گمنام

الأحزاب ٣٧: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
جز
بدون خلاصۀ ویرایش
(افزودن جزییات آیه)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::إِذ|إِذْ]] [[شامل این ریشه::اذ| ]][[شامل این کلمه::تَقُول|تَقُولُ‌]] [[کلمه غیر ربط::تَقُول| ]] [[شامل این ریشه::قول‌| ]][[ریشه غیر ربط::قول‌| ]][[شامل این کلمه::لِلّذِي|لِلَّذِي‌]] [[کلمه غیر ربط::لِلّذِي| ]] [[شامل این ریشه::الذى‌| ]][[ریشه غیر ربط::الذى‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::أَنْعَم|أَنْعَمَ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَنْعَم| ]] [[شامل این ریشه::نعم‌| ]][[ریشه غیر ربط::نعم‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْه|عَلَيْهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::عَلَيْه| ]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[ریشه غیر ربط::على‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::أَنْعَمْت|أَنْعَمْتَ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَنْعَمْت| ]] [[شامل این ریشه::نعم‌| ]][[ریشه غیر ربط::نعم‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْه|عَلَيْهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::عَلَيْه| ]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[ریشه غیر ربط::على‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::أَمْسِک|أَمْسِکْ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَمْسِک| ]] [[شامل این ریشه::مسک‌| ]][[ریشه غیر ربط::مسک‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْک|عَلَيْکَ‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این ریشه::ک‌| ]][[شامل این کلمه::زَوْجَک|زَوْجَکَ‌]] [[کلمه غیر ربط::زَوْجَک| ]] [[شامل این ریشه::زوج‌| ]][[ریشه غیر ربط::زوج‌| ]][[شامل این ریشه::ک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ک‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::اتّق|اتَّقِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اتّق| ]] [[شامل این ریشه::وقى‌| ]][[ریشه غیر ربط::وقى‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهَ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::تُخْفِي|تُخْفِي‌]] [[کلمه غیر ربط::تُخْفِي| ]] [[شامل این ریشه::خفى‌| ]][[ریشه غیر ربط::خفى‌| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::نَفْسِک|نَفْسِکَ‌]] [[کلمه غیر ربط::نَفْسِک| ]] [[شامل این ریشه::ک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ک‌| ]][[شامل این ریشه::نفس‌| ]][[ریشه غیر ربط::نفس‌| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::مُبْدِيه|مُبْدِيهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::مُبْدِيه| ]] [[شامل این ریشه::بدو| ]][[ریشه غیر ربط::بدو| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::تَخْشَى|تَخْشَى‌]] [[کلمه غیر ربط::تَخْشَى| ]] [[شامل این ریشه::خشى‌| ]][[ریشه غیر ربط::خشى‌| ]][[شامل این کلمه::النّاس|النَّاسَ‌]] [[کلمه غیر ربط::النّاس| ]] [[شامل این ریشه::انس‌| ]][[ریشه غیر ربط::انس‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::أَحَق|أَحَقُ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَحَق| ]] [[شامل این ریشه::حقق‌| ]][[ریشه غیر ربط::حقق‌| ]][[شامل این کلمه::أَن|أَنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این کلمه::تَخْشَاه|تَخْشَاهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::تَخْشَاه| ]] [[شامل این ریشه::خشى‌| ]][[ریشه غیر ربط::خشى‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::فَلَمّا|فَلَمَّا]] [[شامل این ریشه::ف‌| ]][[شامل این ریشه::لما| ]][[شامل این کلمه::قَضَى|قَضَى‌]] [[کلمه غیر ربط::قَضَى| ]] [[شامل این ریشه::قضى‌| ]][[ریشه غیر ربط::قضى‌| ]][[شامل این کلمه::زَيْد|زَيْدٌ]] [[کلمه غیر ربط::زَيْد| ]] [[شامل این ریشه::زيد| ]][[ریشه غیر ربط::زيد| ]][[شامل این کلمه::مِنْهَا|مِنْهَا]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[شامل این کلمه::وَطَرا|وَطَراً]] [[کلمه غیر ربط::وَطَرا| ]] [[شامل این ریشه::وطر| ]][[ریشه غیر ربط::وطر| ]][[شامل این کلمه::زَوّجْنَاکَهَا|زَوَّجْنَاکَهَا]] [[کلمه غیر ربط::زَوّجْنَاکَهَا| ]] [[شامل این ریشه::زوج‌| ]][[ریشه غیر ربط::زوج‌| ]][[شامل این ریشه::ک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ک‌| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[ریشه غیر ربط::ها| ]][[شامل این کلمه::لِکَي|لِکَيْ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِکَي| ]] [[شامل این ریشه::کى‌| ]][[ریشه غیر ربط::کى‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::يَکُون|يَکُونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَکُون| ]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[ریشه غیر ربط::کون‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::الْمُؤْمِنِين|الْمُؤْمِنِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْمُؤْمِنِين| ]] [[شامل این ریشه::امن‌| ]][[ریشه غیر ربط::امن‌| ]][[شامل این کلمه::حَرَج|حَرَجٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::حَرَج| ]] [[شامل این ریشه::حرج‌| ]][[ریشه غیر ربط::حرج‌| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::أَزْوَاج|أَزْوَاجِ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَزْوَاج| ]] [[شامل این ریشه::زوج‌| ]][[ریشه غیر ربط::زوج‌| ]][[شامل این