نتایج جستجو

از الکتاب
نتایج ۴۸۱ - ۵۰۰ از ۱٬۴۰۰
جستجوی پیشرفته

جستجو در فضاهای نام:

  • را در پى دارد. (إن الذین یکسبون الإثم سیجزون بما کانوا یقترفون) «تداوم» از فعل «یکسبون» و «کانوا یقترفون»، که ماضى استمرارى است، استفاده شده است. ضمناً «إن»
    ۲۲ کیلوبایت (۱٬۶۷۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
  • خداوند بر خلق مبعوث‌ جلد 5 صفحه 104 گردد و ما مجبور باطاعت و تبعيّت از قول و فعل او باشيم اگر چنين باشد ما در گمراهى و خطا و شدّت و عذاب و التهاب از ناملائمات
    ۲۶ کیلوبایت (۲٬۱۹۷ واژه) - ‏۲۵ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۳۳
  • پاهاى شتر یا اسب، ضربه وارد کنند، گفته مى شود: «عَقَرْتُ» (صحاح اللغة). گاهى فعل «عقر» در موردى به کار مى رود که آن را «نحر» کرده باشند. (مصباح) ۳ - حرکت یک
    ۵۰ کیلوبایت (۴٬۴۵۲ واژه) - ‏۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۲۸
  • ترتیل: ترجمه: «وَعْدَ اللهِ حَقّاً»: واژه‌های (وَعْدَ) و (حَقّاً) مفعول مطلق فعل محذوفی هستند. تقدیر چنین است: وَعَدَکُم بِالْبَعْثِ وَ الرُّجُوعِ وَعْداً،
    ۴۸ کیلوبایت (۳٬۷۰۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۰
  • قصد به انجام فعل است با مقارنتش به پاره اى اعمال كه كشف كند از اينكه ديگر مى خواهى فعل مورد نظر را انجام دهى . و يا عبارت است از قصد فعل به اضافه انجام
    ۴۳ کیلوبایت (۵٬۲۶۱ واژه) - ‏۴ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۶:۰۴
  • «وسایل پذیرایى» و... استعمال مى شود. برداشت یاد شده، براساس معناى نخست است. فعل ماضى (کانت) درباره حوادث آینده، بر وقوع حتمى و تضمین شده آن حوادث دلالت دارد
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۲۶۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
  • خداوند بر خلق مبعوث‌ جلد 5 صفحه 104 گردد و ما مجبور باطاعت و تبعيّت از قول و فعل او باشيم اگر چنين باشد ما در گمراهى و خطا و شدّت و عذاب و التهاب از ناملائمات
    ۲۵ کیلوبایت (۲٬۰۵۲ واژه) - ‏۲۵ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۳۴
  • قيراط از زكوة مال خود را ندهد نه مؤمن است نه مسلمان نه كرامتى دارد و اطلاق فعل بر تأديه باعتبار بودن آنست از افراد آن و نيز اهل ايمان مردانى هستند كه عورتهاى
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۵۶۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
  • خير و نيكى به خدا نسبت داده شده، امّا شرّ و بدى نسبت داده نشده و به صورت فعل مجهول آمده است. أَ شَرٌّ أُرِيدَ ... أَرادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَداً 5- رشد
    ۲۶ کیلوبایت (۲٬۲۴۱ واژه) - ‏۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۴۹
  • اختيار در قبضه اختيار اوست. تذكره در اين آيه دالّ است بر آنكه قادر باشد بر فعل خود و مخير در آن. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ عَبَسَ وَ تَوَلَّى
    ۲۶ کیلوبایت (۲٬۳۸۹ واژه) - ‏۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۵۵
  • مصدر است و در معنیِ اسم فاعل، یعنی (زاحِفینَ) به کار رفته است و حال فاعل فعل (کَفَرُوا) می‌باشد. «فَلا تُوَلُّوهُمُ الأدْبَارَ»: بدانان پشت نکنید. مراد
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۱۷۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
  • غير، زيرا قائل همين نقص بنيه نمايد، و موت نزد اين حال او را حاصل مى‌شود به فعل حضرت عزت بر سبيل عادت؛ پس خداى تعالى مى‌ميراند بوقت اجل مسمى يا اجل بلاء،
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۶۶۴ واژه) - ‏۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۶
  • به دست پیامبران، در اختیار خداوند و در گرو اراده او است. (لنریک) جمع بودن فعل «نریک» یا براى تعظیم است و یا به نقش واسطه هایى نظر دارد که فرمان خداوند را
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۸۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
  • اقارب و تسليم در مقام ذبح و ساير مشاق و ادريس عليه السّلام را كه صبر فرمود بر فعل طاعت و ترك معصيت و دعوت بحق و آزار خلق تا هلاك قومش و عروج او بآسمان و ذو
    ۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۷۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
  • از شير پاسخ به دو توقع بيجاى كافران، در امر رسالت و نزول كتاب آسمانى تحقق فعل اختيارى، نسبت به انسان، «ممكن» و نسبت به خدا ضرورى است بحث روایی: (رواياتى
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۹۳ واژه) - ‏۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۰
  • از شير پاسخ به دو توقع بيجاى كافران، در امر رسالت و نزول كتاب آسمانى تحقق فعل اختيارى، نسبت به انسان، «ممكن» و نسبت به خدا ضرورى است بحث روایی: (رواياتى
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۸۰۰ واژه) - ‏۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۱
  • -سخن (( و بيان اينكه قديم بودن كلام متصورنيست آيا كلام از جهت كلام بودن ، فعل متكم است يا صفت او يا هيچكدام ؟ اشاره به معنايى ديگر براى كلام از جهت اينكه
    ۲۶ کیلوبایت (۱٬۹۸۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
  • عَنِ الْعالَمِينَ «6» چون حق تعالى ترغيب بندگان فرمود در تحقق رجا يا خوف به فعل طاعت، «1» كثافت، ج 3، ص 183 (چاپ مصر 1354 هجرى) «2» كثافت، ج 3، ص 183 (چاپ
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۰۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۶
  • فساد، سبب رفتن به دوزخ است. (عبارت‌ «لَمْ نَكُ» و «كُنَّا» نشانه استمرار فعل است.) 5- اطعام مسكين لازم است، اگرچه مسلمان نباشد. «لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ»
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۸۲۵ واژه) - ‏۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۱
  • فساد، سبب رفتن به دوزخ است. (عبارت‌ «لَمْ نَكُ» و «كُنَّا» نشانه استمرار فعل است.) 5- اطعام مسكين لازم است، اگرچه مسلمان نباشد. «لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ»
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۷۸۲ واژه) - ‏۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۲