النمل ٨١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۲۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و نیز نمی‌توانی کوران را از گمراهیشان برهانی؛ تو فقط میتوانی سخن خود را به گوش کسانی برسانی که آماده پذیرش ایمان به آیات ما هستند و در برابر حق تسلیمند!

|و تو هدايت كننده‌ى كوردلان از گمراهى‌شان نيستى. تو فقط به گوش كسانى توانى رساند كه به آيات ما ايمان دارند و خود [مطيع و] تسليمند
و راهبر كوران [و بازگرداننده‌] از گمراهى‌شان نيستى. تو جز كسانى را كه به نشانه‌هاى ما ايمان آورده‌اند و مسلمانند، نمى‌توانى بشنوانى.
و تو هرگز نتوانی که (این) کوران (باطن) را از گمراهیشان هدایت کنی، تنها آنان که به آیات ما ایمان می‌آورند و تسلیم امر ما هستند تو آنها را می‌توانی سخن بشنوانی (و به راه حق هدایت کنی).
و تو هدایت کننده کوردلان از گمراهی شان نیستی، و نمی توانی [دعوتت را] جز به آنان که به آیات ما ایمان می آورند و تسلیم [فرمان ها و احکام] خدا هستند، بشنوانی.
تو نمى‌توانى كوران را از گمراهيشان راه نمايى. آواز خود را تنها به گوش كسانى توانى رساند كه به آيات ما ايمان آورده‌اند و مسلمان هستند.
و تو رهنمای نابینایان [و باز گرداننده‌] از بیراهیشان نیستی، تو جز کسانی را که به آیات ما ایمان دارند و اهل تسلیمند، [سخن خود را] نمی‌شنوانی‌
و تو راهنماى كوران- كوردلان- از گمراهيشان نيستى نشنوانى مگر كسانى را كه به آيات- نشانه‌ها و سخنان- ما ايمان دارند و مسلمانند- گردن‌نهاده و فرمانبردارند-.
تو نمی‌توانی کوردلان را از گمراهیشان بازگردانی و به سوی حق رهنمودشان کنی. تو تنها کسانی را می‌توانی شنوا (و با حق آشنا) گردانی که به آیات ما ایمان داشته باشند، چرا که آنان تسلیم شوندگان (حقائق و مخلصان و فرمانبرداران اوامر خدا) هستند.
و تو راهبر کوردلان (و بازگرداننده‌ی آنان) از گمراهیشان نیستی. تو جز کسانی را که به نشانه‌های ما ایمان می‌آورند پس (برابر خدا) تسلیمند، نمی‌توانی بشنوانی.
و نیستی تو هدایت‌کننده کوران را از گمراهی خود نشنوانی جز آن را که ایمان آرد به آیتهای ما پس ایشانند تسلیم‌شدگان‌


النمل ٨٠ آیه ٨١ النمل ٨٢
سوره : سوره النمل
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْعُمْیِ»: جمع أَعْمی، کوران. مراد کوردلان و دل مردگان است (نگا: بقره / و . «إِنْ»: حرف نفی است. «مُسْلِمُونَ»: مطیعان. مخلصان. تسلیم شوندگان.


تفسیر

نکات آیه

۱ - برخى از گمراهان، گرفتار کوردلى و فاقد زمینه هدایت (و ما أنت بهدى العمى عن ضللتهم)

۲ - بى تأثیر بودن قوى ترین هدایتگران و نیرومندترین هدایت ها، در گمراهان کوردل (و ما أنت بهدى العمى عن ضللتهم) از آن جایى که فردى چون پیامبر(ص) - که قوى ترین هدایتگر - و کتابى چون قرآن - که دربردارنده نیرومندترین پیام هدایت است - در کوردلانى که زمینه بینش را از دست داده اند، بى تأثیرند، برداشت یاد شده به دست مى آید.

۳ - حق گرایى و حق یابى، نشان بینایى حقیقى در بینش الهى (و ما أنت بهدى العمى عن ضللتهم) خداوند، به کسانى که چشم ظاهر دارند; ولى فاقد زمینه شناخت حق و گرایش به آن هستند، عنوان «نابینا» داده است و این بدان معنا است که بینایى در این بینش، به چشم ظاهر نیست; بلکه به حق یابى و حق گرایى است.

۴ - علاقه و سعى فراوان پیامبر(ص) در هدایت گمراهان (و ما أنت بهدى العمى عن ضللتهم) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که اگر تلاش فراوان پیامبر(ص) نبود دلیلى نداشت که خداوند براى آرامش بخشیدن به او یادآور شود که آنان مردگانى کور و کرند و تلاش او براى آنان سودى ندارد.

۵ - کفر و حق ستیزى داراى مراتب، گونه ها و عوامل مختلف (إنّک لاتسمع الموتى و لاتسمع الصمّ ... و ما أنت بهدى العمى عن ضللتهم) از این که در این آیه و در آیه قبل، سه تعبیر مختلف درباره کافران به کار رفته است (۱- مرده، ۲- ناشنواى روى برتافته، ۳- نابیناى گمراه)، احتمال مى رود که هر یک اشاره به مرتبه و گونه اى از کفر و تعریضى به عوامل متفاوت آن داشته باشد.

۶ - تنها دل هاى سلیم و حق پذیر، شایسته بهره مندى از پیام الهى انبیا (إن تسمع إلاّ من یؤمن بایتنا) مراد از «من یؤمن» کسانى اند که در مقام پذیرش حق مى باشند و دل هایشان گرفتار کرى و کورى نشده است.

۷ - بى تأثیر بودن هدایت گرى پیامبر(ص) در محرومان از روحیه تسلیم و حق پذیرى (إن تسمع إلاّ من یؤمن بایتنا فهم مسلمون)

۸ - تسلیم بودن در برابر خدا، نمود حقیقى ایمان است. (یؤمن بایتنا فهم مسلمون) تفریع «هم مسلمون» بر «من یؤمن» بیانگر مطلب یاد شده است.

موضوعات مرتبط

  • انبیا: استفاده از تعالیم انبیا ۶
  • ایمان: نشانه هاى ایمان ۸
  • بصیرت: نشانه هاى بصیرت ۳
  • تسلیم: تسلیم به خدا ۸
  • حق: آثار حق پذیرى ۶، ۷; عوامل حق ستیزى ۵; مراتب حق ستیزى ۵
  • حق طلبى: آثار حق طلبى ۳
  • قلب: آثار قلب سلیم ۶
  • کفر: عوامل کفر ۵; مراتب کفر ۵
  • کوردلان :۱ هدایت ناپذیرى کوردلان ۱ ۲
  • گمراهان: کوردلى گمراهان ۱; هدایت گمراهان ۴; هدایت ناپذیرى گمراهان ۱، ۲
  • محمد(ص): زمینه تأثیر هدایتهاى محمد(ص) ۷; علایق محمد(ص) ۴; هدایتگرى محمد(ص) ۴
  • هدایت ناپذیران :۱

منابع