گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۵ بخش۴: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
 
خط ۲۸۱: خط ۲۸۱:


==شرح صفات مؤمنان ==
==شرح صفات مؤمنان ==
آنگاه خداى سبحان صفات مؤمنان را شرح داده و مى فرمايد: آن هايى هستند كه از خشيت پروردگارشان مشفق اند. و «اشفاق»، به گفته راغب، به معناى عنايت آميخته با ترس است. چون شخص مشفق، هم مشفق عليه خود را دوست مى دارد و هم بيمناك خطرى است كه برايش پيش مى آيد، و در قرآن كريم هم آمده است كه: «وَ هُم مِنَ السَّاعَةِ مُشفِقُون: ايشان از قيامت مشفق اند».  
آنگاه خداى سبحان صفات مؤمنان را شرح داده و مى فرمايد:  
 
آن هايى هستند كه از خشيت پروردگارشان مشفق اند. و «اشفاق»، به گفته راغب، به معناى عنايت آميخته با ترس است. چون شخص مشفق، هم مشفق عليه خود را دوست مى دارد و هم بيمناك خطرى است كه برايش پيش مى آيد، و در قرآن كريم هم آمده است كه: «وَ هُم مِنَ السَّاعَةِ مُشفِقُون: ايشان از قيامت مشفق اند».  


راغب اضافه مى كند كه: اين ماده، اگر با حرف «مِن» متعدى شود (همچنان كه در آيه قبلى اين طور بود)، معناى خوف در آن بيشتر و ظاهرتر مى شود، و چون با حرف «فِى» متعدى شود، معناى عنايت در آن ظاهرتر مى گردد. از قرآن كريم، براى هر دو مثال آورده. يكى آيه: «إنَّا كُنَّا قَبلُ فِى أهلِنَا مُشفِقِين» است، كه «إشفاق» در آن، با «فِى» متعدى شده. و آيه ديگر: «مُشفِقُونَ مِنهَا» است، كه با حرف «مِن» متعدى شده است.
راغب اضافه مى كند كه: اين ماده، اگر با حرف «مِن» متعدى شود (همچنان كه در آيه قبلى اين طور بود)، معناى خوف در آن بيشتر و ظاهرتر مى شود، و چون با حرف «فِى» متعدى شود، معناى عنايت در آن ظاهرتر مى گردد. از قرآن كريم، براى هر دو مثال آورده. يكى آيه: «إنَّا كُنَّا قَبلُ فِى أهلِنَا مُشفِقِين» است، كه «إشفاق» در آن، با «فِى» متعدى شده. و آيه ديگر: «مُشفِقُونَ مِنهَا» است، كه با حرف «مِن» متعدى شده است.
۱۴٬۱۷۸

ویرایش