آل عمران ١٠٨: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
افزودن جزییات آیه
(افزودن سال نزول) |
(افزودن جزییات آیه) |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::تِلْک|تِلْکَ]] [[کلمه غیر ربط::تِلْک| ]] [[شامل این ریشه::تلک| ]][[ریشه غیر ربط::تلک| ]][[شامل این کلمه::آيَات|آيَاتُ]] [[شامل این ریشه::اوى| ]][[شامل این ریشه::ائى| ]][[شامل این ریشه::ايى| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهِ]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله| ]][[ریشه غیر ربط::الله| ]][[شامل این ریشه::اله| ]][[ریشه غیر ربط::اله| ]][[شامل این ریشه::وله| ]][[ریشه غیر ربط::وله| ]][[شامل این کلمه::نَتْلُوهَا|نَتْلُوهَا]] [[کلمه غیر ربط::نَتْلُوهَا| ]] [[شامل این ریشه::تلو| ]][[ریشه غیر ربط::تلو| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[ریشه غیر ربط::ها| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْک|عَلَيْکَ]] [[شامل این ریشه::على| ]][[شامل این ریشه::ک| ]][[شامل این کلمه::بِالْحَق|بِالْحَقِ]] [[کلمه غیر ربط::بِالْحَق| ]] [[شامل این ریشه::ب| ]][[ریشه غیر ربط::ب| ]][[شامل این ریشه::حقق| ]][[ریشه غیر ربط::حقق| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله| ]][[ریشه غیر ربط::الله| ]][[شامل این ریشه::اله| ]][[ریشه غیر ربط::اله| ]][[شامل این ریشه::وله| ]][[ریشه غیر ربط::وله| ]][[شامل این کلمه::يُرِيد|يُرِيدُ]] [[کلمه غیر ربط::يُرِيد| ]] [[شامل این ریشه::رود| ]][[ریشه غیر ربط::رود| ]][[شامل این کلمه::ظُلْما|ظُلْماً]] [[کلمه غیر ربط::ظُلْما| ]] [[شامل این ریشه::ظلم| ]][[ریشه غیر ربط::ظلم| ]][[شامل این کلمه::لِلْعَالَمِين|لِلْعَالَمِينَ]] [[کلمه غیر ربط::لِلْعَالَمِين| ]] [[شامل این ریشه::علم| ]][[ریشه غیر ربط::علم| ]][[شامل این ریشه::ل| ]][[ریشه غیر ربط::ل| ]]'''}} | {{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::تِلْک|تِلْکَ]] [[کلمه غیر ربط::تِلْک| ]] [[شامل این ریشه::تلک| ]][[ریشه غیر ربط::تلک| ]][[شامل این کلمه::آيَات|آيَاتُ]] [[شامل این ریشه::اوى| ]][[شامل این ریشه::ائى| ]][[شامل این ریشه::ايى| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهِ]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله| ]][[ریشه غیر ربط::الله| ]][[شامل این ریشه::اله| ]][[ریشه غیر ربط::اله| ]][[شامل این ریشه::وله| ]][[ریشه غیر ربط::وله| ]][[شامل این کلمه::نَتْلُوهَا|نَتْلُوهَا]] [[کلمه غیر ربط::نَتْلُوهَا| ]] [[شامل این ریشه::تلو| ]][[ریشه غیر ربط::تلو| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[ریشه غیر ربط::ها| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْک|عَلَيْکَ]] [[شامل این ریشه::على| ]][[شامل این ریشه::ک| ]][[شامل این کلمه::بِالْحَق|بِالْحَقِ]] [[کلمه غیر ربط::بِالْحَق| ]] [[شامل این ریشه::ب| ]][[ریشه غیر ربط::ب| ]][[شامل این ریشه::حقق| ]][[ریشه غیر ربط::حقق| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله| ]][[ریشه غیر ربط::الله| ]][[شامل این ریشه::اله| ]][[ریشه غیر ربط::اله| ]][[شامل این ریشه::وله| ]][[ریشه غیر ربط::وله| ]][[شامل این کلمه::يُرِيد|يُرِيدُ]] [[کلمه غیر ربط::يُرِيد| ]] [[شامل این ریشه::رود| ]][[ریشه غیر ربط::رود| ]][[شامل این کلمه::ظُلْما|ظُلْماً]] [[کلمه غیر ربط::ظُلْما| ]] [[شامل این ریشه::ظلم| ]][[ریشه غیر ربط::ظلم| ]][[شامل این کلمه::لِلْعَالَمِين|لِلْعَالَمِينَ]] [[کلمه غیر ربط::لِلْعَالَمِين| ]] [[شامل این ریشه::علم| ]][[ریشه غیر ربط::علم| ]][[شامل این ریشه::ل| ]][[ریشه غیر ربط::ل| ]]'''}} | ||
