گمنام

الأنعام ١٣٠: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۱۸٬۴۷۹ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۳ مرداد ۱۳۹۶
QRobot edit
(افزودن سال نزول)
(QRobot edit)
خط ۳۳: خط ۳۳:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۹#link246 | آيات ۱۳۵ - ۱۲۸، سوره انعام]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۹#link246 | آيات ۱۳۵ - ۱۲۸، سوره انعام]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۹#link247 | بين قضاى الهى و اختيار انسان ، مزاحمتى نيست .]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۹#link247 | بين قضاى الهى و اختيار انسان ، مزاحمتى نيست .]]
خط ۴۲: خط ۴۳:
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۴۰#link253 | (چند روايت درباره محبت ظالم ، انتقام از ظالم بدست ظالمى ديگر، آرزوى دراز).]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۴۰#link253 | (چند روايت درباره محبت ظالم ، انتقام از ظالم بدست ظالمى ديگر، آرزوى دراز).]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۵_بخش۴۹#link299 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۵_بخش۴۹#link299 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آياتِي وَ يُنْذِرُونَكُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا قالُوا شَهِدْنا عَلى‌ أَنْفُسِنا وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ شَهِدُوا عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كانُوا كافِرِينَ «130»
(در قيامت به آنان گفته مى‌شود:) اى گروه جنّ و انس! آيا پيامبرانى از خودتان به سويتان نيامدند تا آيات مرا بر شما بخوانند و شما را از ديدار اين روز بيمتان دهند؟ گويند: ما عليه خودمان گواهى مى‌دهيم و زندگى دنيا آنان را فريب داد و بر عليه خود شهادت دادند كه كافر بوده‌اند.
===نکته ها===
از آيات قرآن استفاده مى‌شود كه حضرت محمّد صلى الله عليه و آله، براى جنيان نيز فرستاده شده و آنان نيز قرآن را مى‌فهمند، گروهى هم ايمان مى‌آورند. «1» به گفته‌ى برخى مفسّران (مثل آلوسى، قرطبى، طبرسى و سيّد قطب) رسولان جنّ، وحى را از طريق رسولان انس دريافت كرده، به هم‌كيشان خود مى‌رساندند. زيرا كلمه‌ى «رسول» به غير انسان هم گفته مى‌شود، مثل: «اللَّهُ يَصْطَفِي مِنَ الْمَلائِكَةِ رُسُلًا» «2»
در اين آيه، دو اقرار از سوى كافران آمده است، يكى گواهى به آمدن پيامبران، دوّم اعتراف به كفر خويش.
مواقف در قيامت مختلف است؛ گاهى در موقفى كفّار ابتدا انحراف خود را انكار مى‌كنند، مثل آيه‌ى 23 همين سوره: «وَ اللَّهِ رَبِّنا ما كُنَّا مُشْرِكِينَ»، آنگاه كه فهميدند قيامت جاى انكار نيست، به گناه خود اعتراف مى‌كنند.
===پیام ها===
1- جنّ و انس هر دو مكلف به پذيرش دعوت انبيايند و رسولان براى هر دو نژاد
----
«1». آيات اوّل سوره‌ى جنّ و آيه 28 سوره‌ى احقاف.
«2». حج، 75.
جلد 2 - صفحه 556
آمده‌اند. «الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ»
2- انذار، يكى از اهرم‌هاى تربيت و وظيفه‌ى پيامبران است. «وَ يُنْذِرُونَكُمْ»
3- از قوى‌ترين ضامن اجراى احكام الهى براى اصلاح فرد وجامعه، ايمان به معاد است. «يُنْذِرُونَكُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا»
4- قيامت، جاى كتمان وانكار نيست، لذا انسان‌ها عليه خود اقرار مى‌كنند.
«شَهِدُوا عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ»
5- دنياخواهى، عامل بى‌اعتنايى به دعوت‌هاى انبياست. غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ ... (فريفته شدن به دنيا، موجب فراموشى آخرت است.)
