‌| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::أَعْيُنِکُم|أَعْيُنِکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَعْيُنِکُم| ]] [[شامل این ریشه::عين‌| ]][[ریشه غیر ربط::عين‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این کلمه::قَلِيلا|قَلِيلاً]] [[کلمه غیر ربط::قَلِيلا| ]] [[شامل این ریشه::قلل‌| ]][[ریشه غیر ربط::قلل‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::يُقَلّلُکُم|يُقَلِّلُکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::يُقَلّلُکُم| ]] [[شامل این ریشه::قلل‌| ]][[ریشه غیر ربط::قلل‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::أَعْيُنِهِم|أَعْيُنِهِمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَعْيُنِهِم| ]] [[شامل این ریشه::عين‌| ]][[ریشه غیر ربط::عين‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::لِيَقْضِي|لِيَقْضِيَ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِيَقْضِي| ]] [[شامل این ریشه::قضى‌| ]][[ریشه غیر ربط::قضى‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::أَمْرا|أَمْراً]] [[کلمه غیر ربط::أَمْرا| ]] [[شامل این ریشه::امر| ]][[ریشه غیر ربط::امر| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::مَفْعُولا|مَفْعُولاً]] [[کلمه غیر ربط::مَفْعُولا| ]] [[شامل این ریشه::فعل‌| ]][[ریشه غیر ربط::فعل‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::إِلَى|إِلَى‌]] [[شامل این ریشه::الى‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::تُرْجَع|تُرْجَعُ‌]] [[کلمه غیر ربط::تُرْجَع| ]] [[شامل این ریشه::رجع‌| ]][[ریشه غیر ربط::رجع‌| ]][[شامل این کلمه::الْأُمُور|الْأُمُورُ]] [[کلمه غیر ربط::الْأُمُور| ]] [[شامل این ریشه::امر| ]][[ریشه غیر ربط::امر| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::إِذ|إِذْ]] [[شامل این ریشه::اذ| ]][[شامل این کلمه::يُرِيکُمُوهُم|يُرِيکُمُوهُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::يُرِيکُمُوهُم| ]] [[شامل این ریشه::رئى‌| ]][[ریشه غیر ربط::رئى‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::إِذ|إِذِ]] [[شامل این ریشه::اذ| ]][[شامل این کلمه::الْتَقَيْتُم|الْتَقَيْتُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْتَقَيْتُم| ]] [[شامل این ریشه::لقى‌| ]][[ریشه غیر ربط::لقى‌| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::أَعْيُنِکُم|أَعْيُنِکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَعْيُنِکُم| ]] [[شامل این ریشه::عين‌| ]][[ریشه غیر ربط::عين‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این کلمه::قَلِيلا|قَلِيلاً]] [[کلمه غیر ربط::قَلِيلا| ]] [[شامل این ریشه::قلل‌| ]][[ریشه غیر ربط::قلل‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::يُقَلّلُکُم|يُقَلِّلُکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::يُقَلّلُکُم| ]] [[شامل این ریشه::قلل‌| ]][[ریشه غیر ربط::قلل‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::أَعْيُنِهِم|أَعْيُنِهِمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَعْيُنِهِم| ]] [[شامل این ریشه::عين‌| ]][[ریشه غیر ربط::عين‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::لِيَقْضِي|لِيَقْضِيَ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِيَقْضِي| ]] [[شامل این ریشه::قضى‌| ]][[ریشه غیر ربط::قضى‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::أَمْرا|أَمْراً]] [[کلمه غیر ربط::أَمْرا| ]] [[شامل این ریشه::امر| ]][[ریشه غیر ربط::امر| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::مَفْعُولا|مَفْعُولاً]] [[کلمه غیر ربط::مَفْعُولا| ]] [[شامل این ریشه::فعل‌| ]][[ریشه غیر ربط::فعل‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::إِلَى|إِلَى‌]] [[شامل این ریشه::الى‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::تُرْجَع|تُرْجَعُ‌]] [[کلمه غیر ربط::تُرْجَع| ]] [[شامل این ریشه::رجع‌| ]][[ریشه غیر ربط::رجع‌| ]][[شامل این کلمه::الْأُمُور|الْأُمُورُ]] [[کلمه غیر ربط::الْأُمُور| ]] [[شامل این ریشه::امر| ]][[ریشه غیر ربط::امر| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|وَ إِذْ يُرِيکُمُوهُمْ‌ إِذِ الْتَقَيْتُمْ‌ فِي‌ أَعْيُنِکُمْ‌ قَلِيلاً وَ يُقَلِّلُکُمْ‌ فِي‌ أَعْيُنِهِمْ‌ لِيَقْضِيَ‌ اللَّهُ‌ أَمْراً کَانَ‌ مَفْعُولاً وَ إِلَى‌ اللَّهِ‌ تُرْجَعُ‌ الْأُمُورُ
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=و چون با هم برخورد کردید، آن هنگام آنان را در دیدگانتان اندک جلوه می‌دهد و شما را (نیز) در دیدگان آنان کم نمودار می‌کند تا خدا کاری را که انجام‌شدنی بوده تحقق بخشد. و تمامی امور تنها سوی او باز می‌گردد.