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed" | |||
!کپی متن آیه | |||
|- | |||
|تِلْکَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْکَ بِالْحَقِ وَ مَا اللَّهُ يُرِيدُ ظُلْماً لِلْعَالَمِينَ | |||
|} | |||
'''ترجمه ''' | '''ترجمه ''' | ||
<tabber> | <tabber> | ||
خط ۱۵: | خط ۱۸: | ||
|-|صادقی تهرانی=اینهاست آیات خدا، (که) آنها را به تمامی حق بر تو میخوانیم. و خدا هیچ ستمی برای جهانیان نمیخواهد. | |-|صادقی تهرانی=اینهاست آیات خدا، (که) آنها را به تمامی حق بر تو میخوانیم. و خدا هیچ ستمی برای جهانیان نمیخواهد. | ||
|-|معزی=این است آیتهای خدا که خوانیمش بر تو به حقّ و نیست خدا خواهان ستمی بر جهانیان | |-|معزی=این است آیتهای خدا که خوانیمش بر تو به حقّ و نیست خدا خواهان ستمی بر جهانیان | ||
|-|</tabber>< | |-|english=<div id="qenag">These are the revelations of Allah. We recite them to you in truth. Allah desires no injustice for mankind.</div> | ||
|-|</tabber> | |||
<div class="audiotable"> | |||
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/003108.mp3"></sound></div> | |||
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/003108.mp3"></sound></div> | |||
</div> | |||
{{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = [[نازل شده در سال::15|٣ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::108|١٠٨]] | قبلی = آل عمران ١٠٧ | بعدی = آل عمران ١٠٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::12|١٢]] | حرف = }} | {{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = [[نازل شده در سال::15|٣ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::108|١٠٨]] | قبلی = آل عمران ١٠٧ | بعدی = آل عمران ١٠٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::12|١٢]] | حرف = }} | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
خط ۲۳: | خط ۳۱: | ||
<tabber> | <tabber> | ||
المیزان= | المیزان= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۴۵#link406 | آيات ۱۱۰ - ۱۰۲، سوره آل عمران<br> ]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۴۵#link406 | آيات ۱۱۰ - ۱۰۲، سوره آل عمران<br> ]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۴۵#link407 | ((حق التقوى )) غرض و مقصد نهايى است و دستور ((فاتقوا اللّه ما استطعم )) راهرسيدن به آن هدف را نشان مى دهد<br> ]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۴۵#link407 | ((حق التقوى )) غرض و مقصد نهايى است و دستور ((فاتقوا اللّه ما استطعم )) راهرسيدن به آن هدف را نشان مى دهد<br> ]] | ||
خط ۴۳: | خط ۵۲: | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۴۷#link424 | سه روايت درباره ((كنتم خير امة ...))<br> ]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۴۷#link424 | سه روايت درباره ((كنتم خير امة ...))<br> ]] | ||
}} | |||
|-|نمونه= | |-|نمونه= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:نمونه جلد۳_بخش۵۱#link45 | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۳_بخش۵۱#link45 | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-| تفسیر نور= | |||
===تفسیر نور (محسن قرائتی)=== | |||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
«108» تِلْكَ آياتُ اللَّهِ نَتْلُوها عَلَيْكَ بِالْحَقِّ وَ مَا اللَّهُ يُرِيدُ ظُلْماً لِلْعالَمِينَ | |||