6- علاقه‌ى افراطى به دنيا، انسان را به كفر مى‌كشاند. غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا ... أَنَّهُمْ كانُوا كافِرِينَ‌
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آياتِي وَ يُنْذِرُونَكُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا قالُوا شَهِدْنا عَلى‌ أَنْفُسِنا وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ شَهِدُوا عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كانُوا كافِرِينَ (130)
يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ‌: باز خطاب فرمايد بر سبيل توبيخ، اى گروه جن و انس‌ أَ لَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ‌: آيا نيامد به شما، يعنى آمد به شما پيغمبران از جنس شما گرچه انبياء جز انس نبوده‌اند، اما چون انس و جن را با هم جمع‌
----
«1» نهج البلاغه، نامه 47.
«2» تفسير برهان، جلد اوّل، صفحه 554، حديث 15.
تفسير اثنا عشرى، ج‌3، ص: 378
نمود، پس بر سبيل تغليب خطاب صحيح باشد. جمهور برآنند كه: مراد، رسل جن نذرند و ايشان رسل رسولان انسند، چنانكه هفت نفر از جن پيغام حضرت رسالت صلّى اللّه عليه و آله را به قوم رسانيدند «كما قال اللّه تعالى‌ وَلَّوْا إِلى‌ قَوْمِهِمْ مُنْذِرِينَ». «1» نزد كلبى رسولان را براى انس مى‌فرستاده و به اتفاق امّت، حضرت ختمى مرتبت صلّى اللّه عليه و آله بر جن و انس مبعوث بوده. «2» در تفسير جرجانى مذكور است كه اجماعا حق تعالى هيچ جنّى را به جنيان به رسالت نفرستاده كه وحى به او كرده باشد الا آنكه پيمبران، رسول از جانب خود به جن مى‌فرستادند. حاصل آنكه حق سبحانه، بر سبيل ملامت به انس و جن خطاب فرمايد كه نه، به شما پيغمبران فرستادم تا از روى دعوت‌ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آياتِي‌: مى‌خواندند بر شما آيات كتاب مرا وَ يُنْذِرُونَكُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا: و بترسانند شما را از ديدن اين روز كه قيامت باشد قالُوا شَهِدْنا عَلى‌ أَنْفُسِنا:
گويند در جواب: گواهى مى‌دهيم و اعتراف مى‌نمائيم بر نفسهاى خود به كفر و استحقاق عذاب، پس بر سبيل مذلت و مذمت ايشان فرمايد: وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا: و مغرور و فريفته كرد ايشان را زندگانى دنيا تا از بعث و حشر فراموشى حاصل، و چون به عرصه محشر درآمدند و شدائد اهوال آن را ديدند، به گناه خود معترف و مقر شدند وَ شَهِدُوا عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ‌: و شهادت دهند بر نفسهاى خود أَنَّهُمْ كانُوا كافِرِينَ‌: بدرستى كه ايشان كافر بودند به نشأه آخرت و احوال آن. در انوار گفته: حق تعالى در اين آيه ذم كفار فرموده به ذكر اغترار ايشان به حيات دنيويه و لذات آن، و اعراض آنها از آخرت بالكليه، تا در عاقبت مضطر شدند بر نفسهاى خود به كفر و استسلام عذاب مخلد به جهت تحذير سامعين از مثل حال ايشان.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آياتِي وَ يُنْذِرُونَكُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا قالُوا شَهِدْنا عَلى‌ أَنْفُسِنا وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ شَهِدُوا عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كانُوا كافِرِينَ (130)
ترجمه‌
اى گروه جن و انس آيا نيامد شما را پيغمبرانى از شما كه ميخواندند بر شما آيتهاى مرا و بيم ميدادند شما را از ديدن روزتان اينروز گفتند گواهى داديم بر خودهامان و فريب داد آنها را زندگانى دنيا و گواهى دادند بر خودهاشان كه آنها بودند كافران.
