گمنام

تفسیر:المیزان جلد۷ بخش۳۸: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
 
خط ۱۵۵: خط ۱۵۵:
و اما «هدايت تشريعى»، اين هدايت مربوط است به امور تشريعى، از قبيل اعتقادات حق و اعمال صالح كه امر و نهى، بعث و زجر و ثواب و عقاب خداوند، همه مربوط به آن است.  
و اما «هدايت تشريعى»، اين هدايت مربوط است به امور تشريعى، از قبيل اعتقادات حق و اعمال صالح كه امر و نهى، بعث و زجر و ثواب و عقاب خداوند، همه مربوط به آن است.  


اين قسم هدايت نيز، دو گونه است: يكى «ارائه طريق». يعنى صرف نشان دادن راه كه هدايت مذكور، در آيه «انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا»، از آن قبيل است. و ديگر «ايصال به مطلوب»، يعنى دست طرف را گرفتن و به مقصدش رساندن، كه در آيه: «و لو شئنا لرفعناه بها و لكنه اخلد الى الارض و اتبع هويه» به آن اشاره شده.  
اين قسم هدايت نيز، دو گونه است:  
 
يكى «ارائه طريق». يعنى صرف نشان دادن راه كه هدايت مذكور، در آيه «انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا»، از آن قبيل است.  
 
و ديگر «ايصال به مطلوب»، يعنى دست طرف را گرفتن و به مقصدش رساندن، كه در آيه: «و لو شئنا لرفعناه بها و لكنه اخلد الى الارض و اتبع هويه» به آن اشاره شده.  


در آيه: «فمن يرد الله ان يهديه يشرح صدره للاسلام» هم، به بيان ديگرى، همين هدايت را تعريف كرده و فرموده: اين قسم هدايت، عبارت است از اين كه قلب به نحو مخصوصى انبساط پيدا كرده و در نتيجه، بدون هيچ گرفتگى، قول حق را پذيرفته، به عمل صالح بگرايد، و از تسليم بودن در برابر امر خدا و اطاعت از حكم او، ابا و امتناع نداشته باشد.
در آيه: «فمن يرد الله ان يهديه يشرح صدره للاسلام» هم، به بيان ديگرى، همين هدايت را تعريف كرده و فرموده: اين قسم هدايت، عبارت است از اين كه قلب به نحو مخصوصى انبساط پيدا كرده و در نتيجه، بدون هيچ گرفتگى، قول حق را پذيرفته، به عمل صالح بگرايد، و از تسليم بودن در برابر امر خدا و اطاعت از حكم او، ابا و امتناع نداشته باشد.
۱۴٬۱۱۵

ویرایش