|-|صادقی تهرانی=و چون با هم برخورد کردید، آن هنگام آنان را در دیدگانتان اندک جلوه می‌دهد و شما را (نیز) در دیدگان آنان کم نمودار می‌کند تا خدا کاری را که انجام‌شدنی بوده تحقق بخشد. و تمامی امور تنها سوی او باز می‌گردد.
|-|معزی=گاهی که می‌نمایاند ایشان را به شما هنگام تلاقی شما با ایشان در دیدگانتان اندک و اندک نمود شما را در دیدگان ایشان تا بگذراند خدا کاری را که بوده است شدنی و بسوی خدا بازگردانیده شوند کارها
|-|معزی=گاهی که می‌نمایاند ایشان را به شما هنگام تلاقی شما با ایشان در دیدگانتان اندک و اندک نمود شما را در دیدگان ایشان تا بگذراند خدا کاری را که بوده است شدنی و بسوی خدا بازگردانیده شوند کارها
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">When you met, He made them appear as few in your eyes, and made you appear fewer in their eyes, so that Allah may conclude a predetermined matter. To Allah all matters revert.</div>
{{آيه | سوره = سوره الأنفال | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::44|٤٤]] | قبلی = الأنفال ٤٣ | بعدی = الأنفال ٤٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::22|٢٢]] | حرف =  }}
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/008044.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/008044.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره الأنفال | نزول = [[نازل شده در سال::13|١ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::44|٤٤]] | قبلی = الأنفال ٤٣ | بعدی = الأنفال ٤٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::22|٢٢]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«یُرِیکُمُوهُمْ ... قَلِیلاً»: (کُمْ) و (هُمْ) مفعول اوّل و دوم (یُری) و (قَلیلاً) حال (هُمْ) است.
«یُرِیکُمُوهُمْ ... قَلِیلاً»: (کُمْ) و (هُمْ) مفعول اوّل و دوم (یُری) و (قَلیلاً) حال (هُمْ) است.
خط ۳۱: خط ۳۹:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۱۰#link63 | آيات ۵۴ - ۴۱، سوره انفال]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۱۰#link63 | آيات ۵۴ - ۴۱، سوره انفال]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۱۰#link64 | توضيح و تفسير مفردات و جملات آيه شريفه مربوط به خمس : (( واعملوا انما غنمتم منشى ء فان لله خمسه و للرسول ... )) ]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۱۰#link64 | توضيح و تفسير مفردات و جملات آيه شريفه مربوط به خمس : (( واعملوا انما غنمتم منشى ء فان لله خمسه و للرسول ... )) ]]
خط ۴۲: خط ۵۱:
*[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۱۲#link72 | اشاره به اينكه تجسم شيطان در صورتهاى انسانى ، امر محالى نيست تا استعباد شود]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۱۲#link72 | اشاره به اينكه تجسم شيطان در صورتهاى انسانى ، امر محالى نيست تا استعباد شود]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۷_بخش۵۵#link98 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۷_بخش۵۵#link98 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
وَ إِذْ يُرِيكُمُوهُمْ إِذِ الْتَقَيْتُمْ فِي أَعْيُنِكُمْ قَلِيلًا وَ يُقَلِّلُكُمْ فِي أَعْيُنِهِمْ لِيَقْضِيَ اللَّهُ أَمْراً كانَ مَفْعُولًا وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ «44»
و (به ياد آوريد) زمانى كه چون با دشمن برخورد كرديد، خداوند دشمنان را در نظر شما كم جلوه داد (تا با جرأت حمله كنيد) و شما را نيز در ديدگاه آنان اندك نشان داد (تا از كفّار مكّه، كمك نخواهند). اين كار براى آن بود كه خداوند كارى را كه مى‌بايست انجام شود، تحقّق بخشد. و (بدانند كه) همه‌ى كارها به خدا باز مى‌گردد (و اراده‌ى او بر هر چيزى نافذ است).