کلمه::أَدْعِيَائِهِم|أَدْعِيَائِهِمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَدْعِيَائِهِم| ]] [[شامل این ریشه::دعو| ]][[ریشه غیر ربط::دعو| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::إِذَا|إِذَا]] [[شامل این ریشه::اذا| ]][[شامل این کلمه::قَضَوْا|قَضَوْا]] [[کلمه غیر ربط::قَضَوْا| ]] [[شامل این ریشه::قضى‌| ]][[ریشه غیر ربط::قضى‌| ]][[شامل این کلمه::مِنْهُن|مِنْهُنَ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این ریشه::هن‌| ]][[شامل این کلمه::وَطَرا|وَطَراً]] [[کلمه غیر ربط::وَطَرا| ]] [[شامل این ریشه::وطر| ]][[ریشه غیر ربط::وطر| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::أَمْر|أَمْرُ]] [[کلمه غیر ربط::أَمْر| ]] [[شامل این ریشه::امر| ]][[ریشه غیر ربط::امر| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::مَفْعُولا|مَفْعُولاً]] [[کلمه غیر ربط::مَفْعُولا| ]] [[شامل این ریشه::فعل‌| ]][[ریشه غیر ربط::فعل‌| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::إِذ|إِذْ]] [[شامل این ریشه::اذ| ]][[شامل این کلمه::تَقُول|تَقُولُ‌]] [[کلمه غیر ربط::تَقُول| ]] [[شامل این ریشه::قول‌| ]][[ریشه غیر ربط::قول‌| ]][[شامل این کلمه::لِلّذِي|لِلَّذِي‌]] [[کلمه غیر ربط::لِلّذِي| ]] [[شامل این ریشه::الذى‌| ]][[ریشه غیر ربط::الذى‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::أَنْعَم|أَنْعَمَ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَنْعَم| ]] [[شامل این ریشه::نعم‌| ]][[ریشه غیر ربط::نعم‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْه|عَلَيْهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::عَلَيْه| ]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[ریشه غیر ربط::على‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::أَنْعَمْت|أَنْعَمْتَ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَنْعَمْت| ]] [[شامل این ریشه::نعم‌| ]][[ریشه غیر ربط::نعم‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْه|عَلَيْهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::عَلَيْه| ]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[ریشه غیر ربط::على‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::أَمْسِک|أَمْسِکْ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَمْسِک| ]] [[شامل این ریشه::مسک‌| ]][[ریشه غیر ربط::مسک‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْک|عَلَيْکَ‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این ریشه::ک‌| ]][[شامل این کلمه::زَوْجَک|زَوْجَکَ‌]] [[کلمه غیر ربط::زَوْجَک| ]] [[شامل این ریشه::زوج‌| ]][[ریشه غیر ربط::زوج‌| ]][[شامل این ریشه::ک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ک‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::اتّق|اتَّقِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اتّق| ]] [[شامل این ریشه::وقى‌| ]][[ریشه غیر ربط::وقى‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهَ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::تُخْفِي|تُخْفِي‌]] [[کلمه غیر ربط::تُخْفِي| ]] [[شامل این ریشه::خفى‌| ]][[ریشه غیر ربط::خفى‌| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::نَفْسِک|نَفْسِکَ‌]] [[کلمه غیر ربط::نَفْسِک| ]] [[شامل این ریشه::ک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ک‌| ]][[شامل این ریشه::نفس‌| ]][[ریشه غیر ربط::نفس‌| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::مُبْدِيه|مُبْدِيهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::مُبْدِيه| ]] [[شامل این ریشه::بدو| ]][[ریشه غیر ربط::بدو| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::تَخْشَى|تَخْشَى‌]] [[کلمه غیر ربط::تَخْشَى| ]] [[شامل این ریشه::خشى‌| ]][[ریشه غیر ربط::خشى‌| ]][[شامل این کلمه::النّاس|النَّاسَ‌]] [[کلمه غیر ربط::النّاس| ]] [[شامل این ریشه::انس‌| ]][[ریشه غیر ربط::انس‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::أَحَق|أَحَقُ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَحَق| ]] [[شامل این ریشه::حقق‌| ]][[ریشه غیر ربط::حقق‌| ]][[شامل این کلمه::أَن|أَنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این کلمه::تَخْشَاه|تَخْشَاهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::تَخْشَاه| ]] [[شامل این ریشه::خشى‌| ]][[ریشه غیر ربط::خشى‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::فَلَمّا|فَلَمَّا]] [[شامل این ریشه::ف‌| ]][[شامل این ریشه::لما| ]][[شامل این کلمه::قَضَى|قَضَى‌]] [[کلمه غیر ربط::قَضَى| ]] [[شامل این ریشه::قضى‌| ]][[ریشه غیر ربط::قضى‌| ]][[شامل این کلمه::زَيْد|زَيْدٌ]] [[کلمه غیر ربط::زَيْد| ]] [[شامل این ریشه::زيد| ]][[ریشه غیر ربط::زيد| ]][[شامل این کلمه::مِنْهَا|مِنْهَا]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[شامل این کلمه::وَطَرا|وَطَراً]] [[کلمه غیر ربط::وَطَرا| ]] [[شامل این ریشه::وطر| ]][[ریشه غیر ربط::وطر| ]][[شامل این کلمه::زَوّجْنَاکَهَا|زَوَّجْنَاکَهَا]] [[کلمه غیر ربط::زَوّجْنَاکَهَا| ]] [[شامل این ریشه::زوج‌| ]][[ریشه غیر ربط::زوج‌| ]][[شامل این ریشه::ک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ک‌| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[ریشه غیر ربط::ها| ]][[شامل این کلمه::لِکَي|لِکَيْ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِکَي| ]] [[شامل این ریشه::کى‌| ]][[ریشه غیر ربط::کى‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::يَکُون|يَکُونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَکُون| ]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[ریشه