گمنام

الأنعام ١٦١: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۱۳٬۷۴۲ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۳ مرداد ۱۳۹۶
QRobot edit
(افزودن سال نزول)
(QRobot edit)
خط ۳۲: خط ۳۲:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۴۴#link280 | آيات ۱۶۵ - ۱۶۱، سوره انعام]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۴۴#link280 | آيات ۱۶۵ - ۱۶۱، سوره انعام]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۴۴#link281 | مقصود از اينكه رسول الله صلى عليه و آله (( اول المسلمين )) مى باشد.]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۴۴#link281 | مقصود از اينكه رسول الله صلى عليه و آله (( اول المسلمين )) مى باشد.]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۴۴#link282 | پيرامون اسلام خالص و آيه (درجات فوقها بعض )...]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۴۴#link282 | پيرامون اسلام خالص و آيه (درجات فوقها بعض )...]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۶_بخش۴۶#link10 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۶_بخش۴۶#link10 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
قُلْ إِنَّنِي هَدانِي رَبِّي إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ «161»
بگو: همانا پروردگارم مرا به راهى راست هدايت كرده، دينى استوار كه همان آيين حقّ گراى ابراهيمى است، و او از مشركان نبود.
===نکته ها===
كلمه‌ى «قيم» و «قيم»، به معناى راستى، استوارى و پايدارى است، آرى، دينى استوار و جاويد مى‌ماند كه به مسائل مادى و معنوى اين جهان و آن جهان مردم توجّه كند.
امام حسين عليه السلام فرمود: هيچ كس جز ما و شيعيان ما، پيرو آيين ابراهيم عليه السلام نيست. «1»
===پیام ها===
1- سخنان و تعاليم پيامبر، نظر شخصى او نيست، بلكه متن وحى الهى است، كه بايد به مردم اعلام كند. «قُلْ»
2- راه مستقيم، راه پيامبر است. «هَدانِي رَبِّي إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ»
3- هدايت، تنها كار خداست، انبيا هم با هدايت الهى راه مستقيم را پيدا مى‌كنند.
«هَدانِي رَبِّي»
4- هدايت، از شئون ربوبيّت است. «هَدانِي رَبِّي»
5- راه ابراهيم عليه السلام، همان يكتاپرستى است، نه افكار شرك آلود. «حَنِيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» (مشركان، عقائد انحرافى خود را به ابراهيم عليه السلام نسبت مى‌دادند)
6- بت‌شكنى و اعراض از شرك، تنها كار پيامبر اسلام نيست، بلكه او به پيروى از
----
«1». تفسير نورلثقلين.
جلد 2 - صفحه 595
حضرت ابراهيم چنين مى‌كرده است. «مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً»
7- اساس اديان توحيدى در طول تاريخ، يكى بوده است. اسلام، همان آيين حضرت ابراهيم است و تنفّر از شرك، راه همه‌ى پيامبران مى‌باشد. قُلْ إِنَّنِي‌ ... مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ‌
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
قُلْ إِنَّنِي هَدانِي رَبِّي إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (161)
بعد از آن در بيان ارشاد فرمايد: قُلْ إِنَّنِي هَدانِي رَبِّي‌: بگو اى پيغمبر صلى اللّه عليه و آله به قوم متفرّقه در دين، بدرستى كه هدايت فرموده است مرا پروردگار من‌ إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ‌: به راه راست بوسيله وحى و ارشاد به آنچه نصب فرموده از حجج بينه و ادله هاديه‌ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْراهِيمَ‌: هدايت نمود مرا به دينى كه پاينده و ثابت است و آن طريقه ابراهيم عليه السّلام مى‌باشد حَنِيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ‌: در حالتى كه ابراهيم عليه السّلام از همه اديان باطله مايل شده به دين حق، و نبود آن حضرت از مشركان، يعنى بنده بت‌ها و يهود و نصارى.
تبصره- ملت مأخوذ از «املاء» بسبب آنكه آنچه بر پيغمبران نازل مى‌شد از احكام و شرايع، املاء مى‌كرد بر امت خود، و استعمال شود در احكام است كه اختلاف در آن راه نداشته باشد به خلاف دين كه اعم است. پس بين اين دو عموم و خصوص باشد، چه دين شامل اصول و فروع است و ملت مخصوص در اصول، و لذا اينجا ايثار ملت فرمود بر دين، چه فروع شريعت نبوى صلى اللّه عليه و آله موافق شريعت حضرت خليل عليه السّلام نبود، و تخصيص به حضرت‌
----
«1» تفسير نور الثقلين، جلد اوّل، صفحه 649، حديث 372.
