آل عمران ٩٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۴:۰۹ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

نخستین خانه‌ای که برای مردم (و نیایش خداوند) قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکّه است، که پر برکت، و مایه هدایت جهانیان است.

همانا نخستين خانه‌اى كه براى مردم بنا شد همان است كه در مكه است و مايه بركت و هدايت جهانيان است
در حقيقت، نخستين خانه‌اى كه براى [عبادت‌] مردم، نهاده شده، همان است كه در مكه است و مبارك، و براى جهانيان [مايه‌] هدايت است.
اول خانه‌ای که برای عبادت خلق بنا شد همان خانه (کعبه) است که در بکّه است که در آن برکت و هدایت خلایق است.
یقیناً نخستین خانه ای که برای [نیایش و عبادت] مردم نهاده شد، همان است که در مکه است، که پر برکت و وسیله هدایت برای جهانیان است.
نخستين خانه‌اى كه براى مردم بنا شده همان است كه در مكه است. خانه‌اى كه جهانيان را سبب بركت و هدايت است.
نخستین خانه‌ای که برای [عبادت‌] مردمان نهاده شد، آن است که در مکه [بنا شده‌] است و مبارک و رهنمای جهانیان است‌
هر آينه نخستين خانه‌اى كه براى [پرستش‌] مردم نهاده شده همان است كه در بكّه- محل ازدحام جايگاه كعبه در مكّه- است كه با بركت است و جهانيان را راهنماست.
نخستین خانه‌ای (از حیث قدمت و حرمت که با دست انبیاء جهت پرستش و نیایش صحیح خداوند یگانه) برای مردم بنیانگذاری گشته است، خانه‌ای است که در مکّه قرار دارد (و کعبه نام و از لحاظ ظاهر و باطن) پربرکت و نعمت است و (از آنجا که قبله‌گاه نماز مسلمانان و مکان حجّ آنان یعنی کنگره‌ی بزرگ سالانه‌ی ایشان است، مایه‌ی) هدایت جهانیان است.
بی‌گمان، نخستین خانه‌ای که برای مردمان، نهاده شده، همواره همان است که در بَکّه [:مکّه] است (که کاملاً) در حال برکت و هدایت برای کل جهانیان است.
همانا نخست خانه که بپا شد برای مردم آن است که در مکّه است فرخنده‌ای و هدایتی برای جهانیان‌


آل عمران ٩٥ آیه ٩٦ آل عمران ٩٧
سوره : سوره آل عمران
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أوَّلَ بَیْتٍ»: نخستین خانه. مراد این است نخستین خانه‌ای که برای عبادت با دست پیغمبران ساخته شده است کعبه است که ابراهیم و اسماعیل آن را ساخته‌اند و بعد از آن قرنها بعد مسجدالاقصی در سال پیش از میلاد توسّط سلیمان ساخته شد. «بَکَّةَ»: اسمی از اسامی مکّه است. «مُبَارَکاً»: پرخیر و برکت است برای حاجیان و ساکنان آنجا (نگا: بقره / . حال ضمیر مستتر در (وُضِعَ) است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - کعبه، نخستین خانه و مأواى مردمى (انّ اوّل بیت وضع للناس) «بیت» در لغت به معناى مأواى شبانه است.

۲ - مردمى بودن، ارزشى براى بناى کعبه* (انّ اوّل بیت وضع للناس)

۳ - مردمى بودن، ارزشى براى همه حرکتها و نهادها* (انّ اوّل بیت وضع للناس)

۴ - کعبه، براى تمامى انسانهاست; و نه براى جمعیت و یا نژادى خاص (وضع للناس)

۵ - شرافت کعبه بر بیت المقدس، على رغم پندار یهودیان (انّ اوّل بیت وضع للناس) با توجّه به شأن نزول که یهودیان مى گفتند بیت المقدّس، برتر و باارزشتر از کعبه است.

۶ - قدمت کعبه، ملاک شرافت آن بر بیت المقدس (انّ اوّل بیت وضع للناس) با توجّه به شأن نزول ذکر شده در مجمع البیان.

۷ - سابقه تاریخى معابد، معیارى براى ارزیابى آن* (انّ اوّل بیت وضع للناس) چون اَوَّلیت، ملاک اولویَت قرار گرفته است.

۸ - بکّه، نام سرزمینى که خانه خداوند (کعبه) در آن است. (انّ اوّل بیت وضع للناس للذى ببکّة)

۹ - بکّه، از نامهاى مکّه (وضع للناس للذى ببکّة)

۱۰ - کعبه، خانه اى مبارک (داراى خیر و برکت فراوان) (وضع للناس للذى ببکّة مبارکاً)

۱۱ - کعبه، وسیله هدایت جهانیان (انّ اوّل بیت ... و هدىً للعالمین)

روایات و احادیث

۱۲ - ازدحام جمعیت در مکّه ، سبب نامگذارى آن به «بکّة» (وضع للناس للذى ببکّة) امام صادق (ع) در پاسخ از علت نامگذارى مکّه به بکّه فرمود: لانَ الناس یبکّ بعضهم بعضاً فیها بالأیدى.[۱]

۱۳ - جایگاه بناى کعبه، اولین نقطه آفریده شده از زمین (انّ اوّل بیت وضع للناس) امام صادق (ع): ... لما اراد اللّه تعالى ان یخلق الارض ... فجمعه فى موضع البیت ثم جعله جبلا من زبد ثم دحى الأرض من تحته و هو قول اللّه عزّ و جل: «ان اوّل بیت ... ».[۲]

۱۴ - برپایى مراسم حج در خانه خدا، از زمان حضرت آدم (ع) (انّ اوّل بیت وضع للناس) امام باقر (ع) در پاسخ سؤال از برقرارى حج قبل از بعثت پیامبر (ص) فرمود: نعم ... ان ادم و نوحاً و سلیمان قد حجّوا البیت ... کما قال اللّه تعالى «ان اول بیت وضع للناس ... ».[۳]

موضوعات مرتبط

  • آثار باستانى: ۷
  • آدم (ع): ۱۴
  • ارزش: ملاکهاى ارزش ۲، ۳، ۶
  • ارزیابى: ملاکهاى ارزیابى ۷
  • اماکن مقدس: ۷
  • بیت المقدس: ۵، ۶
  • حج: تاریخ حج ۱۴ ; آدم (ع) و حج ۱۴
  • زمین: تاریخ زمین ۱۳ ; زمین با برکت ۱۰
  • کعبه: ارزش کعبه ۲، ۵، ۶، ۱۱ ; برکت کعبه ۱۰ ; جایگاه کعبه ۱۳ ; قدمت کعبه ۶ ; ویژگى کعبه ۱، ۲، ۴
  • مردمى بودن: ۲، ۳
  • مکّه : نامگذارى مکّه ۱۲ ; نامهاى مکّه ۸، ۹
  • هدایت: عوامل هدایت ۱۱
  • یهود: عقاید یهود ۵

منابع

  1. علل الشرایع، ج ۲، ص ۳۹۸، ح ۵ ; تفسیر عیاشى، ج ۱، ص ۱۸۷، ح ۹۵.
  2. کافى، ج ۴، ص ۱۸۹، ح ۷ ; نورالثقلین، ج ۱، ص ۳۶۵- ، ح ۲۴۴ و ۲۴۶.
  3. تفسیر عیاشى، ج ۱، ص ۱۸۶، ح ۹۲ ; تفسیر برهان، ج ۱، ص ۳۰۰، ح ۱۹.