غیر ربط::کون‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::الْمُؤْمِنِين|الْمُؤْمِنِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْمُؤْمِنِين| ]] [[شامل این ریشه::امن‌| ]][[ریشه غیر ربط::امن‌| ]][[شامل این کلمه::حَرَج|حَرَجٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::حَرَج| ]] [[شامل این ریشه::حرج‌| ]][[ریشه غیر ربط::حرج‌| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::أَزْوَاج|أَزْوَاجِ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَزْوَاج| ]] [[شامل این ریشه::زوج‌| ]][[ریشه غیر ربط::زوج‌| ]][[شامل این کلمه::أَدْعِيَائِهِم|أَدْعِيَائِهِمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَدْعِيَائِهِم| ]] [[شامل این ریشه::دعو| ]][[ریشه غیر ربط::دعو| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::إِذَا|إِذَا]] [[شامل این ریشه::اذا| ]][[شامل این کلمه::قَضَوْا|قَضَوْا]] [[کلمه غیر ربط::قَضَوْا| ]] [[شامل این ریشه::قضى‌| ]][[ریشه غیر ربط::قضى‌| ]][[شامل این کلمه::مِنْهُن|مِنْهُنَّ]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این ریشه::هن‌| ]][[شامل این کلمه::وَطَرا|وَطَراً]] [[کلمه غیر ربط::وَطَرا| ]] [[شامل این ریشه::وطر| ]][[ریشه غیر ربط::وطر| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::أَمْر|أَمْرُ]] [[کلمه غیر ربط::أَمْر| ]] [[شامل این ریشه::امر| ]][[ریشه غیر ربط::امر| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::مَفْعُولا|مَفْعُولاً]] [[کلمه غیر ربط::مَفْعُولا| ]] [[شامل این ریشه::فعل‌| ]][[ریشه غیر ربط::فعل‌| ]]'''}}
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
  !کپی متن آیه
  !کپی متن آیه
|-
|-
|وَ إِذْ تَقُولُ‌ لِلَّذِي‌ أَنْعَمَ‌ اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ أَنْعَمْتَ‌ عَلَيْهِ‌ أَمْسِکْ‌ عَلَيْکَ‌ زَوْجَکَ‌ وَ اتَّقِ‌ اللَّهَ‌ وَ تُخْفِي‌ فِي‌ نَفْسِکَ‌ مَا اللَّهُ‌ مُبْدِيهِ‌ وَ تَخْشَى‌ النَّاسَ‌ وَ اللَّهُ‌ أَحَقُ‌ أَنْ‌ تَخْشَاهُ‌ فَلَمَّا قَضَى‌ زَيْدٌ مِنْهَا وَطَراً زَوَّجْنَاکَهَا لِکَيْ‌ لاَ يَکُونَ‌ عَلَى‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ حَرَجٌ‌ فِي‌ أَزْوَاجِ‌ أَدْعِيَائِهِمْ‌ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَ‌ وَطَراً وَ کَانَ‌ أَمْرُ اللَّهِ‌ مَفْعُولاً
|وَ إِذْ تَقُولُ‌ لِلَّذِي‌ أَنْعَمَ‌ اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ أَنْعَمْتَ‌ عَلَيْهِ‌ أَمْسِکْ‌ عَلَيْکَ‌ زَوْجَکَ‌ وَ اتَّقِ‌ اللَّهَ‌ وَ تُخْفِي‌ فِي‌ نَفْسِکَ‌ مَا اللَّهُ‌ مُبْدِيهِ‌ وَ تَخْشَى‌ النَّاسَ‌ وَ اللَّهُ‌ أَحَقُ‌ أَنْ‌ تَخْشَاهُ‌ فَلَمَّا قَضَى‌ زَيْدٌ مِنْهَا وَطَراً زَوَّجْنَاکَهَا لِکَيْ‌ لاَ يَکُونَ‌ عَلَى‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ حَرَجٌ‌ فِي‌ أَزْوَاجِ‌ أَدْعِيَائِهِمْ‌ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَ‌ وَطَراً وَ کَانَ‌ أَمْرُ اللَّهِ‌ مَفْعُولاً
|}
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
خط ۲۶: خط ۲۶:
{{آيه | سوره = سوره الأحزاب | نزول = [[نازل شده در سال::18|٦ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::37|٣٧]] | قبلی = الأحزاب ٣٦ | بعدی = الأحزاب ٣٨  | کلمه = [[تعداد کلمات::55|٥٥]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الأحزاب | نزول = [[نازل شده در سال::18|٦ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::37|٣٧]] | قبلی = الأحزاب ٣٦ | بعدی = الأحزاب ٣٨  | کلمه = [[تعداد کلمات::55|٥٥]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«الَّذِی ...»: کسی که. مراد زید پسر حارثه است که پسرخوانده پیغمبر بود. «أَنْعَمَ اللهُ عَلَیْهِ»: مراد نعمت هدایت و توفیق شرفیابی به دین اسلام است. «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِ»: مراد نعمت آزاد کردن زید از بردگی و حسن تربیت او است. «مَا»: چیزی که. مراد پیام وحی است. یعنی خدا به پیغمبر خبر داده بود که زید پسر حارثه، برده آزاد شده تو، زینب دختر جحش، عمّه‌زاده تو را طلاق خواهد داد، و تو باید - بر خلاف میل خود و علیرغم سنّت جامعه جاهلیّت - او را به همسری بپذیری. تا دو سنّت غلط جاهلی شکسته شود: یکم حرام بودن ازدواج با همسر مطلّقه پسرخوانده برابر عرف محیط، دوم کسر شأن بودن ازدواج با همسر مطلّقه یک غلام و برده آزاد شده. «وَطَراً»: نیاز و حاجت. «قَضی زَیْدٌ مِّنْهَا وَطَراً»: زید از زینب کام دل گرفت و نیاز خود را برآورده کرد. کنایه از پایان گرفتن زندگی با زینب و طلاق دادن او است.
«الَّذِی ...»: کسی که. مراد زید پسر حارثه است که پسرخوانده پیغمبر بود. «أَنْعَمَ اللهُ عَلَیْهِ»: مراد نعمت هدایت و توفیق شرفیابی به دین اسلام است. «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِ»: مراد نعمت آزاد کردن زید از بردگی و حسن تربیت او است. «مَا»: چیزی که. مراد پیام وحی است. یعنی خدا به پیغمبر خبر داده بود که زید پسر حارثه، برده آزاد شده تو، زینب دختر جحش، عمّه‌زاده تو را طلاق خواهد داد، و تو باید - بر خلاف میل خود و علیرغم سنّت جامعه جاهلیّت - او را به همسری بپذیری. تا دو سنّت غلط جاهلی شکسته شود: یکم حرام بودن ازدواج با همسر مطلّقه پسرخوانده برابر عرف محیط، دوم کسر شأن بودن ازدواج با همسر مطلّقه یک غلام و برده آزاد شده. «وَطَراً»: نیاز و حاجت. «قَضی زَیْدٌ مِّنْهَا وَطَراً»: زید از زینب کام دل گرفت و نیاز خود را برآورده کرد. کنایه از پایان گرفتن زندگی با زینب و طلاق دادن او است.