تفسير اثنا عشرى، ج‌3، ص: 421
ابراهيم به جهت آنكه عرب راغب شوند و زودتر اجابت كنند و پيروى نمايند، زيرا جميع عرب از ذريه اويند و جلالت قدر او در قلوب مركوز، و همه متفق بر حقانيت او بودند.
تنبيه- بعضى از سنن حضرت ابراهيم عليه السّلام در شريعت مطهره ختمى مرتبت صلى اللّه عليه و آله تا قيامت باقى است و منسوخ نخواهد شد، چنانچه على ابن ابراهيم قمى رحمه اللّه در تفسير خود فرمايد: سنن حنيفه ده است پنج در سر:
1- گرفتن شارب 2- گذاشتن ريش 3- تراشيدن موى سر 4- مسواك 5- خلال. و پنج در بدن: 1- حلق شعر 2- ختان 3- چيدن ناخن 4- استنجا 5- غسل جنابت به آب مطلق.
عياشى- از حضرت باقر عليه السّلام: ما من احد من هذه الامّة يدين بدين ابراهيم عليه السّلام غيرنا و غير شيعتنا. «1» و حضرت سجاد عليه السّلام فرمود: ما احد على ملّة ابراهيم الّا نحن و شيعتنا و ساير النّاس منها برّاء « «2»». فرمود نيست كسى از اين امت متدين به دين ابراهيم غير ما و شيعيان ما. و حضرت سجاد عليه السّلام فرمود: نيست هيچكس بر ملت ابراهيم عليه السّلام الا ما و شيعيان ما و سائر مردم از آن ملت برى باشند.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
قُلْ إِنَّنِي هَدانِي رَبِّي إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (161)
----
جلد 2 صفحه 405
ترجمه‌
بگو بدرستيكه من هدايت كرد مرا پروردگارم براه راست دينى درست كيش ابراهيم كه حق جوى بود و نبود از مشركان.
تفسير
خداوند مأمور فرمود پيغمبر خود را كه پس از بيان بطلان عقائد كفار اظهار فرمايد دين حق خود را باين تقريب كه بگو همانا خداوند هدايت و ارشاد فرمود مرا بوحى بسوى راه راست كه آن دين قويم و ملت ابراهيم (ع) است كه او معرض از باطل و مائل بحق بود و از مشركان نبود بنابر اين كلمه دينا بدل است از محل صراط و قيما مصدر است كه صفت واقع شده است و بعضى قيّما بفتح قاف و كسر ياء مشدده قرائت نموده‌اند و معنى تفاوتى ندارد و قيّم راست و درست و ثابت و راسخ را گويند و عياشى ره از حضرت باقر (ع) روايت نموده است كه باقى نگذارد حنيفيّت چيزيرا حتى از آنست ناخن گرفتن و شارب زدن و ختنه نمودن و نيز از آنحضرت روايت نموده است كه كسى از اين امت متدين بدين ابراهيم (ع) نيست جز ما و شيعيانمان و از حضرت سجاد (ع) نقل نموده كه احدى بر ملت ابراهيم (ع) ثابت نيست جز ما و شيعيانمان و ساير مردم از آن برى هستند خداوند ما را بآن ملت باقى بدارد ..
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
قُل‌ إِنَّنِي‌ هَدانِي‌ رَبِّي‌ إِلي‌ صِراطٍ مُستَقِيم‌ٍ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ إِبراهِيم‌َ حَنِيفاً وَ ما كان‌َ مِن‌َ المُشرِكِين‌َ (161)
بگو باين‌ مشركين‌ بلكه‌ بتمام‌ اهل‌ عالم‌ محققا خداوند ‌من‌ مرا هدايت‌ فرموده‌ براه‌ راست‌ ‌که‌ هيچگونه‌ افراط و تفريطي‌ ‌در‌ ‌او‌ نيست‌ و اعوجاج‌ و انحرافي‌ ندارد ديني‌ ‌است‌ پابرجا ‌که‌ ‌تا‌ قيامت‌ باقي‌ ‌است‌ ملّت‌ و شريعت‌ ابراهيم‌ ‌است‌ ‌که‌ ابراهيم‌ حنيف‌ ‌بود‌ و نبود ‌از‌ شرك‌آورندگان‌.
