نتایج جستجو
از الکتاب
- آیات شامل این کلمه فرح (۲۲ بار) شادى. شادى توأم با تكبر در اقرب الموارد گويد: سرور و حبور در شادى ممدوح بكار مىرود ولى فرح در شادى مذموم كه موجب تكبر۳ کیلوبایت (۲۴۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۵
- آیات شامل این کلمه لما (۱۶۵ بار) [فجر:20-19]. گويند: «لَمَمْتُ الشَّىْءَ» يعنى آن را جمع و اصلاح كردم در نهج البلاغه خطبه 51 آمده «اَلاَوَاِنَّ مُعاوِيَةَ۱۴ کیلوبایت (۳۵۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۰
- آیات شامل این کلمه با این که «أَیّام» جمع «یَوْم» مذکر است، صفت آن «مَعْلُومَات» یا «مَعْدُودات» به صورت مؤنث آورده شده (جمع مکسر معمولاً با وصف مؤنث آورده۱۲ کیلوبایت (۱٬۰۵۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۷
- آیات شامل این کلمه عقب (۸۰ بار) ه (۳۵۷۶ بار) (به فتح اول و كسر دوم) پاشنه. بطور استعاره به فرزند و نسل گفته مىشود مثل [زخرف:28]. ابراهيم كلمه توحيد۷ کیلوبایت (۶۸۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۴
- ریشه عقم (رده ریشه کلمه)زد و گفت: پيرزن عقيم مىزايد؟! [شورى:50]. هر كه را خواهد عقيم مىكند آيه شامل زنان و مردان است. [حج:55]. «يَوْمٍ عَقيمٍ» روزى است كه خيرى و سرورى در آن۳ کیلوبایت (۲۴۴ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۱
- ریشه يمم (رده ریشه کلمه)پوسيده و فاسد را انفاق مىكردند كه از آن نهى شدند، نگارنده گويد: آيه عام و شامل هر انفاق است. يعنى: از خوبهاى آنچه به دست آوردهايد و آنچه براى شما از زمين۵ کیلوبایت (۴۸۸ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۹
- نخستین تقاضای بنده این است که او را به راه راست، راه پاکی و نیکی، راه عدل و داد، و راه ایمان و عمل صالح هدایت فرماید، در اینجا این سؤال که چرا ما همواره۱۸۴ کیلوبایت (۱۶٬۸۴۸ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۹
- ریشه انث (رده ریشه کلمه)خواه انسان باشد يا غير آن مثل [نحل:97] كه مراد انسان است و مثل [رعد:8] كه شامل تمام ماده هاست اعمّ از انسان و غيره. جمع آن به كسر الف است مثل [شورى:49]۷ کیلوبایت (۵۹۰ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۶
- «کسی که شمشیر را بر این نقطه از سر تو وارد میکند» و پیامبر صلّی اللّه علیه و آله اشاره به قسمت بالای پیشانی آن حضرت کرد. هیچ یک از این دو خصومت شخصی نداشتند،۴۰ کیلوبایت (۳٬۶۷۸ واژه) - ۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۲۷
- ریشه زلف (رده ریشه کلمه)مىگويد: حديث خالى از ظهور نيست كه دو طرف نهار قبل از ظهر و بعد از ظهر تا شامل اوقات پنجگانه گردد. * [ملك:27]. طبرسى گويد زلفة مصدر است و واحد و جمع در۷ کیلوبایت (۶۴۹ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۷
- کیسههای پستی را لاک و مهر میکنند. در لغت عرب برای این معنی کلمه «ختم» به کار میرود، البّته این تعبیر در باره افراد بیایمان و لجوجی است که بر اثر گناهان۱۲۸ کیلوبایت (۱۱٬۳۶۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۲
- جوانمردانه و در جهت کسب ارزش ها بود. (إذ أوى الفتیة إلى الکهف فقالوا ربّنا) «فتیة» جمع «فتى» به معناى جوانان است. کاربرد این کلمه درباره اصحاب کهف، ممکن است به۵۱ کیلوبایت (۴٬۲۸۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- ترتيب به معناى «فرمانروايى» و «پر بركت» مىباشند. محتواى اين سوره به طور كلى شامل سه محور زير است: 1. مباحثى در مورد مبدأ هستى، صفات خداوند، نظام شگفتانگيز۵۴ کیلوبایت (۴٬۸۴۴ واژه) - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۱۷
- آن عذاب دارد. و چون این جمله به هنگام گرفتن جان کافران گفته مى شود، معلوم مى شود که کافران پس از مردن به عذاب گرفتار خواهند شد و این همان عذاب برزخى است۳۰ کیلوبایت (۲٬۲۷۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- موسى عليه السّلام آمدند .. وَ لَقَد مَنَنّا عَلَيكَ مَرَّةً أُخري (37) إِذ أَوحَينا إِلي أُمِّكَ ما يُوحي (38) أَنِ اقذِفِيهِ فِي التّابُوتِ فَاقذِفِيهِ۳۵ کیلوبایت (۳٬۲۱۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- بهشت! (این جا) جاودانگى است و مرگ نیست و اى اهل آتش! (این جا) جاودانگى است و مرگ نیست، سپس رسول خدا(ص) این آیه را خواند «و أنذرهم یوم الحسرة إذ قضى الأمر۳۲ کیلوبایت (۲٬۷۰۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- ریشه توراة (رده ریشه کلمه)غيره در آن است. 3- سِفْر لاويان شامل بيست و هفت باب از حكم قربانى شروع و درباره مقدارى قواعد و حدود صحبت كرده و با كلمه: (اين است اوامرى كه خداوند به موسى۱۵ کیلوبایت (۱٬۶۶۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۰
- کتمان نکنید» (وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لا تَکْتُمُونَهُ). اما با این همه در این پیمان محکم الهی۴۱ کیلوبایت (۳٬۲۴۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
- الْقَوْمِ الْکافِرِینَ). و به این ترتیب تقاضاهای آنان شامل دنیا و آخرت و پیروزیهای فردی و اجتماعی و عفو و بخشش و رحمت الهی میگردد، و این تقاضایی است بسیار جامع۱۱۰ کیلوبایت (۱۰٬۱۳۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- ریشه بحر (رده ریشه کلمه)قاموس گويد: «البحر: الماء الكثير» راغب گويد: آن در اصل هر محل وسيعى است كه شامل آب زياد باشد، و به اعتبار سعه در معانى ديگر نيز به كار رفته است مثلاً به۲۲ کیلوبایت (۲٬۲۵۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۸