اينها آيات خداوند است كه ما آن را به حقّ بر تو مىخوانيم و خداوند هيچ ستمى را بر جهانيان نمىخواهد. | |||
}} | |||
|-| | |||
اثنی عشری= | |||
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
تِلْكَ آياتُ اللَّهِ نَتْلُوها عَلَيْكَ بِالْحَقِّ وَ مَا اللَّهُ يُرِيدُ ظُلْماً لِلْعالَمِينَ (108) | |||
تِلْكَ آياتُ اللَّهِ: آنچه گذشت از اخبار يهود و نصارى و احكام وعد و وعيد و بشارت و ملامت و غيره، آيات و شواهد قدرت و حكمت ذات يگانه الهى | |||
---- | |||
«1» بحار الانوار، جلد 8، كتاب العدل و المعاد، باب 23، صفحه 120، حديث 11. | |||
«2» تفسير برهان، جلد اوّل، صفحه 308، ذيل آيه 107 آل عمران- ذو الثديه رهبر خوارج بود كه در جنگ نهروان كشته شد. | |||
تفسير اثنا عشرى، ج2، ص: 207 | |||
است، نَتْلُوها عَلَيْكَ بِالْحَقِ: مىخوانيم آن را به واسطه وحى بر تو در حالتى كه حق و از خداوند به حق است كه هيچ شبههاى در راستى و درستى آن نيست، بلكه حقيقت حق و عين واقع باشد. وَ مَا اللَّهُ يُرِيدُ ظُلْماً لِلْعالَمِينَ: و نيست و نخواهد خداى تعالى ظلم را براى عالميان از جن وا نس، يعنى بر ايشان ظلم ننمايد به نقص ثواب، و بىجرم عقوبت نفرمايد، و عذاب كفار و منافقين و عاصين به عدل مىباشد. | |||
تبصره: يكى از معتقدات حقّه اماميه، اعتقاد به عدل است، يعنى ذات يگانه سبحانى عادل است و ظالم نيست و ظلم به هيچ فردى از مخلوقات ننمايد، زيرا ظلم، قبيح، و صدور آن از خداوند حكيم محال مىباشد؛ زيرا علم الهى باز مىدارد ذات سبحانى را از فعل قبيح، و داعى هم ندارد به ارتكاب قبيح، زيرا داعى بر امر قبيح: يا حاجت است، و آن در خداى تعالى محال باشد؛ و يا حكمت، و آن اقتضاى فعل قبيح ندارد؛ و آيه شريفه برهانى است بر آن. | |||
}} | |||
|-| | |||
روان جاوید= | |||
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
تِلْكَ آياتُ اللَّهِ نَتْلُوها عَلَيْكَ بِالْحَقِّ وَ مَا اللَّهُ يُرِيدُ ظُلْماً لِلْعالَمِينَ (108) | |||
ترجمه | |||
اين آيتهاى خدا است مىخوانيم آنها را بر تو براستى و خدا اراده نمىكند ستمى براى جهانيان.. | |||
تفسير | |||
اين آيات قرآن كه براى نويد مؤمنين و وعيد مخالفين نازل شده است تلاوت مىكنيم آنها را بر تو در حالتى كه حق است و حقيقت دارد و حقيق است باذعان و ايمان و شبهه در آن نيست و خداوند اراده ظلم نمىكند چه رسد بآنكه ظلم كند زيرا كه محال است وقوع و اراده ظلم از خداوند چون ظالم يا بواسطه جهل بقبح ظلم مرتكب آن ميشود يا بواسطه حاجت و خداوند منزه است از هر عيبى و عالم است | |||
---- | |||
جلد 1 صفحه 476 | |||
و جاهل نيست و غنى است و محتاج نيست و بيش از حد استحقاق عذاب نمىفرمايد و آن مقتضاى عدل است. | |||
}} | |||
|-| | |||
اطیب البیان= | |||
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
تِلكَ آياتُ اللّهِ نَتلُوها عَلَيكَ بِالحَقِّ وَ مَا اللّهُ يُرِيدُ ظُلماً لِلعالَمِينَ (108) | |||
اينکه آيات شريفه راجع باهل كتاب و مرتدّين از دين اسلام و مؤمنين نشانههاي خداوند است که بر تو تلاوت نموديم بحق و صدق و خداوند اراده ظلم باحدي از بندگانش ندارد، يعني هر که سعادتمند شد بواسطه عمل خود بود و هر که معذّب شد بواسطه كردار زشت خود است. | |||
تِلكَ آياتُ اللّهِ اشاره بآيات سابقه است در امر باتفاق و اعتصام و عدم تفرقه و اختلاف و سائر خصوصيات. | |||
جلد 4 - صفحه 313 | |||
نَتلُوها عَلَيكَ بتوسط وحي و روح الامين که حضرتش ابلاغ فرمايد باهل كتاب و امّت خود. | |||
بالحقّ اشاره به اينكه پيغمبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم از پيش خود چيزي نميفرمايد هر چه ميگويد درست و بجا از جانب خداوند است. | |||