===نکته ها===
هنگامى‌كه كفّار مسلمانان را ديدند، آن چنان در نظرشان كم جلوه كرد كه گفتند: ما بردگان خود را مى‌فرستيم تا مسلمانان را نابود كنند، «1» ولى زمانى‌كه جنگ شروع شد، در هنگامه‌ى نبرد، مسلمانان را زياد و دو برابر ديدند و مرعوب شدند. «2»
چنانكه در جاى ديگر خداوند مى‌فرمايد: «يَرَوْنَهُمْ مِثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ» «3»
===پیام ها===
1- تقديرهاى الهى، اراده را از انسان سلب نمى‌كند. «وَ إِذْ يُرِيكُمُوهُمْ إِذِ الْتَقَيْتُمْ» ترغيب دو سپاه در جنگ بدر به رويارويى، بيانگر آن است كه تحقّق جنگ، از اختيار آنان خارج نبوده است.
2- امدادهاى الهى، هم پيش از جنگ نصيب مسلمانان شد، «فِي مَنامِكَ» و هم‌
----
«1». تفسير صافى.
«2». تفاسير نمونه و الميزان.
«3». آل‌عمران، 13.
جلد 3 - صفحه 328
هنگام جنگ. يُرِيكُمُوهُمْ إِذِ الْتَقَيْتُمْ‌ ...
3- گاهى خداوند براى يارى رساندن به مسلمانان، با اعمال ولايت تكوينى، در ديده‌ها تصرّف مى‌كند. يُرِيكُمُوهُمْ‌ ... فِي أَعْيُنِكُمْ قَلِيلًا
4- بهره‌بردارى از حواسّ ظاهرى نيز به دست خداوند است. «فِي أَعْيُنِكُمْ قَلِيلًا وَ يُقَلِّلُكُمْ فِي أَعْيُنِهِمْ»
5- پيروزى تنها به جمعيّت و نفرات نيست، بلكه عواملى همچون ايمان و روحيّه‌ى رزمندگان و لطف و تقدير خداوند تعيين كننده است. (كلّ آيه)
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ إِذْ يُرِيكُمُوهُمْ إِذِ الْتَقَيْتُمْ فِي أَعْيُنِكُمْ قَلِيلاً وَ يُقَلِّلُكُمْ فِي أَعْيُنِهِمْ لِيَقْضِيَ اللَّهُ أَمْراً كانَ مَفْعُولاً وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ (44)
وَ إِذْ يُرِيكُمُوهُمْ إِذِ الْتَقَيْتُمْ‌: و نيز ياد بياوريد زمانى را كه نمود خداى‌
----
«1» اين دو روايت در كتاب شريف بحار الانوار، جلد 61، مبحث «حقيقة الرؤيا» نقل شده‌اند. البتّه بنابر روايات شيعى، رؤياى صالحه جزئى از هفتاد جزء نبّوت است و روايت مذكور در متن از احاديث عامّى مى‌باشد. توضيح و توجيه ياد شده نيز از صاحب كتاب «النهايه» ذيل افت «جز» (جلد اوّل، صفحه 265) نقل شده است. (بحار الانوار، جلد 61، صفحه 177 تا 179 به بررسى همين حديث اختصاص دارد)
----
جلد 4 صفحه 349
تعالى دشمنان را به شما وقتى كه ملاقات كرديد، فِي أَعْيُنِكُمْ قَلِيلًا: در چشمهاى شما كم و اندك، تا دل شما قوى شد بر حرب آنها، و رؤياى پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم وقوع پذيرفت. ابن مسعود نقل نمايد در وقت التقاى صفين شد، چنان كفار، قليل به نظر آمدند كه من گفتم هفتاد نفرند. ديگرى گفت: قريب صد نفر، و حال آنكه نهصد و پنجاه نفر بودند، وَ يُقَلِّلُكُمْ فِي أَعْيُنِهِمْ‌: و اندك گردانيد شما را نيز در چشم دشمنان، قبل از التحام قتال، تا دلير شدند در جنگ و محاربه. به قدرت كامله سبحانى، مؤمنين در نظر كفار چنان تقليل شدند كه أبو جهل گفت: لازم سلاح نيست، بلكه آنها را دستگير و به ريسمان ببنديد. خلاصه اقدام بر حرب، و شكست فاحش بر آنها وارد، و صناديد قريش قلع و قمع شدند.