__TOC__
__TOC__
خط ۳۴: خط ۳۴:
[[الأحزاب ٥ | ادْعُوهُمْ‌ لِآبَائِهِمْ‌ هُوَ أَقْسَطُ...]] (۲)  
[[الأحزاب ٥ | ادْعُوهُمْ‌ لِآبَائِهِمْ‌ هُوَ أَقْسَطُ...]] (۲)  


[[النساء ٢٣ | حُرِّمَتْ‌ عَلَيْکُمْ‌ أُمَّهَاتُکُمْ‌...]] (۲) [[المائدة ٦٧ | يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ‌ بَلِّغْ‌ مَا...]] (۲) [[الأحزاب ٢٩ | وَ إِنْ‌ کُنْتُنَ‌ تُرِدْنَ‌ اللَّهَ‌ وَ...]] (۱) [[النساء ٢٣ | حُرِّمَتْ‌ عَلَيْکُمْ‌ أُمَّهَاتُکُمْ‌...]] (۲) [[الأحزاب ٤ | مَا جَعَلَ‌ اللَّهُ‌ لِرَجُلٍ‌ مِنْ‌...]] (۶) [[الأحزاب ٥ | ادْعُوهُمْ‌ لِآبَائِهِمْ‌ هُوَ أَقْسَطُ...]] (۳) [[الأحزاب ٥٣ | يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا لاَ...]] (۹) [[الأحزاب ٥٣ | يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا لاَ...]] (۸)   
[[النساء ٢٣ | حُرِّمَتْ‌ عَلَيْکُمْ‌ أُمَّهَاتُکُمْ‌...]] (۲) [[المائدة ٦٧ | يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ‌ بَلِّغْ‌ مَا...]] (۲) [[الأحزاب ٢٩ | وَ إِنْ‌ کُنْتُنَ‌ تُرِدْنَ‌ اللَّهَ‌ وَ...]] (۱) [[النساء ٢٣ | حُرِّمَتْ‌ عَلَيْکُمْ‌ أُمَّهَاتُکُمْ‌...]] (۲) [[الأحزاب ٤ | مَا جَعَلَ‌ اللَّهُ‌ لِرَجُلٍ‌ مِنْ‌...]] (۶) [[الأحزاب ٥ | ادْعُوهُمْ‌ لِآبَائِهِمْ‌ هُوَ أَقْسَطُ...]] (۳) [[الأحزاب ٥٣ | يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا لاَ...]] (۹) [[الأحزاب ٥٣ | يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا لاَ...]] (۸)   
</div>
</div>


