گمنام

الأنعام ٢٢: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۹٬۰۷۹ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۳ مرداد ۱۳۹۶
QRobot edit
(افزودن سال نزول)
(QRobot edit)
خط ۳۱: خط ۳۱:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۵#link24 | آيات ۳۲ - ۲۱، سوره انعام]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۵#link24 | آيات ۳۲ - ۲۱، سوره انعام]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۵#link25 | توضيح اينكه افترا زننده بر خداى عزوجل و تكذيب كننده آيات او از هر ظالمى ظالم تراست .]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۵#link25 | توضيح اينكه افترا زننده بر خداى عزوجل و تكذيب كننده آيات او از هر ظالمى ظالم تراست .]]
خط ۴۴: خط ۴۵:
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۶#link35 | دو روايت در مورد عالم ذر، در ذيل جمله : (( و لو ردوا العادوا لما عنه ... )) .]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۶#link35 | دو روايت در مورد عالم ذر، در ذيل جمله : (( و لو ردوا العادوا لما عنه ... )) .]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۵_بخش۳۵#link123 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۵_بخش۳۵#link123 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
وَ يَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا أَيْنَ شُرَكاؤُكُمُ الَّذِينَ كُنْتُمْ تَزْعُمُونَ «22»
و روزى كه آنان را يكسره محشور مى‌كنيم، سپس به كسانى كه شرك ورزيدند گوييم: كجايند شريكان خدا كه شما بر ايشان گمان (خدايى) داشتيد؟
===نکته ها===
بازخواست ذلّت‌بار مشركان در قيامت، نشانه‌ى محروميّت آنان از رستگارى است، همان محروميّتى كه در آيه‌ى قبل به آن اشاره شده است.
جلد 2 - صفحه 431
گرچه آيه، به شرك نظر دارد، ولى آنان هم كه رهبرى غير اولياى خدا را بپذيرند و با اولياى معصوم الهى به مخالفت و جنگ برخيزند، به نوعى مشركند. در زيارت جامعه‌ى كبيره مى‌خوانيم: «و مَن حاربكم مشرك» «1» و در حديث آمده است: «الرّاد علينا كالرّاد على اللّه و هو على حدّ الشرك باللّه» «2» كسى‌كه كلام و راه ما را رد كند، همچون كسى است كه كلام خدا را نپذيرد و چنين شخصى به منزله‌ى مشرك است.
===پیام ها===
1- قيامت روز حقّ بودن توحيد، براى مشركان است. «أَيْنَ شُرَكاؤُكُمُ»
2- شرك، خيالى بيش نيست. «تَزْعُمُونَ»
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ يَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا أَيْنَ شُرَكاؤُكُمُ الَّذِينَ كُنْتُمْ تَزْعُمُونَ «22»
وَ يَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً: و ياد كن روزى را كه حشر كنيم همه ايشان را از عابدان و معبودان‌ ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا: پس گوئيم از روى توبيخ مر آنان را كه شرك آورده‌اند أَيْنَ شُرَكاؤُكُمُ الَّذِينَ كُنْتُمْ تَزْعُمُونَ‌: كجايند خدايان شما كه شريك خدا ساخته و گمان مى‌برديد به زعم باطل خود، آنها شريكان حق تعالى يا شفيعان شمااند.
تبصره- آيه شريفه واضح الدلاله است بر بطلان مذهب جبر، زيرا اشراك را نسبت به آنها داده. بنابر اين كفر و شرك منوط به اختيار و فعل بنده است، نه‌
تفسير اثنا عشرى، ج‌3، ص: 243
جعل الهى. و نيز آيه دلالت دارد بر اثبات معاد و حشر جميع خلقان در قيامت.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ يَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا أَيْنَ شُرَكاؤُكُمُ الَّذِينَ كُنْتُمْ تَزْعُمُونَ «22»
ترجمه‌
و روز كه حشر نمائيم آنها را تمامى پس گوئيم مر آنانرا كه شرك آوردند كجايند شريكهاى شما كه بوديد گمان ميكرديد..
----
جلد 2 صفحه 308
تفسير
يعنى و ياد كنيد روزى را كه حشر مينمائيم تمام اهل عالم را پس ميگوئيم بكسانيكه مشرك شدند كجايند شركائى كه قرار داده بوديد شما آنها را شريكان خدا و چون در اضافه ادنى ملابست كافى است اضافه شركاء بآنها شده باعتبار جعل و اختراع آنها بتان را و توبيخ فرموده است در ذيل آيه آنها را باعتقاد باطل و انتظار بيجائيكه داشتند از آلهه خودشان كه از آنها شفاعت خواهند نمود و شركاء بخلفاء ناحق هم تفسير شده است كه مسلمانان ظاهرى بگمان خودشان شركاء در امر ولايت ميدانستند آنها را چنانچه در آيه بعد بيان خواهد شد انشاء اللّه تعالى ..