تفسير
بعضى گفته‌اند خداوند بر هر امّتى و قومى منذر و هادى‌ء فرستاده از جنس خودشان اجنّه هم پيغمبرانى داشته‌اند كه آنها را انذار و هدايت بخير مينمودند و بعضى گفته‌اند اجماع قائم است بر آنكه رسالت اختصاص بانس دارد و كلمه منكم در اين آيه باعتبار مجموع آندو فرقه است و در عيون از امير المؤمنين (ع) نقل شده است كه اجنّه پيغمبرى داشتند كه نام او يوسف بوده است و مسلّم است كه پيغمبر خاتم (ص) مبعوث بر جنّ و انس بوده است و بنظر حقير ظاهر آيه شريفه آنستكه اجنّه هم پيغمبرانى داشته‌اند از جنس خودشان نهايت آنكه لازم نيست آنها از طرف خدا مبعوث شده باشند برسالت بلكه ممكن است رسولانى باشند از طرف رسل حق كه منذر و هادى آنها باشند و بنابر اين اختلاف در اقوال و ادلّه نيست و در هر حال روز قيامت همه اقرار بگناه و استحقاق عذاب مينمايند براى آنكه فريب ظاهر دنيا را خوردند و ندانستند كه در باطن آن آخرت است پس اقرار بكفر خودشان نمودند چون انكار معاد موجب كفر و خلود در عذاب است ..
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
يا مَعشَرَ الجِن‌ِّ وَ الإِنس‌ِ أَ لَم‌ يَأتِكُم‌ رُسُل‌ٌ مِنكُم‌ يَقُصُّون‌َ عَلَيكُم‌ آياتِي‌ وَ يُنذِرُونَكُم‌ لِقاءَ يَومِكُم‌ هذا قالُوا شَهِدنا عَلي‌ أَنفُسِنا وَ غَرَّتهُم‌ُ الحَياةُ الدُّنيا وَ شَهِدُوا عَلي‌ أَنفُسِهِم‌ أَنَّهُم‌ كانُوا كافِرِين‌َ (130)
اي‌ گروه‌ جن‌ّ و انس‌ آيا نيامد ‌شما‌ ‌را‌ پيغمبراني‌ ‌از‌ خودتان‌ ‌که‌ ‌براي‌ ‌شما‌ آيات‌ مرا يك‌ يك‌ بيان‌ كنند و ‌شما‌ ‌را‌ بترسانند ‌از‌ ملاقات‌ همچه‌ روزي‌ ‌که‌
جلد 7 - صفحه 206
قيامت‌ ‌باشد‌ گفتند شهادت‌ ميدهيم‌ ‌بر‌ ضرر نفوس‌ ‌خود‌ و فريب‌ داد ‌آنها‌ ‌را‌ حيات‌ دنيوي‌ و شهادت‌ دادند ‌بر‌ ضرر نفوس‌ ‌خود‌ ‌که‌ ‌آنها‌ بودند كافر.
يا مَعشَرَ الجِن‌ِّ وَ الإِنس‌ِ معشر تمام‌ عدد ‌است‌ چنانچه‌ عشره‌ تمام‌ عدد ‌است‌ ‌از‌ يك‌ ‌تا‌ نه‌ و صفر و بقيه‌ اعداد مركب‌ ‌از‌ ‌اينکه‌ ده‌ عدد ‌است‌ و اينها اصول‌ اعداد هستند و ‌اينکه‌ خطاب‌ روز قيامت‌ ميشود ‌که‌ خلق‌ اولين‌ و آخرين‌ ‌از‌ جن‌ و انس‌ مجتمع‌ هستند و لذا يكي‌ ‌از‌ اسماء روز قيامت‌ يوم الجمع‌ ‌است‌ يَوم‌َ يَجمَعُكُم‌ لِيَوم‌ِ الجَمع‌ِ تغابن‌ ‌آيه‌ 9 وَ تُنذِرَ يَوم‌َ الجَمع‌ِ شوري‌ ‌آيه‌ 5.