عبرت: اين قسمت از واقعه بدر از غرائب آيات و عزايم بينات است، زيرا قوه باصره اگرچه به سبب، قليل را كثير، و كثير را قليل بيند، لكن بر اين حد نتواند بود كه قريب صد هزار نفر را صد نفر و كمتر بيند، و قريب سيصد نفر را هزار و نهصد نفر بيند، هر آينه قدرت كامله ربانى جلّت عظمته، باز داشت ابصار بعضى را از بعضى على ما هو عليه با وجود تساوى در شروط رؤيت، و اين نيست مگر اعجاز حضرت سبحان. گرچه بعضى توجيهاتى نموده از جمله: 1- از ديدن حقيقى نباشد و ايشان در ديدن و حرز استقصا نكرده باشند. 2- مانعى از رؤيت بوده مانند گرد و غبار و استتار بعضى به بعضى. 3- حق تعالى قطع شعاع نمود ميان رائى و مرئى بر سبيل اعجاز، لكن محتاج به اين توجيهات نيست، بلكه با عدم مانع ميان رائى و مرئى، قدرت مطلقه الهيه، اين غرائب را در اين واقعه ارائه داد و خارق عادت و اعجازى بود كه ظاهر شد، چنانچه نزول ملائكه به نصرت مؤمنين و محاربه با كافرين نيز خارق عادت بود كه واقع شد.
لِيَقْضِيَ اللَّهُ أَمْراً كانَ مَفْعُولًا: تا حكم فرمايد خداى تعالى امرى را كه واقع شونده است در علم سبحانى. وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ: و بسوى جزاى خدا بازگردانيده شود كارها.
تنبيه: آيه شريفه تكرارش به جهت اختلاف معلّل به است. يا مراد به امر در اول اكتفا باشد بر وجه محكى، و اينجا اعزاز اسلام و اهل آن و اذلال شرك و
----
جلد 4 صفحه 350
حزب آن. يا اول وعده نصرت است در بدر، و دوم استمرار نصرت باشد تا قيامت. و وقتى ذكر كلام جهات متعدده پيدا كرد، تكرار آن نيكو، و خارج از فصاحت نخواهد بود. و ثانيا تأكيد در مطلبى مجوز تكرار آن باشد به يك لفظ يا به چند لفظ بقدر شدت تأكيد، خواه مكررات وصل بهم باشد، يا فصل داشته باشد. و مراد به تكرار، تكرار يك جمله و يك مطلب است، نه تكرار الفاظ مفرده يا جمل ندائيه.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ إِذْ يُرِيكُمُوهُمْ إِذِ الْتَقَيْتُمْ فِي أَعْيُنِكُمْ قَلِيلاً وَ يُقَلِّلُكُمْ فِي أَعْيُنِهِمْ لِيَقْضِيَ اللَّهُ أَمْراً كانَ مَفْعُولاً وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ (44)
ترجمه‌
و هنگاميكه نمود بشما ايشانرا چون بهم رسيديد در چشمهاى شما اندك و گردانيد اندك شما را در چشمهاى آنها تا محقّق فرمايد خدا كاريرا كه بود مقدّر و بسوى خدا رجوع داده ميشود كارها.
