گمنام

الأنعام ٣: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۱۳٬۹۴۳ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۳ مرداد ۱۳۹۶
QRobot edit
(افزودن سال نزول)
(QRobot edit)
خط ۳۲: خط ۳۲:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۱#link1 | آيات ۳ - ۱، سوره انعام]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۱#link1 | آيات ۳ - ۱، سوره انعام]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۱#link2 | بيان اينكه سوره انعام مكى و داراى سياق واحد مى باشد، ونقل اقوالى در مورد اينكه بعضى آيات اين سوره مدنى است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۱#link2 | بيان اينكه سوره انعام مكى و داراى سياق واحد مى باشد، ونقل اقوالى در مورد اينكه بعضى آيات اين سوره مدنى است]]
خط ۴۰: خط ۴۱:
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۲#link7 | رواياتى در بيان مراد از اجل معلق و اجل مسمى]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۲#link7 | رواياتى در بيان مراد از اجل معلق و اجل مسمى]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۵_بخش۳۴#link93 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۵_بخش۳۴#link93 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
وَ هُوَ اللَّهُ فِي السَّماواتِ وَ فِي الْأَرْضِ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَ جَهْرَكُمْ وَ يَعْلَمُ ما تَكْسِبُونَ «3»
و اوست كه در آسمان‌ها و در زمين خداوند است. نهان و آشكار شمارا مى‌داند و هرچه را به دست مى‌آوريد (نيز) مى‌داند.
===نکته ها===
در پاسخ به عقيده‌ى انحرافى چند خدايى (خداى باران، خداى جنگ، خداى صلح، خداى زمين و ...) اين آيه مى‌فرمايد: خداى همه چيز و همه جا يكى است.
امام صادق عليه السلام درباره اين آيه فرمود: «او به تمام مخلوقات از نظر علم و قدرت و سلطه و
----
«1». كافى، ج 1، ص 147.
«2». فاطر، 11.
جلد 2 - صفحه 412
حاكميّت احاطه دارد». «1»
===پیام ها===
1- ايمان به احاطه علمى خداوند، هم انگيزه براى كار نيك است و هم بازدارنده از كار بد. «يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَ جَهْرَكُمْ»
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ هُوَ اللَّهُ فِي السَّماواتِ وَ فِي الْأَرْضِ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَ جَهْرَكُمْ وَ يَعْلَمُ ما تَكْسِبُونَ «3»
وَ هُوَ اللَّهُ فِي السَّماواتِ وَ فِي الْأَرْضِ‌: و ذات احديت اللّه، خداوند به حق و معبود مطلق است در آسمانها و زمينها و همه را جز ذات كبريائى او خدائى نيست. يا شأن حديث و امر چنين است خداى تعالى مى‌داند آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است‌ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَ جَهْرَكُمْ‌: مى‌داند آنچه پنهان و مخفى داريد در قلب و آنچه آشكار و به زبان آريد. يا شأن اين است كه حق تعالى عالم است سرائر و علانيه جميع موجودات را. خطاب به جميع خلق است، زيرا خلق يا در آسمان و آنها ملائكه، و يا در زمينند از بشر و جن، پس قديم ازلى، عالم به كليّه اسرار و احوال و متصرفات ايشان است، و مخفى نيست بر او چيزى از آنها. وَ يَعْلَمُ ما تَكْسِبُونَ‌: و مى‌داند آنچه كسب مى‌نمائيد از خير و شرّ و نيات و احوال و اعمال، و شما را بر آن جزا خواهد داد.
تحقيق- صاحب بحر الحقايق گفته: مراد از «سرّ» اخلاقى است كه در انسان به وديعه نهاده، و جهر، صفات حيوانى و احوال نفسانى او باشد، و حقيقت آنكه آدمى را صورتى است جسمانى، و معنى روحانى؛ به جسم از عالم خلق، و به روح از عالم امر؛ سرّش از مرتبه امر، و جهرش از مرتبه خلق است.