أَ لَم‌ يَأتِكُم‌ رُسُل‌ٌ مِنكُم‌ مفسرين‌ ‌در‌ ‌اينکه‌ كلمه‌ منكم‌ ‌با‌ اينكه‌ رسلي‌ ‌از‌ جن‌ّ نبوده‌ تمحلاتي‌ كردند ‌با‌ اينكه‌ اولا خطاب‌ بمجموع‌ جن‌ و انس‌ ‌است‌ نه‌ بكل‌ واحد منهما و ‌در‌ مجموع‌ جن‌ و انس‌ رسلي‌ ‌از‌ ‌آنها‌ بوده‌ و ‌لو‌ رسل‌ ‌از‌ انس‌ ‌باشد‌.
و ثانيا طائفه‌ بني‌ الجان‌ چندين‌ هزار سال‌ پيش‌ ‌از‌ خلقت‌ انس‌ بودند و البته‌ ‌آنها‌ ‌هم‌ مكلف‌ بتكاليف‌ و محكوم‌ باحكام‌ بوده‌ و بشري‌ نبود ‌که‌ ‌رسول‌ ‌آنها‌ ‌باشد‌ لذا ‌از‌ ‌خود‌ ‌آنها‌ رسولاني‌ بوده‌اند بلي‌ ‌بعد‌ ‌از‌ جعل‌ خليفه‌ ‌در‌ ارض‌ و خلقت‌ بشر رسولان‌ بشري‌ ‌بر‌ جن‌ و انس‌ مبعوث‌ شدند ‌که‌ معناي‌ خليفه‌ ‌در‌ زمين‌ ‌بر‌ تمام‌ اهل‌ زمين‌ ‌است‌ ‌که‌ جن‌ و انس‌ باشند و سرّ اينكه‌ رسل‌ بايد ‌از‌ جنس‌ انس‌ باشند ‌براي‌ دو جهت‌ ‌است‌ يكي‌ آنكه‌ طائفه‌ جن‌ ميتوانند تماس‌ ‌با‌ انبياء انسي‌ بگيرند و احكام‌ دين‌ ‌خود‌ ‌را‌ اخذ كنند ولي‌ بشر نميتواند ‌با‌ ‌آنها‌ تماس‌ بگيرد و ‌از‌ ‌آنها‌ اخذ كند.
ديگر آنكه‌ استعداد بشر و قابليت‌ ‌آن‌ ‌در‌ ‌تعالي‌ و ترقي‌ علمي‌ و عملي‌ و اخلاقي‌ بيشتر ‌از‌ جن‌ ‌است‌.
يَقُصُّون‌َ عَلَيكُم‌ آياتِي‌ آيات‌ الهي‌ عبارت‌ ‌از‌ دستورات‌ و بيانات‌ و ادلّه‌ و براهين‌ و نصايح‌ و مواعظ و اخلاقيات‌ و قصص‌ و اخبارات‌ و ‌غير‌ اينها ‌است‌ ‌که‌ جزء فجزء يك‌ ‌به‌ يك‌ ‌آنها‌ ‌را‌ بيان‌ كردند.
جلد 7 - صفحه 207
وَ يُنذِرُونَكُم‌ لِقاءَ يَومِكُم‌ هذا انذار بيم‌ و خوف‌ انداختن‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌پس‌ ‌از‌ ‌اينکه‌ عالم‌ عالم‌ قيامت‌ و روز پرس‌ و سؤال‌ و دادن‌ جزاء اعمال‌ و حساب‌ و صراط و ميزان‌ و تطاير كتب‌ و بهشت‌ و جهنم‌ و ثواب‌ و عقاب‌ ‌است‌ و همچه‌ روزي‌ ‌را‌ خواهيد ملاقات‌ نمود.