خط ۳۶۵: خط ۳۶۵:
۱۰ - ولىّ نعمت کسى شدن، حق امر و نهى کردن به آن شخص را ایجاد مى کند. <span id='arabicinline'>'''(و إذ تقول للذى ... و أنعمت علیه أمسک علیک زوجک و اتّق اللّه)'''</span>
۱۰ - ولىّ نعمت کسى شدن، حق امر و نهى کردن به آن شخص را ایجاد مى کند. <span id='arabicinline'>'''(و إذ تقول للذى ... و أنعمت علیه أمسک علیک زوجک و اتّق اللّه)'''</span>


۱۱ - پیامبر(ص)، از ترس مردم، حقایقى را درباره مطلَّقه زید، پنهان مى کرد. <span id='arabicinline'>'''(و تخفى فى نفسک ما اللّه مبدیه و تخشى الناس)'''</span>
۱۱ - پیامبر(ص)، از ترس مردم، حقایقى را درباره مطلَّقه زید، پنهان مى کرد. <span id='arabicinline'>'''(و تخفى فى نفسک ما اللّه مبدیه و تخشى الناس)'''</span>
به قرینه ذیل آیه (فلمّا قضى زید منها وطراً زوّجناکها) احتمال قوى این است که آنچه پیامبر(ص) مخفى مى کرده، فرمان خداوند به ازدواج با زینب، مطلَّقه زید، بوده است.  
به قرینه ذیل آیه (فلمّا قضى زید منها وطراً زوّجناکها) احتمال قوى این است که آنچه پیامبر(ص) مخفى مى کرده، فرمان خداوند به ازدواج با زینب، مطلَّقه زید، بوده است.  


۱۲ - خداوند، پنهان کارى پیامبر(ص) را درباره فرمان الهى به ازدواج آن حضرت با همسر مطلَّقه زید، بر ملا ساخت. <span id='arabicinline'>'''(و تخفى فى نفسک ما اللّه مبدیه)'''</span>
۱۲ - خداوند، پنهان کارى پیامبر(ص) را درباره فرمان الهى به ازدواج آن حضرت با همسر مطلَّقه زید، بر ملا ساخت. <span id='arabicinline'>'''(و تخفى فى نفسک ما اللّه مبدیه)'''</span>


۱۳ - امکان ترس پیامبر خدا(ص) از مردم به خاطر اجراى حکم الهى که زمینه اجتماعى ندارد. <span id='arabicinline'>'''(و تخفى فى نفسک ما اللّه مبدیه و تخشى الناس)'''</span>
۱۳ - امکان ترس پیامبر خدا(ص) از مردم به خاطر اجراى حکم الهى که زمینه اجتماعى ندارد. <span id='arabicinline'>'''(و تخفى فى نفسک ما اللّه مبدیه و تخشى الناس)'''</span>
خط ۳۸۱: خط ۳۸۱:
«وطر» در لغت «نیاز مهم» را گویند (مفردات راغب). در آیه، «قضى ... وطراً» کنایه از به پایان رسیدن حاجت زید از نکاح با زینب و به اتمام رسیدن زمان مجاز زناشویى آن دو است.  
«وطر» در لغت «نیاز مهم» را گویند (مفردات راغب). در آیه، «قضى ... وطراً» کنایه از به پایان رسیدن حاجت زید از نکاح با زینب و به اتمام رسیدن زمان مجاز زناشویى آن دو است.  