بيان- انسان مرآتى است ذو وجهين، در يك وجهش چون خصائص ربوبيت نگرى، از همه موجودات بزرگوارتر است؛ و چون نقايص عبوديت شمارى، خوار و بيمقدارتر باشد. پس چون حق سبحانه فرمايد: من اسرار خصايص شما را در رتبه‌
تفسير اثنا عشرى، ج‌3، ص: 222
غيب مى‌دانم و آثار نقايص شما را در علم شهادت مى‌شناسم و ديگر مى‌دانم آن چه شما كسب مى‌كنيد از عملى كه سبب ترقى شما باشد در درجات انسانيت يا موجب تنزل به دركات حيوانيت؛ دانستن اين، شخص را بر آن دارد كه به اصلاح و تزكيه اعمال مشغول شده از حضيض استيفاى حظوظ حيوانى بر ذروره استيناس نعيم روحانى متصاعد گردد.
حيف باشد كه عمر انسانى‌
چون بهائم به خواب و خور گردد
آدمى مى‌تواند از كوشش‌
كز مقام فرشته در گذرد
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ هُوَ اللَّهُ فِي السَّماواتِ وَ فِي الْأَرْضِ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَ جَهْرَكُمْ وَ يَعْلَمُ ما تَكْسِبُونَ «3»
ترجمه‌
و او است خدا در آسمانها و در زمين ميداند پنهان شما و آشكار شما را و ميداند آنچه را كسب ميكنيد.
تفسير
خداوند معبود و معروف بالوهيّت و وحدانيّت است در آسمانها و زمين و ميداند آنچه را بندگان در نفس خود پنهان دارند و آنچه را آشكار و اظهار نمايند و ميداند اعمال مردم را از خير و شر و ثواب ميدهد و عقاب مى‌كند بر آن و در توحيد از حضرت صادق (ع) در اين آيه روايت نموده است كه همچنين او در هر مكانى هست ولى نه بذاته چون لازمه آن محدوديّت و غير آنست از نقصها بلكه باحاطه بر خلق از جهت علم و قدرت و سلطنت و علم او بموجودات ارضيّه كمتر از سماويّه نيست و هيچ چيز از او دور نيست و اشياء نزد او از حيث علم و قدرت و سلطنت و ملكيت و احاطه يكسان است ..
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ هُوَ اللّه‌ُ فِي‌ السَّماوات‌ِ وَ فِي‌ الأَرض‌ِ يَعلَم‌ُ سِرَّكُم‌ وَ جَهرَكُم‌ وَ يَعلَم‌ُ ما تَكسِبُون‌َ «3»
و ‌او‌ ‌است‌ ‌خدا‌ ‌در‌ آسمانها و ‌در‌ زمين‌ آگاه‌ ‌است‌ ‌بر‌ بواطن‌ و ظواهر ‌شما‌ و پنهان‌ و آشكار ‌شما‌ و ميداند آنچه‌ ‌را‌ ‌از‌ اعمال‌ بدست‌ ميآوريد.
‌در‌ مجمع‌ البيان‌ وجوهي‌ ‌در‌ اعراب‌ ذكر كرده‌ و ‌بر‌ ‌هر‌ وجهي‌ تفسيري‌ بيان‌ كرده‌ سپس‌ مدعي‌ ‌شده‌ ‌که‌ ‌اينکه‌ وجوه‌ ‌را‌ احدي‌ ‌بر‌ ‌من‌ سبقت‌ نگرفته‌ ‌که‌ ‌با‌ اصول‌ عقائد منطبق‌ شود و منافي‌ نباشد.
اقول‌‌-‌ سبقت‌ گرفته‌ ‌بر‌ ‌او‌ كسي‌ ‌که‌ ‌لم‌ يسبقه‌ احد امير المؤمنين‌ ‌عليه‌ الصلاة و السّلام‌ فرمود
(داخل‌ ‌في‌ الاشياء ‌لا‌ ‌علي‌ سبيل‌ الممازجة و خارج‌ ‌عن‌ الاشياء ‌لا‌ ‌علي‌ سبيل‌ المزاولة)
و ‌در‌ قرآن‌ مجيد ميفرمايد نَحن‌ُ أَقرَب‌ُ إِلَيه‌ِ مِن‌ حَبل‌ِ الوَرِيدِ سوره‌ ق‌ ‌آيه‌ 15.
