گمنام

تفسیر:المیزان جلد۸ بخش۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۶۸: خط ۶۸:
جوابش اين است كه: اين گفتار نيز، مانند گفتار قبلی اش، مغالطه است. براى اين كه گفتيم تكليف در انسان و در هر موجود ديگرى كه قابل تكليف است، واسطه بين نقص و كمال وجودى او است. با اين حال اگر مى خواهد بگويد چرا براى رساندن نفع بر مكلفين اين راه را اختيار كرده و راه ديگرى را اختيار ننموده؟ مى گوييم: اگر راه ديگرى را هم اختيار كرده بود و چيز ديگرى غير تكليف را واسطه قرار مى داد، باز جاى اعتراض او باقى بود، كه بگويد چرا اين راه را اختيار كرده؟ و باز در جوابش مى گفتيم: علل و اسبابى كه در خصوص نوع بشر وجود دارد، اقتضا مى كند كه بشر به وسيله عمل تكامل يافته، به تكاليفى كه عادتا عمل به آن باعث اصلاح باطن و پاكى درون او مى شود، گردن نهد.
جوابش اين است كه: اين گفتار نيز، مانند گفتار قبلی اش، مغالطه است. براى اين كه گفتيم تكليف در انسان و در هر موجود ديگرى كه قابل تكليف است، واسطه بين نقص و كمال وجودى او است. با اين حال اگر مى خواهد بگويد چرا براى رساندن نفع بر مكلفين اين راه را اختيار كرده و راه ديگرى را اختيار ننموده؟ مى گوييم: اگر راه ديگرى را هم اختيار كرده بود و چيز ديگرى غير تكليف را واسطه قرار مى داد، باز جاى اعتراض او باقى بود، كه بگويد چرا اين راه را اختيار كرده؟ و باز در جوابش مى گفتيم: علل و اسبابى كه در خصوص نوع بشر وجود دارد، اقتضا مى كند كه بشر به وسيله عمل تكامل يافته، به تكاليفى كه عادتا عمل به آن باعث اصلاح باطن و پاكى درون او مى شود، گردن نهد.


و اگر مى خواهد بگويد چرا بشر را از همان ابتداى وجودش كامل نيافريده و بدون تكليف و هيچ واسطه ديگرى واجد جميع مراحل سعادت و كمال نكرده؟ جوابش اين است كه: لازمه اين حرف بطلان حركات وجودى و ماده و قوه و جميع شؤون امكانى و خلاصه مجرد بودن انسان مادى است و اين، خلف فرض است. زيرا انسانى كه مورد نظر ابليس است، انسانى است مادى و مخلوق از زمين و مواد زمينى كه در آغاز وجودش ناقص مى باشد و بايد به تدريج دنبال كمالات برود.
و اگر مى خواهد بگويد: چرا بشر را از همان ابتداى وجودش كامل نيافريده و بدون تكليف و هيچ واسطه ديگرى واجد جميع مراحل سعادت و كمال نكرده؟  
 
جوابش اين است كه: لازمه اين حرف بطلان حركات وجودى و ماده و قوه و جميع شؤون امكانى و خلاصه مجرد بودن انسان مادى است و اين، خلف فرض است. زيرا انسانى كه مورد نظر ابليس است، انسانى است مادى و مخلوق از زمين و مواد زمينى كه در آغاز وجودش ناقص مى باشد و بايد به تدريج دنبال كمالات برود.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۵۹ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۵۹ </center>
<span id='link41'><span>
<span id='link41'><span>
۱۴٬۲۰۵

ویرایش