گمنام

تفسیر:المیزان جلد۸ بخش۳۶: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
 
خط ۲۲۱: خط ۲۲۱:
«أسماء» هم، با «ألف و لام» آمده و هر جمعى كه «ألف و لام» بر سرش در آيد، عموميت را مى رساند و معناى آن، اين است كه: هر اسم احسن كه در وجود باشد، از آنِ خدا است و احدى در آن، با خدا شريك نيست.  
«أسماء» هم، با «ألف و لام» آمده و هر جمعى كه «ألف و لام» بر سرش در آيد، عموميت را مى رساند و معناى آن، اين است كه: هر اسم احسن كه در وجود باشد، از آنِ خدا است و احدى در آن، با خدا شريك نيست.  


و چون خود خداى تعالى همين معانى را به غير خود هم نسبت مى دهد و مثلا غير خود را نيز، عالِم، قادر، حى و رحيم مى داند، لذا تنها براى خدا بودن آن ها، معنايش اين است كه حقيقت اين معانى، فقط و فقط براى خدا است و كسى در آن ها، با خدا شركت ندارد.  
و چون خود خداى تعالى، همين معانى را به غير خود هم نسبت مى دهد و مثلا غير خود را نيز، عالِم، قادر، حى و رحيم مى داند، لذا تنها براى خدا بودن آن ها، معنايش اين است كه حقيقت اين معانى، فقط و فقط براى خدا است و كسى در آن ها، با خدا شركت ندارد.  


و ظاهر آيات، بلكه صريح بعضى از آن ها، اين معنا را تأييد مى كند. مانند جمله: «أنّ القوة لله جميعا». و جمله: «فإنّ العزة لله جميعا»، و جمله: «و لا يحيطون بشئ من علمه إلا بما شاء»، و جمله: «هو الحىّ لا اله إلا هو»، به طورى كه ملاحظه مى كنيد، از اين آيات بر مى آيد كه حقيقت هر اسم احسنى، تنها و تنها از خداست، و كسى در آن ها شريك او نيست، مگر به همان مقدارى كه او، به اراده و مشيت خود تملیک كند.
و ظاهر آيات، بلكه صريح بعضى از آن ها، اين معنا را تأييد مى كند. مانند جمله: «أنّ القوة لله جميعا». و جمله: «فإنّ العزة لله جميعا»، و جمله: «و لا يحيطون بشئ من علمه إلا بما شاء»، و جمله: «هو الحىّ لا اله إلا هو»، به طورى كه ملاحظه مى كنيد، از اين آيات بر مى آيد كه حقيقت هر اسم احسنى، تنها و تنها از خداست، و كسى در آن ها شريك او نيست، مگر به همان مقدارى كه او، به اراده و مشيت خود تملیک كند.
۱۳٬۹۰۰

ویرایش