وَ مَا اللّهُ يُرِيدُ ظُلماً لِلعالَمِينَ ظلم قبيح است و فعل قبيح محال است از خدا صادر شود بلكه كساني که بواسطه كفر و معصيت دچار عذاب ميشوند خود بخود ظلم ميكنند پس از آني که حجت بر آنها تمام شود و از روي عناد و عصبيت و هوي و هوس و حبّ جاه و مال نافرماني ميكنند، خداوندا ما را حفظ فرما. | |||
}} | |||
|-| | |||
برگزیده تفسیر نمونه= | |||
===برگزیده تفسیر نمونه=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
] | |||
(آیه 108)- این آیه اشاره به بحثهای مختلف گذشته در باره اتحاد و اتفاق و ایمان و کفر و امر به معروف و نهی از منکر و نتایج و عواقب آنها کرده میفرماید: | |||
«اینها آیات خداست که به حق بر تو میخوانیم» (تِلْکَ آیاتُ اللَّهِ نَتْلُوها عَلَیْکَ بِالْحَقِّ). | |||
سپس میافزاید: آنچه بر اثر تخلف از این دستورات دامنگیر افراد میشود، نتیجه اعمال خود آنهاست «و خداوند (هیچ گاه) ستمی برای (احدی از) جهانیان نمیخواهد» (وَ مَا اللَّهُ یُرِیدُ ظُلْماً لِلْعالَمِینَ). | |||
بلکه این آثار شوم، همان است که با دست خود برای خود فراهم ساختند. | |||
}} | |||
|-|تسنیم= | |-|تسنیم= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|</tabber> | |-|</tabber> | ||
خط ۹۹: | خط ۲۰۲: | ||
[[رده:آثار اختلاف]][[رده:اجتناب از اختلاف]][[رده:ملاکهاى ارزش]][[رده:صفات جلال]][[رده:اعتصام به حبل الله]][[رده:ارزش حق]][[رده:اوامر خدا]][[رده:رحمت خدا]][[رده:عدل]][[رده:خدا و ظلم]][[رده:دعوت به خیر]][[رده:موجبات عذاب]][[رده:آثار عمل]][[رده:عمل ناشایست]][[رده:حقانیت قرآن]][[رده:آثار عمل در قیامت]][[رده:سفیدرویان در قیامت]][[رده:سیاه رویان در قیامت]][[رده:سرنوشت کافران]][[رده:کیفر کافران]][[رده:عمل کافران]][[رده:آثار کفر]][[رده:سرنوشت مؤمنان]][[رده:عمل مؤمنان]][[رده:نهى از منکر]] | [[رده:آثار اختلاف]][[رده:اجتناب از اختلاف]][[رده:ملاکهاى ارزش]][[رده:صفات جلال]][[رده:اعتصام به حبل الله]][[رده:ارزش حق]][[رده:اوامر خدا]][[رده:رحمت خدا]][[رده:عدل]][[رده:خدا و ظلم]][[رده:دعوت به خیر]][[رده:موجبات عذاب]][[رده:آثار عمل]][[رده:عمل ناشایست]][[رده:حقانیت قرآن]][[رده:آثار عمل در قیامت]][[رده:سفیدرویان در قیامت]][[رده:سیاه رویان در قیامت]][[رده:سرنوشت کافران]][[رده:کیفر کافران]][[رده:عمل کافران]][[رده:آثار کفر]][[رده:سرنوشت مؤمنان]][[رده:عمل مؤمنان]][[رده:نهى از منکر]] | ||
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره آل عمران ]] | [[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره آل عمران ]] | ||
{{#seo: | |||
|title=آیه 108 سوره آل عمران | |||
|title_mode=replace | |||
|keywords=آیه 108 سوره آل عمران,آل عمران 108,تِلْکَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْکَ بِالْحَقِ وَ مَا اللَّهُ يُرِيدُ ظُلْماً لِلْعَالَمِينَ,آثار اختلاف,اجتناب از اختلاف,ملاکهاى ارزش,صفات جلال,اعتصام به حبل الله,ارزش حق,اوامر خدا,رحمت خدا,عدل,خدا و ظلم,دعوت به خیر,موجبات عذاب,آثار عمل,عمل ناشایست,حقانیت قرآن,آثار عمل در قیامت,سفیدرویان در قیامت,سیاه رویان در قیامت,سرنوشت کافران,کیفر کافران,عمل کافران,آثار کفر,سرنوشت مؤمنان,عمل مؤمنان,نهى از منکر,آیات قرآن سوره آل عمران | |||
|description=تِلْکَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْکَ بِالْحَقِ وَ مَا اللَّهُ يُرِيدُ ظُلْماً لِلْعَالَمِينَ | |||
|image=Wiki_Logo.png | |||
|image_alt=الکتاب | |||
|site_name=الکتاب | |||
}} |