قالُوا شَهِدنا عَلي‌ أَنفُسِنا گفتند شهادت‌ داديم‌ ‌علي‌ انفسنا، شهود يوم القيمة بسيار ‌است‌ ‌که‌ ‌از‌ ‌آن‌ جمله‌ اعضاء و جوارح‌ ‌که‌ ‌از‌ جمله‌ ‌آنها‌ السنه‌ ‌آنها‌ ‌است‌ ‌که‌ نميتوانند انكار كنند و تعبير بماضي‌ ‌که‌ نگفتند نشهد بلكه‌ گفتند شهدنا شايد ‌اينکه‌ ‌باشد‌ ‌که‌ جمله‌ ‌در‌ تقدير ‌است‌ ‌يعني‌ قبل‌ ‌از‌ ‌اينکه‌ سؤال‌ سؤالاتي‌ ‌از‌ ‌ما ‌شده‌ و ‌بر‌ طبقش‌ شهادت‌ داده‌ايم‌ ‌از‌ حين‌ موت‌ و قبر و عالم‌ برزخ‌ و قيامت‌ قبل‌ ‌از‌ ‌اينکه‌ سؤال‌ و اقرار بكفر ‌خود‌ و اعمال‌ سيّئه‌ ‌خود‌ ‌که‌ تمام‌ بضرر ‌ما تمام‌ ‌شده‌ كرده‌ايم‌ ولي‌ منشأ كفر و سوء عمل‌ ‌ما و تكذيب‌ رسل‌ فريب‌ دنيا بوده‌ ‌که‌ گفتند سه‌ دشمن‌ ‌هم‌ دست‌ ‌شده‌: دنيا و نفس‌ اماره‌ و شياطين‌ جني‌ و انسي‌ لذا خداوند ميفرمايد وَ غَرَّتهُم‌ُ الحَياةُ الدُّنيا ‌اينکه‌ فرمايش‌ الهي‌ ‌است‌ نه‌ كلام‌ ‌آنها‌ زيرا ‌اگر‌ كلام‌ ‌آنها‌ ‌بود‌ ميگفتند و غرّتنا و نيز خداوند خبر ميدهد و ميفرمايد وَ شَهِدُوا عَلي‌ أَنفُسِهِم‌ اشاره‌ بهمان‌ شهادت‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌خود‌ اقرار كردند و كلام‌ ‌آنها‌ نيست‌ چنانچه‌ بعض‌ مفسرين‌ توهم‌ كردند و خواستند فرق‌ ‌بين‌ دو شهادت‌ گذارند.
أَنَّهُم‌ كانُوا كافِرِين‌َ زيرا ‌اگر‌ كلام‌ ‌آنها‌ ‌بود‌ ميگفتند شهدنا ‌علي‌ انفسنا انّا كنّا كافرين‌ و ‌اينکه‌ ‌آيه‌ منافات‌ ندارد ‌با‌ ‌آيه‌ شريفه‌ اليَوم‌َ نَختِم‌ُ عَلي‌ أَفواهِهِم‌ وَ تُكَلِّمُنا أَيدِيهِم‌ وَ تَشهَدُ أَرجُلُهُم‌ يس‌ ‌آيه‌ 65، و ‌با‌ ‌آيه‌ ‌که‌ انكار كنند وَ اللّه‌ِ رَبِّنا ما كُنّا مُشرِكِين‌َ انعام‌ ‌آيه‌ 23، و آيات‌ ديگر زيرا مقامات‌ قيامت‌ مختلف‌ و متعدد ‌است‌ ‌در‌ بعضي‌ اقرار و ‌در‌ بعضي‌ انكار مثل‌ بوقلمون‌ ‌هر‌ لحظه‌ برنگي‌ ‌در‌ ميآيد
208
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


کاربر ناشناس