قل‌ خطاب‌ بپيغمبر صلّي‌ اللّه‌ ‌عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ ‌است‌ بگو بمشركين‌ لكن‌ چون‌ مبعوث‌ ‌بر‌ جن‌ و انس‌ هست‌ گوش‌زد ‌آنها‌ ‌هم‌ ميفرمايد انّني‌ ‌با‌ نون‌ تأكيد بدانيد ‌که‌ هَدانِي‌ رَبِّي‌ هدايت‌ فرموده‌ مرا پروردگار ‌من‌ إِلي‌ صِراطٍ مُستَقِيم‌ٍ راه‌ عدل‌ ‌که‌ خردلي‌ نقصان‌ و زيادتي‌ ندارد تام‌ و تمام‌ ‌است‌ خالي‌ ‌از‌ افراط مثل‌ يهود و تفريط مثل‌ نصاري‌ چه‌ ‌در‌ امور اعتقاديه‌ و چه‌ ‌در‌ قسمت‌ اخلاقيه‌ و چه‌ ‌در‌ وظائف‌ دينيه‌ و ‌اينکه‌ صراط مستقيم‌ دِيناً قِيَماً ديني‌ ‌است‌ عهده‌دار تمام‌ سعادت‌ دنيا و آخرت‌ و نجات‌ ‌از‌ مهالك‌ نشأتين‌ پابرجا كسي‌ نميتواند كوچك‌ترين‌ ايرادي‌ بكوچك‌ترين‌ دستورات‌ ‌او‌ وارد كند.
مِلَّةَ إِبراهِيم‌َ ملت‌ بمعني‌ شريعت‌ ‌است‌ و صفت‌ صراط مستقيم‌ ‌که‌ صراط مستقيم‌ ملّة ابراهيم‌ ‌است‌ لذا مأمور شد پيغمبر صلّي‌ اللّه‌ ‌عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ بمتابعت‌ ملت‌ ابراهيم‌ ‌عليه‌ السّلام‌
جلد 7 - صفحه 259
ثُم‌َّ أَوحَينا إِلَيك‌َ أَن‌ِ اتَّبِع‌ مِلَّةَ إِبراهِيم‌َ حَنِيفاً نحل‌ ‌آيه‌ 126 حنيفا حنيف‌ ميل‌ بحق‌ و اعراض‌ ‌از‌ باطل‌ ‌است‌ و البته‌ ديني‌ ‌که‌ و شريعتي‌ ‌که‌ صراط مستقيم‌ و دين‌ قيم‌ و حنيف‌ ‌باشد‌ بايد متابعت‌ كرد و خداوند حضرت‌ رسالت‌ صلّي‌ اللّه‌ ‌عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ ‌را‌ بهمچه‌ ديني‌ فرستاد ‌که‌ دين‌ مقدس‌ اسلام‌ ‌باشد‌ لذا ‌در‌ حق‌ ابراهيم‌ ميفرمايد ما كان‌َ إِبراهِيم‌ُ يَهُودِيًّا وَ لا نَصرانِيًّا وَ لكِن‌ كان‌َ حَنِيفاً مُسلِماً آل‌ عمران‌ ‌آيه‌ 16.
وَ ما كان‌َ مِن‌َ المُشرِكِين‌َ نكتة‌-‌ تمام‌ مشركين‌ و يهود و نصاري‌ معتقد بحقانيت‌ دين‌ و شريعت‌ حضرت‌ ابراهيم‌ هستند و ‌او‌ ‌را‌ پيغمبر بزرگ‌ ميدانند و ‌هر‌ كدام‌ ابراهيم‌ ‌عليه‌ السّلام‌ ‌را‌ نسبت‌ بخود ميدهند خداوند ‌در‌ قرآن‌ سلب‌ ‌اينکه‌ نسبت‌ ‌را‌ ميفرمايد نه‌ مشرك‌ ‌بود‌ و نه‌ يهودي‌ و نه‌ نصراني‌ بلكه‌ حنيف‌ مسلم‌ بوده‌ بلكه‌ گفتيم‌ ‌که‌ دين‌ اسلام‌ ‌از‌ اول‌ دنيا ‌تا‌ قيامت‌ بوده‌ و هست‌ و تمام‌ انبياء مأمور بيك‌ دين‌ بوده‌ فقط خصوصياتش‌ تغيير ميكرد إِن‌َّ الدِّين‌َ عِندَ اللّه‌ِ الإِسلام‌ُ آل‌ عمران‌ ‌آيه‌ 17،‌من‌‌به‌ وَ مَن‌ يَبتَغ‌ِ غَيرَ الإِسلام‌ِ دِيناً فَلَن‌ يُقبَل‌َ مِنه‌ُ وَ هُوَ فِي‌ الآخِرَةِ مِن‌َ الخاسِرِين‌َ آل‌ عمران‌ ‌آيه‌ 79، و تحقيق‌ ‌اينکه‌ بيان‌ سابقا ذكر ‌شده‌.
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


کاربر ناشناس