گمنام

الأنعام ١٣٣: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۱۱٬۹۷۵ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۳ مرداد ۱۳۹۶
QRobot edit
(افزودن سال نزول)
(QRobot edit)
خط ۳۲: خط ۳۲:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۹#link246 | آيات ۱۳۵ - ۱۲۸، سوره انعام]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۹#link246 | آيات ۱۳۵ - ۱۲۸، سوره انعام]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۹#link247 | بين قضاى الهى و اختيار انسان ، مزاحمتى نيست .]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۹#link247 | بين قضاى الهى و اختيار انسان ، مزاحمتى نيست .]]
خط ۴۱: خط ۴۲:
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۴۰#link253 | (چند روايت درباره محبت ظالم ، انتقام از ظالم بدست ظالمى ديگر، آرزوى دراز).]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۴۰#link253 | (چند روايت درباره محبت ظالم ، انتقام از ظالم بدست ظالمى ديگر، آرزوى دراز).]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۵_بخش۴۹#link302 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۵_بخش۴۹#link302 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
وَ رَبُّكَ الْغَنِيُّ ذُو الرَّحْمَةِ إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَ يَسْتَخْلِفْ مِنْ بَعْدِكُمْ ما يَشاءُ كَما أَنْشَأَكُمْ مِنْ ذُرِّيَّةِ قَوْمٍ آخَرِينَ «133»
و پروردگار تو بى‌نياز و صاحبِ رحمت است. اگر بخواهد، شما را مى‌برد و پس از شما هر كه را بخواهد جايگزين مى‌كند، همان گونه كه شما را از نسل قوم ديگرى پديد آورد.
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ رَبُّكَ الْغَنِيُّ ذُو الرَّحْمَةِ إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَ يَسْتَخْلِفْ مِنْ بَعْدِكُمْ ما يَشاءُ كَما أَنْشَأَكُمْ مِنْ ذُرِّيَّةِ قَوْمٍ آخَرِينَ (133)
تفسير اثنا عشرى، ج‌3، ص: 380
وَ رَبُّكَ الْغَنِيُّ ذُو الرَّحْمَةِ: و پروردگار تو بى‌نياز است از بندگان و عبادت آنان. صاحب رحمت است بر ايشان، چه تكليف طاعت بر آنها بسبب تكميل و وصول ايشان است به درجات عاليه، يا پروردگار بى‌نياز است از طاعت مطيعان، و صاحب رحمت است بر مجرمان و عاصيان.
تنبيه- آيه شريفه دال است بر آنكه ارسال رسل و تكليف و وعد و وعيد، عين لطف و مرحمت است نسبت به بندگان، زيرا ذات اقدس سبحانى غنى است در ذات و صفات و افعال، و ما سواى او ممكن بالذات و مفتقرند در وجود و بقا و آثار. پس غنى ذاتى نخواهد بود مگر او سبحانه. و صاحب رحمت است؛ زيرا: هر چيزى كه داخل در وجود است از خيرات و راحات و كرامات و سعادات از روحانيات و جسمانيات، پس آن از حق، و به ايجاد خلق او است، و استقراء دال است بر غلبه خير مثل صحت و وسعت و آسايش و غيره، و آن نيست مگر رحمت كامله و رأفت شامله، و آنچه از رحمت و بخشش از مخلوق تراوش كند، از پرتو رحمت واسعه او است‌ إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ‌: اگر بخواهد خدا و مصلحت اقتضا كند، ببرد شما را اى كفار به جهت عدم احتياج او به شما وَ يَسْتَخْلِفْ مِنْ بَعْدِكُمْ ما يَشاءُ: و جانشين سازد از بعد شما هر كه را خواهد از مخلوقات و مردمان‌ كَما أَنْشَأَكُمْ مِنْ ذُرِّيَّةِ قَوْمٍ آخَرِينَ‌: همچنانكه آفريد و ايجاد كرد شما را از ذريه قومى ديگر كه پدران شما بودند، لكن حق سبحانه ابقاى شما فرمايد به جهت ترحم بر شما.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ رَبُّكَ الْغَنِيُّ ذُو الرَّحْمَةِ إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَ يَسْتَخْلِفْ مِنْ بَعْدِكُمْ ما يَشاءُ كَما أَنْشَأَكُمْ مِنْ ذُرِّيَّةِ قَوْمٍ آخَرِينَ (133)
ترجمه‌
و پروردگار تو بى‌نياز صاحب رحمت است اگر خواهد مى‌برد شما را و جانشين ميگرداند بعد از شما آنچه را خواهد چنانچه پديد آورد شما را از نسل گروه ديگران.
