دِفْء: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
(افزودن نمودار دفعات)
خط ۹: خط ۹:
نتاج. بعضى آن را حرارت يا آنچه وسيله حرارت و گرمى است مانند لباس معنى كرده‏اند . راغب گويد: آن خلاف سردى است و به وسيله گرما نيز گفته مى‏شود. طبرسى فرموده: دف‏ء آن است كه به وسيله آن گرم شوى. وصف آن دفى‏ء است. [نحل:5] يعنى شتر و گاو و گوسفندان را آفريد: براى شما در آنها نتايج و يا وسيله گرمى) و ساير منافع است و از آنهامى خوريد. در صحاح مى‏گويد: دف‏ء بچّه زادن شتر و شير و ساير منافع آن است در نهايه نيز چنين گفته است در قاموس آن را يكى از معانى دف‏ء شمرده است: به نظر مى‏آيدكه مراد از دف‏ء در آيه شريفه فقط نتايج و بچه دادن انعام ثلثه است. زيرا اگر دف‏ءرا حرارت و يا وسيله حرارت بدانيم، لباس تهيه شده از آنها فقط وسيله گرمى و حرارت خواهد بود حال آنكه قرآن فرموده [نحل:81] در اينجا از لباسيكه و سيله خنكى است و از حرارت مانع است، سخن رفته [نحل:80 ] در اينجا نيز از پشم و كرك و موى حيوانات سخن رفته على هذا بهتر است دف‏ء را در آيه به معنى نتايج بگيريم. اين كلمه در كلام اللّه فقط يكبار آمده است.
نتاج. بعضى آن را حرارت يا آنچه وسيله حرارت و گرمى است مانند لباس معنى كرده‏اند . راغب گويد: آن خلاف سردى است و به وسيله گرما نيز گفته مى‏شود. طبرسى فرموده: دف‏ء آن است كه به وسيله آن گرم شوى. وصف آن دفى‏ء است. [نحل:5] يعنى شتر و گاو و گوسفندان را آفريد: براى شما در آنها نتايج و يا وسيله گرمى) و ساير منافع است و از آنهامى خوريد. در صحاح مى‏گويد: دف‏ء بچّه زادن شتر و شير و ساير منافع آن است در نهايه نيز چنين گفته است در قاموس آن را يكى از معانى دف‏ء شمرده است: به نظر مى‏آيدكه مراد از دف‏ء در آيه شريفه فقط نتايج و بچه دادن انعام ثلثه است. زيرا اگر دف‏ءرا حرارت و يا وسيله حرارت بدانيم، لباس تهيه شده از آنها فقط وسيله گرمى و حرارت خواهد بود حال آنكه قرآن فرموده [نحل:81] در اينجا از لباسيكه و سيله خنكى است و از حرارت مانع است، سخن رفته [نحل:80 ] در اينجا نيز از پشم و كرك و موى حيوانات سخن رفته على هذا بهتر است دف‏ء را در آيه به معنى نتايج بگيريم. اين كلمه در كلام اللّه فقط يكبار آمده است.


{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::دِفْء]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۵۷

آیات شامل این کلمه

«دِفْء» به معناى هر گونه پوشش است، (با استفاده از پشم و پوست) مانند: لباس، لحاف، کفش، کلاه، خیمه.

ریشه کلمه

قاموس قرآن

نتاج. بعضى آن را حرارت يا آنچه وسيله حرارت و گرمى است مانند لباس معنى كرده‏اند . راغب گويد: آن خلاف سردى است و به وسيله گرما نيز گفته مى‏شود. طبرسى فرموده: دف‏ء آن است كه به وسيله آن گرم شوى. وصف آن دفى‏ء است. [نحل:5] يعنى شتر و گاو و گوسفندان را آفريد: براى شما در آنها نتايج و يا وسيله گرمى) و ساير منافع است و از آنهامى خوريد. در صحاح مى‏گويد: دف‏ء بچّه زادن شتر و شير و ساير منافع آن است در نهايه نيز چنين گفته است در قاموس آن را يكى از معانى دف‏ء شمرده است: به نظر مى‏آيدكه مراد از دف‏ء در آيه شريفه فقط نتايج و بچه دادن انعام ثلثه است. زيرا اگر دف‏ءرا حرارت و يا وسيله حرارت بدانيم، لباس تهيه شده از آنها فقط وسيله گرمى و حرارت خواهد بود حال آنكه قرآن فرموده [نحل:81] در اينجا از لباسيكه و سيله خنكى است و از حرارت مانع است، سخن رفته [نحل:80 ] در اينجا نيز از پشم و كرك و موى حيوانات سخن رفته على هذا بهتر است دف‏ء را در آيه به معنى نتايج بگيريم. اين كلمه در كلام اللّه فقط يكبار آمده است.


در حال بارگیری...