توضيح‌ كلام‌ اينكه‌ سرتاسر ممكنات‌ ‌از‌ جواهر و اعراض‌ مركب‌ ‌از‌ وجود و ماهيت‌ ‌است‌ (الممكن‌ زوج‌ تركيبي‌) ‌حتي‌ جواهر مجرده‌ عالم‌ عقول‌ و نفوس‌ زيرا جوهر تفسير ‌شده‌ ‌بما‌ اذا وجد وجد ‌لا‌ ‌في‌ الموضوع‌، و عرض‌ ‌بما‌ اذا وجد وجد ‌في‌ الموضوع‌ و جواهر پنج‌ ‌است‌ و اعراض‌ نه‌ ‌است‌. جواهر خمسه‌ و اعراض‌ تسعه‌، جواهر عقول‌ و نفوس‌ و صور و مواد و اجسام‌. عقل‌ جوهر مجرد ‌عن‌ المادة ذاتا و فعلا. و نفس‌ جوهر مجرد ‌عن‌ المادة ذاتا ‌لا‌ فعلا. و صورت‌ عبارت‌ ‌از‌ صور اجساميه‌ ‌که‌ تشخص‌ اجسام‌ بصورت‌ ‌است‌. و ماده‌ عبارت‌ ‌است‌ ‌از‌ هيولاي‌ جسمانيه‌ ‌که‌ ‌در‌ بقاء محتاج‌ بصورت‌ جسمانيست‌.
هيولا ‌در‌ بقاء محتاج‌ صورت‌ ||  تشخص‌ كرد صورت‌ ‌را‌ گرفتار
اگرچه‌ ‌اينکه‌ حرف‌ تمام‌ نيست‌ زيرا صور برزخيه‌ ‌در‌ عالم‌ مثال‌ و مثل‌ افلاطونيه‌ و قالب‌ مثالي‌ صورت‌ بلا ماده‌ ‌است‌ و تشخص‌ ‌هم‌ دارد فقط صور جسمانيه‌ ‌است‌ آنهم‌ صورت‌
جلد 7 - صفحه 9
شخصيه‌ نه‌ نوعيه‌ و جنسيه‌، و پنجم‌ ‌از‌ جواهر جسم‌ ‌است‌ ‌که‌ مركب‌ ‌از‌ صورت‌ و ماده‌ ‌است‌. و بالجمله‌ تمام‌ جواهرات‌ مركب‌ ‌از‌ وجود و ماهيت‌ ‌است‌ ‌که‌ تعبير بهوهوية ميكنند و مراد ‌از‌ ماهيت‌ حد وجود ‌است‌ تماما محدود هستند ‌حتي‌ وجود منبسط باصطلاح‌ حكماء ‌که‌ عبارت‌ ‌از‌ نفس‌ ايجاد ‌است‌ و امر ربطي‌ ‌است‌ ‌بين‌ موجد بالكسر و موجد بالفتح‌ و عبارت‌ ‌از‌ فعل‌ بمعني‌ مصدري‌ ‌است‌ و ‌در‌ لسان‌ اخبار تعبير بمشيئت‌ ميكنند ‌که‌ فرمود
(خلقت‌ الاشياء بالمشيئة و خلقت‌ مشيئة بنفسها)
‌که‌ تمام‌ موجودات‌ بايجاد حق‌ موجود ميشوند و نفس‌ ايجاد بنفسه‌ موجود ميشود و ايجاد محتاج‌ بايجاد آخري‌ نيست‌ و الّا تسلسل‌ لازم‌ ميآيد تمام‌ افعال‌ الهي‌ بمعني‌ اسم‌ مصدري‌ بفعل‌ حق‌ بمعني‌ مصدري‌ موجود ميشوند و نفس‌ فعل‌ بمعني‌ مصدري‌ بنفسه‌ موجود ميشود، و اما وجود حضرت‌ اله‌ محدود نيست‌ و ماهيت‌ ندارد صرف‌ وجود ‌است‌ ‌غير‌ متناهي‌ عدة و مدة و شدة، ‌پس‌ جميع‌ مراتب‌ وجود ‌را‌ داراست‌، ‌پس‌ داخل‌ ‌در‌ اشياء ‌است‌ چون‌ جميع‌ مراتب‌ وجود ‌را‌ دارا ‌است‌، و خارج‌ ‌از‌ اشياء ‌است‌ چون‌ ‌غير‌ متناهي‌ و ‌غير‌ محدود ‌است‌.
