العنكبوت ١١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۳۱ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

مسلماً خداوند مؤمنان را می‌شناسد، و به یقین منافقان را (نیز) می‌شناسد.

|البتّه خدا كسانى را كه ايمان آورده‌اند مى‌شناسد و منافقان را نيز نيك مى‌شناسد
و قطعاً خدا كسانى را كه ايمان آورده‌اند مى‌شناسد، و يقيناً منافقان را [نيز] مى‌شناسد.
و البته خدا هم به احوال اهل ایمان داناست و هم از درون منافقان آگاه است.
و یقیناً خدا کسانی را که ایمان آورده اند، می شناسد و بی تردید منافقان را نیز می شناسد،
البته خدا مى‌داند كه مؤمنان چه كسانند و منافقان چه كسان.
و خداوند مؤمنان را [نیک‌] می‌شناسد و منافقان را [نیک‌] می‌شناسد
و هر آينه خدا كسانى را كه ايمان آوردند مى‌شناسد و منافقان را نيز مى‌شناسد.
خداوند مسلّماً مؤمنان را می‌شناسد، و قطعاً منافقان را هم می‌شناسد.
و خدا به‌راستی کسانی را که ایمان آورده‌اند به درستی نشانه می‌نهد و منافقان را نیز بی‌چون (و) بی‌امان نشانه می‌نهد.
و تا بداند خدا آنان را که ایمان آوردند و تا بداند آنان را که نفاق (دوروئی) ورزیدند


العنكبوت ١٠ آیه ١١ العنكبوت ١٢
سوره : سوره العنكبوت
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«لَیَعْلَمَنَّ»: به طور قطع و یقین می‌داند و می‌شناسد.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - مبتلا شدن مدعیان ایمان به فتنه و آزار و اذیت، به منظور بازشناسى مؤمنان از منافقان است. (   و من الناس من یقول ءامنّا باللّه فإذا أوذى فى اللّه جعل فتنة الناس کعذاب اللّه ... ولیعلمنّ اللّه الذین ءامنوا و لیعلمنّ المنفقین)

۲ - گرفتار شدن مدّعیان ایمان به فتنه و آزار و اذیت، آزمونى الهى است. (   و من الناس من یقول ءامنّا باللّه فإذا أوذى فى اللّه جعل فتنة الناس کعذاب اللّه ... ولیعلمنّ اللّه الذین ءامنوا و لیعلمنّ المنفقین)

۳ - آزمون هاى الهى، زمینه تحقق عینى علم خداوند به مؤمنان و منافقان است. (   و من الناس من یقول ءامنّا باللّه فإذا أوذى فى اللّه جعل فتنة الناس کعذاب اللّه ... ولیعلمنّ اللّه الذین ءامنوا) تعبیر «و لیعلمنَّ اللّه...» نشانه این حقیقت است که علم خداوند، در مرحله آزمودن مدعیان ایمان، به عینیّت و فعلیّت مى رسد.

۴ - خط نفاق، قبل از هجرت و در مکه شروع شد.* (   و من الناس من یقول ءامنّا باللّه فإذا أوذى فى اللّه جعل فتنة الناس کعذاب اللّه ... ولیعلمنّ اللّه الذین ءامنوا و لیعلمنّ المنفقین) این که خداوند، در سوره عنکبوت - که سوره اى مکى است - بیان مى کند که به دنبال بازشناسى مؤمنان از منافقان، است نشانه پدید آمدن، خط نفاق در مکه است.

۵ - نفاق، ایده اى جدا از ایمان و ناسازگار با آن است. (و لیعلمنّ اللّه الذین ءامنوا و لیعلمنّ المنفقین)

۶ - وعده خداوند، به برخوردارى مؤمنان از پاداش; و کیفر شدن منافقان (و لیعلمنّ اللّه الذین ءامنوا و لیعلمنّ المنفقین) مراد از علم خداوند به مؤمنان و منافقان، پاداش و کیفر دادن به آنها است.

موضوعات مرتبط

  • امتحان: امتحان با اذیت ۱، ۲; فلسفه امتحان ۳
  • ایمان: آثار ایمان ۵; ابتلاى مدعیان ایمان ۲; اذیت مدعیان ایمان ۲; امتحان مدعیان ایمان ۲; فلسفه ابتلاى مدعیان ایمان ۱; فلسفه اذیت مدعیان ایمان ۱
  • خدا: امتحانهاى خدا ۲; تحقق علم خدا ۳; وعده هاى خدا ۶
  • مؤمنان: پاداش مؤمنان ۶; روش تشخیص مؤمنان ۱، ۳
  • منافقان: روش تشخیص منافقان ۳; کیفر منافقان ۶
  • نفاق: تاریخ نفاق ۴; موانع نفاق ۵; نفاق قبل از هجرت ۴

منابع