گمنام

تفسیر:المیزان جلد۸ بخش۱۶: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
 
خط ۱۴۸: خط ۱۴۸:
<span id='link129'><span>
<span id='link129'><span>


==جواب امام على (عليه السلام ) به سؤ الات جاثليق در مورد عرش و... ==
==پاسخ امام على «ع»، به سؤالات جاثليق در مورد «عرش» و... ==
شيخ صدوق در كتاب توحيد به سند خود از سلمان فارسى نقل مى كند كه گفت : امير المؤ منين على (عليه السلام ) در ضمن جواب هايى كه به جاثليق داد يكى اين بود كه فرمود: ملائكه عرش خداى را حمل مى كنند، و عرش خدا آنطور كه تو مى پندارى مانند تخت نيست ، بلكه چيزى است محدود و مخلوق و مدبر به تدبير خدا، و خداوند مالك او است ، نه اينكه روى آن بنشيند... و در كافى از برقى با رفع سند روايت كرده كه جاثليق از امام امير المؤ منين (عليه السلام ) پرسيد: مرا خبر ده از اينكه آيا خداى عز و جل عرش را حمل مى كند يا عرش خدا را؟
شيخ صدوق، در كتاب توحيد، به سند خود، از سلمان فارسى نقل مى كند كه گفت: امير المؤمنين على «عليه السلام»، در ضمن جواب هايى كه به جاثليق داد، يكى اين بود كه فرمود: ملائكه، عرش خداى را حمل مى كنند، و عرش خدا آن طور كه تو مى پندارى، مانند تخت نيست، بلكه چيزى است محدود و مخلوق و مدبر به تدبير خدا، و خداوند مالك او است، نه اين كه روى آن بنشيند...  
 
و در كافى، از برقى با رفع سند، روايت كرده كه جاثليق، از امام اميرالمؤمنين «عليه السلام» پرسيد: مرا خبر ده از اين كه آيا خداى عزوجل، «عرش» را حمل مى كند، يا «عرش»، خدا را؟
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۲۰۲ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۲۰۲ </center>
حضرت فرمود: خداى عز و جل عرش و آسمانها و زمين و آنچه را كه در آنها و در ميان آنها است حمل مى كند، همچنانكه در قرآنش فرموده : (( ان الله يمسك السموات و الارض ان تزولا و لئن زالتا ان امسكهما من احد من بعده انه كان حليما غفورا(( .
حضرت فرمود: خداى عزوجل، عرش و آسمان ها و زمين و آنچه را كه در آن ها و در ميان آن ها است، حمل مى كند، همچنان كه در قرآنش فرموده: «إن الله يمسك السماوات و الارض أن تزولا و لئن زالتا إن أمسكهما من أحد من بعده إنه كان حليما غفورا».
 
جاثليق پرسيد: پس مرا خبر ده از معناى آيه «و يحمل عرش ربك فوقهم يومئذ ثمانية»، و با اين كه فرمودى خداى تعالى، عرش و آسمان ها و زمين را حمل مى كند، چطور در اين آيه مى فرمايد: «آن روز، عرش ‍ پروردگارت را هشت نفر حمل مى كنند»؟
 
حضرت فرمود: خداى تعالى، عرش را از چهار نور آفريده. يكى: نور سرخ كه از آن نور، هر رنگ سرخى، سرخ شده است. دوم: نور سبز، كه از آن هر رنگ سبزى، سبز شده است. سوم: نور زرد، كه هر رنگ زردى از آن نور زرد شده است. چهارم: نور سفيد، كه هر سفيدى از آن سفيد شده.


جاثليق پرسيد: پس مرا خبر ده از معناى آيه (( و يحمل عرش ربك فوقهم يومئذ ثمانيه (( و با اينكه فرمودى خداى تعالى عرش و آسمانها و زمين را حمل مى كند چطور در اين آيه مى فرمايد: آن روز عرش ‍ پروردگارت را هشت نفر حمل مى كنند؟ حضرت فرمود: خداى تعالى عرش را از چهار نور آفريده ، يكى نور سرخ كه از آن نور، هر رنگ سرخى ، سرخ شده است ، دوم نور سبز كه از آن هر رنگ سبزى ، سبز شده است ، سوم نور زرد كه هر رنگ زردى از آن نور زرد شده است ، چهارم نور سفيد كه هر سفيدى از آن سفيد شده .
منظور از «عرش»، آن علمى است كه خداوند به حاملان عرش داده، و آن نورى است از نور عظمتش. پس به عظمت و نورش، دل هاى مؤمنان را بينا كرده، و به عظمت و نورش، نادان ها دشمنش مى دارند، و به عظمت و نورش، همه موجودات در آسمان و زمين، در صدد جستجوى راهى به سوى او هستند، و براى يافتن آن راه، به كارهاى مختلف دست زده و اديان گوناگونى را به وجود مى آورند. سپس همه موجودات، محمول هايى هستند كه خداوند آن ها را به نور و عظمت و قدرتش حمل مى كند، و خود آن ها قادر بر تحصيل ضرر و نفع و مرگ و زندگى و بعث خود نيستند.  