و باين‌ بيان‌ عينية صفات‌ كماليه‌ خوب‌ واضح‌ ميشود چون‌ صفات‌ كمال‌ ‌هر‌ يك‌ مرتبه‌ وجوديست‌ و اعلي‌ مرتبه‌ وجود ‌غير‌ متناهي‌ جميع‌ مراتب‌ ‌را‌ داراست‌، و ‌از‌ همين‌ بيان‌ ‌غير‌ متناهي‌ بودن‌ صفات‌ ‌هم‌ ظاهر ميشود زيرا ‌اگر‌ علم‌ محدود ‌باشد‌ فاقد مرتبه‌ فوق‌ ‌اينکه‌ حد ‌است‌ و همچنين‌ قدرت‌، حيات‌، عظمت‌، كبريايي‌ و ‌غير‌ اينها، ‌بعد‌ ‌از‌ ‌اينکه‌ بيان‌ تفسير ‌آيه‌ شريفه‌ روشن‌ شد.
وَ هُوَ اللّه‌ُ فِي‌ السَّماوات‌ِ وَ فِي‌ الأَرض‌ِ همه‌ جا هست‌ باحاطه‌ وجوديه‌ و مكان‌ ندارد بواسطه‌ سلب‌ محدودية فضلا ‌عن‌ جسمية.
يَعلَم‌ُ سِرَّكُم‌ وَ جَهرَكُم‌ عالم‌ ‌است‌ بجميع‌ موجودات‌ ‌از‌ سر و علن‌ و ظهر و بطن‌ و روح‌ و بدن‌، مجردات‌ و ماديات‌، جواهرات‌ و اعراض‌ ‌حتي‌ علم‌ ذات‌ بذات‌
جلد 7 - صفحه 10
چون‌ ‌غير‌ متناهي‌ ‌است‌.
وَ يَعلَم‌ُ ما تَكسِبُون‌َ ‌از‌ ازل‌ علم‌ ‌تا‌ ابد يكسان‌ ‌است‌ زياده‌ و نقصان‌ ندارد، گذشته‌ و آينده‌ مساويست‌ وَ ما يَعزُب‌ُ عَن‌ رَبِّك‌َ مِن‌ مِثقال‌ِ ذَرَّةٍ فِي‌ الأَرض‌ِ وَ لا فِي‌ السَّماءِ وَ لا أَصغَرَ مِن‌ ذلِك‌َ وَ لا أَكبَرَ إِلّا فِي‌ كِتاب‌ٍ مُبِين‌ٍ يونس‌ ‌آيه‌ 61 وَ أَن‌َّ اللّه‌َ قَد أَحاطَ بِكُل‌ِّ شَي‌ءٍ عِلماً طلاق‌ ‌آيه‌ 12، و كلمه‌ كسب‌ شامل‌ جميع‌ افعال‌ صادره‌ ‌از‌ انسان‌ ميشود چه‌ افعال‌ قلبيه‌ و چه‌ نفسيه‌ و چه‌ جوارحيه‌ چه‌ حسنه‌ و چه‌ سيئه‌، چه‌ ظاهريه‌ و چه‌ باطنيه‌ و هكذا ساير صفات‌ كماليه‌ حق‌.
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


کاربر ناشناس