گمنام

آل عمران ١٧٥: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۱۰٬۷۴۰ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۳ مرداد ۱۳۹۶
QRobot edit
(افزودن سال نزول)
(QRobot edit)
خط ۳۲: خط ۳۲:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۴_بخش۷#link1 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۴_بخش۷#link1 | تفسیر آیات]]
}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۳_بخش۵۹#link140 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۳_بخش۵۹#link140 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
«175» إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ‌
اين شيطان است كه دوستان خويش را (از قدرت كفّار) مى‌ترساند، پس اگر ايمان داريد از آنان نترسيد و فقط از (مخالفت) من بترسيد.
===پیام ها===
1- هرگونه شايعه‌اى كه مايه‌ى ترس و يأس مسلمانان گردد، شيطانى است. «إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ»
2- شيوه‌ى ارعاب و تهديد، سياست دائمى قدرت‌هاى شيطانى است. «يُخَوِّفُ»
3- افراد ترسوىِ ميدان‌هاى نبرد، يار شيطان و تحت نفوذ شيطانند. «الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ»
4- مؤمنان شجاع، از ولايت شيطان دورند. «الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ»
5- ترس از خدا، زمينه‌ى فرمان‌پذيرى و ترس از غير خدا، زمينه‌ى فرمان‌گريزى است. «فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ» (با توجّه به آيات قبل)
6- مؤمن واقعى از غير خدا نمى‌ترسد و مى‌داند كه ايمان از شجاعت جدا نيست.
«وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (175)
إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ‌: اينست و جز اين نيست ترساننده شما، شيطان انسى است به دستاويز شيطان جنّى كه «نعيم» و «ابو سفيان» باشد، يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ‌: مى‌ترساند دوستان خود را كه منافقانند تا از لشكر حضرت برگردند، و اين سبب شكست كار مسلمانان شود. فَلا تَخافُوهُمْ‌: پس اى مؤمنان نترسيد شياطين را، وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ‌: و بترسيد مرا از مخالفت، اگر هستيد تصديق كنندگان وعد و وعيد الهى را، زيرا ايمان مقتضى است ترس خدا را.
تنبيه: آيه شريفه دال است بر آنكه مؤمنين بايد ترس و واهمه از وساوس و دسائس شياطين انسى و جنى نداشته باشند، زيرا در حمايت حفظ قادر متعال مى‌باشند، بلكه بايد ترس و خوف آنان از عظمت ذات حق تعالى و انديشناك باشند از مخالفت فرامين سبحانى.
در كتاب كافى: حضرت صادق عليه السّلام به اسحق بن عمار فرمايد:
خف اللّه كانّك تراه و ان كنت لا تريه فانّه يراك، فان كنت ترى انّه لا يراك فقد كفرت، و ان كنت تعلم انّه يراك ثمّ برزت له بالمعصية فقد جعلته من اهون النّاظرين عليك. «2» يعنى: بترس خدا را به مانند آنكه مى‌بينى او را؛ و اگر او را
----
«1» خصال صدوق، باب الأربعة صفحه 218 حديث 43.
«2» اصول كافى، جلد 2، كتاب الايمان و الكفر، باب الخوف و الرجاء، صفحه 67، حديث 2
تفسير اثنا عشرى، ج‌2، ص: 307
نمى‌بينى، بتحقيق او تو را مى‌بيند؛ و اگر اعتقاد كنى كه نمى‌بيند تو را، پس كافر شدى؛ و اگر علم دارى به اينكه تو را مى‌بيند، پس مبارزه كنى او را به معصيت، بتحقيق قرار دادى ذات سبحانى را از پست‌ترين نظر كنندگان (زيرا اعتنائى به شأن الهى ننمايد).
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (175)
ترجمه‌
جز اين نبود آنكه شيطان ميترساند دوستانش را پس نترسيد از ايشان و بترسيد از من اگر هستيد گروندگان..
تفسير
اين منع از جهاد و مرعوب نمودن مسلمين از كفار نبود مگر آنكه شيطان بزبان نعيم ابن مسعود ميترساند دوستان خود را كه حاضر براى جهاد نشدند پس بوسوسه آنها مرعوب نشويد و از آنها نترسيد چون مخالفت و موافقت آنها در- صورتى كه لطف الهى شامل شما باشد تأثيرى نخواهد داشت و از من بترسيد در مخالفت امر و نهى من چون قدرت من فوق تمام قدرتها است و عذاب من فوق همه عذابها
----
جلد 1 صفحه 537
است اگر حقيقتا مؤمن هستيد براى آنكه مقتضاى ايمان بخدا اين است كه از او بيشتر از هر كس بترسند و ترس از خلق را بر ترس از او ترجيح ندهند.