منظور از عرش آن علمى است كه خداوند به حاملين عرش داده ، و آن نورى است از نور عظمتش ، پس به عظمت و نورش دلهاى مؤ منين را بينا كرده ، و به عظمت و نورش نادانها دشمنش مى دارند، و به عظمت و نورش همه موجودات در آسمان و زمين در صدد جستجوى راهى به سوى او هستند، و براى يافتن آن راه دست به كارهاى مختلف زده و اديان گوناگونى را به وجود مى آورند، سپس همه موجودات محمولهايى هستند كه خداوند آنها را به نور و عظمت و قدرتش حمل مى كند، و خود آنها قادر بر تحصيل ضرر و نفع و مرگ و زندگى و بعث خود نيستند. آرى ، هر چيزى محمول خدا است ، و خداوند تبارك و تعالى است كه آسمانها و زمين را از زائل شدن نگهداشته و به آن دو احاطه دارد، او است حيات و نور هر چيزى (( سبحانه و تعالى عما يقولون علوا كبيرا(( .
آرى، هر چيزى محمول خدا است، و خداوند تبارك و تعالى است كه آسمان ها و زمين را از زائل شدن نگه داشته و به آن دو احاطه دارد. او است حيات و نور هر چيزى: «سبحانه و تعالى عما يقولون علوا كبيرا».


جاثليق گفت : پس مرا خبر ده از اينكه خداى تعالى كجا است ؟ امير المؤ منين فرمود: او اينجا و آنجا و در پايين و در بالا و محيط به ما و با ما هست ، همچنانكه خود فرموده : (( ما يكون من نجوى ثلاثه الا هو رابعهم و لا خمسه الا هو سادسهم و لا ادنى من ذلك و لا اكثر الا هو معهم اينما كانوا(( و نيز فرموده: (( و ان تجهر بالقول فانه يعلم السر و اخفى ((
جاثليق گفت: پس مرا خبر ده از اين كه خداى تعالى كجا است؟ امير المؤمنين فرمود: او، اين جا و آن جا و در پايين و در بالا و محيط به ما و با ما هست، همچنان كه خود فرموده: «ما يكون من نجوى ثلاثة إلا هو رابعهم و لا خمسة إلا هو سادسهم و لا أدنى من ذلك و لا أكثر إلا هو معهم أينما كانوا»، و نيز فرموده: «و إن تجهر بالقول فإنه يعلم السرّ و أخفى».
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۲۰۳ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۲۰۳ </center>
و نيز فرموده : (( وسع كرسيه السموات و الارض و لا يوده حفظهما و هو العلى العظيم (( . پس كرسى خداى محيط است به همه آسمانها و زمين و به آنچه در زير زمين است ، و روى اين حساب حاملين عرش خداى تعالى ، علمايى هستند كه خداوند از علم خود به آنان داده و هيچ موجودى كه خداى تعالى در ملكوت خود آفريده از تحت اين چهار نور خارج نيست ، و اين همان ملكوتى است كه خداوند آن را به اصفياى خود نشان داده ، و درباره نشان دادن آن به ابراهيم خليل فرموده : (( و كذلك نرى ابراهيم ملكوت السموات و الارض و ليكون من الموقنين (( . چطور حاملين عرش مى توانند خدا را حمل كنند و حال آنكه به حيات خداوندى دلهايشان زنده است و به نور خود او به سوى او راه يافته اند...
و نيز فرموده: «وسع كرسيه السماوات و الأرض و لا يؤده حفظهما و هو العلى العظيم».  
 
پس كرسى خداى، محيط است به همه آسمان ها و زمين و به آنچه در زير زمين است. و روى اين حساب، حاملان عرش خداى تعالى، علمايى هستند كه خداوند از علم خود به آنان داده و هيچ موجودى كه خداى تعالى در ملكوت خود آفريده، از تحت اين چهار نور خارج نيست و اين، همان ملكوتى است كه خداوند آن را به اصفياى خود نشان داده، و درباره نشان دادن آن به ابراهيم خليل فرموده: «و كذلك نرى إبراهيم ملكوت السماوات و الأرض و ليكون من الموقنين». چطور حاملان عرش مى توانند خدا را حمل كنند و حال آن كه به حيات خداوندى، دل هايشان زنده است و به نور خود او، به سوى او راه يافته اند...




۱۴٬۲۲۰

ویرایش