تفسير
خداوند بى‌نياز است از بندگان و عبادت آنها و مهربان و عطوف است نسبت بايشان و براى اين است كه خير و شرّ آنها را بيان ميفرمايد و ايشان را مكلّف باطاعت و عبادت خود ميكند تا نائل بمنافع و مأمون از مضار شوند و اگر اراده فرمايد ميتواند تمام كفّار و فجّار را در يك آن هلاك فرمايد و قوم ديگرى را خلق نمايد كه آنها همگى‌
----
جلد 2 صفحه 384
عبادت و اطاعت حق را نمايند چنانچه شما را از نسل اصحاب سفينه نوح خلق فرمود كه آنها همگى اطاعت حق را مينمودند ولى مصلحت در آنستكه امر و نهى و وعد و وعيد و مطيع و عاصى و بهشت و دوزخ و ثواب و عقاب باشد و هر كس باستحقاق بمقام لايق خود برسد ..
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ رَبُّك‌َ الغَنِي‌ُّ ذُو الرَّحمَةِ إِن‌ يَشَأ يُذهِبكُم‌ وَ يَستَخلِف‌ مِن‌ بَعدِكُم‌ ما يَشاءُ كَما أَنشَأَكُم‌ مِن‌ ذُرِّيَّةِ قَوم‌ٍ آخَرِين‌َ (133)
و پروردگار تو دارنده‌ايست‌ صاحب‌ رحمت‌ ‌اگر‌ بخواهد شماها ‌را‌ ببرد و جاي‌ ‌شما‌ ‌بعد‌ ‌از‌ ‌شما‌ آنچه‌ ‌را‌ ‌که‌ ميخواهد قرار دهد همين‌ نحوي‌ ‌که‌ ‌شما‌ ‌را‌ ايجاد فرمود ‌از‌ ذريّه‌ قوم‌ ديگران‌.
وَ رَبُّك‌َ الغَنِي‌ُّ نوع‌ حكماء و علماء غني‌ ‌را‌ ‌از‌ صفات‌ سلبيه‌ و بمعني‌ بي‌نيازي‌ گرفتند ‌يعني‌ عدم‌ احتياج‌ چنانچه‌ گفتند:
نه‌ مركّب‌ ‌بود‌ نه‌ جسم‌ نه‌ جوهر نه‌ عرض‌ ||  بي‌ شريك‌ ‌است‌ و معاني‌ تو غني‌ دان‌ خالق‌
و ‌در‌ نصاب‌ گويد
(چون‌ غني‌ دان‌ بي‌نيازي‌ ||  ور بمد خواني‌ سرود)
لكن‌ بعقيده‌ اينجانب‌ غني‌ ‌از‌ صفات‌ ثبوتيه‌ ذاتيه‌ ‌غير‌ اضافيه‌ ‌است‌ و اعظم‌ صفات‌ ‌است‌ بمعني‌
جلد 7 - صفحه 211
دارندگي‌ و داراييست‌ شامل‌ جميع‌ صفات‌ ذاتيه‌ ‌است‌ داراي‌ علم‌، قدرت‌، حيات‌، اراده‌، عظمت‌، كبريايي‌ و ساير صفات‌ ربوبي‌ ‌است‌ بلي‌ لازمه‌ غني‌ بي‌نيازيست‌ دارنده‌ احتياج‌ ندارد و دليل‌ ‌بر‌ ‌اينکه‌ مدعي‌ اينكه‌ فقر و احتياج‌ امر عدمي‌ ‌است‌ بمعني‌ نيستي‌ ‌در‌ مقابلش‌ غني‌ امر وجوديست‌ ‌در‌ ‌آيه‌ شريفه‌ ‌هم‌ ميفرمايد‌أن‌‌به‌ يا أَيُّهَا النّاس‌ُ أَنتُم‌ُ الفُقَراءُ إِلَي‌ اللّه‌ِ وَ اللّه‌ُ هُوَ الغَنِي‌ُّ فاطر ‌آيه‌ 16، زيرا غني‌ ‌در‌ مقابل‌ فقر داراييست‌ بلكه‌ همين‌ ‌آيه‌ ‌هم‌ دلالت‌ دارد چون‌ توصيف‌ فرموده‌ ذُو الرَّحمَةِ زيرا صاحب‌ رحمت‌ مناسب‌ ‌با‌ داراييست‌ و همين‌ نحو ‌که‌ ‌در‌ لغت‌ استعمال‌ ‌شده‌ ‌در‌ بي‌نيازي‌ استعمال‌ ‌در‌ دارندگي‌ ‌هم‌ ‌شده‌، احكامي‌ ‌که‌ ‌بر‌ غني‌ و فقير بار ‌شده‌ اغنياء و فقراء تمام‌ باين‌ معنا ‌است‌ ‌حتي‌ ‌در‌ نصاب‌ ‌که‌ استشهاد كرده‌ ‌بود‌ ‌در‌ جاي‌ ديگر ميگويد (غني‌ مالدار ‌است‌ و مسكين‌ گدا) و امّا رحمت‌ بقدري‌ توسعه‌ دارد ‌که‌ ‌از‌ صفات‌ بارزه‌ حق‌ ‌در‌ بِسم‌ِ اللّه‌ِ الرَّحمن‌ِ الرَّحِيم‌ِ ‌است‌ ‌که‌ شرح‌ ‌آن‌ ‌در‌ تفسير بسمله‌ اول‌ سوره‌ حمد مفصلا ذكر ‌شده‌ و ‌در‌ ‌آيه‌ شريفه‌ وَ رَحمَتِي‌ وَسِعَت‌ كُل‌َّ شَي‌ءٍ اعراف‌ ‌آيه‌ 155، و ‌از‌ قول‌ ملائكه‌ رَبَّنا وَسِعت‌َ كُل‌َّ شَي‌ءٍ رَحمَةً وَ عِلماً مؤمن‌ ‌آيه‌ 7، ‌که‌ بقدر توسعه‌ علم‌ رحمت‌ وسعت‌ دارد ‌در‌ اول‌ دعاء كميل‌
(اللهم‌ انّي‌ اسئلك‌ برحمتك‌ ‌الّتي‌ وسعت‌ ‌کل‌ شي‌ء)
و ‌در‌ حديث‌ ‌است‌ رحمت‌ صد جزء دارد يك‌ جزء ‌آن‌ ‌را‌ خداوند ‌در‌ دنيا فرستاده‌ ‌که‌ باين‌ يك‌ جزء محبتهاي‌ باولاد و آباء و امّهات‌ و ارحام‌ و افراد نسبت‌ بيكديگر دارند و فرداي‌ قيامت‌ باتمام‌ رحمت‌ نسبت‌ بمؤمنين‌ رفتار ميشود و تعبير بصد جزء ‌هم‌ ‌براي‌ كثرت‌ ‌است‌ نه‌ اينكه‌ محدود ‌باشد‌.
إِن‌ يَشَأ يُذهِبكُم‌ دنيا دار ممرّ ‌است‌ بايد ‌در‌ ‌هر‌ زماني‌ يك‌ دسته‌ بروند و دسته‌ ديگر جاي‌گير شوند.
ايكه‌ ‌در‌ پشت‌ زميني‌ همه‌ وقت‌ ‌آن‌ تو نيست‌ ||  ديگران‌ ‌در‌ رحم‌ مادر و پشت‌ پدرند
امير المؤمنين‌ ‌عليه‌ السّلام‌ فرمود
(الدنيا دار ممرّ و الاخرة دار مقرّ فخذوا ‌من‌ ممركم‌
جلد 7 - صفحه 212
لمقركم‌ و اخرجوا ‌من‌ الدنيا قلوبكم‌ قبل‌ ‌ان‌ يخرج‌ منها ابدانكم‌)
البته‌ بموقع‌ رسيدن‌ اجل‌ ‌شما‌ بايد برويد.
وَ يَستَخلِف‌ مِن‌ بَعدِكُم‌ ما يَشاءُ آنچه‌ حكمت‌ اقتضاء كند و اراده‌ حق‌ تعلق‌ گيرد كَما أَنشَأَكُم‌ انشاء ايجاد ‌است‌ و انشاءات‌ حق‌ دو قسم‌ ‌است‌ تكويني‌ ايجاد مخلوقات‌ و تشريعي‌ جعل‌ احكام‌ و قوانين‌ مِن‌ ذُرِّيَّةِ قَوم‌ٍ آخَرِين‌َ ‌که‌ آباء و امّهات‌ و اجداد و جدات‌ ‌تا‌ حضرت‌ آدم‌ و حوّاء و ‌از‌ ‌اينکه‌ طرف‌ اولاد و احفاد ‌تا‌ آخر دنيا و بالجمله‌ دنيا سرائيست‌ دو درب‌ مثل‌ گمركات‌ ‌از‌ درب‌ رحم‌ وارد ميشوند و ‌از‌ درب‌ قبر خارج‌ ميشوند و پيغمبر صلّي‌ اللّه‌ ‌عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ فرمود
(و السير بكم‌ سريع‌)
‌که‌ مفصلا ‌اينکه‌ حديث‌ ‌را‌ ‌در‌ مقدمه‌ كتاب‌ ‌در‌ باب‌ وجوب‌ تمسك‌ بقرآن‌ شرح‌ كرديم‌.
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


کاربر ناشناس