۱۸ - پیامبر(ص) با زینب، مطلَّقه زید، پس از جدا شدن او از زید ازدواج کرد. <span id='arabicinline'>'''(فلمّا قضى زید منها وطرًا زوّجنکها)'''</span>
۱۸ - پیامبر(ص) با زینب، مطلَّقه زید، پس از جدا شدن او از زید ازدواج کرد. <span id='arabicinline'>'''(فلمّا قضى زید منها وطرًا زوّجنکها)'''</span>


۱۹ - ازدواج پیامبر(ص) با زینب، مطلَّقه زید به امر خداوند بود. <span id='arabicinline'>'''(فلمّا قضى زید منها وطرًا زوّجنکها)'''</span>
۱۹ - ازدواج پیامبر(ص) با زینب، مطلَّقه زید به امر خداوند بود. <span id='arabicinline'>'''(فلمّا قضى زید منها وطرًا زوّجنکها)'''</span>


۲۰ - پیامبر(ص)، تصمیم و رغبت براى ازدواج با زینب، مطلَّقه زید، نداشت و آن ازدواج، تنها براى اجراى فرمان خداوند بود. <span id='arabicinline'>'''(و إذ تقول للذى أنعم اللّه علیه ... أمسک علیک زوجک ...فلمّا قضى زید منها وطرًا زوّجنکها)'''</span>
۲۰ - پیامبر(ص)، تصمیم و رغبت براى ازدواج با زینب، مطلَّقه زید، نداشت و آن ازدواج، تنها براى اجراى فرمان خداوند بود. <span id='arabicinline'>'''(و إذ تقول للذى أنعم اللّه علیه ... أمسک علیک زوجک ...فلمّا قضى زید منها وطرًا زوّجنکها)'''</span>
توصیه پیامبر(ص) به زید، مبنى بر ادامه زندگى با زینب، حاکى از این است که پیامبر(ص)، در تلاش بود تا آن دو، به زندگى خود ادامه دهند و پس از طلاق هم، نگران پیامدهاى احتمالى ازدواج اش با زینب بوده است. از فعل «زوّجناکها» استفاده مى شود که چنین امرى، به خواست و فرمان خداوند بوده است.  
توصیه پیامبر(ص) به زید، مبنى بر ادامه زندگى با زینب، حاکى از این است که پیامبر(ص)، در تلاش بود تا آن دو، به زندگى خود ادامه دهند و پس از طلاق هم، نگران پیامدهاى احتمالى ازدواج اش با زینب بوده است. از فعل «زوّجناکها» استفاده مى شود که چنین امرى، به خواست و فرمان خداوند بوده است.  


خط ۳۹۸: خط ۳۹۸:
۲۵ - سنّت پسرخواندگى، در صدراسلام، امرى رایج بود. <span id='arabicinline'>'''(زوّجنکها لکى لایکون على المؤمنین حرج فى أزوج أدعیائهم)'''</span>
۲۵ - سنّت پسرخواندگى، در صدراسلام، امرى رایج بود. <span id='arabicinline'>'''(زوّجنکها لکى لایکون على المؤمنین حرج فى أزوج أدعیائهم)'''</span>


۲۶ - در صدراسلام، ازدواج با مطلَّقه پسرخوانده، امرى ناروا شمرده مى شد. <span id='arabicinline'>'''(زوّجنکها لکى لایکون على المؤمنین حرج فى أزوج أدعیائهم)'''</span>
۲۶ - در صدراسلام، ازدواج با مطلَّقه پسرخوانده، امرى ناروا شمرده مى شد. <span id='arabicinline'>'''(زوّجنکها لکى لایکون على المؤمنین حرج فى أزوج أدعیائهم)'''</span>


۲۷ - فلسفه ازدواج پیامبر(ص) با مطلَّقه پسرخوانده خویش، شکستن سنّتى جاهلى و هموار کردن راه براى دیگران بود. <span id='arabicinline'>'''(زوّجنکها لکى لایکون على المؤمنین حرج فى أزوج أدعیائهم)'''</span>
۲۷ - فلسفه ازدواج پیامبر(ص) با مطلَّقه پسرخوانده خویش، شکستن سنّتى جاهلى و هموار کردن راه براى دیگران بود. <span id='arabicinline'>'''(زوّجنکها لکى لایکون على المؤمنین حرج فى أزوج أدعیائهم)'''</span>


۲۸ - عنایت خداوند، به مؤمنان، در هموار کردن و رفع دشوارى هاى فرهنگى، براى رسیدن به خواسته هایشان <span id='arabicinline'>'''(زوّجنکها لکى لایکون على المؤمنین حرج فى أزوج أدعیائهم)'''</span>
۲۸ - عنایت خداوند، به مؤمنان، در هموار کردن و رفع دشوارى هاى فرهنگى، براى رسیدن به خواسته هایشان <span id='arabicinline'>'''(زوّجنکها لکى لایکون على المؤمنین حرج فى أزوج أدعیائهم)'''</span>


۲۹ - در صورت پایان یافتن وقت مقرّر در طلاق، مى توان با مطلَّقه پسرخوانده، ازدواج کرد. <span id='arabicinline'>'''(لایکون على المؤمنین حرج فى أزوج أدعیائهم إذا قضوا منهنّ وطرًا)'''</span>
۲۹ - در صورت پایان یافتن وقت مقرّر در طلاق، مى توان با مطلَّقه پسرخوانده، ازدواج کرد. <span id='arabicinline'>'''(لایکون على المؤمنین حرج فى أزوج أدعیائهم إذا قضوا منهنّ وطرًا)'''</span>