تفسير
خداوند براى تصديق رؤياى پيغمبر (ص) ارائه داد لشگر كفار را در نظر مسلمانان اندك با آنكه بسيار بودند چنانچه در جوامع از ابن مسعود نقل نموده كه من بمرديكه پهلويم بود گفتم اينها هفتاد نفرند او گفت بنظرم صد نفر باشند بعد از يك نفر از آنها پرسيديم گفت هزار نفرند و اين مقدار تفاوت نميشود از خطاء باصره باشد و معلوم ميشود كه خداوند براى تشجيع مسلمانان ارائه فرموده است چنانچه ارائه داد مسلمانان را بكفار در بدو امر كم براى آنكه جرئت بجنگ نمايند بطوريكه أبو جهل گفت اگر ما غلامانمان را بفرستيم اينها را با دست ميگيرند ولى بعد از اقدام بجنگ بنظرشان زياد آمدند بطوريكه مرعوب و مشوّش شدند و نظام امرشان مختل گرديد و تمام اين عنايات و الطاف الهيّه نسبت بمسلمانان براى آن بود كه واقع شود در خارج امريكه در علم الهى‌
----
جلد 2 صفحه 539
گذشته بود كه واقع شود و تمام امور بازگشت باراده الهى مينمايد و هيچ قدرتى نميتواند مانع از نفوذ اراده او شود.
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ إِذ يُرِيكُمُوهُم‌ إِذِ التَقَيتُم‌ فِي‌ أَعيُنِكُم‌ قَلِيلاً وَ يُقَلِّلُكُم‌ فِي‌ أَعيُنِهِم‌ لِيَقضِي‌َ اللّه‌ُ أَمراً كان‌َ مَفعُولاً وَ إِلَي‌ اللّه‌ِ تُرجَع‌ُ الأُمُورُ (44)
و زماني‌ ‌که‌ بشما ارائه‌ داد زماني‌ ‌که‌ كفار ‌را‌ ملاقات‌ كرديد ‌آنها‌ ‌را‌ ‌در‌ نظر ‌شما‌ بسيار قليل‌ و قليل‌ نمايش‌ داد ‌شما‌ ‌را‌ ‌در‌ نظر ‌آنها‌ ‌تا‌ اينكه‌ قضاي‌ الهي‌ ‌در‌ غلبه‌ ‌شما‌ و مغلوبيت‌ ‌آنها‌ جاري‌ شود ‌که‌ البته‌ قضاي‌ الهي‌ جاري‌ شدني‌ ‌است‌
(‌لا‌ رادّ لقضائك‌ و ‌لا‌ معقّب‌ لحكمك‌)
جلد 8 - صفحه 133
توضيح‌‌-‌ كفار و مشركين‌ ‌که‌ معتقد بامور باطنيه‌ و حقائق‌ معنويه‌ نبودند فقط ظاهر ‌بين‌ هستند و ‌بر‌ حسب‌ ظاهر جمعيت‌ مسلمين‌ ‌را‌ مشاهده‌ ميكردند ‌آنها‌ ‌را‌ قليل‌ ميديدند فقط سيصد و سيزده‌ نفر ‌حتي‌ فرستادند ‌در‌ اطراف‌ تفتيش‌ كردند ‌که‌ آيا ‌در‌ كمين‌ جمعيت‌ ديگري‌ هست‌ ‌که‌ ‌در‌ موقع‌ جنگ‌ بمدد مسلمين‌ درآيند و اما مسلمين‌ ‌که‌ معتقد بنصرت‌ الهي‌ و مدد ملائكه‌ و وعده‌ حضرت‌ رسالت‌ صلّي‌ اللّه‌ ‌عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ بودند مشركين‌ ‌را‌ حقيقة و باطنا و واقعا قليل‌ ميديدند، و چه‌ نكته‌ مليحي‌ ‌در‌ ‌اينکه‌ ‌آيه‌ شريفه‌ بكار برده‌ ‌شده‌ ‌که‌ ‌در‌ جمله‌ اول‌ ميفرمايد وَ إِذ يُرِيكُمُوهُم‌ إِذِ التَقَيتُم‌ فِي‌ أَعيُنِكُم‌ قَلِيلًا ‌که‌ حقيقت‌ و باطن‌ كفار ‌را‌ مشاهده‌ كرديد ‌که‌ واقعا قليل‌ بودند و ‌در‌ جمله‌ دوم‌ ميفرمايد وَ يُقَلِّلُكُم‌ فِي‌ أَعيُنِهِم‌ ‌که‌ واقعا ‌شما‌ قليل‌ نبوديد بنظر مشركين‌ چنين‌ آمد ‌که‌ بعبارت‌ يقللكم‌ تعبير فرمود و ‌اينکه‌ صنع‌ الهي‌ ‌براي‌ ‌اينکه‌ ‌بود‌ ‌که‌ طرفين‌ ‌از‌ يكديگر وحشت‌ نكنند و اقدام‌ بمبارزه‌ نمايند لِيَقضِي‌َ اللّه‌ُ أَمراً كان‌َ مَفعُولًا ‌تا‌ آنچه‌ ‌خدا‌ اراده‌ فرموده‌ ‌از‌ نصرت‌ دين‌ و خذلان‌ شرك‌ و كفر جاري‌ شود و ‌اينکه‌ موضوع‌ ‌را‌ بايد امروز اهل‌ ايمان‌ معتقد و مطمئن‌ باشند ‌که‌ دست‌ غيبي‌ امام‌ زمان‌ روي‌ سر ‌آنها‌ ‌است‌ و ‌در‌ كنف‌ حفظ الهي‌ محفوظ هستند و ‌اينکه‌ دشمنان‌ دين‌ داخله‌ و خارجه‌ ‌با‌ تمام‌ قوي‌ و حيل‌ ‌در‌ مقابل‌ دست‌ يد اللهي‌ و حفظ ربوبي‌ ناچيز هستند و ‌لو‌ يك‌ ها و هويي‌ داشته‌ باشند ‌که‌ گفتند (للباطل‌ جولة و للحق‌ دولة) خوش‌ باش‌ ‌که‌ عاقبت‌ نكو خواهد شد و العاقبة للمتقين‌ اعراف‌ ‌آيه‌ 125.
وَ إِلَي‌ اللّه‌ِ تُرجَع‌ُ الأُمُورُ بازگشت‌ تمام‌ كارها بسوي‌ ‌خدا‌ ‌است‌ ‌تا‌ مشيت‌ حق‌ تعلق‌ نگيرد خردلي‌ امري‌ واقع‌ نميشود و ‌اگر‌ مشيّت‌ تعلق‌ گرفت‌ هيچ‌ مانعي‌ جلوگيري‌ نخواهد نمود ما قَطَعتُم‌ مِن‌ لِينَةٍ أَو تَرَكتُمُوها قائِمَةً عَلي‌ أُصُولِها فَبِإِذن‌ِ اللّه‌ِ حشر ‌آيه‌ 5.
134
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
]
(آیه 44)- در این آیه مرحله دیگری از مراحل جنگ بدر را یادآور می‌شود که با مرحله قبل تفاوت بسیار دارد، در این مرحله مسلمانان در پرتو بیانات گرم پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و توجه به وعده‌های الهی، و مشاهده حوادثی از قبیل باران به موقع، برای رفع تشنگی، و سفت شدن شنهای روان در میدان نبرد، روحیه تازه‌ای پیدا کردند آن چنان که انبوه لشکر دشمن در نظر آنها کم جلوه کرد، لذا می‌گوید: «و در آن هنگام خداوند آنها را به هنگام آغاز نبرد در نظر شما کم جلوه داد» (وَ إِذْ یُرِیکُمُوهُمْ
ج2، ص157
إِذِ الْتَقَیْتُمْ فِی أَعْیُنِکُمْ قَلِیلًا)
.ولی دشمن چون از روحیه و این موقعیت مسلمانان آگاه نبود به همین دلیل به ظاهر جمعیت نگاه می‌کرد و ناچیز در نظرش جلوه می‌نمود، حتی کمتر از آنچه بودند لذا می‌گوید: «و شما را در نظر آنها کم جلوه می‌داد» (وَ یُقَلِّلُکُمْ فِی أَعْیُنِهِمْ).
و این دو موضوع اثر عمیقی در پیروزی مسلمانان داشت، لذا قرآن به دنبال جمله‌های فوق می‌گوید: «همه اینها به خاطر آن بود که خداوند موضوعی را که در هر حال می‌بایست تحقق یابد انجام دهد» (لِیَقْضِیَ اللَّهُ أَمْراً کانَ مَفْعُولًا).