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
إِنَّما ذلِكُم‌ُ الشَّيطان‌ُ يُخَوِّف‌ُ أَولِياءَه‌ُ فَلا تَخافُوهُم‌ وَ خافُون‌ِ إِن‌ كُنتُم‌ مُؤمِنِين‌َ (175)
محققا بدانيد ايها المؤمنون‌ كساني‌ ‌که‌ ‌از‌ كفار و مشركين‌ و مقاتله‌ ‌با‌ ‌آنها‌ خوف‌ دارند ‌از‌ اولياء شيطان‌ هستند ‌که‌ القاء خوف‌ ‌در‌ قلوب‌ ‌آنها‌ ميكند ‌شما‌ ‌از‌ ‌آنها‌ خوف‌ نداشته‌ باشيد بلكه‌ بايد ‌از‌ ‌خدا‌ بترسيد ‌در‌ مخالفت‌ امر ‌او‌ و تقاعد ‌از‌ جهاد ‌اگر‌ حقيقة مؤمن‌ هستيد.
إِنَّما ذلِكُم‌ُ الشَّيطان‌ُ يُخَوِّف‌ُ أَولِياءَه‌ُ اولياء شيطان‌ كساني‌ هستند ‌که‌ متابعت‌ شيطان‌ ميكنند ‌در‌ ترك‌ واجبات‌ و فعل‌ محرمات‌ ‌که‌ ‌آنها‌ ‌را‌ بقتل‌ و جرح‌ و ذهاب‌ مال‌ ميترساند، و بعضي‌ ‌از‌ مفسرين‌ تفسير كردند ‌که‌ مراد ‌از‌ اولياء شيطان‌ كفار و مشركين‌ هستند ‌که‌ ‌از‌ مسلمين‌ خائف‌ ميشوند، و ‌اينکه‌ ‌از‌ دو جهت‌ غلط ‌است‌ يكي‌ آنكه‌ شيطان‌ ‌آنها‌ ‌را‌ تشجيع‌ و ترغيب‌ ميكند بمقاتله‌ ‌با‌ مسلمين‌ نه‌ تخويف‌ و تهديد ديگر آنكه‌ القاء خوف‌ ‌در‌ قلوب‌ ‌آنها‌ ‌را‌ خداوند ميفرمايد وَ قَذَف‌َ فِي‌ قُلُوبِهِم‌ُ الرُّعب‌َ حشر ‌آيه‌ 2، و پيغمبر صلّي‌ اللّه‌ ‌عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ فرمود
نصرت‌ بالرعب‌
و نيز ميفرمايد سَأُلقِي‌ فِي‌ قُلُوب‌ِ الَّذِين‌َ كَفَرُوا الرُّعب‌َ انفال‌ ‌آيه‌ 12، و نيز ميفرمايد سَنُلقِي‌
جلد 4 - صفحه 434
فِي‌ قُلُوب‌ِ الَّذِين‌َ كَفَرُوا الرُّعب‌َ آل‌ عمران‌ ‌آيه‌ 152.
فَلا تَخافُوهُم‌ ‌شما‌ ‌که‌ ‌از‌ اولياء شيطان‌ نيستيد بلكه‌ مؤمن‌ خالص‌ ‌از‌ اولياء اللّه‌ هستيد، ‌پس‌ نبايد ‌از‌ مشركين‌ خوف‌ داشته‌ باشيد ‌با‌ وعده‌ نصرت‌ الهي‌.
وَ خافُون‌ِ بايد ‌از‌ ‌خدا‌ بترسيد ‌که‌ ‌در‌ صورت‌ مخالفت‌ و معصيت‌ مورد غضب‌ ‌او‌ واقع‌ شويد و ‌در‌ دنيا و آخرت‌ بعقوبت‌ دچار شويد و دشمن‌ ‌بر‌ ‌شما‌ چيره‌ شود.
إِن‌ كُنتُم‌ مُؤمِنِين‌َ چون‌ مؤمن‌ ‌از‌ ‌خدا‌ ميترسد و ‌از‌ ‌غير‌ ‌او‌ باك‌ ندارد، و ‌غير‌ مؤمن‌ ‌از‌ ‌غير‌ ‌خدا‌ خائف‌ ‌است‌ و ‌از‌ ‌خدا‌ نميترسد.
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
]
(آیه 175)- این آیه دنباله آیاتی است که در باره غزوه «حمراء الاسد» نازل گردید و در آن می‌فرماید: «این فقط شیطان است که پیروان خود را (با سخنان و شایعات بی‌اساس) می‌ترساند از آنها نترسید و تنها از من بترسید اگر ایمان دارید» (إِنَّما ذلِکُمُ الشَّیْطانُ یُخَوِّفُ أَوْلِیاءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ).
تعبیر از نعیم بن مسعود و یا کاروان عبد القیس به شیطان یا به خاطر این است که عمل آنها به راستی عمل شیطانی بود و یا منظور از شیطان، خود این اشخاص می‌باشند و این از مواردی است که شیطان بر مصداق انسانی آن گفته شده.
بنابراین معنی آیه چنین است: عمل نعیم بن مسعود و یا کاروان عبد القیس فقط یک عمل شیطانی است که برای ترساندن دوستان شیطان صورت گرفته.
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


کاربر ناشناس