۳۰ - امر خداوند، قطعاً، انجام یافتنى است. <span id='arabicinline'>'''(و کان أمر اللّه مفعولاً)'''</span>
۳۰ - امر خداوند، قطعاً، انجام یافتنى است. <span id='arabicinline'>'''(و کان أمر اللّه مفعولاً)'''</span>


۳۱ - رخداد مطلَّقه شدن زینب و ازدواج اش با پیامبر(ص) از جمله حوادثى است که براساس خواست خداوند، تحقق پیدا کرده است. <span id='arabicinline'>'''(فلمّا قضى زید منها وطرًا زوّجنکها ... و کان أمر اللّه مفعولاً)'''</span>
۳۱ - رخداد مطلَّقه شدن زینب و ازدواج اش با پیامبر(ص) از جمله حوادثى است که براساس خواست خداوند، تحقق پیدا کرده است. <span id='arabicinline'>'''(فلمّا قضى زید منها وطرًا زوّجنکها ... و کان أمر اللّه مفعولاً)'''</span>


== روایات و احادیث ==
== روایات و احادیث ==
خط ۴۵۰: خط ۴۵۰:
|title=آیه 37 سوره أحزاب
|title=آیه 37 سوره أحزاب
|title_mode=replace
|title_mode=replace
|keywords=آیه 37 سوره أحزاب,أحزاب 37,وَ إِذْ تَقُولُ‌ لِلَّذِي‌ أَنْعَمَ‌ اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ أَنْعَمْتَ‌ عَلَيْهِ‌ أَمْسِکْ‌ عَلَيْکَ‌ زَوْجَکَ‌ وَ اتَّقِ‌ اللَّهَ‌ وَ تُخْفِي‌ فِي‌ نَفْسِکَ‌ مَا اللَّهُ‌ مُبْدِيهِ‌ وَ تَخْشَى‌ النَّاسَ‌ وَ اللَّهُ‌ أَحَقُ‌ أَنْ‌ تَخْشَاهُ‌ فَلَمَّا قَضَى‌ زَيْدٌ مِنْهَا وَطَراً زَوَّجْنَاکَهَا لِکَيْ‌ لاَ يَکُونَ‌ عَلَى‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ حَرَجٌ‌ فِي‌ أَزْوَاجِ‌ أَدْعِيَائِهِمْ‌ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَ‌ وَطَراً وَ کَانَ‌ أَمْرُ اللَّهِ‌ مَفْعُولاً,اجراى احکام,اجراى احکام بدون زمینه اجتماعى,احکام ازدواج,ازدواج با مطلقه فرزندخوانده,سخن از امورجنسى,نیازهاى انسان,عوامل پنهان کارى,آثار ترس,ترس از اجراى احکام,ترس از انسانها,ترس از خدا,آثار تقوا,دعوت به تقوا,رسوم جاهلیت,رسوم جاهلیت در صدراسلام,مبارزه با رسوم جاهلیت,منشأ حق امر,منشأ حق نهى,منشأ حوادث,عوامل تحکیم خانواده,افشاگریهاى خدا,اوامر خدا,حتمیت اوامر خدا,عطایاى خدا,مشیت خدا,نعمتهاى خدا,زمینه تحصیل خواسته ها,آمیزش زیدبن حارثه,احسان به زیدبن حارثه,اسلام زیدبن حارثه,بردگى زیدبن حارثه,توصیه به زیدبن حارثه,زیدبن حارثه و زینب بنت جحش,طلاق همسر زیدبن حارثه,عتق زیدبن حارثه,فرزند خواندگى زیدبن حارثه,ناسازگارى همسر زیدبن حارثه,نعمتهاى زیدبن حارثه,همسر زیدبن حارثه,ازدواج زینب بنت جحش,طلاق زینب بنت جحش,آداب سخن,سنت فرزندخواندگى در صدراسلام,بسترسازى فرهنگى,احسان محمد,ازدواج محمد,ازدواج محمد با مطلقه فرزندخوانده,افشاى محمد,بى رغبتى محمد به زینب بنت جحش,پنهان کارى محمد,تاریخ محمد,ترس محمد,توصیه هاى محمد,فرزندخوانده محمد,فلسفه ازدواج محمد,محمد و زیدبن حارثه,محمد و زینب بنت جحش,مسؤولیت محمد,همسران محمد,حقوق منعم,نیاز به آمیزش,توصیه به همسردارى,دعوت به همسردارى,آیات قرآن سوره الأحزاب  