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ يَوم‌َ نَحشُرُهُم‌ جَمِيعاً ثُم‌َّ نَقُول‌ُ لِلَّذِين‌َ أَشرَكُوا أَين‌َ شُرَكاؤُكُم‌ُ الَّذِين‌َ كُنتُم‌ تَزعُمُون‌َ «22»
و روزي‌ ‌که‌ محشور ميكنيم‌ ‌آنها‌ ‌را‌ جميعا (خلق‌ اولين‌ و آخرين‌ ‌را‌) سپس‌ مي‌گوييم‌ بكساني‌ ‌که‌ شريك‌ ‌بر‌ ‌خدا‌ معتقد شدند كجايند شريكان‌ ‌که‌ ‌شما‌ بآنها گرويديد كساني‌ ‌که‌ ‌شما‌ بآنها گمان‌ ميبرديد.
وَ يَوم‌َ نَحشُرُهُم‌ ضمير ‌هم‌ بجميع‌ بشر و جن‌ و ملك‌ برميگردد بقرينه‌ جميعا بلكه‌ حيوانات‌ ‌حتي‌ وحوش‌ ‌هم‌ محشور ميشوند وَ إِذَا الوُحُوش‌ُ حُشِرَت‌ تكوير ‌آيه‌ 5، بلكه‌ عبده‌ مشركين‌ مثل‌ شمس‌، اصنام‌، كواكب‌ و ‌غير‌ اينها چنانچه‌ ميفرمايد إِنَّكُم‌ وَ ما تَعبُدُون‌َ مِن‌ دُون‌ِ اللّه‌ِ حَصَب‌ُ جَهَنَّم‌َ أَنتُم‌ لَها وارِدُون‌َ انبياء ‌آيه‌ 98. (اشكال‌) ‌از‌ جمله‌ ‌ما تعبدون‌ حضرت‌ مسيح‌ (ع‌) و امير المؤمنين‌ ‌عليه‌ السّلام‌ و امثال‌ ‌آنها‌ ‌است‌. (جواب‌) همين‌ اشكال‌ ‌را‌ خدمت‌ معصوم‌ (ع‌) عرض‌ كردند جواب‌ فرمود بآيه‌ ‌بعد‌ ‌که‌ ميفرمايد إِن‌َّ الَّذِين‌َ سَبَقَت‌ لَهُم‌ مِنَّا الحُسني‌ أُولئِك‌َ عَنها مُبعَدُون‌َ انبياء ‌آيه‌ 101.
ثُم‌َّ نَقُول‌ُ لِلَّذِين‌َ أَشرَكُوا ظاهر ‌آيه‌ مشركين‌ هستند ‌که‌ ‌در‌ عبادت‌ ‌غير‌ ‌خدا‌ ‌را‌ ميپرستند لكن‌ ‌از‌ بسياري‌ ‌از‌ اخبار و زيارات‌ استفاده‌ ميشود ‌که‌ مخالفين‌ ائمه‌ اطهار (ع‌) حكم‌ مشرك‌ دارند بلكه‌ اطلاق‌ مشرك‌ ‌بر‌ ‌آنها‌ ‌شده‌ ‌در‌ زيارت‌ جامعه‌
(و ‌من‌ خالفكم‌ مشرك‌)
و ‌در‌ باب‌ اخبار ترجيح‌ ‌از‌ حضرت‌ باقر ‌عليه‌ السّلام‌ ‌است‌ ميفرمايد
(الرادّ علينا كالراد ‌علي‌ اللّه‌ و الراد ‌علي‌ اللّه‌ ‌في‌ حدّ الشرك‌ باللّه‌)
‌در‌ ذيل‌ همين‌ ‌آيه‌ اخباري‌ ‌است‌ ‌که‌ مشركين‌ تفسير ‌شده‌ بمنكرين‌ ولاية ‌علي‌ ‌عليه‌ السّلام‌.
أَين‌َ شُرَكاؤُكُم‌ُ كجايند بتهاي‌ ‌شما‌ و اوّلي‌ و دومي‌ و سومي‌ و كساني‌ ‌که‌
جلد 7 - صفحه 34
‌آنها‌ ‌را‌ اطاعت‌ ميكرديد بيايند ‌شما‌ ‌را‌ ‌از‌ عذاب‌ نجات‌ بخشند ببينيد ‌که‌ ‌آنها‌ ‌در‌ اشد عذاب‌ گرفتار هستند الَّذِين‌َ كُنتُم‌ تَزعُمُون‌َ گمان‌ ميكرديد ‌که‌ اينها مقام‌ قربي‌ نزد ‌خدا‌ دارند و ‌شما‌ ‌را‌ بمقام‌ قرب‌ ميرسانند و ميگفتند ما نَعبُدُهُم‌ إِلّا لِيُقَرِّبُونا إِلَي‌ اللّه‌ِ زُلفي‌ زمر ‌آيه‌ 4، و ‌در‌ دعا و مناجاتها ميگفتيد (اللهم‌ احشرنا ‌مع‌ فلان‌ و فلان‌) و ‌ما ‌هم‌ ‌در‌ حق‌ ‌شما‌ همين‌ دعا ‌را‌ آمين‌ مي‌گوييم‌.
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


کاربر ناشناس