نه تنها این جنگ طبق آنچه خداوند می‌خواست پایان گرفت، «همه کارها و همه چیز در این عالم به فرمان و خواست او بر می‌گردد» و اراده او در همه چیز نفوذ دارد (وَ إِلَی اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ).
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


خط ۹۱: خط ۲۳۸:
[[رده:تاریخ صدر اسلام]][[رده:منشأ امور]][[رده:ادراک انسان]][[رده:تقدیر سرنوشت انسان]][[رده:خطاى باصره]][[رده:تصرف در بینایى]][[رده:عبرت از تاریخ]][[رده:تقدیر حوادث]][[رده:اختصاصات خدا]][[رده:اراده خدا]][[رده:افعال خدا]][[رده:امداد خدا]][[رده:مقدرات خدا]][[رده:حوادث تاریخ]][[رده:عوامل مؤثر در سرنوشت]][[رده:تقدیر غزوه بدر]][[رده:قصه غزوه بدر]][[رده:کافران در غزوه بدر]][[رده:مؤمنان در غزوه بدر]][[رده:منشأ غزوه بدر]][[رده:پیروزى مسلمانان]][[رده:تقدیر پیروزى مسلمانان]][[رده:عوامل پیروزى مسلمانان]]
[[رده:تاریخ صدر اسلام]][[رده:منشأ امور]][[رده:ادراک انسان]][[رده:تقدیر سرنوشت انسان]][[رده:خطاى باصره]][[رده:تصرف در بینایى]][[رده:عبرت از تاریخ]][[رده:تقدیر حوادث]][[رده:اختصاصات خدا]][[رده:اراده خدا]][[رده:افعال خدا]][[رده:امداد خدا]][[رده:مقدرات خدا]][[رده:حوادث تاریخ]][[رده:عوامل مؤثر در سرنوشت]][[رده:تقدیر غزوه بدر]][[رده:قصه غزوه بدر]][[رده:کافران در غزوه بدر]][[رده:مؤمنان در غزوه بدر]][[رده:منشأ غزوه بدر]][[رده:پیروزى مسلمانان]][[رده:تقدیر پیروزى مسلمانان]][[رده:عوامل پیروزى مسلمانان]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الأنفال ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الأنفال ]]
{{#seo:
|title=آیه 44 سوره أنف
|title_mode=replace
|keywords=آیه 44 سوره أنف,أنف 44,وَ إِذْ يُرِيکُمُوهُمْ‌ إِذِ الْتَقَيْتُمْ‌ فِي‌ أَعْيُنِکُمْ‌ قَلِيلاً وَ يُقَلِّلُکُمْ‌ فِي‌ أَعْيُنِهِمْ‌ لِيَقْضِيَ‌ اللَّهُ‌ أَمْراً کَانَ‌ مَفْعُولاً وَ إِلَى‌ اللَّهِ‌ تُرْجَعُ‌ الْأُمُورُ,تاریخ صدر اسلام,منشأ امور,ادراک انسان,تقدیر سرنوشت انسان,خطاى باصره,تصرف در بینایى,عبرت از تاریخ,تقدیر حوادث,اختصاصات خدا,اراده خدا,افعال خدا,امداد خدا,مقدرات خدا,حوادث تاریخ,عوامل مؤثر در سرنوشت,تقدیر غزوه بدر,قصه غزوه بدر,کافران در غزوه بدر,مؤمنان در غزوه بدر,منشأ غزوه بدر,پیروزى مسلمانان,تقدیر پیروزى مسلمانان,عوامل پیروزى مسلمانان,آیات قرآن سوره الأنفال
|description=وَ إِذْ يُرِيکُمُوهُمْ‌ إِذِ الْتَقَيْتُمْ‌ فِي‌ أَعْيُنِکُمْ‌ قَلِيلاً وَ يُقَلِّلُکُمْ‌ فِي‌ أَعْيُنِهِمْ‌ لِيَقْضِيَ‌ اللَّهُ‌ أَمْراً کَانَ‌ مَفْعُولاً وَ إِلَى‌ اللَّهِ‌ تُرْجَعُ‌ الْأُمُورُ
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}
کاربر ناشناس