|keywords=آیه 37 سوره أحزاب,أحزاب 37,وَ إِذْ تَقُولُ‌ لِلَّذِي‌ أَنْعَمَ‌ اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ أَنْعَمْتَ‌ عَلَيْهِ‌ أَمْسِکْ‌ عَلَيْکَ‌ زَوْجَکَ‌ وَ اتَّقِ‌ اللَّهَ‌ وَ تُخْفِي‌ فِي‌ نَفْسِکَ‌ مَا اللَّهُ‌ مُبْدِيهِ‌ وَ تَخْشَى‌ النَّاسَ‌ وَ اللَّهُ‌ أَحَقُ‌ أَنْ‌ تَخْشَاهُ‌ فَلَمَّا قَضَى‌ زَيْدٌ مِنْهَا وَطَراً زَوَّجْنَاکَهَا لِکَيْ‌ لاَ يَکُونَ‌ عَلَى‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ حَرَجٌ‌ فِي‌ أَزْوَاجِ‌ أَدْعِيَائِهِمْ‌ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَ‌ وَطَراً وَ کَانَ‌ أَمْرُ اللَّهِ‌ مَفْعُولاً,اجراى احکام,اجراى احکام بدون زمینه اجتماعى,احکام ازدواج,ازدواج با مطلقه فرزندخوانده,سخن از امورجنسى,نیازهاى انسان,عوامل پنهان کارى,آثار ترس,ترس از اجراى احکام,ترس از انسانها,ترس از خدا,آثار تقوا,دعوت به تقوا,رسوم جاهلیت,رسوم جاهلیت در صدراسلام,مبارزه با رسوم جاهلیت,منشأ حق امر,منشأ حق نهى,منشأ حوادث,عوامل تحکیم خانواده,افشاگریهاى خدا,اوامر خدا,حتمیت اوامر خدا,عطایاى خدا,مشیت خدا,نعمتهاى خدا,زمینه تحصیل خواسته ها,آمیزش زیدبن حارثه,احسان به زیدبن حارثه,اسلام زیدبن حارثه,بردگى زیدبن حارثه,توصیه به زیدبن حارثه,زیدبن حارثه و زینب بنت جحش,طلاق همسر زیدبن حارثه,عتق زیدبن حارثه,فرزند خواندگى زیدبن حارثه,ناسازگارى همسر زیدبن حارثه,نعمتهاى زیدبن حارثه,همسر زیدبن حارثه,ازدواج زینب بنت جحش,طلاق زینب بنت جحش,آداب سخن,سنت فرزندخواندگى در صدراسلام,بسترسازى فرهنگى,احسان محمد,ازدواج محمد,ازدواج محمد با مطلقه فرزندخوانده,افشاى محمد,بى رغبتى محمد به زینب بنت جحش,پنهان کارى محمد,تاریخ محمد,ترس محمد,توصیه هاى محمد,فرزندخوانده محمد,فلسفه ازدواج محمد,محمد و زیدبن حارثه,محمد و زینب بنت جحش,مسؤولیت محمد,همسران محمد,حقوق منعم,نیاز به آمیزش,توصیه به همسردارى,دعوت به همسردارى,آیات قرآن سوره الأحزاب  
|description=وَ إِذْ تَقُولُ‌ لِلَّذِي‌ أَنْعَمَ‌ اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ أَنْعَمْتَ‌ عَلَيْهِ‌ أَمْسِکْ‌ عَلَيْکَ‌ زَوْجَکَ‌ وَ اتَّقِ‌ اللَّهَ‌ وَ تُخْفِي‌ فِي‌ نَفْسِکَ‌ مَا اللَّهُ‌ مُبْدِيهِ‌ وَ تَخْشَى‌ النَّاسَ‌ وَ اللَّهُ‌ أَحَقُ‌ أَنْ‌ تَخْشَاهُ‌ فَلَمَّا قَضَى‌ زَيْدٌ مِنْهَا وَطَراً زَوَّجْنَاکَهَا لِکَيْ‌ لاَ يَکُونَ‌ عَلَى‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ حَرَجٌ‌ فِي‌ أَزْوَاجِ‌ أَدْعِيَائِهِمْ‌ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَ‌ وَطَراً وَ کَانَ‌ أَمْرُ اللَّهِ‌ مَفْعُولاً
|description=وَ إِذْ تَقُولُ‌ لِلَّذِي‌ أَنْعَمَ‌ اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ أَنْعَمْتَ‌ عَلَيْهِ‌ أَمْسِکْ‌ عَلَيْکَ‌ زَوْجَکَ‌ وَ اتَّقِ‌ اللَّهَ‌ وَ تُخْفِي‌ فِي‌ نَفْسِکَ‌ مَا اللَّهُ‌ مُبْدِيهِ‌ وَ تَخْشَى‌ النَّاسَ‌ وَ اللَّهُ‌ أَحَقُ‌ أَنْ‌ تَخْشَاهُ‌ فَلَمَّا قَضَى‌ زَيْدٌ مِنْهَا وَطَراً زَوَّجْنَاکَهَا لِکَيْ‌ لاَ يَکُونَ‌ عَلَى‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ حَرَجٌ‌ فِي‌ أَزْوَاجِ‌ أَدْعِيَائِهِمْ‌ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَ‌ وَطَراً وَ کَانَ‌ أَمْرُ اللَّهِ‌ مَفْعُولاً
|image=Wiki_Logo.png
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}
}}